2016-10-04, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att "Mosul faller snart." är ju något många tror, men lite undrar jag nog om IS motståndare vågar ge sig in i ett
potentiellt så blodigt företag.

De gav sig in i Falluja så Mosul räds de nog inte
Citera
2016-10-04, 07:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
De gav sig in i Falluja så Mosul räds de nog inte
Jag påstår verkligen inte att känner läget. Men Falluja är ju mycket mindre (ett par hundra tusen innevånare mot Mosul 2.5 milj) och i Falluja hade IS, vad jag förstår, inte lika starkt lokalt stöd som de kan ha i Mosul. Var det inte mer blandade milisgrupper i Falluja? Några hundra IS dödades vid återtagandet i år enligt västmedia.

Finns det trupper i tillräcklig mängd som är villiga att gå in i Mosul? Skulle de göra det och lyckas kan det väl komma upp frågor om etnisk rensning, folkmord etc?

Erdogan vet tydligen att attacken börjar 19/10.

Men även vi som inte är experter får ju gissa Jag både tror och hoppas att invasionen inte blir av utan att man finner en förhandlingslösning. Att helt utplåna IS tror jag inte kommer att fungera, de lär nog få ha någon stans att hålla till med sitt kalifat.
Citera
2016-10-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Vi gick ju ganska nyligen med i Natos Stratcom, som sägs arbeta gentemot den ryska propagandan,(möta propaganda med propaganda) men den med lite vett i skallen vet att vår propaganda i väst är flerfaldigt mer avancerad än den ryska. Kriget i Syrien har vittnat om lögnerna vi dagligen matas med. Så ja, vi blir ljugna rätt upp i ansiktet.

För den som orkar så finns här nedan ett klipp på 49 min där Alfred Marder och Henry Lowendorf, som bägge sitter FN´s Peace Council berättar om hur lögnerna har misslett väst´s befolkning angående kriget i Syrien.

http://newsvoice.se/2016/10/02/massmedier-psykologiskt-krig-syrien/

US Peace Council avslöjar under en presskonferens i FN att amerikansk propaganda styr uppfattningen i Väst om kriget i Syrien. Allmänheten utsätts för en massiv propaganda som handlar om att Syriens regim ska uppfattas som ond.

”Kampanjen att förvirra det amerikanska folket har varit intensiv och det är vårt mål att försöka kasta ljus [och] förståelse [över situationen] som kanske kan leda till att det amerikanska folket kräver ett slut på [den amerikanska] interventionen [i Syrien].” – Alfred Marder

”Vi kämpar mot en massiv propaganda som har demoniserat den syriska regeringen, demoniserat dess ledare, ansträngningar som inlett alla andra interventioner som USA har gjort under många decennier med avsikten att övertyga folk om att störta en regering av ”humanitära” skäl …” – Henry Lowendorf

Panelen redogör för att samma mönster utspelar sig vid varje amerikansk invasion. USA demoniserar alltid ledarskapet för att rättfärdiga interventioner (läs: invasioner, destabilisering och maktövertagande.

Och en slutsats som jag och dom på newsvoice drar utav detta är: Eftersom svenska massmedier imiterar de amerikanska mediernas uppfattning om Syrienkriget och negativa bild av Syriens regering inklusive Assad så vet vi att svenska MSM är en del av den amerikanska propagandan och därmed en del av USA:s psykologiska krigföring med avsikten att minska motståndet mot Washingtons försök att ta kontrollen av landet.

Edit: Tillagt fler citat.

Mycket bra video och text, jag är så trött på terrorist sympatörerna som tror USA med dess alliera vill väll.
Citera
2016-10-04, 08:23
Medlem
Citat:
Jag påstår verkligen inte att känner läget. Men Falluja är ju mycket mindre (ett par hundra tusen innevånare mot Mosul 2.5 milj) och i Falluja hade IS, vad jag förstår, inte lika starkt lokalt stöd som de kan ha i Mosul. Var det inte mer blandade milisgrupper i Falluja? Några hundra IS dödades vid återtagandet i år enligt västmedia.

Finns det trupper i tillräcklig mängd som är villiga att gå in i Mosul? Skulle de göra det och lyckas kan det väl komma upp frågor om etnisk rensning, folkmord etc?

Erdogan vet tydligen att attacken börjar 19/10.

Men även vi som inte är experter får ju gissa Jag både tror och hoppas att invasionen inte blir av utan att man finner en förhandlingslösning. Att helt utplåna IS tror jag inte kommer att fungera, de lär nog få ha någon stans att hålla till med sitt kalifat.

Falluja hade isis stort stöd under lång tid men efterhand så minskade det då folk tröttnade på ett brutalt styre, likadant i Mosul.

Isf och peshmerga har tillräckligt mef trupper för att inta Mosul , det är det inget snack om.

Utplåna isis tror jag inte heller kommer gå, men att man kan ta alla deras städer ifrån dem är fullt möjligt
Citera
2016-10-04, 09:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Falluja hade isis stort stöd under lång tid men efterhand så minskade det då folk tröttnade på ett brutalt styre, likadant i Mosul.

Isf och peshmerga har tillräckligt mef trupper för att inta Mosul , det är det inget snack om.

Utplåna isis tror jag inte heller kommer gå, men att man kan ta alla deras städer ifrån dem är fullt möjligt
Det finns förstås en risk att Obama kör igång en aktion som tajmas med det amerikanska valet. De första rapporterna går ju alltid att vrida till det positiva. Det skulle förmodligen kunna gynna Clinton.

Presidenten har väl så stor makt att han kan styra det förloppet.

Men ett fullständigt övertagande av Mosul gissar jag blir för blodigt båda parter för att man skall våga genomföra en invasion. Men vi får se.

Vi hade ju Monica's war. Nu kanske även Bills äkta hälft får ett eget krig, Hillary's war
Citera
2016-10-04, 10:06
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Att helt utplåna IS tror jag inte kommer att fungera, de lär nog få ha någon stans att hålla till med sitt kalifat.

Jag tror tvärtom.
Att utplåna IS och de andra rebellerna är det enda som kan fungera någotsånär. Jämför med andra världskriget och nazisterna.
Skulle de fått behålla Bayern för att spara liv? Hur skulle Europa då sett ut i dag?

Endast en total och fullständig militär seger med de förhoppningsfullt få överlevande IS soldater och terroristsympatisörer placerade i läger under flera år kan skapa förutsättningar för fred.
Citera
2016-10-04, 11:31
Medlem
Yaskos avatar
Rykten om att Ryssland&Assad beväpnar PKK/YPG/SDF/PYD i Afrin så att de attackerar därifrån och bildar nån slags buffert mot framryckande FSA norrifrån i Aleppoområdet. Tanken är att skydda Assadstyrkor i Aleppo från FSA attacker norrifrån.

FSA påstår att de är i Dabiq om 48 timmar, DAESHs mytomspunna avgörande slag som de har siat hela tiden om.
Citera
2016-10-04, 11:32
Medlem
humanlifes avatar
Här är en mycket avslöjande artikel om hur pr-kriget för "regime change" i Syrien går till.
De utmålar sig som opartiska, humanitära organisationer, men är i själva verket styrda från Washington.

The Syrian Campaign driver kravet på no-fly-zone under förespegling att skydda flyktingar, men syftet är att ge USA kontroll och inträde.
The White helmets utger sig för att vara ett slags civilförsvar vid sidan av det officiella syriska civilförsvaret som hjälper folk i alla områden. Men "hjälmarna" byter skepnad och blir terrorister.
Tyvärr gick inte att kopiera något från sidan, men den är mycket läsvärd!

http://www.salon.com/2016/10/04/the-pr-war-how-a-public-relations-firm-is-lobbying-for-regime-change-in-syria_partner/
Citera
2016-10-04, 12:18
Medlem
Demostheness avatar
Här är ett mycket bra exempel på det svenska tvångsmässiga upprepandet av USA:s propaganda & talking points. I princip 180 grader mot sanningen och som att lyssna på en presskonferens på Pentagon..."Way to go", Mats...

http://www.expressen.se/geo/mats-larsson/syrien-och-ryssland-for-krig-utan-hansyn-till-civila/

"USA avbryter fredssamtalen med Ryssland om Syrien. Något annat var knappast att vänta. Ryssland önskar inte fred för tillfället...."

"...Kerry noterade också på bandupptagningen att ett problem är att ”Ryssland inte bryr sig om internationella lagar men vi gör det.” Det ligger en del i det han säger..."

"...Det har de senaste dagarna känts som om president Bashar al-Assad med sina ryska allierades hjälp vill förvandla östra Aleppo till ett nytt Groznyj..."

"..Vapenvilan började haverera på allvar när först USA - och andra västflyg - av misstag bombade syriska trupper och dödade över 60. De trodde de attackerade IS..."

"..Mot bakgrund av de senaste veckornas ökade brutalitet i Aleppo, så hade inte USA mycket annat att välja på till slut än att avbryta samtalen med Ryssland..."
Citera
2016-10-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Rykten om att Ryssland&Assad beväpnar PKK/YPG/SDF/PYD i Afrin så att de attackerar därifrån och bildar nån slags buffert mot framryckande FSA norrifrån i Aleppoområdet. Tanken är att skydda Assadstyrkor i Aleppo från FSA attacker norrifrån.

Detta har jag varit inne på också. Men tror mest att Erdogan och Putin har kommit överens om händelse förloppet. Turkiet kommer ta Al bab när Aleppo kapitulerat, sen vända sig mot kurderna och ockupera ett område som löper längs med m4 motorvägen längs hela norra Syrien. Afrin kantonen kommer delas på hälften. Assad kommer få tillbaka sitt Syrien när rebellerna är slagna,( minus landstrippen mot Turkiet som blir "ingemansland") och kommer slippa konfrontation med kurderna. Turkiet kommer slippa att behöva oroa sig för en helt självständig kurdisk region och kommer med glädje stå för kostnaderna för en ockupation. Eftersom olja och gas stannar i Assads ägo blir han nöjd. Win-win, förutom för kurderna. Skulle sen USA hota Turkiet kommer de bara hota med att gå ur Nato.
Citera
2016-10-04, 12:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Vi gick ju ganska nyligen med i Natos Stratcom, som sägs arbeta gentemot den ryska propagandan,(möta propaganda med propaganda) men den med lite vett i skallen vet att vår propaganda i väst är flerfaldigt mer avancerad än den ryska. Kriget i Syrien har vittnat om lögnerna vi dagligen matas med. Så ja, vi blir ljugna rätt upp i ansiktet.

För den som orkar så finns här nedan ett klipp på 49 min där Alfred Marder och Henry Lowendorf, som bägge sitter FN´s Peace Council berättar om hur lögnerna har misslett väst´s befolkning angående kriget i Syrien.

http://newsvoice.se/2016/10/02/massmedier-psykologiskt-krig-syrien/

US Peace Council avslöjar under en presskonferens i FN att amerikansk propaganda styr uppfattningen i Väst om kriget i Syrien. Allmänheten utsätts för en massiv propaganda som handlar om att Syriens regim ska uppfattas som ond.

”Kampanjen att förvirra det amerikanska folket har varit intensiv och det är vårt mål att försöka kasta ljus [och] förståelse [över situationen] som kanske kan leda till att det amerikanska folket kräver ett slut på [den amerikanska] interventionen [i Syrien].” – Alfred Marder

”Vi kämpar mot en massiv propaganda som har demoniserat den syriska regeringen, demoniserat dess ledare, ansträngningar som inlett alla andra interventioner som USA har gjort under många decennier med avsikten att övertyga folk om att störta en regering av ”humanitära” skäl …” – Henry Lowendorf

Panelen redogör för att samma mönster utspelar sig vid varje amerikansk invasion. USA demoniserar alltid ledarskapet för att rättfärdiga interventioner (läs: invasioner, destabilisering och maktövertagande.

Och en slutsats som jag och dom på newsvoice drar utav detta är: Eftersom svenska massmedier imiterar de amerikanska mediernas uppfattning om Syrienkriget och negativa bild av Syriens regering inklusive Assad så vet vi att svenska MSM är en del av den amerikanska propagandan och därmed en del av USA:s psykologiska krigföring med avsikten att minska motståndet mot Washingtons försök att ta kontrollen av landet.

Edit: Tillagt fler citat.
Äntligen avslöjas USA:s lögner på bred front och det betyder mycket att fredsaktivister i USA engagerar sig och talar om sanningen för en förvirrad allmänhet. I fortsättningen skall vi hålla i minnet att när media ger en förvirrad bild, så är sanningen dold!
Citera
2016-10-04, 14:54
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demosthenes
Här är ett mycket bra exempel på det svenska tvångsmässiga upprepandet av USA:s propaganda & talking points. I princip 180 grader mot sanningen och som att lyssna på en presskonferens på Pentagon..."Way to go", Mats...

http://www.expressen.se/geo/mats-larsson/syrien-och-ryssland-for-krig-utan-hansyn-till-civila/

"USA avbryter fredssamtalen med Ryssland om Syrien. Något annat var knappast att vänta. Ryssland önskar inte fred för tillfället...."

"...Kerry noterade också på bandupptagningen att ett problem är att ”Ryssland inte bryr sig om internationella lagar men vi gör det.” Det ligger en del i det han säger..."

"...Det har de senaste dagarna känts som om president Bashar al-Assad med sina ryska allierades hjälp vill förvandla östra Aleppo till ett nytt Groznyj..."

"..Vapenvilan började haverera på allvar när först USA - och andra västflyg - av misstag bombade syriska trupper och dödade över 60. De trodde de attackerade IS..."

"..Mot bakgrund av de senaste veckornas ökade brutalitet i Aleppo, så hade inte USA mycket annat att välja på till slut än att avbryta samtalen med Ryssland..."

Det är bara att lägga till: "USA och Ryssland går inte i krig med samma metoder. Det är bara att jämföra Bagdad efter den amerikanska invasionen 2003, men Groznyj i Tjetjenien efter den ryska."

Han kunde kanske jämföra Groznyj med Falluja, men antagligen så vet han inte ens vad som hände i Falluja..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in