2016-11-02, 22:25
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
1) Vilka felkoder tänds när det är dags för vinterdäck? Trådintelligensen är rätt låg.
...

*) Jag har bytt själv ett otal gånger och det brukade ta som minst knappt 20 minuter vad jag minns

"Däcksensor fel"
Citera
2016-11-02, 22:27
Medlem
Hur kan man ens låta sig, som vissa här, vara helt okunnig om hur man byter däck?
Om ni får punktering på en väg där det inte finns någon mobiltäckning, hur gör ni då?

Blir mörkrädd.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag har polio och kan inte byta däck själv. Tycker att vi borde har gratis däckbyte från kommunen när det finns så mycket tiggare som får pengar och ingår i ligor

Det där var flashback i ett nötskal, får jag tillåtelse att använda ditt inlägg som signatur?
Citera
2016-11-02, 22:29
Medlem
Varulvs avatar
Eftersom firmagaraget har allt så tar det längre tid för mig att åka till en verkstad än att fixa det själv, så därför bokar jag inte, men hade jag däremot botti en storstad med begränsat lagringsutrymme kan jag tänka mig att man nästan är tvungen.

Edit: Alltså, ni som säger att det kan bli fel. Hur då?
Citera
2016-11-02, 22:31
Medlem
Tar längre tid att peta in hjulen i bilen (som dessutom riskerar att skada interiören) och köra tur och retur däckfirman än att lyfta upp bilen med garagedomkraft och skifta själv. Dessutom får jag tid att inspektera skick på bromsskivor och andra detaljer som kan kräva underhåll.

Blir dessutom ordentligt gjort, använder kopparpasta mot fälgens anlagsyta, drar åt bultarna enligt instruktionsbokens moment och efterdrar dem efter 10 mil.
Citera
2016-11-02, 22:31
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Bara fattiga byter däck själva?

Jag byter själv däck på min NISSAN GT-R. Vad har du för bil - Pajas?
Citera
2016-11-02, 22:38
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Jag tror alla HENs som nyttjar däckbytar service helt enkelt inte är man nog för att klara en sån enkel uppgift.

Precis! Däckbyte är en manlighetsrit som ska genomlidas varje år. Testosteronet verkligen sprutar efteråt och frugan blir alldeles våt i trosorna när hon ser mig i bilmekarkläderna som jag bara tar på mig två gånger om året. Att lämna in på däckbytarverkstad leder så småningom alltid till skilsmässa. Tro mig!
Citera
2016-11-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Och du tror att en stor andel av dem som skriver här har bilar av den årsmodellen? TS fråga var varför man anlitar däcksverkstad - inte om en massa hypotetiska fall av behov av fabriksåterställning som drabbar kanske 1% av 1% (0,0001) av fordonsparken. Men visst. Stor chans att de som köar 3 timmar gör det därför. Vi kör på det.

Självklart är dessa fall en bråkdel. lämna in till däckverkstad består av okunskap och lathet, tror jag.
Jag tänkte mest på hur dessa "drop in 250 spänn-verkstäder" tacklar dessa problem ifall det skulle uppstå för några kunder, inte att majoriteten lämnar in pga detta. Lite offtopic och dåligt formulerat, det ber jag om ursäkt för.
Citera
2016-11-02, 22:41
Medlem
AversisrevAs avatar
Jag bor i lägenhet och har inte plats att ha hjulen liggande. Jävligt skönt att ha dem på däckhotell, och då är det så smidigt att bara ringa och boka byte också. Jag skulle aldrig sitta timmar och vänta. Då skulle jag hellre skifta själv ute på parkeringsplatsen.
Citera
Medlem
krakans avatar
Antagligen för att det är ett jävla slit. Otympliga, tunga däck och dålig arbetsställning. Det är inte alla som har förutsättningar för det. Och snön kom tidigt och riskerar att frysa på inatt och ungar ska skjutsas imorgon bitti så därför köar folk.
Aight?

Hade jag inte varit ekonomiskt lagd (snål?) så hade jag också lämnat in bilen.
Senast redigerad av krakan 2016-11-02 kl. 22:46.
Citera
Medlem
arakas avatar
brukar åka in till bilhandlaren när de har däckbytardag, tar ett par kaffe en kokt med bröd och läser tidningen sedan är det oftast klart. Några hundringar för att slippa ha ont i ryggen i en vecka, det är det lätt värt.
Citera
2016-11-02, 22:45
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Där jag bor åker jag till en bilverkstad nere i industriområdet som fixar det hela för 150:-
Har man bara den minsta framförhållning så är där ingen kö alls. 150 spänn! Varför ska jag då hålla på själv?

Edit: Skulle aldrig vänta i flera timmar dock, då gör jag det hellre själv.
Citera
2016-11-02, 22:46
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Haha! Bara på Flashback finns det dårar som finner status i att smutsa ner sig istället för att låta någon annan göra skitjobbet åt dem.

Om man inte byter hos skojare på en stormarknadsparkering går det till ungefär så här:

1. Boka en lämplig tid med verkstaden
2. Åk dit på överenskommen tid
3. Drick en kopp kaffe
4. Åk därifrån med vintersulorna på en dryg kvart senare.
Skojare? På vilket sätt? I min stad har samma firma återkommit år efter år, vore de bedragare borde väl någon ha anmält dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in