2016-11-02, 22:02
Medlem
Det finns väl lika många skäl att lämna bort däcksbytet som det finns människor.

Hittills har jag alltid gjort det själv, men i år tänker jag offra 300 spänn på att slippa krypa på alla fyra. Det blir nästa fredag så jag får krypköra tills dess. Anledningen? Krånglande rygg framför allt. Inte skönt för diskbråcket att hålla på att lyfta tunga hjul.

Jag tänkte faktiskt ändå göra det själv, men upptäckte att jag inte hade fått med vare sig domkraft eller fälgkors till den nya bilen (min förra av samma modell hade det). Då gav jag fan i det. Och nu blev det så jävla kallt och mörkt också.

Så ja, i år tar jag slövägen...
Citera
2016-11-02, 22:05
Medlem
Det är Stockholmare vi pratar om. Dom kan inte mecka med bilar, än mindre köra dom.
Citera
2016-11-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Haha, skojar du med mig? Jag har en bil tillverkad i år och det är bara att ange däcktrycket på egen hand i bilens dator.
Jaha där ser man, det var inte svårare än så! Var en bekant som hävdade att han behövde åka in till verkstad för att göra någon kalibrering efter han bytt själv.
Citera
2016-11-02, 22:07
Medlem
fermions avatar
1) Vilka felkoder tänds när det är dags för vinterdäck? Trådintelligensen är rätt låg.
2) Det är väl inte så konstigt att betala en skitsumma på kanske 250:- för att slippa bli skitig, slippa sätta domkraften fel, slippa kärvande muttrar, ha tillgång till tryckluft och få en åsikt om vinterdäckens skick. Allt har ett pris - även att göra det själv.

*) Jag har bytt själv ett otal gånger och det brukade ta som minst knappt 20 minuter vad jag minns
Citera
2016-11-02, 22:07
Medlem
416.5hps avatar
Jag har alltid tidigare bytt däck själv, detta sedan jag var ungefär femton år då jag fick förtroendet att byta däck på föräldrarnas bilar. Innan dess var farsan med. I år har jag dock ryggskott, så nu blir det till att betala för att få däcken bytta.
Citera
2016-11-02, 22:08
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Jag tror alla HENs som nyttjar däckbytar service helt enkelt inte är man nog för att klara en sån enkel uppgift.
Citera
2016-11-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Jag tror alla HENs som nyttjar däckbytar service helt enkelt inte är man nog för att klara en sån enkel uppgift.
För många är det knappast någon enkel uppgift alls. Det finns dessutom diverse moment som går att göra fel med icke önskvärda konsekvenser.
Citera
2016-11-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
1) Vilka felkoder tänds när det är dags för vinterdäck? Trådintelligensen är rätt låg.

Du sänkte den ytterligare isåfall.

Citat:
Du kan fortfarande byta däck själv, från sommardäck till vinterdäck och tvärtom. Tryckövervakningssystemet påverkar inte detta.

Det är dock bra att veta att om bilen har ett tryckövervakningssystem (speciellt ett aktivt system = separata trycksensorer i varje däck) så kan det hända att TPMS-varningslampan fortsätter att lysa när motorn startas. Det kan bero på att bilens centraldator kräver att de nya sensorerna ska programmeras in med hjälp av bilens diagnostikdator vid däckbyte. Då ska man anlita en bilverkstad som kan göra detta.
https://vianor.se/information-om-dack/tpms-system/tpms-faq/#back
Citera
2016-11-02, 22:19
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se.raks
Du sänkte den ytterligare isåfall.

https://vianor.se/information-om-dack/tpms-system/tpms-faq/#back

Och du tror att en stor andel av dem som skriver här har bilar av den årsmodellen? TS fråga var varför man anlitar däcksverkstad - inte om en massa hypotetiska fall av behov av fabriksåterställning som drabbar kanske 1% av 1% (0,0001) av fordonsparken. Men visst. Stor chans att de som köar 3 timmar gör det därför. Vi kör på det.
Senast redigerad av fermion 2016-11-02 kl. 22:23.
Citera
2016-11-02, 22:19
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag har polio och kan inte byta däck själv. Tycker att vi borde har gratis däckbyte från kommunen när det finns så mycket tiggare som får pengar och ingår i ligor
Citera
2016-11-02, 22:20
Medlem
Butterss avatar
Haha! Bara på Flashback finns det dårar som finner status i att smutsa ner sig istället för att låta någon annan göra skitjobbet åt dem.

Om man inte byter hos skojare på en stormarknadsparkering går det till ungefär så här:

1. Boka en lämplig tid med verkstaden
2. Åk dit på överenskommen tid
3. Drick en kopp kaffe
4. Åk därifrån med vintersulorna på en dryg kvart senare.
Citera
2016-11-02, 22:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Bara fattiga byter däck själva?

Idiot, just därför är vi inte fattiga.

Bytte däck på två bilar i helgen och sparade de pengarna som firman skulle tagit för detta. Dessutom så fick jag bytt däcken när jag själv ville ha det gjort.

Dessutom har jag med stor sannolikhet betydligt större inkomst än dig din nolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in