Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Hur får du ihop det där? Högsta domstolen tolkar konstitutionen oavsett om presidenten och kongressen delar tolkningen. Det finns ingen logik i det du skriver. Försök uttrycka dig tydligare.
Som du själv skrivit så svär presidenten också en ed att följa konstitutionen. Det finns två sätt att tolka detta på. Ett är ditt sätt: att högsta domstolen är konstitutionen - vilket innebär att presidenten följer en lagstiftande domstol. Ett annat synsätt är att han följer konstitutionen.
Jo.
Det visar sig.
Jag vet inte om du hann sa det, så jag ställer frågan om Iran igen. Iran har en president, ett "parlament" och ett gäng "supreme" mullor. I Iran är det så att mullorna har total vetorätt. Så som du önskar dig att USA fungerar. Detta skulle i teorin innebära att en amerikansk president skulle kunna tillsätta ett gäng mullor som "tolkar" konstitutionen.
Har du verkligen tänkt igenom dina åsikter?
Det handlar inte om åsikter, vare sig dina eller mina. Det är bara så det ser ut.
Men istället för att tjafsa, låt oss gå till den verkliga händelsen att det helt enkelt händer. Låt oss fritt spekulera i det, bara för att det vore lustigt. Vi har alltså en glasklar situation.
Det som skulle hända då, vore väl att det förr eller senare blev ett val och det fria folket fick välja ny president. De kan välja någon som helt enkelt överskrider sina befogenheter, precis som du tänker dig att Trump ska göra. Denne nye president kan vara demokrat. Om Trump nu skulle överskrida sina befogenheter, blir det förr eller senare konsekvenser. Det inser Trump och därför kommer han inte göra det.
Fast just abortfrågan och homoäktenskapsfrågan kan resultera i något nytt och friskt. Där kommer det sannolikt ske en förändring. Jag tror dock det kommer handla om, precis som jag sade i mina första inlägg, att de kan välja att inte handla och invänta ett nytt beslut.
Kanske kan Kentucky ta språnget för att få igång ett lagligt förfarande, som mycket väl kan resultera i en juridisk förändring.
Glöm inte att Antonin Scalia är död och att en ny domare snart ska tillsättas. Det blir nog inget religiöst nutjob. Mitt stalltips är att det blir någon som är för rätten till abort, men väljer att begränsa den till x antal veckor - inga partial birth, stopp till federala pengar till aborter och så vidare. Det kommer också bli så att äktenskapsansökningar kan göras på federal nivå. På så sätt kommer homoäktenskap legaliseras. I långa loppet, om Trump spelar sina kort rätt, kan han han bara gå vinnande ur ett sånt spel.
Men det kommer ta lite tid. Det kommer kanske ta tre år.