Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Vilket av dem?
Att folk använder utrymme i sin bostad för att spekulera på börsen?
eller
Att folk om deras bostad skulle falla kraftigt i värde också skulle välja att försöka rädda sina pengar som ligger på börsen?
Källa till det första påståendet räcker ju med att läsa en snutt i tråden, samt lyssna på vänner och bekanta.
Källa till det andra låter som sunt förnuft, helt normal psykologi.
Betänk att folk som inte amorterar utan istället lägger motsvarande summa på börsen använder utrymme i bostaden för spekulation på börsen.
Var ju lite tunt med källa där.
Men då borde jag kunna ge kommentar med liknande kvalitet.
Första belåningsökningen på en villa jag hörde talas om var när en kollega skulle låna upp på huset och köpa en segelbåt. Detta var för länge sedan. Innan nätet fanns. Jag vet att jag blev lite paff då för jag trodde man försökte amortera bort lånen för att sänka boendeutgift. Det var ganska höga räntor på den tiden.
Men kollegans resonemang var att belåningsgraden hade sjunkit. Genom att låna upp så återställde han bara den till nivån när han köpte huset. Att bli amorteringsfri var inte viktigt för honom. Det var viktigare att kunna använda sin inkomst till nöjen. Som att ha en segelbåt.
Så detta med att öka på belåningen är inte precis ett nytt beteende.
Sedan har jag aldrig träffat på någon som belånat bostaden till annat än förbättringar av just bostaden. Renovering och modernisering av bostaden är ofta så stora belopp att lönekontot räcker. (Få har en mille på lönekontot. Byggnadskostnaden är som sagt stor och det gäller renoveringskostnad också). Men just den typen av belåningsökning skulle jag säga är ganska vanlig.
Och några få som lånat för att göra finansiella placeringar, där dom ser att dom kan få ett positivt netto med hygglig sannolikhet. Men då handlar det ofta om folk som var skuldfria innan. Så de kan få bästa ränta iom att belåningsgraden iaf blir låg. Och det är bästa ränta som krävs för att man ska kunna göra operationen med hygglig säkerhet.