2016-11-02, 20:14
Medlem
Såg just på lokalnyheterna att folk suttit och köat tre timmar för att få däcken skiftade vid en tillfällig dropp in i Nacka.

Nog för att det är ganska tätt med sådana där övre medelklass-akademiker ute i Nacka men det är ju ändå vuxna karlar vi pratar om.

Sitter ni hellre i kö tre timmar och betalar flera hundra än byter själva gratis på 30 minuter?

Eller klarar man inte en sån här enkel sak även om man vill?

Observera att det inte erbjöds förvaring av däcken, dom var man tvungen att släpa dit/hem själv.

Hur tänker ni som inte gör det själva i ett sådant här läge?
Citera
2016-11-02, 20:16
Medlem
Bara fattiga byter däck själva?
Citera
2016-11-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Bara fattiga byter däck själva?

Är man inte fattigare om man värderar sin tid så lågt att man kan sitta och uggla på en jävlar parkering 2,5 timmar i onödan?
Citera
2016-11-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Såg just på lokalnyheterna att folk suttit och köat tre timmar för att få däcken skiftade vid en tillfällig dropp in i Nacka.

Nog för att det är ganska tätt med sådana där övre medelklass-akademiker ute i Nacka men det är ju ändå vuxna karlar vi pratar om.

Sitter ni hellre i kö tre timmar och betalar flera hundra än byter själva gratis på 30 minuter?

Eller klarar man inte en sån här enkel sak även om man vill?

Observera att det inte erbjöds förvaring av däcken, dom var man tvungen att släpa dit/hem själv.

Hur tänker ni som inte gör det själva i ett sådant här läge?

Kötiden lät väl tilltagen, förmodligen en prissättning på tjänsten som lockat dit fler än vad de egentligen hade kapacitet för.

Sedan kan det givetvis finnas åtskilliga incitament till att inte göra jobbet själv, detta behöver å andra sidan inte betyda att jag anser att kötiden är rimlig, finns säkert fler som utför samma sak. Dock är det givetvis en kort tidsperiod då flertalet vill ha detta utfört, så viss köbildning kan säkert accepteras.
Citera
2016-11-02, 20:22
Medlem
Citat:
Är man inte fattigare om man värderar sin tid så lågt att man kan sitta och uggla på en jävlar parkering 2,5 timmar i onödan?

Kalla det hellre dålig framförhållning.
Var det kvällstid detta erbjöds?
Citera
2016-11-02, 20:22
Medlem
Nej, jag hade inte köat i tre timmar för att få mina hjul skiftade. Om jag hade bott i lägenhet och inte haft någonstans att förvara mina hjul så hade jag absolut kört på däckhotell då jag inte lägger någon som helst prestige i att byta själv. Men här handlade det ju enligt TS inte om förvaring.
Citera
2016-11-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Nej, jag hade inte köat i tre timmar för att få mina hjul skiftade. Om jag hade bott i lägenhet och inte haft någonstans att förvara mina hjul så hade jag absolut kört på däckhotell då jag inte lägger någon som helst prestige i att byta själv. Men här handlade det ju enligt TS inte om förvaring.

Det innebär inte att enda alternativet för de flesta skulle vara att utföra skiftningen själv. Det finns garanterat fler som utför samma tjänst.

Att utföra skiftning själv kräver tillgång till lämpliga verktyg, till domkraft (i förekommande fall med bilen levererad domkraft kan mer sällan nyttjas till detta) samt en lämplig plats att hålla till på, det sista dock lätt löst med valfri asfalterad parkering. Sedan skall personen som äger eller disponerar bilen ha egna fysiska förutsättningar att utföra arbetet. Slutligen överlåter man ansvaret för att det utförs korrekt till det företag som säljer tjänsten.
Citera
2016-11-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Different

Prestige är det du som blandar in och därmed också, uppenbarligen, på ett eller annat sätt också förhåller dig till.

Jag hade förstått poängen om man lämnar bilen, eller får den omhändertagen inom vettig tid, hjulen skiftas och tas om hand för en rimlig peng. Även om jag ändå inte skulle köpt tjänsten själv.

Men hur kan man bara sitta på en p-plats i ett köpcentrum och låta timmarna rulla i väg när det bara är att kliva ut och på samma p-plats fixa det själv tom med bilens original domkraft på max 30minuter?
Citera
2016-11-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kalla det hellre dålig framförhållning.
Var det kvällstid detta erbjöds?

Nej det var filmat på dagen i dag, på en parkering vid ett köpcentrum i Nacka.

Det kom ju 0,5cm snö här i natt, så halva stockholm var i vanlig ordning lamslaget i morse.
Citera
2016-11-02, 20:38
Medlem
Citat:
Prestige är det du som blandar in och därmed också, uppenbarligen, på ett eller annat sätt också förhåller dig till.

Jag hade förstått poängen om man lämnar bilen, eller får den omhändertagen inom vettig tid, hjulen skiftas och tas om hand för en rimlig peng. Även om jag ändå inte skulle köpt tjänsten själv.

Men hur kan man bara sitta på en p-plats i ett köpcentrum och låta timmarna rulla i väg när det bara är att kliva ut och på samma p-plats fixa det själv tom med bilens original domkraft på max 30minuter?

Att sitta och vänta i timmar är som jag redan skrivit mycket tveksamt. Frågan är om de som kommit dit ansåg sig ha något val, de visste knappast hur lång väntan skulle bli i förväg heller.

Att själv byta är det långt ifrån alla som klarar eller har möjlighet till. Många bilar idag levereras inte med domkraft, de som gör det får med en där det uttryckligen står att den INTE får användas till att skifta sommar/vinterhjul med.
Citera
2016-11-02, 20:41
Medlem
Citat:
Nej det var filmat på dagen i dag, på en parkering vid ett köpcentrum i Nacka.

Det kom ju 0,5cm snö här i natt, så halva stockholm var i vanlig ordning lamslaget i morse.

Där har vi det där med framförhållning! Att denna typ av väderlek förekommer i november torde flertalet vara medvetna om, men väntar ändå tills det blir akut. Sedan tål visst inte Stockholmsbilar snö alls, än mindre bussar som gärna ställer sig på tvären i någon backe...
Citera
2016-11-02, 20:41
Medlem
Citat:
Att utföra skiftning själv kräver tillgång till lämpliga verktyg, till domkraft (i förekommande fall med bilen levererad domkraft kan mer sällan nyttjas till detta)

Varför kan man mer sällan nyttja bilens original domkraft?

Citat:
samt en lämplig plats att hålla till på, det sista dock lätt löst med valfri asfalterad parkering. Sedan skall personen som äger eller disponerar bilen ha egna fysiska förutsättningar att utföra arbetet. Slutligen överlåter man ansvaret för att det utförs korrekt till det företag som säljer tjänsten.

Absolut, det var någon ung tjej med hela bilen full med ungar och det är väl förståeligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in