2016-11-03, 06:34
Medlem
cerealtubemans avatar
Byta däck kan jag Det var det första jag fick lära mig. Jag har fått lära mig en hel del. Min farsa har inte velat lägga ner pengar på det han anser att han kan klarar av. Har varit med och studerat Sist var det gummi som sitter vid tvättmaskinens öppning som jag byte ut. Jag tycker att det kan vara bra att lära sig grundläggande kunskap. Både för män och kvinnor. Vad händer vid punktering. Inte alltid man är nära en bärgare.
Citera
2016-11-03, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ren bullshit från din granne... Dom flesta firmor använder knappast momentnyckel möjligen mutterdragare med moment. Dom flesta kör "på känn" med kraftiga mutterdragare utan momentfunktion. En del drar till muttrarna oerhört hårt och kan deformera plåtfälgar och spräcka aluminiumfälgar.

Kan bara instämma. Att lämna in bilen till sådana här löpande-band pop-up verksamheter ska man nog inte göra i tron att man får ett bättre jobb utfört. Det går så fort att dom inte ens bryr sig om att dra med handen över fälgens anläggningsyta eller titta på navet hur det ser ut. Jag tror ärligt talat inte ens dom skulle observera om det klämdes fast lite smågrus eller något höstlöv mellan fälg och nav.
Citera
2016-11-03, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Såg just på lokalnyheterna att folk suttit och köat tre timmar för att få däcken skiftade vid en tillfällig dropp in i Nacka.

Nog för att det är ganska tätt med sådana där övre medelklass-akademiker ute i Nacka men det är ju ändå vuxna karlar vi pratar om.

Sitter ni hellre i kö tre timmar och betalar flera hundra än byter själva gratis på 30 minuter?

Eller klarar man inte en sån här enkel sak även om man vill?

Observera att det inte erbjöds förvaring av däcken, dom var man tvungen att släpa dit/hem själv.

Hur tänker ni som inte gör det själva i ett sådant här läge?

Buhuu vad jobbigt att behöva köa. Planering. Detta händer varje år, men finns väll inget bättre att skriva om.

Jag har en verkstad 300m ifrån jobbet, 250 kr och så kan jag jobba Medans. Inga problem, och är såklart bekväm.
Citera
2016-11-03, 07:13
Medlem
Hamstrutss avatar
De måste ju akta sminket och manikyren, de stackars feminiserade bögsvenskarna.

Rakar benen och armhålorna gör de säkert också, men de hade väl Facebook när de väntade så de kunde gilla nåns nya inredning eller ett och ett annat akademiskt inlägg av antingen Strömstedt eller pizza Schyffert.
Citera
2016-11-03, 07:30
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull

Jag har en verkstad 300m ifrån jobbet, 250 kr och så kan jag jobba Medans. Inga problem, och är såklart bekväm.

250:- motsvarar ca 2 timmars arbete för någon med 28000 i bruttolön.

Jag hade hellre åkt hem 2 timmar tidigare från jobbet en fredag
Citera
2016-11-03, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
250:- motsvarar ca 2 timmars arbete för någon med 28000 i bruttolön.

Jag hade hellre åkt hem 2 timmar tidigare från jobbet en fredag

Om du går igenom tråden skall du snabbt finna allehanda orsaker till varför man inte byter hjul själv. Att däremot hamna i en kö som tar tre timmar, det beror mest på dålig framförhållning, samtidigt visste troligen få i nämnda kö hur lång tid det skulle ta att vänta.
Citera
2016-11-03, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför kan man mer sällan nyttja bilens original domkraft?

För att den i regel är skit och av usel kvalitet, den bör användas som en reservåtgärd typ vid akuta situationer som punktering eller liknande.
En original domkraft kan vara rena dödsfällan vilket jag själv fått erfara.

Men för att vara on topic så är det fullkomligt obegripligt att folk dels köar flera timmar och att folk tenderar att vara ute i sista minuten.
Vad är det för fel på folk och varför kan man inte ha lite framförhållning?
Jag byter däck åt de flesta i släkten och jag brukar få en 300ing för det.
Använder mutterdragare på tryckluft och en rejäl domkraft av modell större.
Citera
2016-11-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Min granne byter inte själv och hans argument för detta är att det är viktigt att bultarna dras åt med exakt rätt kraft/vridmoment då man annars kan dra sönder gängen. Bullshit eller ligger det någonting i detta? Kan inte föreställa mig att jag är stark nog för att dra sönder gängen?
Haha Sämta argumentet jag hört och tar för ett gott skratt såhär på morgonkvisten.
Vissa i den här tråden borde inte få vara i närheten av ett garage eller mutterdragare.
Det är nog bäst för alla om ni stadsbor betalar de där 250 kr och låter någon som kan ta hand om det!
Skulle inte förvåna mig och ni vänder utsidan av fälgen inåt navet om ni försöker montera/byta däcken själv.
Citera
2016-11-03, 07:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
För mig brukar det ta typ 8 timmar att byta, om jag ens lyckas, så jag skulle spara många timmar även om jag fick stå i kö.
Det brukar alltid vara nån bult som jag inte klarar att få loss, senast fick jag åka och köpa en sån där elektrisk mojäng, som dock inte heller fick loss bulten.
Är man inte så stark så är det väldigt jobbigt att byta hjul.

Kraft*hävstång=vridmoment. Köp ett bra dragskaft eller ett stålrör att använda som förläggare ist för nån sketen mutterdragare.
Citera
2016-11-03, 08:00
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag byter inte hjul själv av flera anledningar.

1. Jag har ingen plats för förvaring av däck så jag låter ett däckhotell sköta det.
2. Man blir skitig
3. Det är tråkigt
4. Jag har inga verktyg till det

Men visst. Hade jag haft tillgång till ett eget garage och ordentliga verktyg så hade jag nog fixat det själv.
Citera
2016-11-03, 08:04
Medlem
Machiavellys avatar
När man läser sånt här känner man att man bor i ett helt annat land. I min stad har det var + grader jävligt länge nu.. Tror inte en jävel har bytt däck än.
Citera
2016-11-03, 08:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Jag byter själv däck på min NISSAN GT-R. Vad har du för bil - Pajas?
Köp en bil du har råd med i stället
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Jag tror alla HENs som nyttjar däckbytar service helt enkelt inte är man nog för att klara en sån enkel uppgift.
Tro på du.
Men själv utnyttjar jag det för att det är billigt. Kroppen klarar inte att ligga på parkeringen o ska jag köra 8 mil ToR samt betala för lyft så blir det billigare att låta praktikanterna på fordonsprogramet göra jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in