Citat:
Ursprungligen postat av
SvaMp_
Jag håller med dig, kurderna är tokiga och bråkar med alla, andra länder, andra minoriteter och t.o.m internt med varandra. Skulle dom vara tillräckligt starka skulle dom skita i Assad också, likadant skulle vissa kurder i Iran även skita i Iran (iranska kurder är dock inte lika separatistiska varför jag säger vissa).
Eg tycker jag alla länder borde enas mot jihadister och separatister för att få stabilitet i regionen. Men vad gör Erdogan? han kan fan inte börja invadera andra länder. När han gör det skapas oheliga allianser. Alla vet att det är ett spel mellan katt och råtta.
Egentligen vad är beefen mellan Assad och Turkiet? Assad är minoritet och styr ett sunnidominerat land, bortsett från det, utgjorde Assad något territoriellt hot mot Turkiet?
Skiten dras nu djupare och djupare in, blir mer och mer infekterad.
Jag hoppas inte Assad och Ryssland går så långt att de börjar stötta separatister i Turkiet (kanske de gör redan), men Turkiet måste sluta stödja separatister i Syrien och ska hålla sig borta från att invadera Syrien. Det bidrar inte till någon stabilitet. Vill de ha en buffertzon, fine, men stanna där då.
Kan lägga till att jag tycker attacken mot Turkiet var onödig, det behövs inte en upptrappning. Kanske var det som du skriver på order av Putin, att de hände just på årsdagen av tidigare incidenten.
Jag hoppades Putin kunde vara storsint och se för landets bästa istället för sin hämnd, men han är väl en långsint jävel. Jag hoppas nu Turkiet kan vara storsinta och inte eskalera detta. Ingen behöver en upptrappning. Vem vet vad det kan leda till. Bara separatister och jihadister som tjänar på kaos.
Jag har följt den här tråden länge och sett iranier skriva i den här tråden och Irak-tråden men aldrig har jag sett på en iranier som du framhäva Turkiet på ett så dåligt sätt och kränkande och tar kurdernas parti. Du borde läsa Marlo. Stanfield (iranier) som skiljer sig mycket mer än hur du framhåller saker. Du rör upp saker, kanske medvetet kanske omedvetet men jag säger till dig att du bör lugna ner dig och inte försöka få Iran som någon rättvis stat.
Jag skulle kunna om jag vill sänka dig ordentligt med min penna men många gånger ser jag att du inte är 1 dag äldre än 17 fast du varit medlem här i 12 år. Mentalt är du fortfarande ett barn.
Att du verkligen inser att kurder är ett stort problem för alla i regionen. Tro inte att alla här, främst turkar har svårt att undersöka länders relation till minoriteter. Skulle något hända i Turkiet mellan kurder kan vi klara oss ur det rätt bra. Skulle något sånt utbryta i Iran ligger ni pyrt till. Finns förutom några miljoner kurder även azerier i Iran. Vi har ett land i Mellanöstern som heter Israel som kommer utnytta det och bomba Iran. Det är något jag inte önskar men med din syn som tvingar du omedvetet andra önska andra väldigt illa om Iran.
Om alla länder inte ensas mot terrorister betyder det inte per automatik att alla människor i ett land stödjer terrorister. Erdogan är inte hela Turkiet. Erdogan represtenterar inte 80 miljoner människor. Ett land kan inte ta ansvar för Erdogans handlingar. Ska ett land som Iran ta ansvar för att kurder hängs dagligen i Iran? tycker du det?
Vad är grejen med Erdogan och Assad? Jag vet inte, har sökt svaret länge men inte fått ett svar på det. Inte rätt svar iaf. Bara en jävla massa antagande och hobbyexperter som leker insatta.
Nu blir inte inlägget som jag tänkt mig utan du får läsa det som jag skriver. Klart Assad har skadat Turkiet förr, du kanske inte känner till att PKK hade frirum och tränades av Assad. Du känner inte till att PKKs ldedare Öcalan hade fristad i Syrien?
Tror det blir svårt hur mycket Assad med Putin skulle förmå folk till uppror. Allt kan hända det är inte omöjligt. Sen tycker jag att många ser Putin som en övermänniska att han kan åstadkomma vad som helst men nä, den tyngden sitter inte Ryssland på.
Attacken var onödig men jag ser jag det som faktiskt bra, hur kan jag som turk se det som något bra? Nu kanske Putin har fått ut sin aggression/ hämnd som han burit i 1 år och gå vidare?
Just nu har det inte kommit ut något allvarliga uttalanden om bombningen. Turkiet kanske tar det som ok, vi dabbade oss sist och vi förstår att Putin ville ge tillbaka.
Men om Turkiet kommer bli beskjuten fler gånger får vi alla räkna med att en ny upptrappning på våldet kommer.