2015-08-11, 13:23
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Kvarstår problemen för dig just nu? Vi hade ett par rapporter för ca 1 timme sedan. Det löste sig relativt snabbt men vi vill gärna veta om fler kunder upplever problem med att logga in.

Ring gärna in till oss om det fortfarande inte fungerar som det ska, tel. 08-562 250 00.

/Dan, Avanza
Fungerar bra nu! Tack för svar!
Citera
2015-08-11, 13:44
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Finns det några planer på att förbättra informationen kring främst amerikanska aktier?

Hej,

Vi har sett att fler och fler av våra kunder handlar amerikanska värdepapper. Det finns därför en naturligt ökad efterfrågan för amerikansk bolagsdata. Utmaningen för oss är att hitta bra och tillförlitlig data som samtidigt inte kostar skjortan. Vet vet att det är många kunder som säkert skulle vilja betala en mindre slant för att ha uppgifterna, men vi ser samtidigt över de olika möjligheter som vi har för att finna den bästa lösningen.

Förhoppningsvis så kan vi ordna det hela framöver, tills dess så kan jag tipsa om exempelvis Bloombergs app eller Google finance samt Yahoo Finance.

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-12, 13:51
Medlem
Om jag har en belåning på mitt ISK på exempelvis 10000kr. Om jag väljer att sätta in 10000kr på mitt kredit konto som är kopplat till min ISK, räknas detta då som en insättning som kommer att schablons beskattas?

Borde inte göra det väl för det blir ju en insättning som beskattas när man lyfter krediten?
Citera
2015-08-12, 14:02
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Om jag har en belåning på mitt ISK på exempelvis 10000kr. Om jag väljer att sätta in 10000kr på mitt kredit konto som är kopplat till min ISK, räknas detta då som en insättning som kommer att schablons beskattas?

Borde inte göra det väl för det blir ju en insättning som beskattas när man lyfter krediten?

Hej,

Du tänker helt rätt. Insättningen till ditt kreditkonto påverkar inte din skatt för ditt ISK. Det är först då du belastar din kredit dvs. då en överföring triggas som hamnar på ditt ISK som du får en skatteeffekt.

Har du en gång nyttjar krediten och ska göra en ny insättning med "fräscha pengar" så är det alltså bättre att göra insättningen till kreditkontot.

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Siten verkar inte tåla belastning för titt som tätt kommer jag inte in. Ngn annan som har problem?Det här är inte bra. Har 2 olika abonnemang och försöker men icke.

Hade också problem igår vid 9 tiden.
Under 10 minuter kunde jag inte komma åt "Mina Sidor" eller logga in/ut.
Blev utslängd till startsidan mitt i orderläggning(!!) och möttes av:
Webbtjänsten är tyvärr inte tillgänglig
Vi beklagar detta och ber dig försöka igen lite senare.

Det konstiga var att många andra inte hade några problem.
Citera
2015-08-13, 11:07
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3ger666
Hade också problem igår vid 9 tiden.
Under 10 minuter kunde jag inte komma åt "Mina Sidor" eller logga in/ut.
Blev utslängd till startsidan mitt i orderläggning(!!) och möttes av:
Webbtjänsten är tyvärr inte tillgänglig
Vi beklagar detta och ber dig försöka igen lite senare.

Det konstiga var att många andra inte hade några problem.

Hej!

Att fler inte upplevde gårdagens problem beror på att det endast gällde en enskild server. Det här innebär att endast de kunder som går via den servern drabbas av problemet.

Vi ber verkligen om ursäkt för det inträffade!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-08-13, 18:42
Medlem
Svejsares avatar
Jag öppnade ett nytt ISK på Avanza för tre dagar sedan. Samma dag köpte jag tre olika aktier. Idag när jag kollar på kontot visar det lite motstridiga siffror. Tittar man utvecklingen så visar den -3,15% men tittar jag på avkastningen så visar den +2,01%.

Kan någon förklara för mig hur detta hänger ihop?
Citera
2015-08-14, 10:19
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Jag öppnade ett nytt ISK på Avanza för tre dagar sedan. Samma dag köpte jag tre olika aktier. Idag när jag kollar på kontot visar det lite motstridiga siffror. Tittar man utvecklingen så visar den -3,15% men tittar jag på avkastningen så visar den +2,01%.

Kan någon förklara för mig hur detta hänger ihop?

Hej!

Min första tanke är att det är det dragna courtaget som gör att du ligger minus trots att aktierna har gått upp. När vi räknar ut kontoutvecklingen så tar vi även med alla avgifter, så att du som kund kan se din "verkliga" utveckling.

När jag ser siffrorna vill jag även be dig att kontrollera vilken courtageklass du har valt, då det i så fall ser ut som att courtaget är en väldigt stor del av dina affärer.

Det här gör du enklast genom att gå in på Mina sidor -> Profil -> Min profil -> Courtageklasser. Där finns det även en förklarande text som du kan läsa om du är osäker på vilken klass som passar dig bäst.

Trevlig helg!

/Kristoffer
Citera
2015-08-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
jag vet inte om vi pratar om exakt samma sak men varje dag ser man den där snurrande laddningsikonen på olika aktiesidor. ibland slutar de aldrig snurra så får man ladda om sidan. oftast är det ju placeras rutor som nyheter och företagsforum som laddar trögt och så har det ju varit länge

Defnitivt samma sak. Dessutom använder jag mobilen mest och kollar flera aktieforum. Använder man dessutom en hand blir man fan irriterad att behöva refresha sidan 3-4 ibland för att forumet ska laddas. Problemet är inte att det laddas trögt utan att deras sida ibland inte ens kör skriptet som laddar innehållet. Det tar max 1h för en utv att lägga in något temporärt som kollar varannan sekund om de är laddade och om inte så ladda dem. Så jag vet inte vad jag ska säga om deras utv. Och hur mycket de bryr sig om upplevelsen på sajten..
Citera
2015-08-15, 12:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.

Hur ofta uppdateras informationen om de fonder man kan handla via Avanza? Tänker främst på informationen om fondernas olika innehav, fördelning mellan branscher osv.

Undrar även hur indelningen i olika kategorier fungerar. Om jag till exempel söker på begreppet "Indien", så får jag träff på fonder med det begreppet i namnet. Samma sak händer om jag istället söker på "India". Slutsatsen är med andra ord att sökfunktionen söker på namnet på fonden. Men hur fungerar kategoriindelningen? I vilken/eller vilka kategorier ingår till exempel indienfonderna? Och vad avgör i vilken eller vilka kategorier en fond ska "räknas in"?
Senast redigerad av Bunny 2015-08-15 kl. 12:56.
Citera
2015-08-15, 13:04
Medlem
Hur handlar man via appen? Jag lyckas bara fatta hur man handlar en aktie man redan har, inte hur man köper en helt ny. Har iPhone.
Citera
2015-08-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Hur handlar man via appen? Jag lyckas bara fatta hur man handlar en aktie man redan har, inte hur man köper en helt ny. Har iPhone.

I raden längst ned hittar du "sök". Där söker du fram den aktie du vill handla och när du klickat in dig på den aktien så hittar du köp- och säljknappar uppe till höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in