2016-11-16, 17:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
I Kista så flyr näringslivet och zigenarna flyttar in. Inte konstigt att kvadratmeterpriset störtdyker. Kista som en gång i tiden var Sveriges Silicon Valley håller på att förvandlas till ett zigenarläger. Det säger en hel del om tillståndet i vårt kära fosterland. Men bolånetorskarna lånar på som om ingenting hade hänt.
Nej, det är typ samma läge som innan. Halva Kista är extremt sunkigt, halva Kista har ett starkt näringsliv, runt omkring Kista är det extremt sunkigt. De svagare folkgrupper du refererar till flyttar fortfarande in i samma halva. Vidare har Sverige aldrig någonsin haft någon region som påminner om Silicon Valley, hur mycket än du och din kära vänner i gammelmedia ville att det skulle vara så.

Det blir mycket mindre koncentrerat nu när tex Solna går så starkt, men det har inte så mycket att göra med ditt inlägg.
2016-11-16, 17:26
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Zigenarläger i Gubbängen också? Eller baracker för ensamkommande våldtäktsmän i närområdet som drar ner priset?
Gubbängen vet jag inte vad det är. Det låter som någon folkmusikkvartett från 70-talet. Kista känner jag till eftersom det skrevs mycket om samhället i tidningarna när Ericsson hade 50.000 anställda där och solen lös över nejderna. Numera verkar det bara finnas bajskorvar i Kista. Till och med lokaltidningarna rapporterar om det. Bildbevis ska det också finnas i riklig mängd. (FB) Artikel: Kista centrum fylls av människobajs

Som du vet är jag synsk när det gäller bolånebubblan, och prisnedgångarna på bostäderna i Kista förutspådde jag redan i juli 2014. Nu är det bara att vänta på att kaozet sprider sig in mot centrala Stockholm och katastrofen är ett faktum.
2016-11-16, 17:32
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Gubbängen vet jag inte vad det är. Det låter som någon folkmusikkvartett från 70-talet.

Trodde det var en eftertraktad förort söder om Söder, men du har nog rätt.

Angående Kista så har tydligen rånen ökat igen. Och det är slipsnissar som jobbat sent på kontoren som drabbats. Att sen Ericsson drar ner kraftigt har nog gjort sitt till.
2016-11-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Är det så mycket begärt att få bo i Stockholm där man har sitt jobb, vänner och släkt när man har ett jobb? Till och med socfallen och blattarna kan ju bo här. Ut med dom först isåfall.
??
Det jag svarade på var ifall det gick att skaffa sig en etta även om man hade låg lön. Och det visar sig att det kan man.

Just din speciella situation och dina speciella preferenser är det nog bara du som är intresserad av. Och priserna där du vill bo är för höga så får du spara först.

----------------------
Om nu blattarna arbetar och har råd att köpa ettor, så är det väl helt i sin ordning att dom bor i ettorna. Och inte du som inte har råd.
2016-11-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Å andra sidan, vad ska man med digitala miljoner om ekonomin kollapsar helt? Det måste ju i alla krisscenarion vara bättre att sitta helt obelånad än att gå in i en kris med maxade lån.
Om nu ekonomin skulle kollapsa så till den milda grad att dagens betalmedel helt upphör, så lär skulderna också upphöra. I ett sådan scenario skulle man kunna säga att det varit en fördel att låna och leva bättre under den tid som var.

(Och i ett sådant scenarion så lär de som inte dött än har betydligt allvarligare problem).
Citat:
I någon slags foliehattsframtid kan alltså banken konfiskera mina likvida medel från bankkonton
Det där är just en foliehattsföreställning.
Om en bank går i kk så blir alla som har fordringar just fordringsägare med krav på konkursboet. Folk som inte förstår att banktillgodohavanden bara är fordringar på banken får något slags hjärnhaveri här.
Vid en konkurs förlorar först aktieägarna. Räcker inte det så förlorar andra fordringsägare och då kan vanliga bankunder förlora en del av sina fordringar (pengar). Men det är inte så att det är något som "tar" dessa. Det är bara så att bankens tillgångar inte räcker för alla skulder. Och då skrivs en del skulder av.
Själva bankrörelsen kan då säljas till någon annan av konkursförvaltaren. Och då kan en del få för sig att banken kör på som vanligt och bara har "tagit" spararenas pengar.
Men det är som vanligt bara bristande kunskap som leder till förvirrade fantasier.
2016-11-16, 19:30
Avslutad
Citat:
Trodde det var en eftertraktad förort söder om Söder, men du har nog rätt.

Angående Kista så har tydligen rånen ökat igen. Och det är slipsnissar som jobbat sent på kontoren som drabbats. Att sen Ericsson drar ner kraftigt har nog gjort sitt till.

Enda positiva jag hört om kista från folk som bor där är att de har nära till tunnelbanan. Får alltid en mindre positiv bild av en ort när folk gärna framhåller hur smidigt det är att ta sig därifrån.

Kista är tyvärr ett hopplöst ställe att bo på av flera anledningar, bland annat det ligger inklämt som en kil mellan flera stora motorvägar vilket inverkar negativt på närmiljön.
Att priserna ser ut att ha tok-krashat kan eventuellt ha att göra med de rejäla nyproduktionsprojekt som sålts, tex kan jag tänka mig att det där lägenhetstornet som byggdes precis norr om kista köpcentrum drev upp statistiken när lägenheterna såldes. Lite lösa spekulationer.
2016-11-16, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det där är just en foliehattsföreställning.
Om en bank går i kk så blir alla som har fordringar just fordringsägare med krav på konkursboet. Folk som inte förstår att banktillgodohavanden bara är fordringar på banken får något slags hjärnhaveri här.
Vid en konkurs förlorar först aktieägarna. Räcker inte det så förlorar andra fordringsägare och då kan vanliga bankunder förlora en del av sina fordringar (pengar). Men det är inte så att det är något som "tar" dessa. Det är bara så att bankens tillgångar inte räcker för alla skulder. Och då skrivs en del skulder av.
Själva bankrörelsen kan då säljas till någon annan av konkursförvaltaren. Och då kan en del få för sig att banken kör på som vanligt och bara har "tagit" spararenas pengar.
Men det är som vanligt bara bristande kunskap som leder till förvirrade fantasier.

Ja mycket riktigt, om du sätter in stora belopp på suspekta banker som inte omfattas av insättningsgaranti är det läge att bli nervös vid en kk.

Om en riktig bank skulle lyckas gå kk (helt isolerad från resten av systemet) får vi nog först se vad insättningsgarantin är värd innan vi börjar gråta. Men som redan spekulerats i ämnet skulle det eventuellt vara inflationsdrivande utav helvete om vi tvingades trycka pengar för att täcka upp hela kassan i en havererad bank.
2016-11-16, 19:50
Medlem
Citat:
Kvadratmeterpriser i Stockholm kvartalsvis det senaste året: http://bobubbla.blogspot.se/2016/11/bostadsrattspriser-stockholm.html

Noterade att i Kista och Gubbängen har priset gått ner rejält?
Det verkar lite fladdrigt. Troligen för få objekt som säljs och fördelningen mellan stor och små kan nog få kvm-priset att svänga en del.

Kista har jag någon svag minnesbild har legat just drygt 30 KSEK/kvm. Dvs skulle kunna ha varit 50 K uppgiften som var en kraftig avvikelse.

Men tittar man i listan så skulle Kista ligga på ungefär samma nivå som Hagsätra. Och högre än Hässelby. Och strax under Älvsjö. Hade det inte varit för Älvsjö-siffran hade man väl kunnat tänka sig att det mest handlade om avstånd från centrum. Men Älvsjö är ganska centralt med i huvudsak dyra villor. Hm Östberga ligger väl där i Älvsjö-krokarna också. Och det ligger under Kista-nivån.

Nåja, i grova drag handlar det nog om avstånd från centrum.

Citat:
tex kan jag tänka mig att det där lägenhetstornet som byggdes precis norr om kista köpcentrum drev upp statistiken när lägenheterna såldes.
Låter som en ganska rimlig förklaring till att en period låg klart högre. Och de lägenheterna lär inte ha varit så billiga.
Senast redigerad av Alpha101 2016-11-16 kl. 19:54.
2016-11-16, 19:57
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om nu blattarna arbetar och har råd att köpa ettor, så är det väl helt i sin ordning att dom bor i ettorna. Och inte du som inte har råd.
Blattarna får förtur i hyresrättskön, det får inte jag. Sedan dom som är äldre köpte när det var billigt och alla hade råd.
2016-11-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Då undrar man om detta är just en förberedelse/hedge åt folket inför/om bankerna börjar gå omkull:

"Riksbankens införande av E-kronan kommer sätta bankerna i konkurs och ploppa bobubblan"

"Något som efterfrågats av många, eftersom Riksbanken inte kan gå i konkurs - pengarna är säkra hos Riskbanken i händelse av en finanskris."

https://parasitstopp.wordpress.com/2016/11/16/riksbankens-inforande-av-e-kronan-kommer-satta-bankerna-i-konkurs-och-ploppa-bobubblan/
Att benämna den token som foliehatt skulle vara orättvist mot vanliga foliehattar. Dom är väldigt sansade i jämförelse.

Se egen tråd ang sakfrågan.
2016-11-16, 22:06
Medlem
Min tolkning av "bubblan" är följande. Många personer födda på 50 och början på 60-talet. Dessa bor mest troligt kvar i egen bostad.
Ny babyboom på nittitalet, givetvis intresserade av bostad och med en för deras generation ny syn på privatekonomi, alltså omvänt tänk i jämförelse med mer traditionella mantran som: "-Den som är satt i skuld är icke fri" och "-Den som spar han har".
Rekordhöga nivåer invandring som saknar historiskt motstycke, dessa behöver också en bostad. Rekordlåg bolåneränta kombinerat med tillhörande ränteavdrag, billigt att låna. Högsta byggkostnaderna i Europa.

Många tecken på en bubbla, men bubblan har aldrig existerat förän den har spruckit. Tror det planar ut i att kronans värde urholkas istället.
2016-11-16, 23:44
Medlem
"Tror det planar ut i att kronans värde urholkas istället."

Hur kan det planas ut om lönerna förblir samma? Om lånen ska planas ut måste ju lönen växa i takt med den försvagade kronan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in