Citat:
Ursprungligen postat av
leavinghere
Jag var en pajas i skolan. Men jag klarade mig på att endast vara närvarande. Jag var extremt snabblärd vad gäller sådant jag hörde, dvs det räckte att läraren pratade och på något sätt fastnade det mesta. Gjorde i stort sett inga uppgifter och i stort inte en enda läxa. I högstadiet blev det värre för där började jag hänga med busar så skolket sabbade en del. Klarade mig ändå med genomsnittliga betyg. Gymnasiet var ett skämt för mig så det blev komvux lite senare.
Har aldrig läst böcker men av någon anledning så har språk fallit sig naturligt, både svenska och engelska. Gjorde högskoleprovet en gång, var inte förberedd och hade inte sovit på nästan två dygn. Somnade ett par gånger men lyckades ändå få 1.3. Alla fel på matten har jag för mig, och full pott på övrigt.
Så tur i oturen att man förvisso fått en adhd-hjärna men att den ändå är så pass kapabel att jag tagit mig långt ändå. Tyvärr har även detta medfört att jag gått över 20 år inom psyk med fel diagnoser, övermedicinerad och fastnat i diverse missbruk. Återigen bara ren tur att man lever och nu efter adhd-diagnosen och CS-medicin så börjar det se ut som om att det kan bli folk av även mig

.
Jag är strax över 40 och fick diagnos för runt ett år sedan. Hur gammal är du och hur var din resa?
Intressant läsning!
Jag var som barn en riktig Emil i Lönneberga! Hittade på hyss efter hyss och var full av energi.
Skolan klarade jag tack vare alla hjälp jag fick , behövde väldigt mycket hjälp och stöd för när läraren pratade var det som att jag hörde vad hon sa , men det stannade inte och jag hade skapligt stora problem med att lista ut logiken i vad saker och ting gick ut på , hade liksom svårt med hur man skulle tänka i Matte och svenska mm. Det fick jag hjälp med , ämnen jag var intresserad av var tvärt om, då lärde jag mig snabbare än andra.
Hela min uppväxt så har jag blivit kallad för korkad och segtänkt av både vänner och även min far..
Uppväxten bestod av mobbning och utfrysning för dom andra tyckte väl att jag var konstig.
Upplevde även det som att mina vänner mobbade mig och särbehandlade mig , dom kunde t.ex fråga varann vad vi skulle göra , alla sa sin åsikt och när jag sa vad jag ville så sa dom åt mig att hålla käften , även i vuxen ålder så t.ex när vi grillade så fick jag inte tända elden , heller inte grilla för jag var ju för dum för det. Sen spelade det ingen roll vilken annan som gjorde det , bara det inte var jag.
Övre halvan av tonåren och vuxen ålder har bestått av magproblem, kroniskt trötthet syndrom, depression och ångest.
Har fått allt från misstankar på bipolär sjukdom till Gad och melankoli eller svår depression som diagnos.
Bipolär sjukdom misstänkte dom för att jag hade ju ADD först , det visade sig i efterhand att min ADHD såg ut som en ADD när jag hade depression, och efter 5 utredningar om bipolär som samtliga visade att jag inte hade det så förstod en smart psykiatriker att jag hade ADHD , hyperaktiviteten såg ut som ett maniskt skov när jag mådde bra.
Har nu behandling med Elvanse som hjälper mig i vardagen och lamotrigin som skyddar mig lite från att åka in i depression, lamotrigin är för bipolär och den är jag tvingad att äta för att få fortsätta med Elvanse, läkemedlen är ett stöd och resten får jag jobba med själv.
ADD fick jag som diagnos i 25 årsåldern, ändrades till ADHD nyligen.
Kände extrem lättnad att först varför jag haft det svårt och även kunna få rätt hjälp istället för att behandla en depression med antidepressiva läkemedel som var helt fel.
Har nu behandling med Elvanse som hjälper mig i vardagen och lamo
I dagens läge har jag fortfarande problem med arbetsliv och privatliv , har en fast anställning och har lyckats bra , har svårt för att lita på folk och är ständigt rädd för att bli utfryst, för inte så längesen så var mitt självförtroende så lågt så om någon drog ett bögskämt som inte alls var menat att jag var det så tolkade jag det som att jag är nog bög eller ser ut och beter mig så , började överanalysera allt som t.ex hur min röst lät när jag pratade.
Har även svårt med relationer och få en flickvän som stannar kvar , har alltid fått nya tillfälliga förhållanden som hållt max 6 månader , att jag ser bra ut har nog hjälpt mig att få tjejer men mitt sätt att vara på har avslutat det.
Frågade en tjej jag haft förhållande med var problemet satt , enligt henne var jag en 10a utseendemässigt medans en 1a som person.
Nu när jag sitter och skriver det här så undrar jag hur fan jag lyckats få ett jobb och ändå fått någorlunda rätsida på livet.. mysterium.
Sen att jag inte tagit självmord är ju konstigt det med , tror många i min sits hade gjort det.
Har varit sjukskriven 5 år dom senaste 6 åren , i omgångar med lite jobb emellan, varje gång har försäkringskassan motsatt sig min sjukskrivning och dragit in ersättningen och tvingat mig i arbete , det har hållit ett tag och så har jag blivit sjukskriven igen.
Mina föräldrar har aldrig sett mig , dom har varit för upptagna med min lillebror som har aspergers syndrom.
Jag upplevdes ju som väldigt normal i jämförelse.
Min mor skrek ofta åt mig att jag skulle bli vuxen någon gång!! Så höll hon på när jag bara var 10 år , det var även alltid mitt fel när lillebrorsan råkade illa ut och jag fick skäll eller att pappa vred om min handled så jag skulle lära mig.
Mina föräldrar ser mig inte även idag , dom är upptagen med min lillebror som har stora problem så jag får lösa mina själv.
Jag har även blivit utsatt på arbetsplatser för mobbning och har bytt jobb pga det.
Jag har aldrig missbrukat vare sig droger eller alkohol och det är jag stolt över.
Jag hade tur att jag haft min storasyster att gråta ut hos som förstod mig.
Det där är min livshistoria..