2016-10-19, 08:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
I det vardagliga motiverar många bubblans existens genom att hänvisa till USA 2007-2008. Det är inte samma fall. Jag har lite svårt att reda ut "bubblans" omfattning. Hur mycket beror på ränteläget och hur mycket beror på efterfrågan? Med största förmodan kommer Riksbanken höja räntan 2017 och därefter successivt nå "normala" nivåer. Jag tror inte att den tröga utvecklingen av räntan kommer resultera i att bubblan spricker utan att den snarare pyser. Det är vad jag tror.

Kan det vara smart att blanka de Stockholms baserade bolagen när de de peakat? Blankningarna börjar öka.
Vad tror du blir effekten om du har fe langående de grundläggande fundamenten?

Ett annat scenario (väldigt sannolikt sådant) är att RB aldrig höjer räntan utan sänker den ytterligare och utökar sina köp av räntepapper successivt. Eventuellt även ger sig in på att köpa fastighetsbaserade papper.

Vad tror du effekten blir på marknaden?
2016-10-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
2800 sidor och fortfarande har inte bubblan brustit... Är det inte plågsamt att gå runt med det där hjärnspöket som evig följeslagare?

Inte ens riksbanken tror på någon bubbla längre....

Varför skulle det vara plågsamt? Jag har inga lån.

Många verkar leva ett väldigt jobbigt liv där man måste oroa sig över räntor och annat hela tiden, själv behöver jag inte bry mig det minsta
2016-10-19, 10:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Varför skulle det vara plågsamt? Jag har inga lån.

Många verkar leva ett väldigt jobbigt liv där man måste oroa sig över räntor och annat hela tiden, själv behöver jag inte bry mig det minsta

Hur blev du immun mot räntor? Hyresgäster slipper aldrig undan räntekostnader, skillnaden är bara att lånen är bundna så effekten av räntehöjningar blir trögare än för oss med rörliga lån. Som hyresgäst betalar du istället någon annans lån helt enkelt och gissa vad: det är dyrare än att ha lånen själv!

Blir det tal om renovering som innebär att bruksvärdet höjs så väntar chockhöjning av din hyra och det går aldrig att ha immunitet emot.

Själv oroar jag mig inte alls och efter alla år jag ägt mitt boende har jag kommit att bli lågbelånad och det finns väldigt lite som pekar på några extrema räntor i framtiden.

Tvärtom signalerar de långa räntorna att det kommer bli låga räntor för en lång tid framöver.

Sedan kan jag tycka att priserna på nyproduktion är alldeles för höga just nu, men bubbla är det inte tal om. Bara mindre bra affärer att göra mot tidigare.
2016-10-19, 10:10
Medlem
Citat:
2800 sidor och fortfarande har inte bubblan brustit... Är det inte plågsamt att gå runt med det där hjärnspöket som evig följeslagare?

Inte ens riksbanken tror på någon bubbla längre....
Den störste bagdad bobben på forumet, faan va du kommer slå i backen hårt
2016-10-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och ändå finns det de som förnekar att flyktingarna kan driva upp priserna. Även om det är absurt att flyktingar har större rättigheter än svenska medborgare så är det ändå ett faktum att just detta driver ut fler svenskar på brf-marknaden.
Har inte sett en enda flykting i mitt kvarter, tror du verkligen själv på att en flykting skall kunna köpa sig en villa för flera miljoner i ett finare villakvarter?
2016-10-19, 10:14
Medlem
Citat:
Hur blev du immun mot räntor? Hyresgäster slipper aldrig undan räntekostnader, skillnaden är bara att lånen är bundna så effekten av räntehöjningar blir trögare än för oss med rörliga lån. Som hyresgäst betalar du istället någon annans lån helt enkelt och gissa vad: det är dyrare än att ha lånen själv!

Det är inget som jag oroar mig över, eftersom en eventuell kostnadsökning inte påverkar mig ett skvatt, jag har mycket goda marginaler i min ekonomi.

Förstår inte denna oro över småpengar, lever ni verkligen så jävla mycket på marginalerna att ni måste oroas över småsaker? Eller är det ren snålhet som gör er rädda för att behöva betala nån tusenlapp mer per månad?

Skrämmande, jag trodde ni var rika, ni äger ju en bostadsrätt.
2016-10-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
I det vardagliga motiverar många bubblans existens genom att hänvisa till USA 2007-2008. Det är inte samma fall. Jag har lite svårt att reda ut "bubblans" omfattning. Hur mycket beror på ränteläget och hur mycket beror på efterfrågan? Med största förmodan kommer Riksbanken höja räntan 2017 och därefter successivt nå "normala" nivåer. Jag tror inte att den tröga utvecklingen av räntan kommer resultera i att bubblan spricker utan att den snarare pyser. Det är vad jag tror.

Kan det vara smart att blanka de Stockholms baserade bolagen när de de peakat? Blankningarna börjar öka.
Eftersom vi bor i europa så är det väl snarare länder som danmark, spanien osv.. och deras bubblor som sprack som vi jamför oss med.
2016-10-19, 10:17
Medlem
Citat:
Flytningarna i sig driver nog inte upp priserna, om de inte har pengar att köpa för direkt förstås. Men ska de ha förtur till allmännyttan så betyder ju det att köerna blir ännu längre, vilket borde öka trycket än mer på den ägda marknaden.
Fast vi som bor i villor i finare områden drabbas ju inte, eliten som bor i hyresrätter i city drabbas inte , blir som vanligt den lägre medelklassen som bor i br som drabbas..

Lösning på problemet för dessa är att fly br-gettona och flytta till något mera anständigt.
2016-10-19, 10:22
Medlem
Citat:

Blir det tal om renovering som innebär att bruksvärdet höjs så väntar chockhöjning av din hyra och det går aldrig att ha immunitet emot.

Själv oroar jag mig inte alls och efter alla år jag ägt mitt boende har jag kommit att bli lågbelånad och det finns väldigt lite som pekar på några extrema räntor i framtiden.

Tvärtom signalerar de långa räntorna att det kommer bli låga räntor för en lång tid framöver.

Sedan kan jag tycka att priserna på nyproduktion är alldeles för höga just nu, men bubbla är det inte tal om. Bara mindre bra affärer att göra mot tidigare.
Oftast har ju inte ägarna till hyresrätter några lån. Dessa är fastigheter som gått i arv i familjer i massor av år och/eller bolag som ägt de i massor av år och för längesedan gjort sig av med lån.

Värre med br, där sitter i regel föreningen med lån plus att br ägaren sitter med lån.
Eftersom hyreshusägare kan välja och vraka bland vilka de vill ha som hyrsgäster så blir det de som ingen vill ha som belånar sig och köper br, de blir dina o svennes grannar
2016-10-19, 10:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Man ska heller inte ta för givet att börsbolag utvecklar sig som bostadspriser även om det finns en svag korrelation, lite beroende på vilket tidsperspektiv som används och om allt annat förblir lika. Ett problem är förstås att även om börsen kan påverka finns andra faktorer som hela tiden driver upp priserna.

Kan du visa siffror på detta som du kallar en "svag" korrelation? Jag har hittills inte hittat några siffror som pekar på att börsen <> bostadsmarknaden uppvisar svag korrelation. Bland de som enkelt går att hitta ser man snarare att korrelationen är hög.

Däremot köper jag den idé som du på sätt och vis presenterar i form av att vi i Sverige har något av en unik situation som kan komma att göra gällande att korrelationen, i jämförelse med andra marknader, ter sig annorlunda. Vi har också en "boost" i form av hög invandring som ständigt driver upp efterfrågan och gör attraktivare områden allt attraktivare (läs: dyrare att bosätta sig i) då väldigt uppenbart få mer köpstarka individer vill bo i områden som blir allt sämre (white flight).
2016-10-19, 21:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har inte sett en enda flykting i mitt kvarter, tror du verkligen själv på att en flykting skall kunna köpa sig en villa för flera miljoner i ett finare villakvarter?

Din läsförståelse är som vanligt usel, det stod inget sådant i mitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kan du visa siffror på detta som du kallar en "svag" korrelation? Jag har hittills inte hittat några siffror som pekar på att börsen <> bostadsmarknaden uppvisar svag korrelation. Bland de som enkelt går att hitta ser man snarare att korrelationen är hög.

Däremot köper jag den idé som du på sätt och vis presenterar i form av att vi i Sverige har något av en unik situation som kan komma att göra gällande att korrelationen, i jämförelse med andra marknader, ter sig annorlunda. Vi har också en "boost" i form av hög invandring som ständigt driver upp efterfrågan och gör attraktivare områden allt attraktivare (läs: dyrare att bosätta sig i) då väldigt uppenbart få mer köpstarka individer vill bo i områden som blir allt sämre (white flight).

Diskussionen om korrelationen kan utvecklas mycket och jag skrev svag eftersom jag inte hade lust att utveckla det då. Men jag håller med dig om att börsuppgångar skapar stora förmögenheter hos många vilket förstås skapar en stor köpkraft och uppdrivna priser, detta har jag skrivit flera gånger och oftast fått mothugg om det men vi verkar dela den synen.

Att jag ändå skrev svag korrelation beror på flera orsaker. Dels att det finns så många andra starkt drivande faktorer att t.ex. en börsnedgång över en längre period helt kan motverkas av andra faktorer som ökad efterfrågan och ränteläget t.ex. Börsen reagerar också mycket snabbare än bostadspriserna så det krävs mer än en snabb börsförändring innan det påverkar bopriserna. Dvs. det är inte säkert man tydligt kan peka på börsens påverkan på bopriserna varken på kort eller lång sikt även om det finns en klar påverkan. Detsamma gäller räntornas påverkan på bopriserna, som vi sett under 2000-talet har vi både haft stigande räntor och stigande bopriser just eftersom det funnits andra krafter som drivit upp priserna.
2016-10-20, 13:59
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Inte stor problem, jag vet några familjer som gör det. En släkting köper villa och hyras ut till dem, och de fortsätter att få bostad/socialbidrag och betala lån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in