Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-23, 07:34
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Har införskaffat mig en riskokare för att underlätta för mig själv i köket, men är inne i en bulgur period just nu. Men kan inte tänka mig att det är några konstigheter att tillaga bulgur i riskokaren? Utan det jag tänker på är ifall det fortfarande är 1:2 (bulgur/vatten) som gäller? Det är ration jag använder mig av i kastrull i dagsläget.

En liten följd fråga, bruksanvisningen som med följde rekommenderade 1:1 för ris/vatten. Är inte det lite lite vatten? Är inget fan av stenhårt ris..

Vet att jag kommer att få prova mig fram tills jag hittar vad som passar mig, men tänkte bara höra ifall någon med lite mer erfarenhet har något tips
Citera
2015-09-28, 03:10
Medlem
trattfans avatar
Jag gillar att laga mat men har dålig fantasi.
Vart finner ni inspiration till olika maträtter?

Tar gärna emot tips på olika sidor där man kan få igång inspirationen och gärna med recept här och där.

(Ja vet om ställen som recept.nu osv, men tänker mer matbloggar osv.. tycker de är bättre)
Citera
2015-09-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Jag gillar att laga mat men har dålig fantasi.

Tar gärna emot tips på olika sidor där man kan få igång inspirationen och gärna med recept här och där.

(Ja vet om ställen som recept.nu osv, men tänker mer matbloggar osv.. tycker de är bättre)
Finns en bra app som heter Koka ihop. Väldigt bra. Ladda den till luren.
Citera
2015-09-28, 13:44
Medlem
[/quote]Jag gillar att laga mat men har dålig fantasi.

(Ja vet om ställen som recept.nu osv, men tänker mer matbloggar osv.. tycker de är bättre) [quote]

Mitt bästa tips för inspiration är att kolla vad som finns hemma och måste användas upp (jag bor själv). Säg en öppnad fetaost och några skrynkliga tomater. Då googlar jag dessa två ingredienser. "Feta tomat recept." Då får jag upp recept som innehåller dessa, och kan sen bygga ihop nåt av saker som måste användas (jag utgår från recept mer som inspiration).

Annars: arbeta utifrån säsong och vad du tycker är gott. Gillar du bacon? Svamp? Gör en pasta, släng i lite grönt, vitlök, kanske broccoli eller svartkål, en skvätt grädde, lite parmesan på toppen. Tänk länder/regioner. Saker från medelhavet passar ofta bra ihop med varandra. Se till att ha en arsenal av smaksättare med lång hållbarhet hemma. Oliver, soltorkade, sardeller, fisksås, dijon, pickles, kryddor, chilisåser, hela kryddor, chutney, inläggningar etc etc. Då kan du göra gastronomi av ett par potatisar, lite smör och kikärtor.

Och kom ihåg: det är väldigt sällan som saker blir direkt äckliga tillsammans, om man bara har lite sunt förnuft. Våga experimentera.
Citera
2015-09-28, 14:59
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepej9

Och kom ihåg: det är väldigt sällan som saker blir direkt äckliga tillsammans, om man bara har lite sunt förnuft. Våga experimentera.

Tack för tipsen.
Problemet är att jag i princip aldrig har någonting hemma i kylen eftersom jag sällan lagar mat. (De dagar jag arbetar så har jag middag och lunch) så det är när jag är ledig som jag lagar mat och då brukar jag gå iväg till affären 2min bort och handla lite olika saker.

Tack för tipset iallafall!

Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Finns en bra app som heter Koka ihop. Väldigt bra. Ladda den till luren.

Finns inte på AppStore?
Citera
2015-09-28, 16:18
Medlem
Bertil85s avatar
Jag ska göra en ostmacka. Är detta recept svårt eller är det en "klassisk ostmacka"?

http://www.tasteline.com/Recept/ostmacka_med_paprika
Citera
2015-09-28, 17:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Jag ska göra en ostmacka. Är detta recept svårt eller är det en "klassisk ostmacka"?

Ja, om brödet inte är skivat och du inte kan sköta en osthyvel.
Men misströsta inte, det finns både skivat bröd och färdigskivad ost.
Sen kommer vi till paprika, här blir det knivigt.
Om du har tur så har vissa affärer skivade paprikor i sina salladsdiskar.
Annars måste du nog lära dig dela/öppna en paprika, rensa och skölja.
För sen skära par skivor, det bör du klara av om du tar det lugnt.
Citera
2015-09-28, 17:28
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, om brödet inte är skivat och du inte kan sköta en osthyvel.
Men misströsta inte, det finns både skivat bröd och färdigskivad ost.
Sen kommer vi till paprika, här blir det knivigt.
Om du har tur så har vissa affärer skivade paprikor i sina salladsdiskar.
Annars måste du nog lära dig dela/öppna en paprika, rensa och skölja.
För sen skära par skivor, det bör du klara av om du tar det lugnt.

Ok, tack. Såg någon macka med keso recept.
Den såg god ut fast det blir nog en ostmacka ändå.
Citera
2015-09-30, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tack för tipsen.
Problemet är att jag i princip aldrig har någonting hemma i kylen eftersom jag sällan lagar mat. (De dagar jag arbetar så har jag middag och lunch) så det är när jag är ledig som jag lagar mat och då brukar jag gå iväg till affären 2min bort och handla lite olika saker.

Tack för tipset iallafall!

Finns inte på AppStore?
Jodå, men det skall vara Kokaihop, sammanskrivet.
Citera
2015-09-30, 12:02
Citat:

Och det receptet skulle ta 15 minuter
Vad är det som tar sådan tid, egentligen?
Citera
2015-09-30, 13:31
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Och det receptet skulle ta 15 minuter
Vad är det som tar sådan tid, egentligen?

Det är nog för att osten ska vara lite varmare inte kylskåpskall som jag vet de flesta ej gillar.
Citera
2015-09-30, 15:56
Citat:
Det är nog för att osten ska vara lite varmare inte kylskåpskall som jag vet de flesta ej gillar.

Tja, om man gillar bränd ost så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in