2016-11-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
I så fall är rubriken fel eller missvisande.

Jag tolkar engelskans tacky som "dålig smak". Överdådig är en snävare tolkning som inte täcker dragen obildad och kompasslös (avsaknaden av högre ideal, historisk kontinuitet) som ju tvivelsutan utmärker TM. Vi kanske nog enas i att skitnödighet ofta framkallar överdådighet.
Citera
2016-11-27, 18:03
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Riktigt. TM blir lätt som religiösa fanatiker kring olika produkter, ofta är det Mac, Tesla och liknande. Musk, Jobs och övriga entreprenörer som ligger bakom är naturligtvis helgon som kräver vördnad. Antagligen beror sektkänslan på att TM söker sitt sammanhang och en grupp att vara del av, men inte tycker det kyrkliga är fint nog, det tycker TM verkar lite pinsamt.

Det handlar nog om trendkänslighet vilket är mycket central för folk som framhäva sig i sociala sammanhang.
Citera
2016-11-27, 18:20
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Det handlar nog om trendkänslighet vilket är mycket central för folk som framhäva sig i sociala sammanhang.
Naturligtvis, gud förbjude att man inte "hänger med". Men trendkänsligheten bottnar i ett ständigt sökande efter sammanhang och att kunna identifiera sig med den man så förtvivlat gärna vill vara. Att tillhöra den exklusiva gruppen. Det är lite som en outtalad frimurarorden, man har rätt språk och attribut för att visa att "jag är en av er".
Citera
2016-11-28, 03:23
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Riktigt. TM blir lätt som religiösa fanatiker kring olika produkter, ofta är det Mac, Tesla och liknande. Musk, Jobs och övriga entreprenörer som ligger bakom är naturligtvis helgon som kräver vördnad. Antagligen beror sektkänslan på att TM söker sitt sammanhang och en grupp att vara del av, men inte tycker det kyrkliga är fint nog, det tycker TM verkar lite pinsamt.

Är inte TM rätt ofta just ateister?
Jag har noterat att människor är "hardwired" att tro på något, är det inte Gud så kan det vara vad som helst, i TMs fall så verkar det vara materiella produkter precis som muslimer tillber en stenkub i Mekka med en svart sten som de färdas som pilgrimmer till för att kyssa.

I TMs fall så blir Jobs, Musk osv. profeterna och produkterna blir deras gudar eller sakrament.
Citera
2016-11-28, 10:56
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Är inte TM rätt ofta just ateister?
Jag har noterat att människor är "hardwired" att tro på något, är det inte Gud så kan det vara vad som helst, i TMs fall så verkar det vara materiella produkter precis som muslimer tillber en stenkub i Mekka med en svart sten som de färdas som pilgrimmer till för att kyssa.

I TMs fall så blir Jobs, Musk osv. profeterna och produkterna blir deras gudar eller sakrament.
Det var väl precis det jag sade? Gud tror man absolut inte på, men man har en religion där man tillber Apple, Dansk design och den heliga Tesla. Den rent religiösa inställningen till vissa varumärken som man är beredd att försvara till varje pris. Jag träffar en del av denna grupp i jobbet och jag vet att det finns människor som vägrar prata med vissa kollegor eftersom dessa kollegor har "kränkt" deras profet, exempelvis genom att påpeka någon svaghet hos deras älskade iPhone.
Citera
2016-11-28, 13:21
Medlem
526s avatar
Vore kul om det kunde vara mer fokus på hur jantelagen och flockbeteende avspeglar sig hos TM folket.

Jag tycker att vissa personer som är snobbiga och vräkiga kan vara lite balla. Typ gubben med röda byxor etc. Ett visst mått av livsglädje kan vara befogat.

Det jag personligen tycker är allra värst är att TM ofta handlar om personer som tar med sig sunkiga värderingar in i den moderna världen. Jag tycker mig se många som på ytan vill var fina och världsvana men som hela tiden signalerar vanlig jävla avundsjuka. Det tar sig olika uttryck.
Har skrivits om det tidigare i tråden
Vore intressant med iakttagelser på hur jantelagen visar sitt tryne nuförtiden.
Citera
2016-11-28, 13:43
Medlem
Nauthizs avatar
Besökte nyligen ett par som jag är god vän med. De har byggt sig ett hus ute på en åker i sann artificiell "byakänsla" tillsammans med andra belånade unga vuxna. Huset i fråga är jättevitt, dansk design, högt i tak, öppen planlösning och hela köret.

Jag hjälpte dessa goda vänner att flytta in, och designmöblerna skulle inrättas preussiskt i linje med fönster och mattor, men man kunde ha några magasin liggande lite avslappnat över soffbordet. Glasskåpet med sprit kunde inte stå där i köket så man kan ta lite sprit och blanda en drink, nej det var för fult, så det förvisas till något annat rum. Istället så inrättas glasvaror från Costa Boda och Orrefors. En kitchenaid står såklart på köksön.

Paret väntar barn, och den givna gåvan från den blivande mormorn är givetvis designleksaker som pretentiöst designade skallror, ankor och tuggringar.

Jag gillar verkligen de här människorna, men jag är rädd att om det här fortsätter så kommer den påklistrade fasaden att bli likt en mur mellan oss.
Citera
2016-11-28, 18:45
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
http://www.svd.se/min-helg-nar-barnen-somnat-hoppar-vi-ner-i-bubbelpoolen

Detta bara skriker tacky medelklass.
VAD I HELVETE ÄR ENS DET DÄR?! Blir helt förfärad. En hel artikel bestående av enbart skryt om hur jävla bra ens liv är. Till den minsta beståndsdelen; det egna pizzabakandet råkar visst gå illa, men vad gör det när man kan beställa hem från en, utifrån vad namnet antyder, fransk pizzeria. "Så långt ute på landet!!!". När jag läser det där blir jag sugen på att flytta till utkanten av Nässjö och dricka folköl tills jag blir fet och död. Den där artikeln borde finnas med över varje inlägg i tråden, så behöver inte definitionen av tacky medelklass diskuteras fram och tillbaka.
Citera
2016-11-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
VAD I HELVETE ÄR ENS DET DÄR?! Blir helt förfärad. En hel artikel bestående av enbart skryt om hur jävla bra ens liv är. Till den minsta beståndsdelen; det egna pizzabakandet råkar visst gå illa, men vad gör det när man kan beställa hem från en, utifrån vad namnet antyder, fransk pizzeria. "Så långt ute på landet!!!". När jag läser det där blir jag sugen på att flytta till utkanten av Nässjö och dricka folköl tills jag blir fet och död. Den där artikeln borde finnas med över varje inlägg i tråden, så behöver inte definitionen av tacky medelklass diskuteras fram och tillbaka.

Läste skiten med lite källkritiskt öga. Det är uppenbart slitsamt att vara välbärgad medelklass.

Fredag - natt mot lördag

1. Kärringen var på krogen mitt på dan

2. Sedan stjälpte hon i sig bubbelblask på eftermiddan.

3. Varpå hon på icke närmare specificerat sätt åvägabringade sig till Tyresö medförande två döttrar (hmm..)

4. Kokar ihop sjangdåbel trerätters förtäring med syrran och hennes karl

5. Lägger ungarna (som somnar snällt...)

6. Långkokar i bubbelgöl med vinfylla till 0200

7. Avslutar med bullbak

Lördag

1. Ur sängen och avbakning av bulljävlarna direkt på detta...

2. Långfrukost

3. Ömsom trädgårdsarbete och ömsom odling av malignt melanom på egen strand. Iförd kaftan och bikini försåvitt vi inte antar att hon bytte till overall eller annat arbetsplagg mellan varven. Vem vet: Hon kanske körde med gummistövlar till bikinin.

4. Promenad runt Långsjön i Tyresö. En distans som vid kontroll med Eniros mätfunktion kan skattas till i runda slängar 7-8 kilometer över delvis svårgenomtränglig och sank terräng.

5. Mackor och glass åt ungarna. Som de snällt knövlar i sig utan att göra några protester.

6. Krogsväng med alkoholförtäring afton.

Söndag

1. Sova till 1000

2. På icke närmare specificerat sätt åvägabringa sig till bauhaus för att köpa färg, skruv och matta.

3. Krubb på lokal därstädes

4. Hem och "skrota"

5. Plocka, rensa och och koka saft på rabarber.

6. Jobba flera timmar afton

Jag ser dock flera svagheter i den där kronologin. Tänk er bara diskhelvetet efter en trerätters för två familjer (säg 8 pers) och att mocka upp efter ett nattligt bullbak med vinförtäring till...

Gissningsvis var det sanna händelseförloppet vida mindre glamoröst.
Senast redigerad av Allmogen 2016-11-28 kl. 21:18.
Citera
2016-11-29, 00:47
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Jag ser dock flera svagheter i den där kronologin. Tänk er bara diskhelvetet efter en trerätters för två familjer (säg 8 pers) och att mocka upp efter ett nattligt bullbak med vinförtäring till...

Gissningsvis var det sanna händelseförloppet vida mindre glamoröst.
Jag tror din analys är korrekt i många punkter, man vad gäller ovan så... Jag har hört, vet inte om det är sant, att det finns en liten uppfinning. Någon slags maskin som tar hand om disken, det verkar oerhört avancerat. Håll utkik efter den, jag tror den kan bli något i framtiden. TM-människor har den redan, vet inte om denna avancerade teknologi nått Tyresö ännu, men jag tror det.

Citera
2016-11-29, 17:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Läste skiten med lite källkritiskt öga. Det är uppenbart slitsamt att vara välbärgad medelklass.

Fredag - natt mot lördag

1. Kärringen var på krogen mitt på dan

2. Sedan stjälpte hon i sig bubbelblask på eftermiddan.

3. Varpå hon på icke närmare specificerat sätt åvägabringade sig till Tyresö medförande två döttrar (hmm..)

4. Kokar ihop sjangdåbel trerätters förtäring med syrran och hennes karl

5. Lägger ungarna (som somnar snällt...)

6. Långkokar i bubbelgöl med vinfylla till 0200

7. Avslutar med bullbak

Lördag

1. Ur sängen och avbakning av bulljävlarna direkt på detta...

2. Långfrukost

3. Ömsom trädgårdsarbete och ömsom odling av malignt melanom på egen strand. Iförd kaftan och bikini försåvitt vi inte antar att hon bytte till overall eller annat arbetsplagg mellan varven. Vem vet: Hon kanske körde med gummistövlar till bikinin.

4. Promenad runt Långsjön i Tyresö. En distans som vid kontroll med Eniros mätfunktion kan skattas till i runda slängar 7-8 kilometer över delvis svårgenomtränglig och sank terräng.

5. Mackor och glass åt ungarna. Som de snällt knövlar i sig utan att göra några protester.

6. Krogsväng med alkoholförtäring afton.

Söndag

1. Sova till 1000

2. På icke närmare specificerat sätt åvägabringa sig till bauhaus för att köpa färg, skruv och matta.

3. Krubb på lokal därstädes

4. Hem och "skrota"

5. Plocka, rensa och och koka saft på rabarber.

6. Jobba flera timmar afton

Det är en skribent som onanerat ihop det där.
Folk käkar pizza och kollar HBO på helgerna. I bästa fall en pliktskyldig utflykt med barnen på lö em.
Senast redigerad av 526 2016-11-29 kl. 17:20.
Citera
2016-11-29, 18:33
Medlem
Citat:
Jag tror din analys är korrekt i många punkter, man vad gäller ovan så... Jag har hört, vet inte om det är sant, att det finns en liten uppfinning. Någon slags maskin som tar hand om disken, det verkar oerhört avancerat. Håll utkik efter den, jag tror den kan bli något i framtiden. TM-människor har den redan, vet inte om denna avancerade teknologi nått Tyresö ännu, men jag tror det.

Ser att jag missat pizzakladdningen på söndagseftermiddan....

Hur som haver: Skiten ska plockas i och ur diskmaskinen och helst sköljas innan. Och bunkarna efter degäventyren lär hur som helst inte gå in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in