Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-11, 18:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Är soppkött och grytbitar gjort på högrev? Det bör väl kunna funka?
Det kan lika väl vara högrev som något annat. Problemet med en så diffus definition är att man aldrig riktigt vet vilken/vilka styckningsdetaljer som ingår i blandningen.

~Paul~
Citera
2016-11-13, 14:54
Medlem
JustZlatans avatar
Hur gör man jordgubbskräm? Kan man ha jordgubbspulver eller ska det vara hela jordgubbar?
Citera
2016-11-13, 17:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gör man jordgubbskräm? Kan man ha jordgubbspulver eller ska det vara hela jordgubbar?
Färska eller frysta jordgubbar, avokado eller banan till förtjockning, gärna vaniljextrakt eller vaniljstång till extra dimension, socker, en nypa salt, samt eventuellt en tsk citronolja/rosenvatten eller citronzest. Var extremt försiktig med rosenvattnet. Det får inte smaka mormors parfym!

Börja med att skapa en karamell av sockret. När det börjar bli bärnstensfärgat så slänger du i jordgubbarna, skivad banan/avokado, samt saltet. Koka nu tills jordgubbarna börjar falla i biter. Mixa med stavmixer. Tillsätt citronzest och vaniljextrakt, samt dra av värmen.

Låt svalna. Ät på traditionellt sätt eller till pannkakor/plättar/våfflor.

Skillnaden mellan den här krämen och den gängse är avsaknaden av potatismjöl eller maizena som förtjockningsmedel. Det betyder att det går utmärkt att frysa krämen till en annan gång. Den kommer inte att separera i samband med upptining.

~Paul~
Citera
2016-11-14, 04:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Färska eller frysta jordgubbar, avokado eller banan till förtjockning, gärna vaniljextrakt eller vaniljstång till extra dimension, socker, en nypa salt, samt eventuellt en tsk citronolja/rosenvatten eller citronzest. Var extremt försiktig med rosenvattnet. Det får inte smaka mormors parfym!

Börja med att skapa en karamell av sockret. När det börjar bli bärnstensfärgat så slänger du i jordgubbarna, skivad banan/avokado, samt saltet. Koka nu tills jordgubbarna börjar falla i biter. Mixa med stavmixer. Tillsätt citronzest och vaniljextrakt, samt dra av värmen.

Låt svalna. Ät på traditionellt sätt eller till pannkakor/plättar/våfflor.

Skillnaden mellan den här krämen och den gängse är avsaknaden av potatismjöl eller maizena som förtjockningsmedel. Det betyder att det går utmärkt att frysa krämen till en annan gång. Den kommer inte att separera i samband med upptining.

~Paul~

Nu går du till ytterligheter min gode vän! Tror att frågeställaren blir avskräckt från att laga vanlig jordgubbskräm! Avokado, karamell, banan, rosenvatten, citronolja? Nej, inte i min kräm! Vill ha den som farmor tillagade den. Jag är en enkel man.
Citera
2016-11-14, 09:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Nu går du till ytterligheter min gode vän! Tror att frågeställaren blir avskräckt från att laga vanlig jordgubbskräm! Avokado, karamell, banan, rosenvatten, citronolja? Nej, inte i min kräm! Vill ha den som farmor tillagade den. Jag är en enkel man.
Hehe, den här krämen är lite "over the top" men jag ville visa att man inte behöver hålla sig till ett stelt tänkande utan att det endast är fantasin som sätter gränser .

Om man ändå vill ta med sig något från receptet i fråga så är det att man kan använda banan eller avokado till att ge såsen en tjockare konsistens och att man således inte behöver använda potatismjöl eller annan stärkelse.

~Paul~
Citera
2016-11-14, 21:01
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Hehe, den här krämen är lite "over the top" men jag ville visa att man inte behöver hålla sig till ett stelt tänkande utan att det endast är fantasin som sätter gränser .

Om man ändå vill ta med sig något från receptet i fråga så är det att man kan använda banan eller avokado till att ge såsen en tjockare konsistens och att man således inte behöver använda potatismjöl eller annan stärkelse.

~Paul~

Min salig far använde sig faktiskt av banan! Både hans jordgubbskräm och banankräm med vanilj var gudomliga!
Senast redigerad av JerryCotton 2016-11-14 kl. 21:04.
Citera
2016-11-15, 07:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Min salig far använde sig faktiskt av banan! Både hans jordgubbskräm och banankräm med vanilj var gudomliga!
Din far var en vis man

~Paul~
Citera
2016-11-15, 14:41
Medlem
constants avatar
Citat:

~Paul~
Härliga kunskaper du förmedlar i den här tråden.

Det kanske var i ett annat inlägg i tråden, att man inte bör frysa kräm redd med stärkelse. Korrekt förstått? Är lite nyfiken på vad som blir fel.
Citera
2016-11-15, 14:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Härliga kunskaper du förmedlar i den här tråden.

Det kanske var i ett annat inlägg i tråden, att man inte bör frysa kräm redd med stärkelse. Korrekt förstått? Är lite nyfiken på vad som blir fel.
Tackar!

Kör man på stärkelseredning i form av potatismjöl eller Maizena så separerar krämen i samband med upptining .

~Paul~
Citera
2016-11-15, 14:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Kör man på stärkelseredning i form av potatismjöl eller Maizena så separerar krämen i samband med upptining .

~Paul~
Och det kan man inte vispa ihop exempelvis under uppvärmning?

Egentligen hur som helst, kommer helt klart använda bananredning nästa gång jag gör kräm.
Citera
2016-11-15, 14:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och det kan man inte vispa ihop exempelvis under uppvärmning?

Egentligen hur som helst, kommer helt klart använda bananredning nästa gång jag gör kräm.
Nej, den går inte att rädda genom vispning eller uppvärmning, tyvärr. Det enda man kan göra att återigen addera stärkelse.

~Paul~

PS Hör av dig med en rapport när du har testat!
Citera
2016-11-15, 14:59
Medlem
dePauls avatar
Förresten. Banan är en riktigt mångsidig ingrediens. I en klassisk kolasås/karamell så förhindrar den karamellen från att stelna till granithårdhet . Funkar på samma sätt som glykos.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in