2016-11-01, 17:13
Medlem
Va? Läser du inte vad jag skriver? :-) det förekommer överallt, jag har vänner som skvallrat om både det ena och det andra i företag och församlingar runtom i vårt land, genom åren. Skillnaden är att det sköts snyggt. Det skvallras till mig, men jag går inte till flashback. Man hänger inte ut varför en VD egentligen sa upp sig. Man blottar inte andra människors svagheter offentligt. Därför tror jag inte på att ni verkligen har kontakt med människorna där!
Citera
2016-11-01, 18:13
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wesdom
Nabo: Du har fel, alla har hemligheter, alla samfund och företag. Man berättar inte om alkoholproblem för media, inte heller om otrohet, förskingring av pengar eller om chefer som porrsurfat bort sitt ansvar. Man sköter sådana saker snyggt. Det är det normala.
Det kallas att "ha respekt för medmänniskans integritet".
Vi har alla både pinsamma tillkortakommanden, läggningar vi kanske knappt erkänner ens för oss själva, svårigheter och misstag vi inte vill prata om.
Skillnaden är att våra liv och funderingar inte hängs ut för att skrattas åt, kittla främmande människor i magen, och vara i en ofrivillig dokusåpa, utan vi får alldeles ifred skämmas och bearbeta händelser i våra liv.
Om det nu är sant att du har sådan klarsyn direkt in i församlingen, och dessutom tror att saker och ting just nu är på väg till: "glädjande förändring" som du skriver. Varför måste du då basunera ut detta och störa den sköra process som ett uppvaknande kan innebära?
Det verkar ibland som ni härinne glömmer att det är verkliga människor ni har att göra med.
Hur ska de nånsin bli fria från "sin fantasivärld", om vi aldrig kan låta dem vara ifred ens när de är på väg till insikt?
Jag kan ju bara tala för mig själv, jag hade blivit helt paranoid och försjunkit ännu längre in i min egen värld, om folk förföljt mig och spridit massa saker på Flashback, förmågan att tänka klart hade helt försvunnit!
Men nu är du kanske ingen med insyn, jag vet ju inte vem du är. Det låter bara konstigt att påstå att man vill någons bästa och sedan skvallra bakom dennes rygg för tusentals främmande ögon.
Om du

Märkligt att regga ett konto och låta det stå orört i över fem år för att börja skriva just nu... Väldigt vad du flyger på Nabo då? Tycker du inte det är bra att vi fritt och öppet kan diskutera vad som händer i Knutby...liksom på andra ställen? "Skvallra"? Hela Knutby filadelfia går väl ut på att hålla varandra om ryggen när det passar, liksom att fara med skvaller när det gynnar en själv. Nä..personer som Nabo ska ha all heder åt att han åtminstone skrapar på ytan av denna sjuka sekt.
Citera
2016-11-01, 19:08
Medlem
Vad konstigt, vinner jag också poäng om jag berättar nåt smaskigt? Är det så det funkar nu för tiden härinne? Skulle ni bli glada själva om jag sa nåt om er? OK då är det väl så Jag får klura ut nåt. Men under tiden jag funderar, vad hände med överklagandet Helge gjorde, nåt efter en språkanalys av SMS:en 2007, nån som vet varför det inte väcktes åtal?
Citera
2016-11-01, 19:15
Medlem
Citat:
Vad konstigt, vinner jag också poäng om jag berättar nåt smaskigt? Är det så det funkar nu för tiden härinne? Skulle ni bli glada själva om jag sa nåt om er? OK då är det väl så Jag får klura ut nåt. Men under tiden jag funderar, vad hände med överklagandet Helge gjorde, nåt efter en språkanalys av SMS:en 2007, nån som vet varför det inte väcktes åtal?
Väntar med spänning på skvaller från dig, helst från Knutby!
Citera
2016-11-01, 19:27
Medlem
the saints avatar
Citat:
Vad konstigt, vinner jag också poäng om jag berättar nåt smaskigt? Är det så det funkar nu för tiden härinne? Skulle ni bli glada själva om jag sa nåt om er? OK då är det väl så Jag får klura ut nåt. .....

Jag förstår inte riktigt din inställning.

Sekter kan man väl inte bara lämna åt sitt öde? Alla dessa människor, som av olika anledningar hamnat i klorna på sektledarna och som inte har kraft nog att ta sig ur sekten?

Man måste väl rikta sökarljuset på alla de missförhållanden som förekommer i en sekt?

Kom ihåg att vi här inte pratar om en normal församling utan om en mycket osund sektliknande församling.

Eller är din mening att man skall låta allt ha sin gilla gång, i förhoppning om att allt nog ändå kommer att lösa sig till det bättre någon gång? Kanske om 50 år, kanske om 100 år?

Då tror jag inte att man har någon känsla för eller kunskap om de förhållanden som folk i sekter befinner sig i.
Citera
2016-11-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Jag förstår inte riktigt din inställning.

Sekter kan man väl inte bara lämna åt sitt öde? Alla dessa människor, som av olika anledningar hamnat i klorna på sektledarna och som inte har kraft nog att ta sig ur sekten?

Man måste väl rikta sökarljuset på alla de missförhållanden som förekommer i en sekt?

Kom ihåg att vi här inte pratar om en normal församling utan om en mycket osund sektliknande församling.

Eller är din mening att man skall låta allt ha sin gilla gång, i förhoppning om att allt nog ändå kommer att lösa sig till det bättre någon gång? Kanske om 50 år, kanske om 100 år?

Då tror jag inte att man har någon känsla för eller kunskap om de förhållanden som folk i sekter befinner sig i.

Min definition av att bry sig, är helt enkelt att åka dit och lyssna på människorna och tala om att man finns. Inte att prata smörja anonymt inför tusentals okända åhörare. Egentligen är jag här precis som många av er, för att jag inte får Saras berättelse att gå ihop. Jag vill veta vad som egentligen hände. Men det som slutligen fick mig att våga skriva var att jag blev kränkt å deras vägnar över allt integritetskränkande prat. Men det är kanske bara jag som är gammalmodig har ju inte hängt på nätet på ett tag nu och förstår inte att gränserna suddats ut mer och mer. I vilket fall, berätta gärna hur detta hjälpt människor!
Citera
2016-11-01, 19:58
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Min definition av att bry sig, är helt enkelt att åka dit och lyssna på människorna och tala om att man finns. Inte att prata smörja anonymt inför tusentals okända åhörare. Egentligen är jag här precis som många av er, för att jag inte får Saras berättelse att gå ihop. Jag vill veta vad som egentligen hände. Men det som slutligen fick mig att våga skriva var att jag blev kränkt å deras vägnar över allt integritetskränkande prat. Men det är kanske bara jag som är gammalmodig har ju inte hängt på nätet på ett tag nu och förstår inte att gränserna suddats ut mer och mer. I vilket fall, berätta gärna hur detta hjälpt människor!

Det är precis det här som yttrandefrihet handlar om - att just få prata smörja som det behagar en. Du verkar inte gilla det så du kanske skulle passa i någon mer totalitär stat?

Frikyrkligt ryggdunk och intern sektkopulering ska bekämpas med alla medel. Fy tusan för sånt folk!
Senast redigerad av Teleslinga 2016-11-01 kl. 20:01.
Citera
2016-11-01, 21:23
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Att skriva på Flashback hjälper i första hand oss som skriver här att bättre förstå de företeelser som vi diskuterar... bor man under sådana förhållanden att meningsfulla diskussioner saknas, eller umgås man med människor i sitt dagliga leverne vilka inte är intresserade av just de ämnen man själv är intresserad av, så kan det alltså hjälpa förståelsen att få feedback från andra intresserade användare av Fb i sina egna funderingar om t.ex. sekter eller vad det nu handlar om... att uttrycka och formulera sina egna åsikter är IMO skilt från att endast tänka dem, eller för den delen att inte ha en aning om att man kan ha dem ö.h.t., t.ex....

Till exempel kan man ju i anslutning till Knutbyförsamlingen här i tråden diskutera och göra klart för sig huruvida det som denna skribent skriver om Knutby filadelfiaförsamling är korrekt eller inte...
Citera
2016-11-01, 22:43
Medlem
the saints avatar
Citat:

Allt tal om integritetskränkande prat här på Flashback, förbleknar om man försöker inse att medlemmarna i en sådan sektliknande församling som Knutby redan har fått lägga allt som handlar om personlig integritet åt sidan. Ur sektledarnas perspektiv är medlemmarnas integritet totalt ointressant och egentligen bara ett stort hinder för deras (sektledarnas) makthunger.

När du uttrycker dig som att alla vi, som verkligen är bekymrade, oroade, upprörda och ledsna över hur livet för medlemmarna i Knutby ter sig, pratar "smörja", uttrycker du dig väldigt onyanserat.

Många av oss som skriver om våra tankar här i tråden, har naturligtvis inte möjlighet att åka till Knutby. Detta faktum hindrar dock inte att vi på olika vägar genom åren har fått en gedigen insyn i de verkliga förhållandena för sektens medlemmar. Och det är inte uppbyggligt.
Citera
2016-11-02, 06:40
Medlem
Citat:

Det just integriteten som är ett av problemen i sekten. Att man ska kramas utan att fundera på om man själv vill eller ej. Att man ska berätta allt man tänker till sin ledare som sedan rapporterar vidare. Att någon annan när som helst kan gå in i ens hem - kanske för att överraska med en renovering.

Vi har hört en del exempel från predikningar där det dras upp hur namngivna medlemmar bantat bra ("ställ dig upp och snurra så alla kan se") eller har "klagat för mycket" med mera.

Dessutom känns kraven på lyda, lyda, lyda inte helt sunda. Samt att vi hört i flera predikningar att de uppmanas att INTE tänka själva - det är intellektuellt högmod.

Bl a detta och förhållandet att någon viss har fått för sig att hon ska gifta sig med Messias och därigenom får massa fördelar och har rätt att mobba ("tukta") andra har ju fått fruktansvärda konsekvenser. Minst en har blivit psykiskt sjuk. Minst en har dött och en är fysiskt skadad.

Att det skrivs här för att "kittla i magen"? Jag får snarare ont i magen!

Nu vet jag inte om du skrivit med någon annan användare i någon annan knutbytråd. Annars känns det ganska udda att kliva in från läktaren och ha synpunkter hur det ska skrivas i tråden. Skriv gärna själv då som du tycker man ska skriva! Metatrådinlägg hör egentligen inte till ämnet.

Saras berättelse stämmer eventuellt inte nej. Vilket kan ha med sektkulturen hon var i att göra.

Jag personligen tror aldrig att vi får veta vad som egentligen hända - såvida inte någon inblandad som hittills tigit bestämmer sig för att berätta. Exempelvis Sara.

Har du några teorier om dödfallen och sekten?
Senast redigerad av joannaw 2016-11-02 kl. 06:44.
Citera
2016-11-02, 07:07
Medlem
Jag måste bara tillägga att enligt Sektens uttryckliga "regler" som det predikat om (Jag har haft det tveksamma nöjet att lyssna och många finns nedtecknade i knutbytrådarna om man orkar leta) så gjorde ju Sara allt rätt.

Hon lydde sin ledare - rätt!

Hon gick inte till en annan ledare för en second opinion (Jag tror det var Pege eller Kiwi som predikade om att man inte skulle gå till nästa ledare för att man inte var nöjd med svaret) - rätt!

Hon tänkte inte själv med sitt "intellektuella högmod" - rätt!

Dessutom har det predikat om "Vad gör det om du skulle dö, vi vill ju bara hem!"

Så hon gjorde alla rätt. Ändå blev det så fel!

Då kan man undra om det inte är sektens regler och förmaningar det är fel på? Hade hon inte varit så lydig hade detta aldrig hänt.

Jag undrar om det fortfarande pratas lika mycket om lydnad?
Citera
2016-11-02, 08:04
Medlem
nabos avatar
Citat:
Min definition av att bry sig, är helt enkelt att åka dit och lyssna på människorna och tala om att man finns.
Din ”definition av att bry sig” är densamma som knutbyledare framfört i snart tretton år. Blev visiterna av fruar professorer Frisk & Palmer, expastor Östby och fler till stöd för nedtryckta medlemmar? Eller till stöd för maktmissbrukande ledare?
Ett annat sätt ”att bry sig” är att lyssna på medlemmar och välkomna dem som på eget initiativ lämnar sammanhanget. Och på dem som är kvar men inte längre håller tyst. Lyssna på dem som vill berätta om hur de mår och mått och om felaktigheter som pågått i nutid.
Ett tredje sätt ”att bry sig” är att ledsaga medlemmar som så vill till professionell hjälp.
Citat:
Men det som slutligen fick mig att våga skriva var att jag blev kränkt å deras vägnar över allt integritetskränkande prat.
Andra är mer upprörda över knutbyledares integritetskränkande prat och beteenden mot medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in