Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Jag såg det i en film tidigare idag, ska kolla upp det åt dig.
Ja, gör gärna det och jag kanske tar mig tid att titta på den
Citat:
Jag är medveten om "Prayer Man" men det är för suddigt för att avgöra om det är Oswald.
Irriterande, eller hur! Fan ... men om hans ansikte varit möjligt att identifiera så hade å andra sidan det upptäckts även av FBI och filmen ifråga hade försvunnit eller sanerats.
Hårfästet, hållningen, kroppsbyggnaden, klart att det är Oswald, precis som han själv säger i anteckningarna från förhören på frågan var han befann sig vid tiden för mordet: ” Out front with Shelley” (hans närmaste chef).
Citat:
Om så är fallet så ska Oswald senare alltså ha druckit en Cola helt lugnt i kafeterian någon minut efter skotten föll, när han blev konfronterad av en polisman?
Nej, om du läser boken så blir det väldigt tydligt att den konfrontationen, i lunchrummet på andra våningen, aldrig ägde rum. Det finns en mängd skäl till det, men det viktigaste är att polisman Baker skrev sin första rapport inne i polishuset och nämnde då inte med ett ord någon konfrontation med någon i ett lunchrum eller annan plats i TSBD. Varför är det så kritiskt? Han kanske tänkte att det var helt trivialt?
Skälet till att det är kritiskt är personen som råkade sitta rakt mitt emot honom när han skrev samma rapport. En nyss gripen Lee Harvey Oswald. Baker nämner trots det inte med ett ord någon konfrontation med denne i ett lunchrum ca 2 timmar tidigare när han med intendent Truly jagar presidentens mördare i TSBD. Han nämner inte med ett ord Oswald över huvud taget.
Varför gör han inte det?
Citat:
Det naturliga vore väl isf. att även Oswald går och ser efter vad fan som skett därute, som alla andra normala helt ovetandes människor.
Absolut. Men nu var konfrontationen i lunchrummet en ad hoc-lösning i syfte att beröva Oswald dennes alibi (entrén) och få in och upp honom i byggnaden så att det åtminstone fanns en teoretisk chans att han skulle hinna ta sig från ’snipers nest’ till första bästa plats där någon kunde ’identifiera’ honom utan andra potentiella vittnen var närvarande. Lunchrummet ca 90 sekunder efter sista skottet var den optimala lösningen.
Läs boken och allt blir glasklart. Omöjligt att återge med några få rader.
Citat:
Det faktum att han erkände mordförsöket på General Walker under våren samma år, för sin fru (och nej, jag tror inte hon ljuger eller är anställd som CIA-agent) talar för att han kunnat genomföra mordet, eller åtminstone var en del av plotten.
Jag är övertygad om att hon ljuger. I både Warrenkommissionens och HSCR’s staber cirkulerade memon om att Marina ljög, försade sig, ändrade sig och gav sinsemellan motstridiga uppgifter, att hon var ett synnerligen opålitligt vittne. Varför skulle hon vittna mot sina egna barns pappa och hennes egen man? 1. Han var död. 2. Hon levde under hotet att bli utvisad tillbaka till Sovjetunionen om hon inte ’spelade boll’. 3. Pengar, bl.a. i form av försäljning av filmrättigheter för 250 000 dollar till ett filmbolag som bildades någon vecka innan betalningen och upphörde att existera någon vecka efter = mycket välkomna pengar för en utfattig ryska med två små barn i ett nytt land och änka till det landets mest hatade man.
Ingen skugga på henne.
Citat:
Om han inte var det, så var detta en jävulsk plan för att sätta dit en person som oavsett kunnat mörda.
Ja, det var en djävulsk plan och världen lever fortfarande i sviterna efter den.
Citat:
Förresten, medgav inte Oswald att han mördat Tippit?
Nej.
Citat:
Varför sätta sig i biografen och uttrycka "this is it" och sen börja komma i handgemäng med poliserna om han är oskyldig?
Osäker på just det citatet, men helt klart är att han under gripandet vid upprepade tillfällen skrek: ”I’m not resisting arrest! I’m not resisting arrest!” Varför göra det om han nu gör motstånd?
Citat:
Det var väl endast presidentmordet han förnekade efter han blev gripen? Tippitmordet pratade han ju öppet om.
Nej, han förnekade mycket bestämt båda.
Citat:
Förresten är jag övertygad om att Ruby bara gjorde det för fame and glory, han trodde han skulle bli frikänd och hyllad som en slags medborgarhjälte som mördade presidentmördaren, en not i historien likt mordet på Lincoln en gång etsat sig fast i historien.
Nej, det finns inget som tyder på det. Inte heller att han skulle ha gjort det för att JFK’s änka, Jackie skulle ”slippa en sorglig och upprivande rättegång om Oswald inte avrättades”.
Ruby tillhörde den undre världen och fick helt enkelt order om att tysta patsyn. Något han i hjälpligt inlindade formuleringar vid upprepade tillfällen hintar om både till pressen och till medlemmarna i Warrenkommissionen, när de sent om sider till slut masar sig ner till Dallas för att höra honom.
Vem var den förste som besökte Ruby i häktet efter mordet? Dallas gudfader. Nuff said.
Citat:
Karln räknade inte med att hamna flera år i fängelse, om han gjorde det för maffian eller CIAs skull så ska de ha hotat honom med ngt. riktigt allvarligt.
Han valdes om inte annat ut som hitman eftersom han hade i princip fri access till polishuset och det för att han var maffians förbindelselänk just till DPD och ordnade med betalning och annat för att polisen skulle titta åt ett annat håll när det pågick viktiga narkotikaaffärer, spel, eller annat lukrativt som maffian pysslade med. Han var hej och du med större delen av poliskåren i Dallas och kom och gick lite som han ville.
Citat:
Ingen agent skulle någonsin medvetet låta sig fängslas i åratal för ngt. sådant. Det är över all fantasi, agenter är inga fanatiker.
Om alternativet är en säker plågsam död både för egen del och nära släktingar, så jo, då tar man hellre chansen i en mordrättegång. Dessutom viftade han med en massa pengar kort innan mordet trots att han var skyldig skattmasen över 30 000 dollar och var helt pank.
Ruby och Oswald kände varandra sedan tiden innan Oswald ryckte in i Marinen. Båda var på något sätt kopplade till vad som skedde månaderna innan och fram till mordet.
- Oswald var en low level operative inom US Intel (ONI/CIA) och trodde att han infiltrerat och avslöjat en mordkomplott mot JFK. Mitt tips.
- Ruby ingick i mordkomplotten som något slags faktotum i egenskap av förbindelselänk och fixare mellan den undre och den övre världen. Mitt tips.