Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-30, 18:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Om företaget inte flyttar leder det naturligtvis inte till höjda priser. Det blir ju ingen strafftull då.

Fast strafftullarna straffar inte företaget, vad är det du inte förstår utöver det svenska språket, ekonomi och lagsystem?
2016-11-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast strafftullarna straffar inte företaget, vad är det du inte förstår utöver det svenska språket, ekonomi och lagsystem?

Exakt. Hur ska priserna gå upp när det inte är någon tull? Omöjligt.
2016-11-30, 18:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Och jag säger gång på gång att strafftullar leder enbart till höjda priser för konsumenten precis som här hemma i Sverige.

Det är i slutändan inte företagen som tar största skada av strafftullar utan det är konsumenterna, det bästa sättet för att inte få företag att vilja flytta utomlands är att göra marknaden attraktiv för dem.
Ja, det leder till höjda priser för konsumenten. Men eftersom konsumenten har kvar sitt jobb, har konsumenten större glädje av att produkten tillverkas inom nationen än utanför. Utan jobb har inte konsumenten råd att köpa ny bil eller air cond. ändå.

Förstår du inte att det är bra för USAs arbetande del av befolkningen, att industrier väljer att stanna kvar inom USAs gränser?
2016-11-30, 18:56
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Vad du faktiskt säger är detta: Högsta domstolen är konstitutionen. Det vill säga det kan hitta på precis vad som helst. Exakt vad som helst och då måste president och kongress följa detta.

Detta är som att kungen i Sverige skulle ha vetorätt över allt. Om du tänker efter lite så tror jag att du kommer att inse att 1) det inte är rimligt 2) det naturligtvis inte är så (i USA:s fall heller).

Advokater kommer naturligtvis säga att högsta domstolen är allt: det är ju advokater som sitter i den.

Anser du, ja. Det gör du. Och detta har vi redan gått igenom. Om både kongress och president håller med en delstat så kommer naturligtvis inte presidenten bli impeached. Ska kongressledamöter ställas inför riksrätt för att de inte inför sanktioner. Kort sagt: de skulle ställas inför riksrätt för något de inte gör. Så funkar saker inte.

Det är på just detta allt du säger faller ihop.

Så som du tolkar den. För kom ihåg nu: konstitutionen tolkas - det har du sagt många gånger nu. Det innebär att du också tolkar den.

Ja, många gånger.

Han har på eget bevåg infört amnesti för vissa illegaler, ja.

Har de autism? De har inte fattat tweeten.
Enligt USAs konstitution är det Högsta DOmstolen som tolkar konstitutionen och högsta domstolens ord är lag. Om president och kongress väljer att bryta mot högsta domstolens beslut, bryter de mot konstitutionen. Någon sådant har aldrig inträffat i USAs histora. Om du tror det får du gärna redovisa när nåt sånt oerhört skulle ha inträffat.

Men visst, det finns en liten möjlighet att Trump skulle upphäva konstitutionen. Jag tror inte så kommer ske. Det vore förskräckligt.
2016-11-30, 19:00
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Kan du ens behärska det svenska språket för jag förstod nästan inte vad du ville få sagt?

Arbetsmarknaden behöver bli tillräckligt attraktiv för företagen, om de tjänar på att hålla kvar produktionen i USA så kommer de inte att flytta den utomlands, strafftullar är inte ett sätt att göra det attraktivt utan det leder enbart till förhöjda priser.
Arbetsmarknaden blir tillräckligt attraktiv om företagen som verkar på arbetsmarknaden får lägre kostnader att så göra. Kostnaderna minskar markant genom Trumps sänkning av företagsskatten från oerhörda 35% till resonabla 15%. Detta är moroten.

Att företag som flyttar produktionen utomlands drabbas av tull på 35% om de så gör, utgör piskan som får dem att stanna kvar.

Förklara för oss alla varför du tycker det är bra att industrier flyttar till andra länder så att folk här blir av med jobbet och tvingas gå på bidrag och därmed får minskad köpkraft.
2016-11-30, 19:01
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Det är klart att det gör. Spelar du dum nu?

Det drabbar företaget på så sätt att de inte längre kan sälja lika många varor och därmed minskar deras vinst. Förstår du det?
2016-11-30, 19:13
Medlem
mrtowlies avatar
Jag fattar inte det här. En president kan väl inte gå och införa strafftullar för individuella privatägda företag? Lika lite kan han erbjuda skatteförmåner till detta företag. Det vore ju helt sjukt. Han är ju inte allsmäktig, allt sådan måste gå genom kongressen. Varenda firma kommer börja förhandla enskilt med presidenten för att åtnjuta förmåner vilket faktiskt känns mer "swamp" än "save the jobs".
2016-11-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Enligt USAs konstitution är det Högsta DOmstolen som tolkar konstitutionen och högsta domstolens ord är lag.

Och det är din åsikt. Och enligt den modellen har politiken i USA funkat relativt länge.

Citat:
Om president och kongress väljer att bryta mot högsta domstolens beslut, bryter de mot konstitutionen.

Så som du tolkar den. För som du själv sagt, den tolkas.

Citat:
Någon sådant har aldrig inträffat i USAs histora. Om du tror det får du gärna redovisa när nåt sånt oerhört skulle ha inträffat.

Det är oerhört för dig för att din personliga åsikt är att högsta domstolen bestämmer allt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Worcester_v._Georgia

Citat:
President Andrew Jackson reportedly responded: "John Marshall has made his decision; now let him enforce it!"

Citat:
Men visst, det finns en liten möjlighet att Trump skulle upphäva konstitutionen. Jag tror inte så kommer ske. Det vore förskräckligt.

Konstitutionen enligt din personliga tolkning. Och jag förstår att du skulle tycka att det vore förskräckligt. Kom nu ihåg att du inte kan ifrågasätta att det rör sig om din personliga tolkning. Du har nämligen sagt att konstitutionen tolkas många gånger.

Jag skulle vilja höra din åsikt om Iran. De har en president och ett parlament. Sen har de ett gäng "supreme" mullor. Skulle du säga att USA och Iran är ekvivalenta republiker? Enligt allt som du har sagt så borde det vara så.
2016-11-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag fattar inte det här. En president kan väl inte gå och införa strafftullar för individuella privatägda företag? Lika lite kan han erbjuda skatteförmåner till detta företag. Det vore ju helt sjukt. Han är ju inte allsmäktig, allt sådan måste gå genom kongressen. Varenda firma kommer börja förhandla enskilt med presidenten för att åtnjuta förmåner vilket faktiskt känns mer "swamp" än "save the jobs".

Han kan hota.

Cenk på The Young Turks verkar glad över att Trump fixar kvar jobben.

https://www.youtube.com/watch?v=kXnsF2-pav8

Plockar så jävla många politiska poäng med det här.
2016-11-30, 20:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Hur får du ihop det där? Högsta domstolen tolkar konstitutionen oavsett om presidenten och kongressen delar tolkningen. Det finns ingen logik i det du skriver. Försök uttrycka dig tydligare.

Som du själv skrivit så svär presidenten också en ed att följa konstitutionen. Det finns två sätt att tolka detta på. Ett är ditt sätt: att högsta domstolen är konstitutionen - vilket innebär att presidenten följer en lagstiftande domstol. Ett annat synsätt är att han följer konstitutionen.

Jo.

Det visar sig.

Jag vet inte om du hann sa det, så jag ställer frågan om Iran igen. Iran har en president, ett "parlament" och ett gäng "supreme" mullor. I Iran är det så att mullorna har total vetorätt. Så som du önskar dig att USA fungerar. Detta skulle i teorin innebära att en amerikansk president skulle kunna tillsätta ett gäng mullor som "tolkar" konstitutionen.

Har du verkligen tänkt igenom dina åsikter?
Det handlar inte om åsikter, vare sig dina eller mina. Det är bara så det ser ut.

Men istället för att tjafsa, låt oss gå till den verkliga händelsen att det helt enkelt händer. Låt oss fritt spekulera i det, bara för att det vore lustigt. Vi har alltså en glasklar situation.

Det som skulle hända då, vore väl att det förr eller senare blev ett val och det fria folket fick välja ny president. De kan välja någon som helt enkelt överskrider sina befogenheter, precis som du tänker dig att Trump ska göra. Denne nye president kan vara demokrat. Om Trump nu skulle överskrida sina befogenheter, blir det förr eller senare konsekvenser. Det inser Trump och därför kommer han inte göra det.

Fast just abortfrågan och homoäktenskapsfrågan kan resultera i något nytt och friskt. Där kommer det sannolikt ske en förändring. Jag tror dock det kommer handla om, precis som jag sade i mina första inlägg, att de kan välja att inte handla och invänta ett nytt beslut.

Kanske kan Kentucky ta språnget för att få igång ett lagligt förfarande, som mycket väl kan resultera i en juridisk förändring.

Glöm inte att Antonin Scalia är död och att en ny domare snart ska tillsättas. Det blir nog inget religiöst nutjob. Mitt stalltips är att det blir någon som är för rätten till abort, men väljer att begränsa den till x antal veckor - inga partial birth, stopp till federala pengar till aborter och så vidare. Det kommer också bli så att äktenskapsansökningar kan göras på federal nivå. På så sätt kommer homoäktenskap legaliseras. I långa loppet, om Trump spelar sina kort rätt, kan han han bara gå vinnande ur ett sånt spel.

Men det kommer ta lite tid. Det kommer kanske ta tre år.
2016-11-30, 20:25
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Haha.. jag som tänkte mig att Stabskapten, MrSkargard och baggebo1 var de ultimata Iran-kramarna i Trump-trådarna.

Icke. De är härmed slagna med råge!

Nåja, din iranska tolkning (eller som du utrycker det: styrelseskick) kommer att krossas. Jag är helt säker på det.
Det är inte min tolkning. Det är bara så det är och har varit i USA sedan 1798.

Varför vill du krossa USAs konstitution? Det låter ju heltokigt.
2016-11-30, 20:50
Medlem
ziracorns avatar
Trumpen kommer med all sannolikhet driva sin "Prezident-karriär" som sin "Företagar-karriär" - I DEN MÅN HAN KAN! Mängder med "skandaler" komma dyka upp på MSM varje dag!
Så är hans läge inför start-up 8 jan.

Säger inte att han inte bäddat för det själv, men hyenorna har slickat i sig resterna.

För övrigt ska det bli mkt intressant 2017-01-08.
Kan han säga rätt när han svärs in.
Världens bästa talare Obama (?) kunde inte... de fick göra om hela skiten (inofficiellt).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in