Citat:
Ursprungligen postat av
Mugsy
Men värst av allt var leverbiffarna. Inte bara på grund av smaken utan också därför att de var sönderstekta till oigenkännlighet och förvandlade till skosulor.
Dessa hemska biffar hade jag helt förträngt. Jag tyckte om lever (hemma) men leverbiffarna var i princip oätliga.
Andra hemska rätter man utsattes för:
Kokt potatis så hårda och sega att de kunde använts som vapen.
Dubbelbiff med pizzafyllning. Någon slags biffar med fyllning (innehållande paprika och tomat?)
Risotto (=överkokt ris med paprikabitar och liten mängd obestämbart kött i)
Oxjärpar. Jag vet inte hur de kunde få köttfärs så äckligt.
Ugnspannkaka. Degig och äcklig. Kan fortfarande inte med den rätten, kanske skolmatens fel?
Någon slags köttfärssoppa med pastabitar i. Både luktade och smakade uppvärmd storköksmat.
Goda var däremot de stuvade makaronerna, har nog aldrig ätit bättre.
Dessa rätter fick jag "förmånen" att förtära under mitten av 80-talet. Detta i kombination med folkilskna mattanter som gav alla lika stora portioner oavsett om man ville ha mycket eller lite och sedan övervakade så att inget slängdes.
Knappt ett decennium senare, under gymnasietiden, var värsta rätten för mig något som kallades fiskgryta. Såg mest ut som man hade kokat hel orensad braxen i en stor gryta.
Även vi fick oskalad potatis på gymnasiet, men den tyckte jag faktiskt var bättre än den färdigskalade vattniga eller stenhårda potatis man annars hade fått.