2016-11-22, 14:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det är viktigt att betona att vittnena ifråga var professionella individer som hanterade en svårt skadad individ som en del av deras uppgift, utbildning och dagliga träning.

Det var inte Nisse i kiosken som typ såg något fladdra förbi.

- FBI, Secret Service

- Läkare, sköterskor på traumaavdelningen i Parkland Memorial i Dallas, USA's vid tiden skjutgladaste storstad.

- Läkare, militära sjukvårdare, begravningsentreprenörer, obducenter i Bethesda.

- Läkare och patologer på Dallas Methodist Hospital (Harper Fragment).

Men du har säkert ett bättre ord än "expertvittne" som bättre belyser det som förenar dem gentemot övrig befolkning vad gäller bedömning av skottskador under dramatiska och stressande omständigheter, som del av deras yrke?

Be my guest.
Jag hade nog valt ordet "vittne".

Sen när ingår expertkunskap om in- och utgångshål för skottskador i utbildningen av t.ex. patologer, flaggstyrman, sjuksköterska, röntgentekniker, hjälpreda (aide) eller laboratorieassistent?
Citera
2016-11-22, 14:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Internet är ju "väldigt stort", och det betyder att man kan hitta utsagor i vilken riktning som helst i valfritt ämne.
Det är s.a.s. bara att välja och ta för sig.
Dagens stollekommentar. Internet i sig är inte en "källa." Däremot kan man med hjälp av Internet hitta källor. Dessa i sin tur ska självklart granskas och bedömas på sina egna meriter.

Citat:
Och i valet mellan onopono:s påståenden
Då har du säkert ett bra och belysande exempel på ett av mig felaktigt påstående.

Nå?

Citat:
och denna sida
http://mcadams.posc.mu.edu/head.htm
så känns valet enkelt....

/T
Varför gillar du McAdams, Tenor302?

- Du vet att han har jobbat för tobakslobbyn som ju fick bulla upp med miljarder $$ i skadestånd till drabbade konsumenter för att de i en "konspiration" undanhållit forskning som visade på cancer-riskerna och dess starka beroendeframkallande egenskaper? Att de fokuserade reklamen på ungdomar och kvinnor för att dessa ansågs lättare att manipulera?

- Du vet att McAdams är klimatförnekare, att han lobbar för fossila bränslen och de oljiga farbröderna?

- Du vet att McAdams är för tortyr och fler dödsstraff?

- Du vet att McAdams är avstängd från sin anställning på Marquette University för återkommande trakasserier mot främst yngre kvinnliga elever och lärare?

- Du vet att det här och mycket annat är tydliga tecken på en facistisk värdegrund?

- Du vet att den gängse uppfattningen bland expertisen på JFK är att McAdams är en desinformatör och provokatör vars enda mål är att grumla vattnet, så split och att till varje pris göra allt för att förhindra att sanningen om mordet på JFK inte når en Main stream-publik?

- Du vet att McAdams sidor alltid kommer upp som första alternativ när man ska googla fram något om mordet? Varför är det så tror du? Vem betalar för det?

Jag är djupt tacksam för att du så tydligt åtkiljer mig från det svinet. Tack.
Citera
2016-11-22, 15:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Vi behöver ju inte fantisera om vad "expertvittnena" säger, det finns ju faktiskt dokumenterat i form av inspelade intervjuer och nedskrivna vittnesmål.

Så här säger dr McClelland från Parkland i sitt vittnesmål inför Warren kommisionen, 25:e mars 1964.
Mr. SPECTER - Did you make any examination of the President's back at all?
Dr. McCLELLAND - No.
Mr. SPECTER - Was any examination of the President's back made to your knowledge?
Dr. McCLELLAND - Not here no.
Mr. SPECTER - Do you have anything to add which you think might be helpful in any way to the Commission?
Dr. McCLELLAND -No; I think not except again to emphasize perhaps that some of our statements to the press about the nature of the wound may have been misleading, possibly--probably ,because of our fault in tolling it in such a way that they misinterpreted our certainty of being able to tell entrance from exit wounds, which as we say, we generally can make an educated guess about these things but cannot be certain about them. I think they attributed too much certainty to us about that.

All medicinsk expertis som granskat materialet har kommit fram till att Kennedy träffades av kulor avfyrade bakifrån. Detta har slagits fast genom åren i Warrenrapporten, av Rockefeller kommisionen och HSCA och några instanser till.
Du vet vad som gäller, Pekka. Det är slut med att spamma tråden med stollekommentar och skutta vidare till nästa frågeställning så fort du ställs mot väggen. Det funkar inte längre.

Citat:
Varför ljuger du inför öppen ridå, Pekka? Trollar du eller har du någon hjärnskada?

Jag frågar igen:

- Hur många reguljära stridande förband stred i Vietnam under JFK's presidentskap? Antal, vapenslag, namn, etc.

- Vilka var indikationerna på att JFK inte höll på att dra tillbaka de ca 15 000 amerikanska civila och militära rådgivare som fanns i Vietnam när han mördades?

- Vad har du för historiskt stöd till din tes om att JFK och CIA hade ett gott samarbete?

Allt annat står på vänt, när det gäller dig.
Nå?
Citera
2016-11-22, 15:48
Medlem
Citat:
Varför gillar du McAdams, Tenor302?
.....

Jag är djupt tacksam för att du så tydligt åtkiljer mig från det svinet. Tack.

Jag vet inte mer om McAdams än om dig...så jag "gillar" inte på något sätt personen McAdams.
Det enda som jag går på är vad & hur ni skriver.
McAdams resonemang övertygar mig mer än ditt.
Han må vara ett svin, men i ämnet JFK så ger jag mina "domarpoäng" till honom.

/T
Citera
2016-11-22, 16:08
Avstängd
Citat:
Jag vet inte mer om McAdams än om dig...så jag "gillar" inte på något sätt personen McAdams.
Det enda som jag går på är vad & hur ni skriver.
McAdams resonemang övertygar mig mer än ditt.
Han må vara ett svin, men i ämnet JFK så ger jag mina "domarpoäng" till honom.
Så länge du undviker att förklara vad i hans argument och faktaunderlag som du är så imponerad av, så återstår tyvärr endast bedömningen av hans person.

Är du fascist, Tenor302, eller har du något bra exempel på vad du menar? Där hans argument är bättre än mina?
Citera
2016-11-22, 16:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag hade nog valt ordet "vittne".

Sen när ingår expertkunskap om in- och utgångshål för skottskador i utbildningen av t.ex. patologer, flaggstyrman, sjuksköterska, röntgentekniker, hjälpreda (aide) eller laboratorieassistent?
Så, att ett "vittne" är utbildad på att hantera skottskador och i flertalet av fallen arbetar med sådana på daglig basis är inte intressant i en bedömning av deras tillförlitlighet som vittnen till ... skottskador?
Citera
2016-11-22, 16:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så, att ett "vittne" är utbildad på att hantera skottskador och i flertalet av fallen arbetar med sådana på daglig basis är inte intressant i en bedömning av deras tillförlitlighet som vittnen till ... skottskador?

Jo det kan det förstås göra - det är därför jag frågar dig om dessa vittnen var utbildade på skottskador eller om de på daglig basis arbetade med att bedöma sådana skador?
Eftersom du kallat dem "expertvittnen" i inte mindre än 15 inlägg så antog jag att det fanns en anledning till det, men det kanske bara var ett samlingsbegrepp för folk som råkade befinna sig i närheten av JFK någon gång mellan skotten och begravningen?
Citera
2016-11-22, 16:23
Medlem
Citat:
Så länge du undviker att förklara vad i hans argument och faktaunderlag som du är så imponerad av, så återstår tyvärr endast bedömningen av hans person.
Ja, du gör väl som du vill, vem tror du bryr sig??

Citat:
Är du fascist, Tenor302, eller har du något bra exempel på vad du menar?..
Jag vet ju att "den som sig i leken ger..." , men det där är ju lågt även med onopono-mått...

/T
Citera
2016-11-22, 16:34
Avstängd
Citat:
Ja, du gör väl som du vill, vem tror du bryr sig??
Alla de som tycker att det är minst sagt obehagligt med en regim som satt i system att mörda folkliga/folkvalda ledare när dessa hotar samma regims maktbas och skenbara legitimitet?

Citat:
Jag vet ju att "den som sig i leken ger..." , men det där är ju lågt även med onopono-mått...

/T
Jag tolkar det här som att du trots allt inte delar McAdams fascistiska värdegrund, vilket gläder mig. Kan du då dessutom förklara något av hans "resonemang" och på vilket sätt det är bättre än mitt, så har du gjort min dag.

Går det?
Citera
2016-11-22, 16:34
Medlem
Citat:
Jo det kan det förstås göra - det är därför jag frågar dig om dessa vittnen var utbildade på skottskador eller om de på daglig basis arbetade med att bedöma sådana skador?
Eftersom du kallat dem "expertvittnen" i inte mindre än 15 inlägg så antog jag att det fanns en anledning till det, men det kanske bara var ett samlingsbegrepp för folk som råkade befinna sig i närheten av JFK någon gång mellan skotten och begravningen?

När det kommer till att bedöma skador kan man väl knappast önska sig bättre vittnen är folk som jobbar med:

" - FBI, Secret Service

- Läkare, sköterskor på traumaavdelningen i Parkland Memorial i Dallas, USA's vid tiden skjutgladaste storstad.

- Läkare, militära sjukvårdare, begravningsentreprenörer, obducenter i Bethesda.

- Läkare och patologer på Dallas Methodist Hospital (Harper Fragment)."

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, men du menar att alla dessa vittnen (som nog alla kan komma överens om är mycket kvalificerade, om inte expertvittnen) tillsammans såg fel alternativt ingick själva i en konspiration för att lura befolkningen?

Om nu alla såg fel, hur kommer det sig? Var det dålig belysning på både Bethesda och Parkland sjukhusen? Är det så att samtliga personer har synfel och glömde sina glasögon dagen till ära? Övertyga mig gärna.
Citera
2016-11-22, 16:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boss-jon
När det kommer till att bedöma skador kan man väl knappast önska sig bättre vittnen är folk som jobbar med:

" - FBI, Secret Service

- Läkare och patologer på Dallas Methodist Hospital (Harper Fragment)."

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, men du menar att alla dessa vittnen (som nog alla kan komma överens om är mycket kvalificerade, om inte expertvittnen) tillsammans såg fel alternativt ingick själva i en konspiration för att lura befolkningen?

Om nu alla såg fel, hur kommer det sig? Var det dålig belysning på både Bethesda och Parkland sjukhusen? Är det så att samtliga personer har synfel och glömde sina glasögon dagen till ära? Övertyga mig gärna.

Absolut inte - jag tror att de kan ha blivit fel- och vantolkade i efterhand, alternativt att det är helt korrekta vittnesmål. Det jag undrar är bara varför onopono kallar 50 personer för expertvittnen, det är ju en minst sagt brokig skara och jag har ärligt talat rätt svårt att tro att de alla dels är utbildade på skottskador (eller har utförlig kunskap om skottskador från sitt arbete) och dels har haft möjlighet att grundligt undersöka jfk's skador.
Det var allt jag undrade.
Att lättvindigt använda begrepp som "expertvittne" och liknande ger ju en väldigt mästrande ton och dessutom riskerar det att snabbt vattna ur ordens betydelse om man inte tar minsta hänsyn till hur de används.
Citera
2016-11-22, 16:52
Avstängd
Citat:
Givetvis skiljer sig graden av expertis markant mellan de olika yrkesgrupperna representerade i gruppen på "mer än 50 expertvittnen" och utöver det, även mellan enskilda individer inom respektive yrkesgrupp. Det som förenar dem och skiljer ut dem från allmänheten i stort är att de i olika stor utsträckning är utbildade för att hantera skottskador och i flertalet av fallen hanterar sådana på daglig basis.

Jag har använt ordet "expertvittne" för att belysa det här förhållandet och det för att det är minst sagt relevant i bedömningen av vilken tillförlitlighet man ska förlägga till samma vittnesmål.

Citat:
Nja, det är just för att särskilja dem från "folk" i största allmänhet som jag använder begreppet.

Du förstod inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in