Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Svenskt NATO-medlemskap är långt borta nu. Jag kan inte tänka mig Sverige i NATO så länge Trump har makten. Troligare är nog att hela NATO spricker.
Nja, att argumentera för ett snabbt NATO medlemskap kan både bli aktuellt eller inaktuellt, beroende hur Trump agerar vad gäller Sverige och den informella försvarsgaranti som vi fick ifrån Obama administrationen.
Står den fast så bör vi inte gå med i NATO de närmaste åren. Däremot så bör vi kraftigt förstärka vårt försvar så vi når en försvarsbudget på minst två procent av BNP inom tio år. Detta gäller oavsett om Trump ger oss ett ultimatum att vi måste göra detta eller gå miste om USA:s försvarsgaranti till Sverige, eller ej.
Om Trump drar bort försvarsgarantin för Sverige så måste vi snabbt gå med i NATO och även i detta fall rusta upp vårt försvar kraftigt de närmaste tio åren för att nå minst två procent av BNP för vår försvarsbudget.
Om Trump, gör det värsta och förstör NATO och låter Ryssland få fria händer så måste vi, snabbt och ytterst kraftfullt, öka vår försvarsbudget. Nu talar vi om tre till fem procent av vårt samlade BNP. Samma sak måste även de andra EU länderna göra. Här talar vi om närmast om krigsbudgetar de närmaste fem åren. 1940 gick ungefär halva statsbudgeten till försvaret. Låt oss verkligen hoppas att detta inte händer! För skulle det ändå ske så kommer EU, med all säkerhet att, snabbt, utvecklas till en federal stat, då unionen måste ta ett övergripande ansvar för försvaret av Europa. Jag skulle säga att detta är precis motsatsen till vad Trumpanhängarna i Sverige vill. Även jag vill undvika en sådan utveckling och önskar inte ett större och mäktigare EU än vad som är absolut nödvändigt.