2016-11-03, 00:38
Medlem
Dessutom säger ju lagen att man ska ha vinterdäck när väglaget säger så....var några i morse som fick böter på det
Citera
2016-11-03, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag resonerar som dig, det är ett bra tillfälle att i alla fall två gånger om året kolla över saker och ting. Dock (utan att vara messerschmitt) ska man ta det lite försiktigt med kopparpasta eller fett vid fälgens anliggningsyta, i alla fall om man har en hyfsat motorstark bil.

Du menar att friktionen som uppstår där när fälgen "bränner" sig fast utan kopparpasta behövs för att inte bultarna ska påfrestas för mycket?

Låter väl inte helt orimligt. Har det hänt att hjul slitit loss bultarna? För det känns ju ändå som att det borde finnas någon annan svagare länk på vägen innan bultarna ryker.

250hk framhjulsdrivet på liten sedan, vet inte om det klassas som motorstarkt, men har klarat mig hittills.
Citera
2016-11-03, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Du menar att friktionen som uppstår där när fälgen "bränner" sig fast utan kopparpasta behövs för att inte bultarna ska påfrestas för mycket?

Exakt! Det blir ju betydligt större friktion utan pasta och den ska man helst låta vara där. Jag har hört det från flera håll men tydligast blev det när koppar-pasta-mannen nr1 i sverige bosse bildoktor hade ett eget tv-program och smörjde in fälgar/nav med kopparpasta, då fick han göra avbön i efterföljande program.

Men värre är (som också är vanligt) när man har rätt bultmönster men centrumhålet på fälgen är för stort i förhållande till urfräsningen i navet, då kan det verkligen ryka bultar.

Hjulen brukar man allt få av ändå, sitter dom bergfast är det bara att sätta sig på röven framför hjulet och sparka på däcksidan, till slut släpper det.
Citera
2016-11-03, 01:23
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag låter andra byta eftersom jag inte klarar av det med min trasiga arm, plus att däcken väger bly till just denna bil då de är så kraftigt överdimensionerad.
Har ett ställe som är drive-in men köerna brukar inte vara så ruggigt långa som vid nacka. Känns rätt värt 250:- för att slippa det.
Citera
2016-11-03, 02:05
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
Dessutom säger ju lagen att man ska ha vinterdäck när väglaget säger så....var några i morse som fick böter på det
Det tvivlar jag på. Från 1 december måste man ha vinterdäck vid vinterväglag. Just nu är det tillåtet att ha det även om det inte är vinterväglag, men ddt är inget krav

Har dom fått böter så har dom vållat en olycka och kanske åkt på vårdslöshet i trafik eller liknande.
Citera
2016-11-03, 02:14
Medlem
... Suga på tummen i 3 timmar för att skifta hjul? Det finns många som inte kan mycket mer än äta, skita, sova och dra i pitten i sina dyra och flera gånger återkallade, och Alldeles för stora åbäken som de ändå inte kan hantera och än mindre förstå sig på. Jag skiftar hjulen själv - senast i kväll. Det innebär också en allmän översyn, rengöring och omgång med stålborsten.
Citera
2016-11-03, 02:24
Medlem
Gustaf85s avatar
What happens you ask.

This is probably about däckskiftarnas unit outside Ica Maxi. Circumstances add up this season with warm dry weather and two days later something the weather looks like in the clip, really making people realize winter has come. It hasn't been the slower steady onset of winter as usual.

Also getting your tires changed at the supermarket is a newly established and growing trend. I believe this station is their biggest running six lifts but should they have went with eight? It's all about predicting the weather (guesswork) and get somewhat ready with what you got to offer serving cars under a short period of time.

Doing it yourself or not has been covered but the number of people paying for the service is obviously going up. Theres obviously a need to be filled for.

I call for more entrepreneures to get in on this. Däckskiftarna got a reputation of stressing and threatening customers. You see their marketing saying "stort lagersortiment".. they bully customers to spend thousands on new tires. Thats the buisness, changing tires isn't big buisness.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Att det tydligen kommit en hel del snö i Stockholm förklarar ju saken. Har det verkligen kommit så mycket snö att det föranleder folk att byta till vinterdäck i panik?

No of course not, zero cm now. What happened is people here like people everywhere do go by routine and now with the onset from fall to winter in just a day or two, routines get set off. That along with the shear amount of cars and carowners that always goes under the radar of people living outside the biggest three cities. The vast numbers of vehicles leverage any small problem in Stockholm into a big one. Most snowtires in Stockholm will have come on by the end of the weekend so next time anyone here read about chaos in Stockholm it's about small problems and undersized roads escalated to chaos by the number of cars on the roads. It's not that we're all bad drivers or some other rural myth.

Listen to radio broadcasted from Stockholm and you will hear about a car or two coming to a stop on the highway causing massive jams. Towtruck need to move himself past all the cars and then TMA also closes another lane for safety.. the accident is still minor with the one or two cars, it could have happened anywhere. The chaos is all the other cars. Unless you got as much traffic as here in your city there's no comparing chaos from weather or anything else.

Citat:
Ursprungligen postat av 1claes

1 December.
Citera
2016-11-03, 02:51
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Bara fattiga byter däck själva?
Är köandet alltså ett tecken på välstånd och inte en antydan om lathet och oförmåga?
Citera
2016-11-03, 06:07
Medlem
Germanofils avatar
Håller med TS. Även fastän att jag är en person utan större fallenhet för praktiska göromål så går det ändå snabbare för mig att skifta hjul hemma än att boka tid, köra bilen till verkstad, vänta, etc.

Min granne byter inte själv och hans argument för detta är att det är viktigt att bultarna dras åt med exakt rätt kraft/vridmoment då man annars kan dra sönder gängen. Bullshit eller ligger det någonting i detta? Kan inte föreställa mig att jag är stark nog för att dra sönder gängen?
Citera
2016-11-03, 06:15
Medlem
.
Citera
2016-11-03, 06:27
Medlem
flaskborstes avatar
Skulle tro att många helt enkelt inte klarar av att byta. Förmodligen mest för att dom helt enkelt är för klena och mesiga och inte kan dra loss en hjulmutter/bult. Jag har i många år haft lärlingar på jobbet och har tydligt sett dels en extrem lathet men också bristande muskelkraft hos dom.

Mitt första jobb vid 17 års ålder var att bära upp säckar med murbruk till murare.. Säckarna var på 50 kg på den tiden (sent 70tal).. Numera orkar en ungdom knappt marklyfta en sådan säck överhuvud taget. Än mindre gå tre våningar med samma säck i en byggtrappa.

Antar att dom också skäms över att dom mesat till sig så mycket att dom inte klarar ens att lyfta däck eller dra hjulbultar. Bytte däck på mina 3 bilar på en timme och hängde upp sommardäcken i garaget nytvättade under samma timme.. Jämfört med 3-4 timmar i en kö.. Självklart byter jag själv.
Citera
2016-11-03, 06:31
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Min granne byter inte själv och hans argument för detta är att det är viktigt att bultarna dras åt med exakt rätt kraft/vridmoment då man annars kan dra sönder gängen. Bullshit eller ligger det någonting i detta? Kan inte föreställa mig att jag är stark nog för att dra sönder gängen?

Ren bullshit från din granne... Dom flesta firmor använder knappast momentnyckel möjligen mutterdragare med moment. Dom flesta kör "på känn" med kraftiga mutterdragare utan momentfunktion. En del drar till muttrarna oerhört hårt och kan deformera plåtfälgar och spräcka aluminiumfälgar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in