2016-06-30, 12:57
Medlem
Epistemologens avatar
Det verkar vara vanligt att föräldrar hjälper sina barn med insatsen till det första boendet. Att de t.ex. belånar den egna villan. Nu när amorteringskravet har införts, kommer det att förhindra att de gör det utan att då, när lånen är så stora, börja amortera ner till 50%? Eller kan det kringgås?

För att vara tydlig så är jag inte intresserad av diverse gissningar kring huruvida bankerna krävde amortering redan innan det formella kravet infördes. Inte heller vill jag höra resonemang om dessa föräldrars låga belåningsgrad, enorma sparkapital m.m. Jag är enkom och endast intresserad av hur kravet är utformat och om det formellt påverkar föräldrars möjlighet att hjälpa sina barn. Hur det fungerar i praktiken kommer vi bli varse.
2016-06-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
I vilken kö kan man ställa sig som 8 åring i Sthlm förrutom skb o HSB?
Stockholm??
2016-06-30, 13:04
Medlem
Citat:
Om det vore så, varför är du inte själv hyresgäst bajsbosse?
För jag har haft råd att både köpa bostad och investera på börsen.
+ att jag vill bo i villa, finns inte så många villor att hyra.
2016-06-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det verkar vara vanligt att föräldrar hjälper sina barn med insatsen till det första boendet. Att de t.ex. belånar den egna villan. Nu när amorteringskravet har införts, kommer det att förhindra att de gör det utan att då, när lånen är så stora, börja amortera ner till 50%? Eller kan det kringgås?

För att vara tydlig så är jag inte intresserad av diverse gissningar kring huruvida bankerna krävde amortering redan innan det formella kravet infördes. Inte heller vill jag höra resonemang om dessa föräldrars låga belåningsgrad, enorma sparkapital m.m. Jag är enkom och endast intresserad av hur kravet är utformat och om det formellt påverkar föräldrars möjlighet att hjälpa sina barn. Hur det fungerar i praktiken kommer vi bli varse.

om föräldrarna tar ett lån på sin villa för att ge pengarna till sitt barn att använda som kontantinsats och det innebär att dom hamnar över 50% belåning kommer dom att omfattas av amorteringskravet ja.
2016-06-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Beror förstås på hur man räknar. Enligt SCB så gick det ner 1 punkt senaste månaden.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3977647.ece
Högst marginell nergång förstås och knappast en signal om någon specifik trend.

"Hushållens bolåneräntor för avtal tecknade under maj var 1,60 procent, jämfört med oreviderade 1,61 procent en månad tidigare. Den rörliga räntan uppgick till 1,58 procent (1,58)."
2016-06-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ja jag har samma ränta på mina bolån... Vad gaggar du om bajsbosse?
Vem bryr sig om din ränta?
Enligt compricer så har räntan stigit eller legat på samma sedan februari , inte sjunkit en enda gång.

Men eftersom du snackar om dina räntor så kan du väl lista upp din ränta för senaste halvåret?
2016-06-30, 13:17
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Utmärkt att du poppade upp här. Jag kan dock tycka att det är en viss diskrepans mellan denna mätning och det du skrev. (Där du som du skrev uttalade dig å 100-tals mäklares vägnar).
Och där kunderna inte fick sina bostäder sålda med mindre än en 20% prissänkning, varvid de valde att inte sälja. Och vi hade ett ännu osynligt kraftigt prisfall förutöver.

Då kan jag ju tycka att vi borde se mer pessimism. Detta borde vara de mäklare du uttalade dig för. Har dom ändrat sig eller vad är det frågan om?

http://artikel.di.se/artiklar/2016/6/30/maklarna-priserna-kommer-falla-mer/

Denna artikel idag i DI tycker jag stämmer rätt bra in på min beskrivning.
2016-06-30, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Stockholm??

Ja somliga snackar om att hyra istället för att köpa, men var är alla lediga hyresrätter för en rimlig peng?
2016-06-30, 13:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vem bryr sig om din ränta?
Enligt compricer så har räntan stigit eller legat på samma sedan februari , inte sjunkit en enda gång.

Men eftersom du snackar om dina räntor så kan du väl lista upp din ränta för senaste halvåret?

Du gaggar om listräntor.... Det är inte samma sak som räntor som folk faktiskt betalar...
2016-06-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ja somliga snackar om att hyra istället för att köpa, men var är alla lediga hyresrätter för en rimlig peng?
Eftersom alla vill hyra så blir det aldrig en rimlig peng, tillgång och efterfrågan du vet. Enligt vanguard så har priserna på bostäderi Sverige och Stockholm gått ner två månader i rad, tillgång och efterfrågan gäller där med.
2016-06-30, 13:26
Medlem
Citat:
Du gaggar om listräntor.... Det är inte samma sak som räntor som folk faktiskt betalar...
Litar mer på compricer än på en bolånetorsk som dig.
Fastän att allt visar att räntorna har nått botten och vänt så vägrar du ta in det, du bara kör på med dina samma gamla floskler, nu visar data att även bostadspriserna går ner, du vägrar ta in detta oxå, du bara forsätter i samma gamla vagnsspår med samma gamla floskler.

Är det för vi var några här som förklarade redan för ett år sedan att detta skulle ske och du och strasburg och svennen skrek att det var omööööjliiiigt, som det nu är så pinsamt att se hur fel ni hade.
Samma med börsen, när den var uppe på 1700 så skulle den bara upp enligt dig och några till, nu är den nere på 1300
2016-06-30, 13:54
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
om föräldrarna tar ett lån på sin villa för att ge pengarna till sitt barn att använda som kontantinsats och det innebär att dom hamnar över 50% belåning kommer dom att omfattas av amorteringskravet ja.

Tack för svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in