Citat:
Ursprungligen postat av
wesdom
Min definition av att bry sig, är helt enkelt att åka dit och lyssna på människorna och tala om att man finns. Inte att prata smörja anonymt inför tusentals okända åhörare. Egentligen är jag här precis som många av er, för att jag inte får Saras berättelse att gå ihop. Jag vill veta vad som egentligen hände. Men det som slutligen fick mig att våga skriva var att jag blev kränkt å deras vägnar över allt integritetskränkande prat. Men det är kanske bara jag som är gammalmodig

har ju inte hängt på nätet på ett tag nu och förstår inte att gränserna suddats ut mer och mer. I vilket fall, berätta gärna hur detta hjälpt människor!
Det just integriteten som är ett av problemen i sekten. Att man ska kramas utan att fundera på om man själv vill eller ej. Att man ska berätta allt man tänker till sin ledare som sedan rapporterar vidare. Att någon annan när som helst kan gå in i ens hem - kanske för att överraska med en renovering.
Vi har hört en del exempel från predikningar där det dras upp hur namngivna medlemmar bantat bra ("ställ dig upp och snurra så alla kan se") eller har "klagat för mycket" med mera.
Dessutom känns kraven på lyda, lyda, lyda inte helt sunda. Samt att vi hört i flera predikningar att de uppmanas att INTE tänka själva - det är intellektuellt högmod.
Bl a detta och förhållandet att någon viss har fått för sig att hon ska gifta sig med Messias och därigenom får massa fördelar och har rätt att mobba ("tukta") andra har ju fått fruktansvärda konsekvenser. Minst en har blivit psykiskt sjuk. Minst en har dött och en är fysiskt skadad.
Att det skrivs här för att "kittla i magen"? Jag får snarare ont i magen!
Nu vet jag inte om du skrivit med någon annan användare i någon annan knutbytråd. Annars känns det ganska udda att kliva in från läktaren och ha synpunkter hur det ska skrivas i tråden. Skriv gärna själv då som du tycker man ska skriva! Metatrådinlägg hör egentligen inte till ämnet.
Saras berättelse stämmer eventuellt inte nej. Vilket kan ha med sektkulturen hon var i att göra.
Jag personligen tror aldrig att vi får veta vad som egentligen hända - såvida inte någon inblandad som hittills tigit bestämmer sig för att berätta. Exempelvis Sara.
Har du några teorier om dödfallen och sekten?