2016-11-24, 22:00
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ULKUCU
Beror på hur man ser ett glas med vatten i som är till hälften full eller hälften till tom? Visst, Turkiet är inne i syrisk mark, det kan räknas som invasion om man vill se det så men du ser det inte så heller utan jag vet att du gillar att Turkiet är där inne och förhindrar kurders planer på kurdistan2. Iran tycker också om det och tänker: Huuu. ett problem mindre att tänka på och det problemet är tar turkiet hand om.

Men jag ska fråga dig en sak Svamp. Om inte Turkiet hade gått in och jagat bort kurderna. Vad hade hänt då? USA hade hela tiden som mål att rikta isis väg mot assad, bort från kurderna. Hade kurderna fått som dom ville skulle dom för längesen stått och tittat på assad och isis medan dom krigade mot varandra. sen skulle kurderna planera för 3e kurdistan som är en del av iran. kurdistan4 är turkiet.

Iran och kanske Assad kan tycka att det är bra att ett enhälligt kurdområde inte skapas. Samtidigt finns en annan aspekt, Om Fsa i norr skulle nå de SAA kontrollerade områdena norr om Aleppo, skulle där SAA behöva slåss på två fronter, dels om östra aleppo, dels på norra sidan mot FSa.
Så där blir det en katt mot råtta lek, välja kurdernas sida för att hindra Fsa/Turkiet från att ge huvudvärk på ytterligare en front, eller låta FSA/Turkiet förhindra kurdernas framfart. Då kurdernas relation med Saa ändå vart relativt lugn tror jag där de valde att gå deras spår. sen när de fått loss trupper från aleppo kanske de skulle vända sig emot dem också. Jag vet inte, ett jäkla spel detta. Assad säger ju också att han ska ta tillbaka varje del av Syrien, så det är inte så att han stödjer att Ypg utropar ett eget land.

Jag hoppas detta är sant: http://syria.liveuamap.com/en/2016/24-november-turkey-pm-yldrm-we-are-not-threating-territorial

Men det är frågan vad för garantier det finns för det. Jag tror Assad har trott raka motsatsen.
Senast redigerad av SvaMp_ 2016-11-24 kl. 22:05.
Citera
2016-11-24, 22:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Turkiet börjar bli stressat. De har knappt två månader kvar med en commander in chief som accepterar deras stöd till al-qaidagrupperna. Man vill hinna med att befästa sin närvaro ordentligt innan Trump tar vid. Sedan kommer ett helt annat ljud i skällan från Washington.

Är Turkiet fortfarande NATO-medlem om fyra år..?
Du liksom alla andra har inte en aning vad Trump vill, han har det inte själv. Han kan mycket väl säga att Turkiet ska få fria händer. Trots allt är Turkiet den enda stormakten i regionen som har resurserna att bekämpa ISIS och kurd-terroristerna.

Allt beror också på Israel. Om Israel säger att Assad är fienden är Assad Trumps fiende. Om Turkiet hotar Israel är Erdogan inte Trumps vän. AIPAC kommer ha stor makt i USA nu. Obama gillade dom inte, Trump har halva inne pga den judiska släkten.
Senast redigerad av Xelious 2016-11-24 kl. 22:52.
Citera
2016-11-24, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Iran och kanske Assad kan tycka att det är bra att ett enhälligt kurdområde inte skapas. Samtidigt finns en annan aspekt, Om Fsa i norr skulle nå de SAA kontrollerade områdena norr om Aleppo, skulle där SAA behöva slåss på två fronter, dels om östra aleppo, dels på norra sidan mot FSa.
Så där blir det en katt mot råtta lek, välja kurdernas sida för att hindra Fsa/Turkiet från att ge huvudvärk på ytterligare en front, eller låta FSA/Turkiet förhindra kurdernas framfart. Då kurdernas relation med Saa ändå vart relativt lugn tror jag där de valde att gå deras spår. sen när de fått loss trupper från aleppo kanske de skulle vända sig emot dem också. Jag vet inte, ett jäkla spel detta. Assad säger ju också att han ska ta tillbaka varje del av Syrien, så det är inte så att han stödjer att Ypg utropar ett eget land.

Jag hoppas detta är sant: http://syria.liveuamap.com/en/2016/24-november-turkey-pm-yldrm-we-are-not-threating-territorial

Men det är frågan vad för garantier det finns för det. Jag tror Assad har trott raka motsatsen.

Vi måste vara ärliga. Självklart är Assad överlycklig över det men givetvis går han inte ut med det öppet. Jag förstår att Assad vill också ta fördelen med att ha kurderna mot isis. Varför ska Assad inte utnytja kurderna det?

Många här tror att Turkiet tänker annektera norra Syrien, iaf där man är just nu men det är inte sant. Turkiet håller på reser upp en mur längs hela gränsen, har du sett det? Hur ska man ha den delen av Syrien när muren snart finns i vägen? Vi har planer på någon gång i framtiden att syriska flyktingar som finns i Turkiet en dag ska kunna flytta hem och kanske bosätta sig just det områden vi idag håller på befriar från kurderna. Det är ingen som tänker på dom miljoner syriska flytkingarna. Dom kommer före än kurdernas jävla kantonener och kurdistan2. Fy fan vad jag mår illa och blir arg när jag tänker på hur dom äckliga satansfulla människor kurderna är. Skapa ett land på andras blod och och sorg. Tyvärr så önskar jag allt ond alla kurderna som finns på denna planet. Ser inget bra hos dom. Åt helvete med dom alla där dom hör hemma. Du får gärna gulla med dom.
Citera
2016-11-24, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du liksom alla andra har inte en aning vad Trump vill, han har det inte själv. Han kan mycket väl säga att Turkiet ska få fria händer. Trots allt är Turkiet den enda stormakten i regionen som har resurserna att bekämpa ISIS och kurd-terroristerna.

Allt beror också på Israel. Om Israel säger att Assad är fienden är Assad Trumps fiende. Om Turkiet hotar Israel är Erdogan inte Trumps vän.

Bra sagt. Ingen har förstått det men har mage att skriva här hela tiden en jävla nonsens.
Citera
2016-11-24, 22:26
Medlem
Yaskos avatar
FSA har befriat Ajami och Aji väst om Al-Bab samtidigt började turkiska F-16 bomba DAESH i Al-Bab kl. 19.30 och framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jag tycker faktiskt Turkiet har begått övertramp när han nu invaderar Syrien. Annars borde Iran och Turkiet, som två stabila stater, båda med kurdisk separatism ha samma agenda.

Det var fel av Turkiet att bryta totalt med Assad. Man kunde ha distanserat sig utan att engagera sig förmycket. Men pressen från USA blev för stort då, det nämner ingen idag.

Att man gick in i Syrien var helt rätt, massa vapen och sprängämnen smugglades in i Turkiet via Syrien och en massa turkiska medborgare dog ändå. Lika bra gå in och rensa. Sen är det bonus att hindra PKK från att kapa Turkiets linjer till arabvärlden.

Iran och Saudi måste förr eller senare att dela mellanöstern i intressesfärer, det går inte att vara så girig och vilja ha allt. Bättre dela upp Irak i tre delar med olika autonoma områden där Turkarna dominerar i norr, Saudi i mitten och Iran i syd. Syrien är dock ett problem, kanske nåt i stil med Libanon där alla tre staterna är någorludna nöjda. Om inte de här regionala stormakterna gör något för att få slut på detta så blir de inget annat än statister på händerna av supermakter och tro mig, alla tre förlorar på det här inklusive folket i Syrien och Irak..
Citera
2016-11-24, 22:39
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Allt beror också på Israel. Om Israel säger att Assad är fienden är Assad Trumps fiende. Om Turkiet hotar Israel är Erdogan inte Trumps vän.
Turkiet som stödjer Al-qaidaderivat skulle ges fria händer av Trump? Har du bott under en sten det senaste året?
Citera
2016-11-24, 22:44
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Bra sagt. Ingen har förstått det men har mage att skriva här hela tiden en jävla nonsens.
Turkiet kommer inom kort att ha såväl Ryssland som USA och Kina emot sig, direkt eller indirekt. Dessutom kommer deras EU-ansökan att kastas på skräphögen av Frankrikes nya president, oavsett om det blir Le Pen eller Fillon. Turkarna har helt enkelt gjort bort sig på den internationella arenan en gång för mycket.

NATO vill inte ha en skurkstat som Turkiet hos sig längre, med Trump blir det nog till sist en brytning.
Citera
2016-11-24, 22:49
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Turkiet som stödjer Al-qaidaderivat skulle ges fria händer av Trump? Har du bott under en sten det senaste året?
Det är vad han har sagt om du lyssnat - USA ska besegra ISIS tillsammans med länderna i regionen och det innebär främst Turkiet. Israels gamla fiende Assad har inte mycket att hämta hos Trump. Speciellt inte om "maddog" blir försvarsminister... och om Israel säger att Assad är en fiende är Assad Trumps fiende.

AIPAC kommer ha stor makt nu.
Senast redigerad av Xelious 2016-11-24 kl. 22:54.
Citera
2016-11-24, 23:16
Medlem
tigersaid86s avatar
SDF har tillsammans med Assads RIKTIGA styrkor och inte som dom i nordöstra Syrien som är miliser lojala regimen har tagit:
Halisah,
Sheik kif,
Tal Shair,
Babanis från ISIS.

Citat:
According to SOHR,SDF has captured Halisah,Sheikh Kif,Tal Shair,Babanis from ISIS, SAA accounts say that both SDF and SAA has launched it http://syria.liveuamap.com/en/2016/24-november-according-to-sohrsdf-has-captured-halisahsheikh

Glöm inte att kurderna är den enda vettiga part i Syrien som Assad både har och kan ha dialog och möten med och samarbete med som är opposition.

SDF, YPG, YPJ, PYD = vettigare demokratiska krafter finns inte i Syrien, därav Europas öppna stöd för Kurdiska partiet PYD som styr alla dessa.

PYD har fått öppna kontor i Frankrike, Ryssland, Stockholm, Köpenhamn och många många fler.

Inte ser vi ISIS, FSA turken få öppna kontor i Europa och få stöd öppet.

Enda staten i världen som har terrorist stämplat dom är Turkiet, som PYD inte ens har rört med tång

Assad har inte ens stämplat PYD för det trots att det är i Syrien dom verkar och bekämpar ISIS
Citera
2016-11-24, 23:21
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Sanningen är du är skräp.

EU är ett korthus som har börjat falla, bara rätta vinden så tar den korten som håller upp huset sen är det klart.

Ryssland? USAs fiende nummer ett? Vad vill du säga, att Ryssland tar avstånd från Turkiet? Men då ska du också fortsätta på meningen att Europa har sanktioner mot Ryssland och att Sverige vill få hit nato så man kan ringa in Ryssland, varför nämner du inte det för din äckliga skitmänniska? I Turkiet hör vi nte ryssskräcken men dagligen gör vi det i Sverige. Varför säger du inte det din skitmänniska?

Nato vill inte ha men kickar oss inte ut heller, väntar US på att Trump ska tillträda så han kan kicka ut oss? Ditt inlägg ska jag påminna dig om några månader, eller hur lång tid vill du ha på dig?
Du borde läsa på lite så slipper du framstå som obildad. Läs till att börja med lite om Trumps uttalanden om Ryssland. det är helt andra tongångar än vad Obama och Hillary Clinton dryftat. Fortsätt sedan med att googla lite om vad Trump tycker om nuvarande administrations tysta stöd till de sk rebellerna i Syrien, samma islamister som stöds av Turkiet. Trump och stora delar av hans nya kabinett drivs av en övertygelse om att islamismen är vår samtids största fiende.

Läs lite till, gärna om Trumps syn på NATO i stort.

Ryssland är inte ett hot mot Sverige, däremot har de nu börjat attackera turkiska soldater, så vem är det som borde vara rädd för ryssen?

Turkiet kommer att vara omgivna av fiender åt alla väderstreck, inklusive en allt starkare kurdisk opposition och IS-celler. Då man agerat helt utan tanke har man skaffat sig två grannar i söder som fiender, ännu mer upproriska kurder som dessutom beväpnat sig och som kommer att utgöra ett större hot både inom och utom landet, Ryssland, EU och snart också USA, och så daesh som kommer att förlägga fler attentat i landet.

Månader? På med glasögonen nu! Det kan bli en brytning, inget som är säkert för det första, och för det andra skrev jag år. Dock är det fakta att allt fler länder vänder Turkiet ryggen, med all rätt.

Trumps fokus i Syrien, för att försöka leda detta till topic, är att bekämpa islamister i alla dess former, inklusive Turkiet och deras Al-qaida affiliates. Han har varit väldigt tydlig på den punkten.

Här kan du utbilda dig lite om Trumps tankar vad gäller Syrien. Tydligare kan det inte sägas, han föredrar Assad pga stabilitetsskäl och han kommer att liera sig med Ryssland i frågan.

https://www.youtube.com/watch?v=609NQerfG90
Citera
2016-11-24, 23:22
Medlem
tigersaid86s avatar
Goda nyhet har skett gentemot dom illegala terrorist stödjande invaderarna.

Fler Turk pic som är illegalt i Syrien har eliminerats av flygbombningar och artilleri

Citat:
More Turkish soldiers die in Syrian air strikes and artillery attacks on their positions near al-Bab http://syria.liveuamap.com/en/2016/24-november-more-turkish-soldiers-die-in-syrian-air-strikes
Senast redigerad av tigersaid86 2016-11-24 kl. 23:25.
Citera
2016-11-24, 23:27
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Stackars fascist turken.

Vapen embargo på ingång mot Turkiet
Turkiets invasion och krigsbrott börjar slå tillbaka vilket var väntat.

Islamist terror stödjande Turkiet som inte tål en progressiv och demokratisk kraft som kurder att slå ut IS och övriga Turk vänner som är stämplade som terrorist organisationer av Syrien att bli bekämpade.

Bästa biten är att exakt alla partier röstade för
Det är väldigt intressanta nyheter om det stämmer.

Som sagt, EU vänder Turkiet ryggen. Snaran dras åt från flera håll samtidigt, med all rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in