2016-11-23, 16:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur tillagar man högrev i gryta? Hela biten ner i grytan eller tärna först?
Går utmärkt både och.

Sedan beror det ju på om du vill bryna köttet innan.
Och vilka rotfrukter du vill ha i.

Hitta något recept på nätet som du gillar som fått bra omdömen och kör på det.
Citera
2016-11-23, 17:48
Avslutad
Hur länge håller sig ost (i oöppnad förpackning) i rumstemperatur?

Jag kommer att vara utan kylskåp i ett par dagar, men vet inte vad jag ska göra av 2 st Kvibille cheddarost. Hur länge håller de sig i rumstemperatur? Eller ska jag ställa ut de på balkongen?
Citera
2016-11-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hur länge håller sig ost (i oöppnad förpackning) i rumstemperatur?

Jag kommer att vara utan kylskåp i ett par dagar, men vet inte vad jag ska göra av 2 st Kvibille cheddarost. Hur länge håller de sig i rumstemperatur? Eller ska jag ställa ut de på balkongen?

Balkongen låter som ett vettigt alternativ så länge det inte blir för kallt. Har för mig att man helst inte ska frysa hela ostar. Undvik direkt solljus också.

Men ost lagras ju ofta några månader innan försäljning, några dagar extra lagring i t.ex. ett mörkt skåp borde inte göra någon skada?
Citera
2016-11-25, 17:34
Medlem
ImpAusters avatar
Sökt runt lite här men har inte hittat någon konkret svar rörande detta. Jag köpte svenskt färskt, vakuumförpackat högrev som jag tänkte göra råbiff av på söndag. Vissa säger att man inte ska använda sig utav vakuummörat kött, men jag vet faktiskt inte huruvida denna biten är det eller inte. Är det dumt att chansa? Tänkte även frysa köttet en bit innan och sedan mala det i kvarn.

Jag har även läst att en del skriver att det blir väldigt intensiv smak om man skär bort fett och senor och sedan maler köttet två gånger. Menar de då att det bara blir det om man gör det, och att det blir mildare om man låter fettbitar vara kvar? Förstod inte riktigt hur de menade. Eller menar det att det blir intensivt om man maler köttet tillsammans med fett och senor?
Citera
2016-11-25, 17:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
1. vakuumförpackat högrev som jag tänkte göra råbiff av på söndag.

2. Vissa säger att man inte ska använda sig utav vakuummörat kött,

3. Tänkte även frysa köttet en bit innan och sedan mala det i kvarn.

4. Jag har även läst att en del skriver att det blir väldigt intensiv smak om man skär bort fett och senor och sedan maler köttet två gånger. Menar de då att det bara blir det om man gör det, och att det blir mildare om man låter fettbitar vara kvar?
1. Högrev är kanske inte den vanligaste styckningsdetaljen att laga råbiff på. Visserligen går det men det finns bättre. Högrev är däremot ett typiskt kött för långkok/grytor/pot roasts/hel i ugn.

2. Det stämmer inte. Vakuummörat kött går bra. Dock ger varje mörning olika slutresultat och olika smak. Därmed inte sagt att vakuummörat är så mycket sämre. Snarare hänger det på kvaliteten på köttet, samt förhållandena i samband med mörningen (luftfuktighet, temperatur, luftgenomströmning, samt tid). Köttet får dessutom lite olika färg beroende på vilken metod man använder. Allt från brunlila (naturligt mörat kött) till ilsket mörkrött (vakuummörat).

3. Hm, det behöver du inte göra men självklart är det lättare att skrapa köttet med kniv om du ger köttet en fastare konsistens. Dock behöver du inte frysa det till diamanthårdhet . Att skrapa köttet brukar ge den bästa konsistensen och den som används mest frekvent till t ex innanlår.

4. Senor bör du alltid avlägsna, liksom det mesta av kolagenet. Du kan dock behålla en del fett, framför allt det fettet som är lite gulorange i färgen. Fett är smakbärare och har starkare smak än själva köttet.

~Paul~
Citera
2016-11-26, 16:32
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Högrev är kanske inte den vanligaste styckningsdetaljen att laga råbiff på. Visserligen går det men det finns bättre. Högrev är däremot ett typiskt kött för långkok/grytor/pot roasts/hel i ugn.

2. Det stämmer inte. Vakuummörat kött går bra. Dock ger varje mörning olika slutresultat och olika smak. Därmed inte sagt att vakuummörat är så mycket sämre. Snarare hänger det på kvaliteten på köttet, samt förhållandena i samband med mörningen (luftfuktighet, temperatur, luftgenomströmning, samt tid). Köttet får dessutom lite olika färg beroende på vilken metod man använder. Allt från brunlila (naturligt mörat kött) till ilsket mörkrött (vakuummörat).

3. Hm, det behöver du inte göra men självklart är det lättare att skrapa köttet med kniv om du ger köttet en fastare konsistens. Dock behöver du inte frysa det till diamanthårdhet . Att skrapa köttet brukar ge den bästa konsistensen och den som används mest frekvent till t ex innanlår.

4. Senor bör du alltid avlägsna, liksom det mesta av kolagenet. Du kan dock behålla en del fett, framför allt det fettet som är lite gulorange i färgen. Fett är smakbärare och har starkare smak än själva köttet.

~Paul~

Du är en sån konstant klippa, dePaul! Okej, för det var lite det jag tänkte med. Jag har bara använt högrev till chili, ourguignon, pot roast osv. Men eftersom många sa att det blev en väldigt smakrik råbiff så tänkte jag att det vore kul att testa!

Ja, för det står inte på köttbiten hur det är mörat, men det ser lite sådär lila och dassigt ut, vilket jag någon gång fått berättat är en bra grej. Blodrött kött ska tydligen vara sämre mörat. Har dock aldrig faktakollat det där särskilt noggrant.

Jag tänkte faktiskt köra det en eller två gånger i kvarnen och inte skrapa det, så det kanske inte behövs frysas då ö.h.t kanske? Är ju som sagt köpt färskt, så vet inte om man behöver frysa det för att döda bakterier, men tänkte att det kanske var en bra säkerhetsåtgärd. Åt en fantastisk råbiff på Djuret som var mörare än en UFC-fighter i sista ronden som var väldigt finmald. Tycker nog det är godare än alldeles för grovhuggna bitar.

Är det lättast att testa sig fram när det kommer till hur mycket fett man ska tillsätta? Tänker då eftersom det enligt utsago ska vara en mer smakintensiv detalj än de som vanligtvis används.

Sen en sista fråga när jag väl har dig här! Hur brukar du smaksätta råbiffen? Jag köpte lite torr sherry, men vet inte om jag ska ha i det eller lite rom. Tänkte inte göra en superklassisk råbiff, så lite crazy förslag mottages oerhört gärna! Tillbehör blir pommes, rökig tryffelmajonäs, picklad (förhoppningsvis fänkålspicklad om inte flickvännen bråkar som vanligt) pumpa & ärtskott. Kanske tillkommer något mer där.
Citera
2016-11-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är mjölk som man använder om något i Italien i sin bolognese.
Och i så fall bara någon dl.

Vad grundar Du det pa ?

Jag har rest en del i Norra Italien och ar sarkskilt imponerad av Dolomiterna och deras 'majestics'.

Men inte nagonstans har jag sett mjolk anvant i Bolognese.

Nutmeg on the other hand....
Citera
2016-11-27, 00:30
Medlem
Hur gott blir de att frysa in en pizza (blattepizza) och sen värma i micron och äta?
Citera
2016-11-27, 07:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Vad grundar Du det pa ?

Jag har rest en del i Norra Italien och ar sarkskilt imponerad av Dolomiterna och deras 'majestics'.

Men inte nagonstans har jag sett mjolk anvant i Bolognese.

Nutmeg on the other hand....
Dels har jag bott och jobbat som kock i min ungdom i Italien innan jag valde att byta inriktning och börja plugga istället. Så jo att använda lite mjölk i är mycket vanligt.

Sedan mer officiellt, så har man något som heter "Accademia Italiana della Cucina" en organisation som jobbar bl.a med att värna om den Italienska matkulturen. Och de ger det traditionella receptet med "½ bicchiere di latte intero".
Citera
2016-11-27, 09:37
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ha ha...
http://www.accademiaitalianacucina.it/it/content/ragù-alla-bolognese

Ingredienser: bl a 1/2 bicchiere di latte intero (1/2 glas helmjölk)
Citera
2016-11-27, 09:55
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Sidan är på Italienska.
Det var därför jag översatte det väsentliga åt dig, ärthjärna. Receptet anger att man ska ha ett halvt glas mjölk i en bolognese. Dina teorier om andra användare bryr jag mig inte ett dugg om.
Citera
2016-11-27, 14:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
1. Du är en sån konstant klippa, dePaul!

2. Blodrött kött ska tydligen vara sämre mörat.

3. Jag tänkte faktiskt köra det en eller två gånger i kvarnen och inte skrapa det, så det kanske inte behövs frysas då ö.h.t kanske?

4. Är det lättast att testa sig fram när det kommer till hur mycket fett man ska tillsätta?

5. Sen en sista fråga när jag väl har dig här! Hur brukar du smaksätta råbiffen? Jag köpte lite torr sherry, men vet inte om jag ska ha i det eller lite rom.

Tänkte inte göra en superklassisk råbiff, så lite crazy förslag mottages oerhört gärna! Tillbehör blir pommes, rökig tryffelmajonäs, picklad (förhoppningsvis fänkålspicklad om inte flickvännen bråkar som vanligt) pumpa & ärtskott. Kanske tillkommer något mer där.
1. Tack, ingen orsak!

2. Hm, som sagt så lämnar de olika mörningsteknikerna olika färg på köttet och olika konsistens, samt smak. Det ena behöver inte vara sämre än det andra .

3. Du behöver inte frysa svenskt kött. Det bör vara tämligen säkert ur konsumtionssynpunkt.

4. Självklart är det bra att själv testa sig fram. Personligen försöker jag ligga på ca 15 % fett.

5. Sherry och eventuellt en skvätt cognac. Självklart peppar av bra kvalitet, samt salt. Toppa gärna med flingsalt (och då andra klassiska tillbehören som du säkert känner till ).

Med andra ord, mitt råd är att köra enligt KISS-principen.

Lycka till,

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in