2016-11-24, 17:41
Medlem
Nu har jag läst det jag kom åt på Dagen. Och en del är väl bra men jag tycker Pege slingrar sig ganska rejält. Precis som med Helge kom "skygglapparna" bort när det upptäcktes oegentligheter hos Ubbe samt att ÅW skyddat honom. Men har Pege själv inte bokstavligt talat kastat sig raklång framför ÅW för att visa sin lydnad? Samt allmänt uppmanat församlingen att lyda, lyda, lyda de som är överordnade?

Nu ska de kanske rannsaka sig och så och det är säkert bra. Men jag vet inte - känslan är att han slingrar sig om "kristi-Brud-läran" och annat.

Men det blir säkert bra allting!
Citera
2016-11-24, 17:46
Medlem
the saints avatar
Om det nu är så att PeGe skall överta någon sorts ledande roll i församlingen, så känns det illavarslande.

Först tänker man på de grymma predikningar han har hållit för församlingen tidigare.

Kan han vips "vända blad"?

Nu säger han att man i församlingen håller på att ompröva sin tidigare hållning.

Han säger inte "jag".

Han nämner tidigare "maktmissbruk". Han nämner inte sig själv.

Överhuvudtaget får jag ett intryck av att "omprövningen" kanske gäller främst andra och inte honom själv.

Citat:
Samtidigt medger han att det finns en mystik kring henne:
– Den mystiken är svår att sätta fingret på. Men jag tror att det beror på att Åsa Waldau är en spännande människa. Det finns en mystik kring henne, och det har inget med Kristi brud-läran att göra, utan den har funnits där i alla fall.

http://www.expressen.se/nyheter/asa-waldau-tvingas-bort-fran-knutby/

Om han fortfarande tycker att Åsa "är en spännande människa", så är det illavarslande.

P.S. joannaw - det verkar som om jag hade läst ditt inlägg, innan jag skrev mitt!
Senast redigerad av the saint 2016-11-24 kl. 17:48.
Citera
2016-11-24, 18:23
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Nåden

I Knutby villkorades Nåden, som Sara utlovades.
Sara missleddes att tro, att hon bara kunde få Nåd, om hon genomförde de fruktansvärda brotten den 10 januari 2004!

Att lura någon så är brott i sig själv.

Nåd är ovillkorlig kärlek!

Vilka ledare skulle lydas här?

Åsa, Helge, fler?
Detta är troligen en central fråga inom Knutbyhistorien som du säger... och uttrycket "nåd utgör ovillkorlig kärlek" är i så fall Knutbyproblemets mentala kärna, eftersom nåden väl per definition måste utdelas av någon människan utomstående entitet, liksom... antingen en opersonlig gud, eller en mer världslig härskare typ Etiopiens president... just denna urgamla mentala inställning att nåden kommer från en människan utomstående ledare av något slag, vare sig den identifieras som gud, presidenten, ÅW, Helge F. eller vemsomhelst, är IMO en uppfattning som nog de flesta människor har...

Att nåden dessutom består av "ovillkorlig kärlek" skingrar dock inte mystiken omkring huruvida det är en himmelsk allmänmänsklig form av opersonlig kärlek som avses, eller en mer mänskligt grundad form av kärlek, varför hela Knutbyproblematiken inte är så enkel att dissekera i sina fristående beståndsdelar... IMO så har Jeremy Griffith dock löst hela frågeställningen genom att han identifierat de biologiska förutsättningarna för människans "fall from grace" (grace = nåd) genom att historien om Adam och Eva i Paradiset numer istället kan förstås i form av historien om Adam Stork och dennes problem med att förstå sig själv...
Senast redigerad av studentroland 2016-11-24 kl. 18:31.
Citera
2016-11-24, 19:51
Medlem
fruktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Om det nu är så att PeGe skall överta någon sorts ledande roll i församlingen, så känns det illavarslande.

...
Det mest smarta och sunda, vore väl att såväl PeGe som KiWi kliver åt sidan, självmant. Men känslan i alla fall jag får, är att något stort håller på att hända i Knutby, det finns hopp!
Citera
2016-11-24, 19:54
Medlem
fruktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Men det kanske bara är jag som inte tror på Gud (särskilt inte efter att ha hört på knutbypredikningar. Han verkar narcissistisk och otrevlig. Ingen jag vill tro på) som tänker så?
Jag har inte superkoll, men till "Guds" försvar, fick han nog en något snedvriden framställning där...
Citera
2016-11-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
Jag har inte superkoll, men till "Guds" försvar, fick han nog en något snedvriden framställning där...
Jo, jag har en känsla av det utan att någonsin (vad jag minns?) hört någon annan predikan än just av knutbyiterna. Jag minns att Gud bl a ville även kasta ut folk ur Himlen när de kommit dit om de skulle göra något litet snedsteg där uppe. Det var antingen Kiwi eller Pege som hävdade detta.

Expressen har ny nyhet om omröstning innan Ubbe kastades ut:

http://www.expressen.se/nyheter/waldau-lamnade-efter-hemliga-omrostningen/
Senast redigerad av joannaw 2016-11-24 kl. 20:23.
Citera
2016-11-24, 20:28
Medlem
Nils Tomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Nu har jag läst det jag kom åt på Dagen.

Rensa webbplatsdata i din webbläsares inställningar så ka du läsa allt.

Vi håller tummarna för att medlemmarna söker professionell hjälp och att sekten upplöses. Tragedi. Som så ofta i religiösa sammanhang.
Citera
2016-11-24, 20:49
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Detta är troligen en central fråga inom Knutbyhistorien som du säger... och uttrycket "nåd utgör ovillkorlig kärlek" är i så fall Knutbyproblemets mentala kärna, eftersom nåden väl per definition måste utdelas av någon människan utomstående entitet, liksom... antingen en opersonlig gud, eller en mer världslig härskare typ Etiopiens president... just denna urgamla mentala inställning att nåden kommer från en människan utomstående ledare av något slag, vare sig den identifieras som gud, presidenten, ÅW, Helge F. eller vemsomhelst, är IMO en uppfattning som nog de flesta människor har...

Att nåden dessutom består av "ovillkorlig kärlek" skingrar dock inte mystiken omkring huruvida det är en himmelsk allmänmänsklig form av opersonlig kärlek som avses, eller en mer mänskligt grundad form av kärlek, varför hela Knutbyproblematiken inte är så enkel att dissekera i sina fristående beståndsdelar... IMO så har Jeremy Griffith dock löst hela frågeställningen genom att han identifierat de biologiska förutsättningarna för människans "fall from grace" (grace = nåd) genom att historien om Adam och Eva i Paradiset numer istället kan förstås i form av historien om Adam Stork och dennes problem med att förstå sig själv...

Här tror jag att Drottning Tirsa "som ska fira bröllop en dag då Jesus får sin brud" känner sig gudomlig, utvald och väl lämpad att dela ut Nåd.
Först var Helge Jesus ställföreträdare och senare Ubbe.
Manipulation av sektledare, pastorer som ser sig utvalda med rätt att styra sina församlingsmedlemmar.

Lydnadskultur, rädda medlemmar. Tukt - mycket har man hört om Knutby-församlingen.

Värst var den behandling, som slutade med att Sara helt nedbruten begår brotten den 10 jan 2004.
Citera
2016-11-24, 21:27
Medlem
the saints avatar
Efter genomläsning av Dagens intervju med PeGe - lite kommentarer:

Citat:
-- Den bilden jag har nu, är en bild som klarnat under de sista två månaderna, då vi var
några som såg ett osunt agerande kring Urban Fält, som Åsa skyddade.

De senaste två månaderna! Det var verkligen inte länge som det har klarnat beträffande det osunda agerandet.
Man har ju befunnit sig i denna församling i kanske 15 år!

Citat:
– Det var som att Åsa satt på en piedestal, och vi var tvungna att ta ned henne från den
piedestalen.

Samma gäller här. Det tog verkligen tid att upptäcka detta.

Citat:
– Men allt är inte odelat negativt, utan mycket har också varit positivt. Hon är en viktig
inspirationskälla. Många har haft en väldigt positiv syn på Åsa, men det har också blivit
att man inte byggt sitt liv på Gud, utan byggt det kring hennes person, vilket är något som måste falla. Hon säger själv att man inte att man ska bygga sitt liv på henne, men det har blivit så.

"Hon är en viktig inspirationskälla".

Fortfarande? PeGe låter överslätande.

"Hon säger själv att man inte skall bygga sitt liv på henne".

Det låter inte som Åsa. PeGe tycks återigen ha en överslätande attityd till Åsa.

Citat:
--Jag tror att hon behövde lämna Knutby, för att kunna gå vidare. Hon har själv sett att kulturen kring henne inte varit bra.

Har hon? Verkligen?

Skulle hon efter 15-20 år plötsligt ha upptäckt att "kulturen" kring henne inte var bra?

Jag skulle tro att hon helt enkelt flippade ut, när saker och ting började ta en ny vändning, som hon inte gillade.

Citat:
– Det vi sagt när det gäller Kristi brud är att det kan ha varit knutet till en person snarare än
församlingen, men det har inte varit en officiell hållning att det specifikt skulle ha varit Åsa som
var bruden.

Jag skulle säga att det varit en mer eller mindre officiell hållning. Återigen tycks PeGe försköna verkligheten.

Citat:
Nu när ni vill ta avstånd ifrån idén om att Kristi brud skulle vara knutet till en person går ni över till det som är den vanliga tolkningen, att det är församlingen som är Kristi brud?

– Vi måste söka och se var vi landar. Det finns massor av tolkningar, som att Jerusalem är
bruden. Vi är inte framme. Men jag vill markera ett avslut, att Kristi brud*läran inte längre finns i
Knutby Filadelfia, och jag tror att jag inte har undervisat i det här på 15 år.

Men har du själv trott på Kristi brud*läran?
– Det vill jag inte kommentera.

PeGe har väl rätt i så mån, att man hållit en lite lägre profil med Kristi Brud-predikningarna, efter de katastrofala händelserna 2004 och alla tidningsskriverierna om Åsa/Kristi Brud då.

PeGe "vill inte kommentera" om han själv trott på Kristi Brud-läran. Det låter inte bra.
Antingen har han trott på denna saga, eller så har han bara jamsat med under 15 års tid.
Ingetdera talar till hans fördel.

Citat:
– Men det stämmer som ni säger att det har funnits en mystik kring det här, och den mystiken är svår att sätta fingret på. Men jag tror att det beror på att Åsa Waldau är en spännande människa.
Det finns en mystik kring henne, och det har inget med Kristi brud*läran att göra, utan den har
funnits där i alla fall.

Här har vi detta med PeGe:s upplevelse av "mystiken" kring Åsa. "Hon är en spännande människa".
Det låter inte heller bra.

Åsas "mystik" är väl snarare ett uttryck för hennes narcissistiska personlighet.
Har inte PeGe blivit klar över detta, vid det här laget? Återigen förskönar han bilden av Åsa.
Citera
2016-11-24, 22:31
Medlem
Amors avatar
Jag undrar om inte allt som har hänt inom Trosrörelsen och Livets Ord de senaste åren kan ha haft en påverkan även på Knutby i förlängningen. Sedan Ulf Ekman lämnade till katolska kyrkan har jag upplevt att man har öppnat upp, låtit medlemmarna påverkat mer, också sträckt ut händer för försoning.

Knutby har inte direkt med det att göra, men jag är säker på att även de har tagit intryck av de diskussioner som har varit sedan Trosrörelsens självklara profet och ledare försvunnit. Är det inte flera i Knutby som gått i Livets Ords bibelskola tidigare? Tror många frikyrkliga i skuggan av Ulf Ekmans konvertering har reflekterat över sin relation till karismatiska ledare, även i Knutby.

Nu menar jag inte att Livets Ord bygger på samma sjuka teologi, men de har ändå varit någon slags informell sol i det frikyrkliga solsystemet.
Senast redigerad av Amor 2016-11-24 kl. 22:33.
Citera
2016-11-25, 00:39
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Här tror jag att Drottning Tirsa "som ska fira bröllop en dag då Jesus får sin brud" känner sig gudomlig, utvald och väl lämpad att dela ut Nåd.---
Att hon inledningsvis kanske kände sig "utvald" må väl vara hänt eftersom hon ju lyckades få sin egen vilja igenom på många olika sätt, och att känslor av personlig upphöjdhet och möjlighet till nådeutdelning kan ha infunnit sig så småningom som en följd därav är ju förvisso möjligt... den bibliska vokabulären fungerade kanske också som en slags mental tratt vilken möjliggjorde att så många människor frivilligt kunde finna sig att bli dominerade på det sätt som skedde, trots att mord begicks inom församlingen...

Att denna upphöjdhet numer kanske funnit någon slags mental utväg uppåt mot ännu vidare religiösa vyer än vad Knutbyförsamlingens lära kunde erbjuda kanske också är anledningen till förändringarna som nu sker inom församlingen... Å.W. talade ju i September (okänt vilket år) inför teologistudenter i Canada under ledning av Susan Palmer, och kanske fick hon där möjlighet att ta till sig några relevanta synvinklar på sin egen roll inom frikyrkoförsamlingen i Knutby som inte Pingströrelsen eller den övriga svenska kyrkan kunde erbjuda...

Citat:
Week Three (Sept. 21) – TYPOLOGIES OF NRMs.
Read TEXT, A:3: Roy Wallis, “Three types of new religious movements”. CHARISMA (cont.)
Topic 2: Knutby Filadelfia - Guest speaker Asa Waldau.
https://www.concordia.ca/content/dam/artsci/religion/docs/300outline16.pdf
Citera
2016-11-25, 02:28
Medlem
Zebels avatar
Vad exakt har Ur*an F*lt gjort som fått honom utkastad ur Knutby?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in