2016-11-15, 21:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förresten. Banan är en riktigt mångsidig ingrediens. I en klassisk kolasås/karamell så förhindrar den karamellen från att stelna till granithårdhet . Funkar på samma sätt som glykos.

~Paul~
Banan innehåller väl bl.a glukos?
Citera
2016-11-15, 21:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Banan innehåller väl bl.a glukos?
Ja, i en liten mängd. Dessutom Sackaros och Fruktos.

~Paul~
Citera
2016-11-17, 12:42
Medlem
MartinStLouiss avatar
Vilken slags matlagningsgrädde tycker ni gör sig bäst för att få lite mera sås när man ska laga köttfärssås (o spaghetti)?
Citera
2016-11-17, 14:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Vilken slags matlagningsgrädde tycker ni gör sig bäst för att få lite mera sås när man ska laga köttfärssås (o spaghetti)?
Personligen kör jag inte grädde i min Bolognese/svensson-köttfärs men om du envisas med att ha i en skvätt så föreslår jag syrad grädde med 30% fettinnehåll. Den är både kokbar och vispbar, samt ger maten en diskret syra.

Funkar förstås också med en helt vanlig 40% vispgrädde.

~Paul~
Citera
2016-11-17, 14:15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshoo
Varför smakar potatis så konstigt när den varit kall och man värmer upp den på nytt, och kan man göra något åt det?

Koka potatisen med skal och spara det som blir över med skal.. Skala och stek potatisen med salt, svartpeppar och lite paprikapulver.. Då smakar potatisen bra (någon enstaka potatis kan smaka lite lurigt) Men klart bra till ex stekt falukorv, ägg och vita bönor..

Råskalad kokt potatis smakar betydligt sämre uppvärmd, kan mosas med smör och fungera i spansk omelett..
Citera
2016-11-17, 16:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Det är mjölk som man använder om något i Italien i sin bolognese.
Och i så fall bara någon dl.
Du har fett nog i grytan som det är utan att du behöver ha i mer.

Möjligen att du hittar grädde i den uppe i norr man är ju mer benägen att köra ner grädde i maten där. Ätit på ett antal restauranger där då man haft i grädde i risotton vilket är oförsvarbart på andra håll. Så det kan kanske variera och recept förändras ju med tiden med.

Men klassiker blir ju det av en anledning och det är ju att miljoner och åter miljoner lagat rätten och tyckt att den smakat bäst som så, och i standardrecept ingår inte grädde.

Skulle jag använda någon typ ändå hade jag valt standardgrädde då tomaterna och vinet ger den syrlighet som behövs som det är.

Men vi har ju alla olika smak så känn efter själv vad du gillar.

Som värst får du ju äta en riktigt god maträtt två gånger istället för en.
Citera
2016-11-17, 16:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Koka potatisen med skal och spara det som blir över med skal.. Skala och stek potatisen med salt, svartpeppar och lite paprikapulver.. Då smakar potatisen bra (någon enstaka potatis kan smaka lite lurigt) Men klart bra till ex stekt falukorv, ägg och vita bönor..

Råskalad kokt potatis smakar betydligt sämre uppvärmd, kan mosas med smör och fungera i spansk omelett..
Du kan göra gnocchi av den med.

Sedan sker en omvandling i potatis som fått stå i kylskåpet.
De snabba kolhydraterna börjar ombildas till långsamma vilket kan ha en viss smakpåverkan.
Citera
2016-11-20, 10:14
Bannlyst
Gjorde en tomat- och böngratäng med korv för en månad sen. Blev mycket över så frös in och för två veckor sen tog jag ut det och lade i kylskåpet i tron att jag skulle käka det. Istället åt jag ute och tror rätten var i kylskåpet i 5 dagar innan jag frös in det igen.

Är det ätbart om jag tar ut det igen?
Citera
2016-11-20, 21:31
Medlem
Någon som vet om man kan hitta rökt torsk/kolja regelbundet i någon av de stora matbutikerna? Är sugen på lite Cullen Skink men nu bor man ju tyvärr inte i UK där rökt vitfisk är vardagsmat.
Citera
2016-11-21, 04:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Någon som vet om man kan hitta rökt torsk/kolja regelbundet i någon av de stora matbutikerna? Är sugen på lite Cullen Skink men nu bor man ju tyvärr inte i UK där rökt vitfisk är vardagsmat.
Då får du nog leta reda på en "fiskbil" om ni har någon i din stad.
Jag har då aldrig sett det i en mataffär.
Möjligen att det går att beställa?
Citera
2016-11-21, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då får du nog leta reda på en "fiskbil" om ni har någon i din stad.
Jag har då aldrig sett det i en mataffär.
Möjligen att det går att beställa?

Ja jag får se om det går beställa då fiskbilen lyser med sin frånvaro här..
Citera
2016-11-23, 16:12
Medlem
JustZlatans avatar
Hur tillagar man högrev i gryta? Hela biten ner i grytan eller tärna först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in