2016-11-19, 11:10
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
"kronor" ??
De finns inte kvar när samhället havererat så vi är tillbaka i en icke-monetär byteshandelsekonomi.
Om vi skulle ta oss en Valium och försöka landa från haschpsykosen i tråden så blir det nog mer substans i posterna. Ett rimligt scenario är att de privata bankerna konkar på grund av bolånebubblan, det blir bankrusning till de futtiga miljarder det finns kontanter till och kronan blir värdelös. Om politikerna (eller snarare tjänstemännen i de olika förvaltningarna) har ett par pungkulor så blir det en nödvaluta som träder i kraft. Vi hade exempelvis en form av krigsvaluta som skulle ges ut i händelse av krig för inte så länge sedan. Den i kombination med priskontroll skulle vi kunna hanka oss hjälpligt fram på. Får ingves igenom sin E-krona blir det väsentligt enklare. Som du ser i denna länk fanns/finns det noga utarbetade planer på att upprätthålla betalningsväsendet i händelse av jämmer och elände: http://hjak.se/2012/02/27/beredskapssedlarna/

Saknas pungkulor hos höga vederbörande blir det i stället EU som tvingar på oss en egen valuta (Euron), på samma sätt som jänkarna tvingade på Västtyskland D-marken.

Citat:
Hur skaffar du utrustning och reservdelar mm, från t ex HP när du inte har någon valuta att betala med. Nu är du mer än lovligt förvirrad.

Gå tillbaka och titta på mina svar. I stället för att komma med "goddag yxskaft"-invändningar.
Snälla du. Titta tillbaka ner i historiens grumliga brunn. Efter spektakulära händelser såsom världskrig finns det fortfarande förteckningar om vem som äger vad och följaktligen också vem som har lånat hur mycket till vilken ljus och fräsch etta på Söder. Ett exempel är de skatter som nassarna snodde under kriget. Sedan 1945 har det pågått ett arbete med att återbörda dessa skatter till de rättmätiga ägarna, även om många av dem gick åt under kriget. Man har koll på varenda pärlhalsband och oljemålning. Guldet nassarna snodde från olika länders guldreserver har man också, i alla fall på pappret, spårat upp vartenda gram av.

Problemet är inte att avgöra var skatterna och guldet hör hemma, utan att mäta ut dem från de nuvarande "ägarna". Ditt favoritland Schweiz har som bekant inga problem med att hjälpa skumma typer att gömma undan nazistguldet som nazismens offer motvilligt fick släppa ifrån sig. Nu på sistone har man dock fått börja krypa till korset och börja lämna tillbaka stöldgodset när arvingarna kommer och viftar med sina papper. En bolånetorsk är betydligt mer lättskrämd än en internationell gangster, så indrivarna kommer få ett lätt arbete med att bena ut hur mycket som ska amorteras och vilken ränta som ska in.

Man behöver inte hårdvara från HP eller IBM för att avgöra om en bolånetorsk betalat sin lya eller ej. Det räcker med att titta i diagrammet i länken i min signatur för att konstatera att han inte gjort det.
2016-11-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om vi skulle ta oss en Valium och försöka landa från haschpsykosen i tråden så blir det nog mer substans i posterna.
Är det nu någon virrpanna som skriver att samhället skall haverera till den punkt att betalmedel och fordringar upphör att existera, och vi övergår till byteshandel, så tar jag mitt ansvar och förklarar för virrpannan vad det leder till för konsekvenser.

Men vad är det som gör att folk inte klarar av att läsa och förstå det tämligen enkla?

Citat:
Snälla du. Titta tillbaka ner i historiens grumliga brunn. Efter spektakulära händelser såsom världskrig finns det fortfarande förteckningar om vem som äger vad och följaktligen också vem som har lånat hur mycket till vilken ljus och fräsch etta på Söder.
Det är dock ett helt annat samtalsämne.
Det jag svarade på var situationen som ledde till att fordringarna upphörde att existera.

Gå nu tillbaka och läs vad jag skrev. BYT INTE samtalsämne. Vill man prata om något annat så starta ett nytt samtalsämne.

Citat:
Man behöver inte hårdvara från HP eller IBM för att avgöra om en bolånetorsk betalat sin lya eller ej. Det räcker med att titta i diagrammet i länken i min signatur för att konstatera att han inte gjort det.
För att titta på ditt diagram så behöver man dator från t ex HP.
Sedan behövs hårdvara för accessen. T ex ADSL.
Sedan behövs routrar, t ex från Cisco.
Sedan behövs fibrer och SFP'er med elektrooptiska omvandlare.
Sedan behövs servrar från t ex HP.
Sedan behövs storage från t ex EMC.
mm mm.
Det är rätt mycket som skall köpas av sådana som vill ha betalt i fordringar i en valuta.

Hur ska du nu skaffa det i en byteshandelsekonomi när du står hemma på din jordplätt med en näve morötter i handen?
2016-11-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
De finns kvar (eller en ny valuta som man kan räkna om till) så länge det finns en centralmakt med vapen.
Nej, finns valutan kvar och fordringar denominerade i den så har vi kvar en monetär ekonomi. Och det är en goddag yxskaft, när det var upphörande av den och övergång till byteshandel som jag svarade på.

Försök vara mindre förvirrad. Återigen. Gå tillbaka och läs vilket svar du fick. Du har inte gjort det.
2016-11-19, 11:47
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
BYT INTE samtalsämne.
Jag ber om ursäkt för att jag försökte få tillbaka tråden till realistiska scenarion som inte är i klass med flygande tefat och chemtrails.

Citat:
För att titta på ditt diagram så behöver man dator från t ex HP.
Sedan behövs hårdvara för accessen. T ex ADSL.
Sedan behövs routrar, t ex från Cisco.
Sedan behövs fibrer och SFP'er med elektrooptiska omvandlare.
Sedan behövs servrar från t ex HP.
Sedan behövs storage från t ex EMC.
mm mm.
Det är rätt mycket som skall köpas av sådana som vill ha betalt i fordringar i en valuta.
Man kan också tänka sig att man skriver ut diagrammet och sparar det i en pärm. Precis som bankerna och skattemyndigheten gjort med transaktionerna som bolånetorskarnas orgier på bostadsmarknaden genererat. Tråden om "Riksbunkern" i Vapen och Militär skulle vara en välkommen ögonöppnare för dig. (FB) Sveriges riksbunkrar och det som har koppling till dessa
2016-11-19, 11:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt för att jag försökte få tillbaka tråden till realistiska scenarion som inte är i klass med flygande tefat och chemtrails.

Man kan också tänka sig att man skriver ut diagrammet och sparar det i en pärm. Precis som bankerna och skattemyndigheten gjort med transaktionerna som bolånetorskarnas orgier på bostadsmarknaden genererat. Tråden om "Riksbunkern" i Vapen och Militär skulle vara en välkommen ögonöppnare för dig. (FB) Sveriges riksbunkrar och det som har koppling till dessa

Hehe du är rolig du, hur ska du kunna få tag i diagrammet utan att ha de sakerna som Alpha räknade upp. För att skriva ut det behöver du förutom det även en skrivare och papper.
2016-11-19, 12:03
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hehe du är rolig du, hur ska du kunna få tag i diagrammet utan att ha de sakerna som Alpha räknade upp. För att skriva ut det behöver du förutom det även en skrivare och papper.
Tja, om jag ska förenkla resonemanget så att även du hänger med så kan man ju tänka sig att man skriver ut diagrammet innan rymdödlorna anfaller och skrivarpappret på Biltema tar slut. Precis som bankerna och skattemyndigheten på löpande basis dagligen gör, och sedan lagrar dokumenten i en riksbunker.

Hur mycket bajs finns det egentligen i dig?
2016-11-19, 13:04
Medlem
Citat:
Då gör du lämpligen det genom att starta en ny (sub)diskussion.

Det du gör nu är att försöka byta samtalsämne genom att komma med irrelevanta "goddag yxskaft" invändningar mot något du tror att jag skrivit. Det fungerar inte.

Citat:
Man kan också tänka sig att man skriver ut diagrammet och sparar det i en pärm.
Kan du beskriva hur du gör det från starttillståndet att du i en byteshandelsekonomi står på din jordlott med en näve nyskördade morötter.
2016-11-19, 15:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tja, om jag ska förenkla resonemanget så att även du hänger med så kan man ju tänka sig att man skriver ut diagrammet innan rymdödlorna anfaller och skrivarpappret på Biltema tar slut. Precis som bankerna och skattemyndigheten på löpande basis dagligen gör, och sedan lagrar dokumenten i en riksbunker.

Hur mycket bajs finns det egentligen i dig?

En värld utan pengar och nu kommer du in på rymdödlor också. Ja i de här sammanhangen är kanske en krasch inte det mest osannolika...

Men när du går omkring och känner lukten av bajs hela tiden borde du kanske fundera på om det inte är så att den kommer från dig.
2016-11-19, 18:38
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Då gör du lämpligen det genom att starta en ny (sub)diskussion.

Det du gör nu är att försöka byta samtalsämne genom att komma med irrelevanta "goddag yxskaft" invändningar mot något du tror att jag skrivit. Det fungerar inte.
Är det du som helt plötsligt bestämmer vad vi andra får diskutera i tråden?

Citat:
Kan du beskriva hur du gör det från starttillståndet att du i en byteshandelsekonomi står på din jordlott med en näve nyskördade morötter.
Nja, jag står ju inte med en näve morötter i handen utan med en näve beredskapssedlar. Om du går tillbaka i tråden så får du se att ett scenario där det inte finns några pengar, något betalväsende eller någon som bryr sig om fastigheternas värde, vem som äger dem eller om de är betalda samtidigt som det finns en överhet som driver in skatt i form av potatis och morötter är helt orealistiskt. Befinner vi oss under nivån med beredskapssedlar, beredskapsbetalningar och liknande med horder av zombies som byter potatisar med varandra så är allting ändå skit samma.

Vi befinner oss för Jösse namn i en tråd om bolånebubblan och vad som händer om bankerna går under när bubblan spricker. Längre än så kan man inte dra katastrofscenarierna och ändå stanna inom rimlighetens ramar. Gör nu som du brukar när du förlorat en diskussion. Börja med dina eviga litanior om Singapore, kommunister och "social expenditure".
2016-11-19, 22:06
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har inte sett en enda flykting i mitt kvarter, tror du verkligen själv på att en flykting skall kunna köpa sig en villa för flera miljoner i ett finare villakvarter?

Flyktingarna bor i tex villaområden som Tyresö också, Det är väl inte det billigaste området i Stockholm?
Det är inte dom som betalar utan det är sjävklart någon annan, Men dom ockuperar ju fortfarande en villa som någon betalat bra för.
Med färre antal lediga hus och lägenheter så blir det ju fler budgivare på varje som driver upp priset, Ganska logiskt.

För att göra det enkelt.. Säljer jag ett äpple och har två köpare som får buda över varandra så är sannolikheten att jag får bättre betalt för mitt äpple högre än om jag bara har en köpare som kan pruta ner priset istället.
2016-11-19, 22:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har inte sett en enda flykting i mitt kvarter, tror du verkligen själv på att en flykting skall kunna köpa sig en villa för flera miljoner i ett finare villakvarter?

Men du bor ju inte i ett fint område, med tanke på de priser du har uppgett bor du där ingen vill bo.
2016-11-19, 23:11
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Flyktingarna bor i tex villaområden som Tyresö också, Det är väl inte det billigaste området i Stockholm?
Det är inte dom som betalar utan det är sjävklart någon annan, Men dom ockuperar ju fortfarande en villa som någon betalat bra för.
Med färre antal lediga hus och lägenheter så blir det ju fler budgivare på varje som driver upp priset, Ganska logiskt.

För att göra det enkelt.. Säljer jag ett äpple och har två köpare som får buda över varandra så är sannolikheten att jag får bättre betalt för mitt äpple högre än om jag bara har en köpare som kan pruta ner priset istället.

Å andra sidan kan naturligtvis flyktingarnas närvaro i ett bostadsområde dra ned priserna rejält, av förklarliga skäl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in