2012-08-24, 02:13
Medlem
klarobskyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Den här tråden borde vara obligatorisk läsning. Man blir rädd, självrannsakande, men inser samtidigt att det nog finns lite stolthet kvar och så alltså hopp om bättring.
Mina ord exakt. Mer krävs!
Citera
2012-08-24, 02:23
Avslutad
Finns det ett (nytt?) fenomen om att köpa delar i en travhäst fast man egentligen inte har något riktigt intresse, enbart för att kunna föra detta på tal så ofta det bara går och på så sätt få det att låta som att man är en riktig överklasslirare. Möjligtvis också för känslan av att vara en bland "stekarna" i gänget som äger en del. Eller är det bara jag som gått emot oddsen som råkat stöta på detta? Jag har upplevt detta fenomen som väldigt tacky.

Går till viss del att jämföra med det som tidigare skribenter påpekat om att börja spela golf, bara för att upprätthålla någon form av image.
Citera
2012-08-24, 10:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Medelklassaren köper en lägenhet på toppen med maximal belåning och förnekar att priserna faktiskt också kan gå ner...

Ett mycket farligt beteende som tyvärr har blivit allt för vanligt.
Citera
2012-08-25, 00:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Finns det ett (nytt?) fenomen om att köpa delar i en travhäst fast man egentligen inte har något riktigt intresse, enbart för att kunna föra detta på tal så ofta det bara går och på så sätt få det att låta som att man är en riktig överklasslirare. Möjligtvis också för känslan av att vara en bland "stekarna" i gänget som äger en del. Eller är det bara jag som gått emot oddsen som råkat stöta på detta? Jag har upplevt detta fenomen som väldigt tacky.

Går till viss del att jämföra med det som tidigare skribenter påpekat om att börja spela golf, bara för att upprätthålla någon form av image.
Travhästar, V75, Solvalla och sånt, känns inte direkt "classy". Mer lottomiljonär, eller avdankad hockyspelare från allsvenskan.
Senast redigerad av 526 2012-08-25 kl. 00:28.
Citera
2012-08-25, 02:51
Medlem
Medelklassmannen...
...springer på konstgallerier, slänger ut den gamla kaffebryggaren för att bara dricka kaffe på nymalda bönor, vill se "ungdomlig" ut tills han trillar av pinn, dissar både tv och tidningar – allt händer på den senaste iphonen... som har värsta porrbilden som startbild! Fernissan är lite tunn. I medelklassen möts alla, en del som halkat ned, andra som kravlat sig upp... medelklassen är ofta bara några generationer gammal, och den riktigt gamla släktseden slår igenom här och där.
Citera
2012-08-26, 01:15
Medlem
Smakarsprits avatar
Ingen som har tagit upp att dottern i familjen gärna ska ha en häst och fara runt på hästtävlingar och så vidare, spinn vidare ni som har tid att skriva mer detaljerat om denna typiska sak
Citera
2012-08-26, 09:27
Medlem
Scampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.I.
Jag avskyr svensk underklass, medelklass och överklass men så är det garanterat i varenda land och det har väl mycket med jante att göra också. Man måste känna sig bättre än andra.
Är du själv klasslös? Eller bor du utomlands? I så fall vilken klass tillhör du där?

Generellt beskrivs i den här intressanta och långa tråden tacky meddelklassfenomen i tredje person, t ex "de dricker single malt whisky", "de kör leasingbil", "de inreder vräkiga huset i shabby chic-stil"...etc. Sällan ser man "vi dricker single malt whisky". Det får mig att undra över inläggsskaparnas egen klasstillhörighet? WT eller överklass?
Citera
2012-08-26, 13:30
Medlem
B.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scampi
Är du själv klasslös? Eller bor du utomlands? I så fall vilken klass tillhör du där?

Generellt beskrivs i den här intressanta och långa tråden tacky meddelklassfenomen i tredje person, t ex "de dricker single malt whisky", "de kör leasingbil", "de inreder vräkiga huset i shabby chic-stil"...etc. Sällan ser man "vi dricker single malt whisky". Det får mig att undra över inläggsskaparnas egen klasstillhörighet? WT eller överklass?

Jag kan säga att jag är medelklass och jag hyser någon form av hatkärlek mot den, jag kan ju se på mitt eget liv ur ett perspektiv där jag är precis som alla andra medelklassare så jag är absolut medveten om att jag själv är lika vidrig när jag kollar in Chabby chic på google och får lite myserektion.
Citera
2012-08-26, 19:34
Medlem
AltoidsMints avatar
Bli ICA-handlare, plocka ut feta miljonbilar på livsmedelsbutikens bekostnad, helst en till sin son och en till sin hustru som inte ens jobbar där.
Citera
2012-08-28, 02:08
Medlem
klarobskyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scampi
Kanske projekterar en hel del folk här?
Citera
2012-08-28, 10:57
Medlem
visa upp eventuellt missnöje genom att ställa till en obekvämt högljud scen

Senast redigerad av 1040st 2012-08-28 kl. 11:04.
Citera
2012-08-28, 17:12
Medlem
http://stuffwhitepeoplelike.com/2008/07/20/104-unpaid-internships/

http://stuffwhitepeoplelike.com/2008/03/09/85-the-wire/

Perfekta beskrivningar av vit medelklass i åldern 25-30. Hela stuffwhitepeoplelike
är en utmärkt guide in i tacky medelklassfenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in