2016-11-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Skulle skaffa konto på avanza, laddade ner appen och började skriva in min uppgifter. Sen var det frågor om privat ekonomi. Blev kluven. Sen signera med bank id och så. Vill bara veta så det inte blir nått krångel med min bank och alla andra saker som kan tänkas krångla. Vad säger ni?

Nej det blir inget krångel. Avanza är väldigt måna om sitt rykte och skulle vara extremt tydliga om de skulle orska minsta krångel med din befintliga bank.
Citera
2016-11-18, 13:32
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Skulle skaffa konto på avanza, laddade ner appen och började skriva in min uppgifter. Sen var det frågor om privat ekonomi. Blev kluven. Sen signera med bank id och så. Vill bara veta så det inte blir nått krångel med min bank och alla andra saker som kan tänkas krångla. Vad säger ni?

Hej,

Vi ställer frågor om din ekonomi och var pengarna du sätter in hos oss kommer från enligt lagen om penningtvätt. Det är standard bland alla banker och ett förfarande du går igenom oavsett vilken bank du blir kund hos. Exakt hur frågorna är utformade kan skilja sig något men i regel är det samma frågor hos de flesta. Att du kan signera med Bank-ID ser vi som en stor fördel för dig då du inte behöver få avtal hemskickade och posta tillbaka dem till oss utan du kan signera allt direkt i din dator/mobil.

Att vara kund hos oss ska inte orsaka något krångel med dina andra banker och vi är väldigt måna om att du ska känna dig trygg hos oss så om det dyker upp några frågor är du välkommen att höra av dig så kan vi hjälpa dig.

Jag önskar dig en trevlig helg!
/Arvid, Avanza
Citera
2016-11-19, 08:33
Medlem
Tjena!

I torsdags sålde jag aktier till ett värde av 47000 :-
Jag visste inte att man inte fick ta ut/föra över pengar från ISK direkt vilket jag gjorde. Förde över 9000:- till aktiekontot. Hur mycket skuldränta kommer jag behöva betala från torsdag till likviddagen infaller på måndag?

Sammanfattning: Jag säljer aktier för 47000:- på torsdag. Har 31000:- tillgängliga medel på ISK efter min överföring till aktiekontot.. Likviddagen infaller på måndag.
Senast redigerad av hejsan88 2016-11-19 kl. 09:24.
Citera
2016-11-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan88
Tjena!

I torsdags sålde jag aktier till ett värde av 47000 :-
Jag visste inte att man inte fick ta ut/föra över pengar från ISK direkt vilket jag gjorde. Förde över 9000:- till aktiekontot. Hur mycket skuldränta kommer jag behöva betala från torsdag till likviddagen infaller på måndag?

Sammanfattning: Jag säljer aktier för 47000:- på torsdag. Har 31000:- tillgängliga medel på ISK efter min överföring till aktiekontot.. Likviddagen infaller på måndag.
Blir bara några kronor. Du "lånar" 9000 kr, låt säga att räntan är 5%, då är räntan 450 kr (om du hade lånat i ett år, 360 dagar). Du lånar dock bara i två dagar (likviddagarna), så du betalar 450/180 = 2,5kr

Så, omkring 2,50 kommer du betala i ränta, plus minus 50 öre beroende på vad du har för villkor.
Citera
2016-11-19, 11:18
Medlem
Tack för svar!

Googlade och blev lite orolig. Men för några öre är det ju inte mkt att brusa upp sig för!
Senast redigerad av hejsan88 2016-11-19 kl. 11:23.
Citera
2016-11-21, 09:43
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

/Arvid, Avanza

Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Tack!

Följer GAV och historik med i flytten, kommer jag kunna se tidigare transaktioner i grafen etc?
Om jag skulle öppna ett nytt konto, flytta över värdepapper och skapa en portföljrapport, hur skulle det gå? Kontot är ju helt nytt, men jag har ägt värdepappren längre.

Jag har nyss fått lära mig att man kan flytta värdepapper från ISK till ISK, men det väckte fler frågor, se ovan.

Har du koll på detta?
Citera
2016-11-24, 13:59
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hej igen!

Nu ligger min sharpe på 0,54, alltså en tredubbling på några dagar.

Så åter, kan ni förklara hur ni mäter den? Den känns rätt meningslös idag men är data jag annars hade uppskattat för skojs skull.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Min Sharpekvot är också galen. Igår hade jag 0,04 totalt på alla konton trots att jag slagit index till en lägre volatilitet (iaf med ögonmått mätt).

Hej igen,

Jag har nu kontrollerat med vår produktägare och vi har även gjort ett par stickprovet för andra kunder samt kontrollerat det beräkningar som sker. Det ska inte vara något generellt fel med beräkningen av sharpe-kvot. En enskild dag ska inte heller kunna påverka så mycket om det inte är något extremt som hänt just då.

Det bästa vore om ni skickade ett meddelande från inloggat läge så att vi kan kontrollera värdena och förhoppningsvis se var någonstans det räknar fel.

Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Jag har nyss fått lära mig att man kan flytta värdepapper från ISK till ISK, men det väckte fler frågor, se ovan.

Har du koll på detta?

Hej!

Det går bra att göra via hemsidan, då följer även GAV med. Dina transaktioner för det tidigare kontot kommer givetvis att ligga kvar på det kontot. Du kan efter en flytt mellan två ISK lägga in inköpskostnaden på nytt under Mina sidor / Deklaration & Kontobesked -> Ändra inköpskostnad.

/Dan, Avanza
Citera
2016-11-24, 14:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Jag har nu kontrollerat med vår produktägare och vi har även gjort ett par stickprovet för andra kunder samt kontrollerat det beräkningar som sker. Det ska inte vara något generellt fel med beräkningen av sharpe-kvot. En enskild dag ska inte heller kunna påverka så mycket om det inte är något extremt som hänt just då.

Det bästa vore om ni skickade ett meddelande från inloggat läge så att vi kan kontrollera värdena och förhoppningsvis se var någonstans det räknar fel.
Lustigt, men så viktigt är det inte.

Tack för svaret.

Edit: Kan tillägga att "Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära" (som utgör 4,4% av mitt kapital) har Sharpe 0,00 så min gissning är att er formel inte klarar av att räkna med 0 eller att bortse från den fonden.
Senast redigerad av Celeno 2016-11-24 kl. 14:31.
Citera
2016-11-24, 14:53
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:

Tack för svaret.

Edit: Kan tillägga att "Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära" (som utgör 4,4% av mitt kapital) har Sharpe 0,00 så min gissning är att er formel inte klarar av att räkna med 0 eller att bortse från den fonden.

Något skumt är det i alla fall, min sharpekvot har aldrig varit något annat än "-".
Citera
2016-11-24, 19:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Tack för svaret.

En fonds sharpekvot räknas ut över de senaste 3 årens utveckling. Fonden är inte så gammal. Därav kan det vara svårt att räkna ut kvoten på ens hela innehav.
Citera
2016-11-25, 08:56
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
En fonds sharpekvot räknas ut över de senaste 3 årens utveckling. Fonden är inte så gammal. Därav kan det vara svårt att räkna ut kvoten på ens hela innehav.
4% borde inte påverka så mycket och nu skrev ju Avanza att de inte kunde se några fel på formeln.

Det framgår dock ingenstans hur de räknar. 3 år används Morningstar, men tidsperiod fastslås inte av Sharpe.

Själv kan jag tycka att den bör räknas ut med mitt faktiska innehav och inte bara viktat snitt för fondernas utveckling, den är inte densamma pga handel. Jag tycker också den borde anpassa sig efter tiden man väljer för sin graf men det gör den uppenbarligen inte.
Citera
2016-11-26, 12:52
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Varför går det inte köpa SolarCity aktier på Avanza längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in