2016-02-27, 20:46
Medlem
Tre favoriter jag minns:

* Sprödbakad fisk med potatis och kall sås.

* Pitabröd.

* Köttbullar med någon röd, sötsuraktig sås och ris. Försvann 1994 av någon anledning.

Köttfärslimpan var däremot helt vedervärdig. Jag blev rätt förvånad när jag mötte min man och han lagade köttfärslimpa som är svingod. Vette fasen vad de hade gjort med den i skolbespisningen.
Citera
2016-02-27, 22:21
Medlem
Min favorit i skolan var helt klart potatisbullar med bacon och sylt. Eller vad det nu var för kött. Pannkakor (naturligtvis) och spagetti med köttfärssås var också vinnare. Annars hatade jag skolmaten.
Har i vuxen ålder fått några tillfällen att äta mat från skolbespisningar och det är helt klart godkänt. Det är inga kulinariska mästerverk eller smakexplosioner man blir serverad men helt ätbart. Finge jag äta gratis idag på någon skola så skulle jag inte tveka.
Citera
2016-09-29, 23:24
Medlem
Är det fler än jag som har väldigt tydliga minnen av en hel massa olika maträtter från lågstadiet, men jag minns bara en enda rätt (lasagne) från högstadiet och ingenting från gymnasiet? Det enda jag minns om gynasiematen är att potatisen var oskalad.
Senast redigerad av C.R.M.114 2016-09-30 kl. 00:11.
Citera
2016-10-01, 22:34
Medlem
Bäst

Hamburgare
Köttfärsås spaghetti
Pasta med skinksås
Pannkakorna även om många var hårda
Fiskbullarna
Schnitsel fick vi någon gång
Korv stroganoff
Kalopsen
Risgrynsgröten vid jul

Sämst

Ostgratinerad falukorv
Blodmat och potatisplättar
Pulvermoset
Lasangen
Citera
2016-11-19, 17:50
Medlem
28-120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Men värst av allt var leverbiffarna. Inte bara på grund av smaken utan också därför att de var sönderstekta till oigenkännlighet och förvandlade till skosulor.

Dessa hemska biffar hade jag helt förträngt. Jag tyckte om lever (hemma) men leverbiffarna var i princip oätliga.

Andra hemska rätter man utsattes för:
Kokt potatis så hårda och sega att de kunde använts som vapen.
Dubbelbiff med pizzafyllning. Någon slags biffar med fyllning (innehållande paprika och tomat?)
Risotto (=överkokt ris med paprikabitar och liten mängd obestämbart kött i)
Oxjärpar. Jag vet inte hur de kunde få köttfärs så äckligt.
Ugnspannkaka. Degig och äcklig. Kan fortfarande inte med den rätten, kanske skolmatens fel?
Någon slags köttfärssoppa med pastabitar i. Både luktade och smakade uppvärmd storköksmat.

Goda var däremot de stuvade makaronerna, har nog aldrig ätit bättre.

Dessa rätter fick jag "förmånen" att förtära under mitten av 80-talet. Detta i kombination med folkilskna mattanter som gav alla lika stora portioner oavsett om man ville ha mycket eller lite och sedan övervakade så att inget slängdes.

Knappt ett decennium senare, under gymnasietiden, var värsta rätten för mig något som kallades fiskgryta. Såg mest ut som man hade kokat hel orensad braxen i en stor gryta.

Även vi fick oskalad potatis på gymnasiet, men den tyckte jag faktiskt var bättre än den färdigskalade vattniga eller stenhårda potatis man annars hade fått.
Senast redigerad av 28-120 2016-11-19 kl. 17:54.
Citera
2016-11-19, 21:16
Medlem
cosmic_dancers avatar
Tror jag var relativt ensam om att tycka om fiskpuddingen man fick som serverades med skirat smör, potatis och ärtor.

Fisk och filsås
Blodpudding
Kebabgryta
Tomatskinka
Faluburgare
Gräddpocherad lax (fick vi till påsk)
Soppa var också trevligt eftersom vi fick mjukt bröd till.
Köttfärssås och spagetti
Finsk fläskfilégryta
Citera
2016-11-19, 22:16
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Tror jag var relativt ensam om att tycka om fiskpuddingen man fick som serverades med skirat smör, potatis och ärtor.

Fisk och filsås
Blodpudding
Kebabgryta
Tomatskinka
Faluburgare
Gräddpocherad lax (fick vi till påsk)
Soppa var också trevligt eftersom vi fick mjukt bröd till.
Köttfärssås och spagetti
Finsk fläskfilégryta

Var fläskfilén från Finland, eller vad var det som gjorde den finsk?
Citera
2016-11-20, 13:47
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Var fläskfilén från Finland, eller vad var det som gjorde den finsk?

Haha bra fråga vet faktiskt inte. Den kallades nog bara finsk, var grönsaker i minns jag iaf skulle nog kunna likna den med kalops men utan lagerbladen.
Citera
2016-12-09, 18:03
Medlem
elbels avatar
Broccolisoppa

Folk slogs om potatiskorvarna och jag festade i blodplättar

Hur stekte man blodkorven i skolan, ångkokt?

Knäckebröd och grillkrydda som förbjöds?
Även saften togs bort, ryktades om att den stod på personalrummet
Senast redigerad av elbel 2016-12-09 kl. 18:05.
Citera
2016-12-09, 19:22
Medlem
Gameresss avatar
När jag växte upp (född 1991) så var, samt är, halv och helfabrikat a big no-no hemma hos mina föräldrar. Så med tanke på den kvalitetsmat som serverades hemma så var jag s.k. "liten i maten" som alla mina lärare från årskurs 1 till 9 gärna kommenterade.

Därför så är min bästalista väääldigt kort (antagligen så är den endast baserat på saker som jag kunde njuta relativt av, men bara för att jag var riktigt hungrig)

1. Knäckebröd
2. Fiskpanetter med stuvad spenat eller den legendariska filsåsen(?)
3. Pannkakorna (inget jag njöt av dock men dom funkade)
4. Ärtsoppan (efter jag hade tagit bort dom hemska fläskbitarna)

Sämsta:
Allt utöver min "bästalista"
Men "taco torsken" som jag minns väldigt väl var bara totalt malplacerad och äcklig.
Senast redigerad av Gameress 2016-12-09 kl. 19:32.
Citera
2016-12-09, 22:28
Medlem
HighwayDelights avatar
Jag växte upp med något kallat hattmakargratäng, någon pastalåda med kött, troligtvis skinka, minns att det var helt och hållet awesome.
Annars röstar jag för:

* Panerad fisk, sås och potatis.
* Kebabgrytan.
* Pasta och skinksås.
* Sötsur sås, ris, och vad som nu serverades till.

Nästan så man saknar skolmaten lite
Citera
2016-12-10, 11:48
Medlem
Nemjungs avatar
Höna i currysås var en favorit faktiskt. Minns att det inte var kycklingbröst bara utan verkade vara från hela hönan eller åtminstonde med lårbitar etc, så var rätt saftigt med. Brukar göra den själv hemma ibland, ihop med ris blir det en höjdare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in