2016-11-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det behöver det inte göra, men i modern tid är just bostadsbubbelsmäll det som kraschat ekonomier, d.s.v. börsen kraschar (släpande) när bostadsbubblan spricker.
Har du något exempel på det?
2016-11-07, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej det handlar om att förstå psykologi, något som ni uppenbarligen inte gör.
Och psykologin är att om EN tillgång faller i värde så gör man sig raskt av med ALLA sorters tillgångar som man har? Aktier, hus, båtar, fritidshus, fonder, valutor, råvaror - allt likvideras för att man ska rädda vad som räddas kan?

Har du någon empiri att hänvisa till, något tidigare skeende där folk har agerat på det sättet?
2016-11-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ser man på IT bubblan som kollapsade vid 2000 så tog den inte med sid bostäder i fallet. Så Nej
Jag skulle tro att om man tittar på avvikelse från glidande ma på dels arbetslöshet och dels bostadspriser kan man nog se att när arbetslösheten ökar så faller bostadspriserna, som ett brev på posten. (Har dock inte kollat).
2016-11-07, 19:17
Medlem
Citat:
Vilket av dem?

Att folk använder utrymme i sin bostad för att spekulera på börsen?

eller

Att folk om deras bostad skulle falla kraftigt i värde också skulle välja att försöka rädda sina pengar som ligger på börsen?

Källa till det första påståendet räcker ju med att läsa en snutt i tråden, samt lyssna på vänner och bekanta.

Källa till det andra låter som sunt förnuft, helt normal psykologi.

Betänk att folk som inte amorterar utan istället lägger motsvarande summa på börsen använder utrymme i bostaden för spekulation på börsen.
Var ju lite tunt med källa där.

Men då borde jag kunna ge kommentar med liknande kvalitet.

Första belåningsökningen på en villa jag hörde talas om var när en kollega skulle låna upp på huset och köpa en segelbåt. Detta var för länge sedan. Innan nätet fanns. Jag vet att jag blev lite paff då för jag trodde man försökte amortera bort lånen för att sänka boendeutgift. Det var ganska höga räntor på den tiden.
Men kollegans resonemang var att belåningsgraden hade sjunkit. Genom att låna upp så återställde han bara den till nivån när han köpte huset. Att bli amorteringsfri var inte viktigt för honom. Det var viktigare att kunna använda sin inkomst till nöjen. Som att ha en segelbåt.
Så detta med att öka på belåningen är inte precis ett nytt beteende.

Sedan har jag aldrig träffat på någon som belånat bostaden till annat än förbättringar av just bostaden. Renovering och modernisering av bostaden är ofta så stora belopp att lönekontot räcker. (Få har en mille på lönekontot. Byggnadskostnaden är som sagt stor och det gäller renoveringskostnad också). Men just den typen av belåningsökning skulle jag säga är ganska vanlig.

Och några få som lånat för att göra finansiella placeringar, där dom ser att dom kan få ett positivt netto med hygglig sannolikhet. Men då handlar det ofta om folk som var skuldfria innan. Så de kan få bästa ränta iom att belåningsgraden iaf blir låg. Och det är bästa ränta som krävs för att man ska kunna göra operationen med hygglig säkerhet.
2016-11-07, 21:07
Avslutad
Citat:
Din läsförståelse kan endast summeras som, förskräcklig.
Min läsförståelse är förskräcklig för att du inte kan backa upp dina påståenden med fakta och empiri?
2016-11-07, 21:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja se där. Det vore bra om highbanker kan bekräfta detta, där är ju exemplet ur verkligheten som jag efterfrågade.

Tror nog vi får vänta på det för de lever inte direkt som de lär våra kära bubbelbabblare. Detsamma gäller vår kära bajsbosse som enligt egen utsago är fullskiten med flera belånade bostäder men säljer inte trots att allt ska braka ihop, eller trillske för den delen, samma visa där. För inte kan det väl vara så att de skarvar en aning och egentligen sitter och trycker i en slitna HR i förorter där bilarna brinner?
2016-11-07, 21:38
Medlem
Citat:
Skulle inte röra eniro med tång, min portfölj är upp 74% hittils i år ( backat lite senaste månaden ) så nej din inskränkta hjärna tar fel ännu en gång.

Vilka bolag håller du? ursäkta OT
2016-11-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För inte kan det väl vara så att de skarvar en aning och egentligen sitter och trycker i en slitna HR i förorter där bilarna brinner?

Varför skulle man skarva? Alla har inte lika dåligt självförtroende som du.
2016-11-07, 22:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag skulle tro att om man tittar på avvikelse från glidande ma på dels arbetslöshet och dels bostadspriser kan man nog se att när arbetslösheten ökar så faller bostadspriserna, som ett brev på posten. (Har dock inte kollat).
Beror lite på hur man räknar. Vid hög arbetslöshet i ett land med egen valuta så tenderar valutan att rasa och inflationen bli hög. Då upplevs värdet på bostäder öka när den egna valutan används som värdemätare.

Kronan har rasat ganska mycket det senaste åren så den verkliga uppgången är inte så dramatisk som många tror.
2016-11-07, 23:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför skulle man skarva? Alla har inte lika dåligt självförtroende som du.

Tja den frågan ska väl inte jag svara på. Antingen så lever du inte som du lär eller så lever du inte som du påstår, vilket är det? Märkligt samband att just detta verkar gälla flertalet BBK'are.
2016-11-08, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tja den frågan ska väl inte jag svara på. Antingen så lever du inte som du lär eller så lever du inte som du påstår, vilket är det? Märkligt samband att just detta verkar gälla flertalet BBK'are.

Det där får du gärna utveckla, vad då lever inte som jag lär?

Jag har uttryckt oro för det jag hävdar är obalanser på makroekonomiskt nivå, orsakade av skenande bostadspriser.

På vilket sätt lever jag inte som jag lär?

Det är nog i ditt huvud det inte går ihop, vilket knappast jag kan hållas ansvarig för.
2016-11-08, 08:01
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Rekordkö till arkitektritat hus på Kungsholmen

Det vita och böljande huset är ritat av Wingårdhs arkitekter och inflyttning sker om cirka ett år. Trots att lägenhetshyrorna är höga, en tvåa kostar omkring 13.000 kronor i månaden och en femma går på omkring 23.000 kronor, har intresset varit rekordstort.

Tidigare bostadshus på Kungsholmen har krävt cirka 35 års kötid hos SKB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in