2017-01-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justdoit123
Jag vill göra en direktinsättning till mitt Avanza konto, och vill ha pengarna på mitt sparkonto+. Direktinsättning är endast möjligt till ISK eller AF. Beskattas jag om jag flyttar likvida medel till mitt ISK och sen flyttar det till mitt sparkonto? Eller bör jag göra direktinsättningen till mitt AF-konto istället?

TLDR: Direktinsättning till ISK/AF - beskattas?
Ja, du skattar på insättningar till ISK även om du skulle ta ut pengarna 1 sekund senare. Bättre att du sätter in på AF-kontot istället.
Citera
2017-01-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, du skattar på insättningar till ISK även om du skulle ta ut pengarna 1 sekund senare. Bättre att du sätter in på AF-kontot istället.

Okej. Tycker det är lite märkligt att detta inte är tydligare, speciellt vid direktinsättningen då ISK/AF är de enda alternativen. På AF så beskattas det bara vid köp/sälj av aktier, right?
Citera
2017-01-26, 17:21
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Jag vill göra en direktinsättning till mitt Avanza konto, och vill ha pengarna på mitt sparkonto+. Direktinsättning är endast möjligt till ISK eller AF. Beskattas jag om jag flyttar likvida medel till mitt ISK och sen flyttar det till mitt sparkonto? Eller bör jag göra direktinsättningen till mitt AF-konto istället?

TLDR: Direktinsättning till ISK/AF - beskattas?

Jag gör direktinsättningar till mitt sparkonto hela tiden, det är dock inte sparkonto+.
Citera
2017-01-26, 18:42
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Okej. Tycker det är lite märkligt att detta inte är tydligare, speciellt vid direktinsättningen då ISK/AF är de enda alternativen. På AF så beskattas det bara vid köp/sälj av aktier, right?
På AF beskattas reavinster och utdelningar. Med andra ord, säljer du en aktie med vinst blir skatten 30% av vinsten och affären ska deklareras. Insättningar och uttag på AF beskattas inte.
Citera
2017-01-26, 21:53
Medlem
Vet inte om jag har missat något, men kan jag någonstans se mitt ISK:s totala utveckling sedan start? I kontografen kan jag som mest se utvecklingen på 3 år. Om jag väljer tidigaste möjliga datum i "Från", är det då från det datum mitt konto öppnades (eller först fick ett värde)? Är detta enda sättet att se detta? Skulle vilja ha en "Sedan start"-knapp.
Senast redigerad av Varmluftsugn 2017-01-26 kl. 21:56.
Citera
2017-01-27, 09:34
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Vet inte om jag har missat något, men kan jag någonstans se mitt ISK:s totala utveckling sedan start? I kontografen kan jag som mest se utvecklingen på 3 år. Om jag väljer tidigaste möjliga datum i "Från", är det då från det datum mitt konto öppnades (eller först fick ett värde)? Är detta enda sättet att se detta? Skulle vilja ha en "Sedan start"-knapp.

Hej!

Om du väljer det tidigaste datumet möjligt i kalendern så visar grafen din utveckling sedan kontot öppnades, och inte sedan det fick ett värde.
Det är det enda sättet att se din utveckling sedan kontoöppning på sajten.

Återkom om du har fler funderingar!

/Florence, Avanza
Citera
2017-01-29, 01:24
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Om jag har dubbelt medborgarskap, t.ex Sverige + Spanien.
Hur påverkas då mitt konto hos Avanza om jag flyttar ner till Spanien?
Citera
2017-01-30, 10:16
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Om jag har dubbelt medborgarskap, t.ex Sverige + Spanien.
Hur påverkas då mitt konto hos Avanza om jag flyttar ner till Spanien?

Hej,

Om du äger ett ISK och flyttar utanför Sveriges gränser så kommer detta att skattas som ett Aktie och Fondkonto istället. Mer information om vad som gäller för utlandsbosatta kan du se här:

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/konto-avtal/Utomlandsbosatt.html

/Florence, Avanza
Citera
2017-02-01, 17:02
Medlem
Hur kan man enklast se antal "gratisaffärer" man gjort (gällande Courtageklass)?
Citera
2017-02-02, 10:46
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanchenjunga
Hur kan man enklast se antal "gratisaffärer" man gjort (gällande Courtageklass)?

Hej,

Dessvärre har vi ingen funktion på sajten som visar hur många gratisaffärer som du har gjort. Du kan däremot exportera din transaktionslista till excel och räkna hop raderna för värdepapperstransaktioner. Dock tar dessa inte hänsyn till vilken lista du har handlat på, så om du har köpt aktier på t.ex AktieTorget är dessa inte courtagefria men kommer att synas i transaktionslistan. Om du är osäker på om du börjar närma dig dina 500 affärer kan du kontakta oss på 08-562 250 00 eller skicka ett meddelande i inloggat läge så kan vi kika på det.

Återkom om du har fler funderingar.

/Florence, Avanza
Citera
2017-02-06, 13:43
Medlem
Är det bara jag som har problem med Avanza?

Jag blir utloggad hela tiden.
Det står inget om detta på förstasidan.
Citera
2017-02-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
Är det bara jag som har problem med Avanza?

Jag blir utloggad hela tiden.
Det står inget om detta på förstasidan.
Jag har också problem. Får upp den här texten:
"Just nu kan sajten stundvis upplevas som långsam. Felsökning pågår. För orderläggning ring mäkleri på 08-562 250 00, tonval 1."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in