2016-11-24, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det är väl då vi se vad Rysslands S-400 och S-300 går för i verkligheten. Många som haft respekt för det vapensystemet tidigare.

Väntade på vem som skulle ta upp frågan om S- serien. Turkiet är mycket väl medveten om missilerna S-

Frågan är hur många som finns just nu i Syrien? Visst finns det alltid något man kan göra något åt det. Jag har inte svaret eftersom jag inte är så insatt i Turkiets militära kapacitet när det kommer till sofistikerade missilsystem.

Kan ställa frågan till någon som ha bättre koll, hur försvarar man sig mot S- missiler, vad är motmedel till det?
Citera
2016-11-24, 20:44
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ULKUCU
Vem bryr sig om kurderna, ärligt? Du lyckas alltid få med kurderna in i bilden. Hur är Irans relation till kurderna då? Skulle dom försvara Iran om Israel bombade er imorn? Kurderna hade tagit tillfället i akt och gått mot er. Skit i vår problem med kurderna, tänk istället på Irans problem med kurderna som är långt mycket värre. Ni åker runt med lastbilar och samlar in kurder och sedan kör kurderna till krig mot ISIS. Vågar du säga nej i detta fall?

Jag håller med dig, kurderna är tokiga och bråkar med alla, andra länder, andra minoriteter och t.o.m internt med varandra. Skulle dom vara tillräckligt starka skulle dom skita i Assad också, likadant skulle vissa kurder i Iran även skita i Iran (iranska kurder är dock inte lika separatistiska varför jag säger vissa).

Eg tycker jag alla länder borde enas mot jihadister och separatister för att få stabilitet i regionen. Men vad gör Erdogan? han kan fan inte börja invadera andra länder. När han gör det skapas oheliga allianser. Alla vet att det är ett spel mellan katt och råtta.
Egentligen vad är beefen mellan Assad och Turkiet? Assad är minoritet och styr ett sunnidominerat land, bortsett från det, utgjorde Assad något territoriellt hot mot Turkiet?
Skiten dras nu djupare och djupare in, blir mer och mer infekterad.
Jag hoppas inte Assad och Ryssland går så långt att de börjar stötta separatister i Turkiet (kanske de gör redan), men Turkiet måste sluta stödja separatister i Syrien och ska hålla sig borta från att invadera Syrien. Det bidrar inte till någon stabilitet. Vill de ha en buffertzon, fine, men stanna där då.

Kan lägga till att jag tycker attacken mot Turkiet var onödig, det behövs inte en upptrappning. Kanske var det som du skriver på order av Putin, att de hände just på årsdagen av tidigare incidenten.
Jag hoppades Putin kunde vara storsint och se för landets bästa istället för sin hämnd, men han är väl en långsint jävel. Jag hoppas nu Turkiet kan vara storsinta och inte eskalera detta. Ingen behöver en upptrappning. Vem vet vad det kan leda till. Bara separatister och jihadister som tjänar på kaos.
Senast redigerad av SvaMp_ 2016-11-24 kl. 20:48.
Citera
2016-11-24, 20:46
Bannlyst
[quote=SvaMp_|59122021]
Citat:
Så kortfattat, vad är det som har hänt på sistone, Assad har gainat momentum i Aleppo, tidsfråga innan rebellerna får ge upp där.
Ett minus för Turkiet.

Vänta lite. Ha inte så bråttom. Kriget är inte över, långt ifrån det. Vänta och se när Assads tid är kommen. räkna dit er soldater också-

Citat:
Trump vinner och lovar samarbeta med Putin och säger att han inte vill störta Assad.
Två minus för Turkiet.

Vi ska se, att lova fläsk och ge knorr är två olika saker. Här hade jag inte heller sagt saker som är helt osäkert. Ska påminna dig det här inlägget om någon månad.

Citat:
Turkiet går nu in i Syrien då de investerat mycket i att få bort Assad och kurderna skördat framgångar, hotar binda samman de kurddominerade områdena. Turkiet börjar också bomba SDF. Assad svarar hårt tillbaks på den turkiska invasionen först nu, kurderna börjar tighta till sig mot Assad.
Tre minus för Turkiet.

3 - 0 Assad vs Erdogan.

Imponerande med tanke på vilket fördärv han var nära bara för en tid sen.

Varför hjälper inte Assad och Iran till att kurderna binder sina kantonerna? Vill att du svarar på den frågan iranier.

Assad krigade mot kurderna igår idag mot oss. Jag tolkar det som att: Jag är körd, har absolut ingenting att förlora längre, vad kan bli värre än det är?

Låter på dig som att Assad verkligen har segrat helt och hållet? Lugn lilla människa.

Innan jag glömmer. Vi har ca 2 miljoner syriska flyktingar som vi kan skicka på Assad. Räcker i några åt till för att hålla kriget igång va? Skulle Assad klara det i några år?
Citera
2016-11-24, 20:51
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:

Varför hjälper inte Assad och Iran till att kurderna binder sina kantonerna? Vill att du svarar på den frågan iranier.

Assad krigade mot kurderna igår idag mot oss. Jag tolkar det som att: Jag är körd, har absolut ingenting att förlora längre, vad kan bli värre än det är?

Kurderna används och använder det som för stunden gynnar dem, och respektive sida. Som jag skrev, det är ett spel mellan katt och råtta. Iran föredrar kurderna framför daesh, men vill inte se dem bli för starka. Vi får se vart detta spel slutar.

Turkiet har betett sig fel i att invadera och destabilisera Syrien, så är det.
Senast redigerad av SvaMp_ 2016-11-24 kl. 20:53.
Citera
2016-11-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jag håller med dig, kurderna är tokiga och bråkar med alla, andra länder, andra minoriteter och t.o.m internt med varandra. Skulle dom vara tillräckligt starka skulle dom skita i Assad också, likadant skulle vissa kurder i Iran även skita i Iran (iranska kurder är dock inte lika separatistiska varför jag säger vissa).
Att du är så besatt av kurder hela tiden. Gissar på att du är typen som fortfarande är sur på vad ett gäng uppköpta klaner gjorde för 100 år sedan. FYI, så jiddrar verkligen inte kurderna i Syrien med alla. När vi kommer till rebellerna, så har dom brutit oändligt många vapenvilor med YPG. Vidare har dom haft embargo mot Afrin och Sheik Maqsod och bombat civila i dessa områden. Så varför ska YPG inte slåss mot rebellerna? Mot SAA har man aldrig stridit. Det är en NDF stam i Hasakah som man har problem med. Denna stam är för övrigt inte speciellt lojal mot Assad och dom anses inte vara viktiga. I övrigt har YPG flera gånger sträckt ut handen till Turkiet, som ignorerat dom. Man har uppmanat till fred med USA och Ryssland och även Saudi. Så sluta upp med dina lögner, du framstår bara som löjlig och oseriös.
Citera
2016-11-24, 21:09
Bannlyst
Citat:

Eg tycker jag alla länder borde enas mot jihadister och separatister för att få stabilitet i regionen. Men vad gör Erdogan? han kan fan inte börja invadera andra länder. När han gör det skapas oheliga allianser. Alla vet att det är ett spel mellan katt och råtta.
Egentligen vad är beefen mellan Assad och Turkiet? Assad är minoritet och styr ett sunnidominerat land, bortsett från det, utgjorde Assad något territoriellt hot mot Turkiet?
Skiten dras nu djupare och djupare in, blir mer och mer infekterad.
Jag hoppas inte Assad och Ryssland går så långt att de börjar stötta separatister i Turkiet (kanske de gör redan), men Turkiet måste sluta stödja separatister i Syrien och ska hålla sig borta från att invadera Syrien. Det bidrar inte till någon stabilitet. Vill de ha en buffertzon, fine, men stanna där då.

Kan lägga till att jag tycker attacken mot Turkiet var onödig, det behövs inte en upptrappning. Kanske var det som du skriver på order av Putin, att de hände just på årsdagen av tidigare incidenten.
Jag hoppades Putin kunde vara storsint och se för landets bästa istället för sin hämnd, men han är väl en långsint jävel. Jag hoppas nu Turkiet kan vara storsinta och inte eskalera detta. Ingen behöver en upptrappning. Vem vet vad det kan leda till. Bara separatister och jihadister som tjänar på kaos.

Jag har följt den här tråden länge och sett iranier skriva i den här tråden och Irak-tråden men aldrig har jag sett på en iranier som du framhäva Turkiet på ett så dåligt sätt och kränkande och tar kurdernas parti. Du borde läsa Marlo. Stanfield (iranier) som skiljer sig mycket mer än hur du framhåller saker. Du rör upp saker, kanske medvetet kanske omedvetet men jag säger till dig att du bör lugna ner dig och inte försöka få Iran som någon rättvis stat.

Jag skulle kunna om jag vill sänka dig ordentligt med min penna men många gånger ser jag att du inte är 1 dag äldre än 17 fast du varit medlem här i 12 år. Mentalt är du fortfarande ett barn.

Att du verkligen inser att kurder är ett stort problem för alla i regionen. Tro inte att alla här, främst turkar har svårt att undersöka länders relation till minoriteter. Skulle något hända i Turkiet mellan kurder kan vi klara oss ur det rätt bra. Skulle något sånt utbryta i Iran ligger ni pyrt till. Finns förutom några miljoner kurder även azerier i Iran. Vi har ett land i Mellanöstern som heter Israel som kommer utnytta det och bomba Iran. Det är något jag inte önskar men med din syn som tvingar du omedvetet andra önska andra väldigt illa om Iran.

Om alla länder inte ensas mot terrorister betyder det inte per automatik att alla människor i ett land stödjer terrorister. Erdogan är inte hela Turkiet. Erdogan represtenterar inte 80 miljoner människor. Ett land kan inte ta ansvar för Erdogans handlingar. Ska ett land som Iran ta ansvar för att kurder hängs dagligen i Iran? tycker du det?

Vad är grejen med Erdogan och Assad? Jag vet inte, har sökt svaret länge men inte fått ett svar på det. Inte rätt svar iaf. Bara en jävla massa antagande och hobbyexperter som leker insatta.

Nu blir inte inlägget som jag tänkt mig utan du får läsa det som jag skriver. Klart Assad har skadat Turkiet förr, du kanske inte känner till att PKK hade frirum och tränades av Assad. Du känner inte till att PKKs ldedare Öcalan hade fristad i Syrien?

Tror det blir svårt hur mycket Assad med Putin skulle förmå folk till uppror. Allt kan hända det är inte omöjligt. Sen tycker jag att många ser Putin som en övermänniska att han kan åstadkomma vad som helst men nä, den tyngden sitter inte Ryssland på.

Attacken var onödig men jag ser jag det som faktiskt bra, hur kan jag som turk se det som något bra? Nu kanske Putin har fått ut sin aggression/ hämnd som han burit i 1 år och gå vidare?

Just nu har det inte kommit ut något allvarliga uttalanden om bombningen. Turkiet kanske tar det som ok, vi dabbade oss sist och vi förstår att Putin ville ge tillbaka.

Men om Turkiet kommer bli beskjuten fler gånger får vi alla räkna med att en ny upptrappning på våldet kommer.
Citera
2016-11-24, 21:16
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Att du är så besatt av kurder hela tiden. Gissar på att du är typen som fortfarande är sur på vad ett gäng uppköpta klaner gjorde för 100 år sedan. FYI, så jiddrar verkligen inte kurderna i Syrien med alla. När vi kommer till rebellerna, så har dom brutit oändligt många vapenvilor med YPG. Vidare har dom haft embargo mot Afrin och Sheik Maqsod och bombat civila i dessa områden. Så varför ska YPG inte slåss mot rebellerna? Mot SAA har man aldrig stridit. Det är en NDF stam i Hasakah som man har problem med. Denna stam är för övrigt inte speciellt lojal mot Assad och dom anses inte vara viktiga. I övrigt har YPG flera gånger sträckt ut handen till Turkiet, som ignorerat dom. Man har uppmanat till fred med USA och Ryssland och även Saudi. Så sluta upp med dina lögner, du framstår bara som löjlig och oseriös.

Ok nu går vi ännu djupare i detta. Egentligen har jag inga större problem med kurder heller. Jag har problem med Saudiarabien och Israel. Problemet är att vissa kurder är så hjärndöda i sin separatism att de är beredda att alliera sig med dessa två för att få sitt kurdistan. Det gäller absolut inte alla kurder. Jag har respekt för de kurder som är konsekventa.
Jag kan också förstå att kurderna inte litar på några med tanke på historien.

Låt mig sammanfatta min ståndpunkt mot kurderna.
Självständighet i Irak - Förmodligen oundvikligt, hoppas dock assyrierna och turkmenerna får en rättivs deal. Kanske man delar upp kirkuk. Ge fan i att ge Israel luftrum gentemot Iran. Också oroligt med detta att det ger luft för vidare separatister i Iran.
Syrien - Tycker de mycke väl kan ha självstyre, typ federalism, men området de kontrollerar är inte etniskt kurdiskt rent varför det kan vara bra med en stat som har kontrollen.
Turkiet - vill de propagera för kurdiska som språk mm fine, men ge fan i militära aktioner, det skapar bara blodbad och de tär civila som skadas.
Iran - Vill de ha politisk frihet, fine, slåss med resten av befolkningen, vill de ha separatism kommer det skapa krig och elände som resten av regionen.

Som jag skrev vill jag ha stabilitet. Det är eg löjligt hur alla dessa folk hamnat i luven på varandra.
Senast redigerad av SvaMp_ 2016-11-24 kl. 21:24.
Citera
2016-11-24, 21:17
Bannlyst
Citat:
Kurderna används och använder det som för stunden gynnar dem, och respektive sida. Som jag skrev, det är ett spel mellan katt och råtta. Iran föredrar kurderna framför daesh, men vill inte se dem bli för starka. Vi får se vart detta spel slutar.

Turkiet har betett sig fel i att invadera och destabilisera Syrien, så är det.

Kurder är den värsta sortens oheliga människa som finns på vår fina planet. Har du inte förstått det än att kurder är opprtunister?

Hade Iran, Assad och Putin verkligen känt pålitlighet för kurderna skulle dom aldrig tillåta Turkiet måtta bort kurderna för att förstöra deras planer om binda kantonerna. Sen så vill jag att du läser på ordentligt vad att binda kantonerna innebär. Speciellt vad det kan kommer betyda några år senare för Iran.

Jag väljer inte mellan pest eller kolera. Daesh är ett sekundärt problem medan kurderna är primärt problem.

När du säger att Turkiet har invaderat Syrien låter det som att man har belägrat hela landet. Tro eller ej men både Assad och Khomeini är mycket nöjda att Turkiet satte stopp på Kurdistan2. Glöm inte att Kurdistan3 är en del av Iran.
Citera
2016-11-24, 21:23
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
När du säger att Turkiet har invaderat Syrien låter det som att man har belägrat hela landet. Tro eller ej men både Assad och Khomeini är mycket nöjda att Turkiet satte stopp på Kurdistan2. Glöm inte att Kurdistan3 är en del av Iran.

Ja alltså detta är ett spel värre än Paradise Hotel. Iranierna som backar Assad vet mycket väl att kurdiska framgångar ger kurdseparatister i Iran luft. Detta är inte min åsikt utan jag bara skriver situationen som den är.
De är nog också väldigt glada att de inte har lika stora problem själva.
Citera
2016-11-24, 21:34
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Jag har följt den här tråden länge och sett iranier skriva i den här tråden och Irak-tråden men aldrig har jag sett på en iranier som du framhäva Turkiet på ett så dåligt sätt och kränkande och tar kurdernas parti. Du borde läsa Marlo. Stanfield (iranier) som skiljer sig mycket mer än hur du framhåller saker. Du rör upp saker, kanske medvetet kanske omedvetet men jag säger till dig att du bör lugna ner dig och inte försöka få Iran som någon rättvis stat.

Jag tycker faktiskt Turkiet har begått övertramp när han nu invaderar Syrien. Annars borde Iran och Turkiet, som två stabila stater, båda med kurdisk separatism ha samma agenda.
Jag har eg inget intresse av att svartmåla Turkiet men tyckte de gått över gränsen i detta fall.

Det är ett helt sjukt sekteristiskt krig detta som involverar alla. Jag vet inte vad man ska göra för att ingen ska känna sig orättvist behandlad. Kanske mellanöstern som helhet är misslyckat, kanske de behöver få ut sina aggressioner mot varandra. Vem vet.

Jag menar heller inte att spä på de sekteristiska spänningarna, kanske var ett dumt inlägg tidigare.

Mitt syfte är att skriva analyser av situationen där nere, få information och diskutera. Det är ett otroligt komplext spel där alla parter har en dolk i ryggen som kan komma när som helst.
Senast redigerad av SvaMp_ 2016-11-24 kl. 21:37.
Citera
2016-11-24, 21:35
Medlem
Hogdals avatar
Turkiet börjar bli stressat. De har knappt två månader kvar med en commander in chief som accepterar deras stöd till al-qaidagrupperna. Man vill hinna med att befästa sin närvaro ordentligt innan Trump tar vid. Sedan kommer ett helt annat ljud i skällan från Washington.

Är Turkiet fortfarande NATO-medlem om fyra år..?
Citera
2016-11-24, 21:41
Bannlyst
Citat:
Jag tycker faktiskt Turkiet har begått övertramp när han nu invaderar Syrien. Annars borde Iran och Turkiet, som två stabila stater, båda med kurdisk separatism ha samma agenda.
Jag har eg inget intresse av att svartmåla Turkiet men de har gått över gränsen i detta fall.

Det är ett helt sjukt sekteristiskt krig detta som involverar alla. Jag vet inte vad man ska göra för att ingen ska känna sig orättvist behandlad. Kanske mellanöstern som helhet är misslyckat, kanske de behöver få ut sina aggressioner mot varandra. Vem vet.

Jag menar heller inte att spä på de sekteristiska spänningarna, kanske var ett dumt inlägg tidigare.

Mitt syfte är att skriva analyser av situationen där nere, få information och diskutera. Det är ett otroligt komplext spel där alla parter har en dolk i ryggen som kan komma när som helst.

Beror på hur man ser ett glas med vatten i som är till hälften full eller hälften till tom? Visst, Turkiet är inne i syrisk mark, det kan räknas som invasion om man vill se det så men du ser det inte så heller utan jag vet att du gillar att Turkiet är där inne och förhindrar kurders planer på kurdistan2. Iran tycker också om det och tänker: Huuu. ett problem mindre att tänka på och det problemet är tar turkiet hand om.

Men jag ska fråga dig en sak Svamp. Om inte Turkiet hade gått in och jagat bort kurderna. Vad hade hänt då? USA hade hela tiden som mål att rikta isis väg mot assad, bort från kurderna. Hade kurderna fått som dom ville skulle dom för längesen stått och tittat på assad och isis medan dom krigade mot varandra. sen skulle kurderna planera för 3e kurdistan som är en del av iran. kurdistan4 är turkiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in