2016-11-25, 07:28
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Å.W. talade ju i September (okänt vilket år) inför teologistudenter i Canada under ledning av Susan Palmer, och kanske fick hon där möjlighet att ta till sig några relevanta synvinklar på sin egen roll inom frikyrkoförsamlingen i Knutby som inte Pingströrelsen eller den övriga svenska kyrkan kunde erbjuda...
Kanadaresan denna höst bibringade inte ÅW självinsikt Väninnorna L. Frisk i Falun & S. Palmer i Kanada har beskrivit ÅW som instiftare av en ny svensk religion. Deras felbedömning funkade som bensin på gammal glöd. Det återstår att undersöka om religionsvetar-väninnornas teorier triggat ÅW, UF & Co längre i grandios självuppfattning, vilket i sin tur försatt medlemmar i djupare misär. Det senaste året beskriver medlemmar som "vår värsta tid".
ÅW, PeGe, KN, CK kom hem till vad ÅW kallar ”Mitt folk” i tro att allt var som vanligt. Att ÅW i oktober skulle hyllas på födelsedagen, i november resa till Taiwan med följe och över jul-nyår till Australien med större följe. Istället fann resenärerna att UF fått sparken och att ÅW:s bisarra dygnet-runt-betjäning blivit uppsagd. ÅW var avförtrollad. Därmed började lögnbubblan runt Knutby spricka upp.
För 15 år sen proklamerade ÅW att Gud sänt UF till Knutby som Jesu ställföreträdare för samliv med henne själv. ÅW luftlandsatte UF (en omtyckt bilmek i Karlstad) som pastor. I 15 år har ÅW med hårda nypor och med UF som sin stålhandske styrt medlemmarna. Droppen, som till sist kommit bägaren att rinna över: ÅW har beskyddat eller manat på UF i de gränsöverskridanden han nu säger sig ropa till Gud om förlåtelse för.
I det ändrade läget var det bara för ÅW att ta skeden i vacker hand, skriva under skilsmässopappret och skaffa annat boende långt från Knutby. PeGe menar i Dagenintervjun att ÅW är en "spännande människa" och "inspirationskälla". Få av de drabbade håller med honom.
Citera
2016-11-25, 07:39
Medlem
fruktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
Vad exakt har Ur*an F*lt gjort som fått honom utkastad ur Knutby?
Man undrar ju. Måste vara något mycket värre än att delta i förberedelserna till ett mord.
Citera
2016-11-25, 07:54
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
Man undrar ju. Måste vara något mycket värre än att delta i förberedelserna till ett mord.
I Knutby filadelfias hemliga rum har inte bara ett mord varit på förslag Vid rättegångarna 2004 gällde åklagarnas åtal misstanke om två mordförsök och två mord. Ändå beskriver medlemmar det senaste årets påbud om privatliv och rädsla att bli angiven som värre än stämningen 2003. Världsbild och självbilder förvrängdes när man instigit i bubblan runt ÅW-land.
Senast redigerad av nabo 2016-11-25 kl. 08:41.
Citera
2016-11-25, 08:39
Medlem
GustafKroons avatar
Efter att ha läst de senaste inläggen och artiklarna i Dagen, får jag en otäck känsla av att det bara blir värre http://www.dagen.se/ledare/oviss-framtid-nar-knutby-gor-helt-om-1.809718

Jag tror inte att Åsa och Urban kan försörja sig på ett traditionellt sätt de närmaste åren och det blippar fram bilder i min kristallkula.

Åsa & Urbans freakshow

På scenen utklädda till Maria från Magdala och Jesus, uppträder paret för publik på krogarna, på Finlandsfärjorna och på nattklubbar.

Det är möjligt och det ligger en djup tragedi i detta.

Även de mest förhärdade brottslingar är som du och jag innerst inne.

Den natt de försöker somna utan mentala eller kemiska droger, kommer ångesten och insikten. Då kommer gråten och självföraktet.

Följderna ger mig rysningar.
Citera
2016-11-25, 10:57
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Kanadaresan denna höst bibringade inte ÅW självinsikt Väninnorna L. Frisk i Falun & S. Palmer i Kanada har beskrivit ÅW som instiftare av en ny svensk religion. Deras felbedömning funkade som bensin på gammal glöd. Det återstår att undersöka om religionsvetar-väninnornas teorier triggat ÅW, UF & Co längre i grandios självuppfattning, vilket i sin tur försatt medlemmar i djupare misär. Det senaste året beskriver medlemmar som "vår värsta tid".
ÅW, PeGe, KN, CK kom hem till vad ÅW kallar ”Mitt folk” i tro att allt var som vanligt. Att ÅW i oktober skulle hyllas på födelsedagen, i november resa till Taiwan med följe och över jul-nyår till Australien med större följe. Istället fann resenärerna att UF fått sparken och att ÅW:s bisarra dygnet-runt-betjäning blivit uppsagd. ÅW var avförtrollad. Därmed började lögnbubblan runt Knutby spricka upp.
För 15 år sen proklamerade ÅW att Gud sänt UF till Knutby som Jesu ställföreträdare för samliv med henne själv. ÅW luftlandsatte UF (en omtyckt bilmek i Karlstad) som pastor. I 15 år har ÅW med hårda nypor och med UF som sin stålhandske styrt medlemmarna. Droppen, som till sist kommit bägaren att rinna över: ÅW har beskyddat eller manat på UF i de gränsöverskridanden han nu säger sig ropa till Gud om förlåtelse för.
I det ändrade läget var det bara för ÅW att ta skeden i vacker hand, skriva under skilsmässopappret och skaffa annat boende långt från Knutby. PeGe menar i Dagenintervjun att ÅW är en "spännande människa" och "inspirationskälla". Få av de drabbade håller med honom.
Aha... ja där ser man vad lite man själv vet om vad andra människor tänker eller känner och hur lätt det kan vara att tillskriva någon annan något man själv finner rimligt... att Canadaresan med dess religiösa implikationer kanske fungerat som bensin på gammal glöd kanske kan stämma, samtidigt som kanske det finansiella underlaget för pastorernas underhåll blivit svårare att upprätthålla för medlemmarna? Eller gjorde sig UF skyldig till något mellanmänskligt oförlåtligt övertramp när ett antal övriga pastorer var i Canada? Vad som legat till grund för brytningen lär väl komma fram så småningom i alla fall...

För övrigt har jag inte koll på alla initialer...förut i ett inlägg sa du att ÅW, PG, ÅG, KN for till Canada, och nu säger du att det var ÅW, PeGe, KN, CK...det får vara hur det vill, jag antar att fem personer for och vilka det var spelar mindre roll för min del... men det händer ju uppenbarligen saker i Knutby... igen...
Citera
2016-11-25, 10:58
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag undrar om inte allt som har hänt inom Trosrörelsen och Livets Ord de senaste åren kan ha haft en påverkan även på Knutby i förlängningen. Sedan Ulf Ekman lämnade till katolska kyrkan har jag upplevt att man har öppnat upp, låtit medlemmarna påverkat mer, också sträckt ut händer för försoning.

Knutby har inte direkt med det att göra, men jag är säker på att även de har tagit intryck av de diskussioner som har varit sedan Trosrörelsens självklara profet och ledare försvunnit. Är det inte flera i Knutby som gått i Livets Ords bibelskola tidigare? Tror många frikyrkliga i skuggan av Ulf Ekmans konvertering har reflekterat över sin relation till karismatiska ledare, även i Knutby.

Nu menar jag inte att Livets Ord bygger på samma sjuka teologi, men de har ändå varit någon slags informell sol i det frikyrkliga solsystemet.

Tror det är en riktig analys, mycket som gått snett i mindre församlingar har en eller annan koppling till LO eller trosrörelsen. Man har sett Ulf Ekman som en liten småpåve i Uppsala och vill vara detsamma i Knutby eller var det nu är men man drar det längre. Man tillåts göra det pga osund teologi och att sammanhanget är mindre. Nu när LO står utan Ekman och man börjar ta tag i sitt förflutna (även om det finns mer att göra) så ser vi samma sak i Knutby.
Citera
2016-11-25, 11:15
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
......
Även de mest förhärdade brottslingar är som du och jag innerst inne.
Den natt de försöker somna utan mentala eller kemiska droger, kommer ångesten och insikten. Då kommer gråten och självföraktet.
Följderna ger mig rysningar.
Enligt socialstaten är vi alla tänkbara brottslingar och beredda till vilka illdåd som helst tills motsatsen bevisas och vi garanterat är döda och bortglömda som individer och folk. Den som på något sätt stuckit ut från mängden och kunnat inspirera andra till något alternativ måste räkna med evig fördömelse och anonymas spekulationer på nätet.
Citera
2016-11-25, 11:26
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Vad exakt har Ur*an F*lt gjort som fått honom utkastad ur Knutby?
Han lär ha varit karismatisk.
Citera
2016-11-25, 11:44
Medlem
Zebels avatar
Nej men seriöst. Förförde han unga Knutbyoskulder eller? Jag är inte alls insatt, utan undrar verkligen? Ribban för ur konstig man får vara i Knutby verkar vara satt ganska högt så det måste ju vara något snaskigt han gjort. Hmmm...gjort någon/några på smällen?

Kom igen ni insatta.
Citera
2016-11-25, 11:45
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Nej men seriöst. Förförde han unga Knutbyoskulder eller? Jag är inte alls insatt, utan undrar verkligen? Ribban för ur konstig man får vara i Knutby verkar vara satt ganska högt så det måste ju vara något snaskigt han gjort. Hmmm...gjort någon/några på smällen?

Kom igen ni insatta.
Ja, kom igen! Jag tycker i mångt och mycket man går som katten kring het gröt i denna tråd.
Citera
2016-11-25, 11:55
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Ja, kom igen! Jag tycker i mångt och mycket man går som katten kring het gröt i denna tråd.
Hänsyn till drabbade unga sökare som har hamnat i andlig fångenskap, kräver att diskretion och medkänsla väger tyngre än sensationsgrottande.
Citera
2016-11-25, 12:02
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:

Kom igen ni insatta.
Bruden och Jesusvikarien hade nog fullt upp med att förföra varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in