Citat:
Riktigt imponerande!
Satsar själv på 2.0 för att komma in på Handels i Stockholm.
Skrivit provet fyra gånger med denna gång inräknad.
Fick 1,35 första gången som 18-åring helt utan förstudier och utan gymnasieutbildning. Andra gången förberedde jag mig så till den milda grad att jag höjde mig marginellt till 1.45.
Tredje gången pluggade jag ämnen på komvux och studerade en del inför provet. Fick då resultatet 1.75.
Denna gång verkar vara sämre med en sex månaders (särskrivning?) viloperiod bakom mig. Började plugga inför provet några dagar innan och verkar nu ha landat 68 på KVA och 66 på VER.
Fick 11/20 på ORD vilket är sådär lagom bra...
Är bara intresserad av din process. Har du gjort provet tidigare? Vilket resultat fick du då, i sådana fall?
En allmän fråga: Hur gör ni andra för att maximera ORD-delen? Prestationen där känns tyvärr mer åldersbaserad än något annat. En bättre indikator på hur väl man förstår språket får man väl ur LÄS och MEK, så varför existerar ens ORD?
Jag har full tilltro till min förmåga att uppfylla mina uppsatta mål, även om ORD-delen kommer bli rejält knepig.
Någon annan som känner igen sig och som ökat sitt ORD-resultat så till den grad jag ämnar?
Tack på förhand!
Farfarfar
Satsar själv på 2.0 för att komma in på Handels i Stockholm.
Skrivit provet fyra gånger med denna gång inräknad.
Fick 1,35 första gången som 18-åring helt utan förstudier och utan gymnasieutbildning. Andra gången förberedde jag mig så till den milda grad att jag höjde mig marginellt till 1.45.
Tredje gången pluggade jag ämnen på komvux och studerade en del inför provet. Fick då resultatet 1.75.
Denna gång verkar vara sämre med en sex månaders (särskrivning?) viloperiod bakom mig. Började plugga inför provet några dagar innan och verkar nu ha landat 68 på KVA och 66 på VER.
Fick 11/20 på ORD vilket är sådär lagom bra...
Är bara intresserad av din process. Har du gjort provet tidigare? Vilket resultat fick du då, i sådana fall?
En allmän fråga: Hur gör ni andra för att maximera ORD-delen? Prestationen där känns tyvärr mer åldersbaserad än något annat. En bättre indikator på hur väl man förstår språket får man väl ur LÄS och MEK, så varför existerar ens ORD?
Jag har full tilltro till min förmåga att uppfylla mina uppsatta mål, även om ORD-delen kommer bli rejält knepig.
Någon annan som känner igen sig och som ökat sitt ORD-resultat så till den grad jag ämnar?
Tack på förhand!
Farfarfar
Yes, detta var även min fjärde gång. De tre tidigare var 1.55, 1.55, 1.75. Såg din lite senare post och verkar som vi ändå haft en liknande pluggteknik, men här kommer en slarvig ihopskrivning:
Alltid haft rätt lätt för mattedelen, men inför tredje provet pluggade jag precis som du mycket gamla prov med tidtagning. Viktigaste tror jag dock är att analysera sina fel, se vart det gick snett och skriva ner tips om hur man kan motverka det i framtiden. Sedan läsa igenom dessa tips inför varje nytt övningsprov man gör, och tillslut gör man inte dessa fel längre! Tillslut var jag säker på att kunna få runt 75/80 på varje prov jag gjorde.
Verbdelen var det jag fokuserade på inför det här provet. Precis som du försökte jag läsa så många Under Strecket som möjligt, men viktigaste delen för mig var att googla alla ord man inte kunde, och sedan skriva ner dessa+synonymer i ett dokument. Pluggade inte riktigt lika mycket som jag velat, men slutade tillslut på ett excelark med ~800 nya ord. 3 av dessa fanns bland orddelen, och 1 av dessa var ett avgörande ord i en mekfråga!! Läser du sen tillskillnad mot mig alla Under Strecket som släpps fram tills nästa prov är jag säker på att du kan få betydligt mer än 800 ord. Jag gick även igenom den här listan på 800 ord kanske 5 gånger för att verkligen komma ihåg orden.
Utöver det tyckte jag även det var nyttigt att läsa på om lite grundläggande snabbläsningsteknik, då kan man spara rätt mycket tid på LÄS delen och därmed slippa stressa.
Tillslut gjorde jag även på verbdelen så att jag gjorde massa övningsprov och skrev ner vilka misstag jag gjorde. Detta hjälpte fram för allt på LÄS/MEK där det känns som att HP har liknande "luringar" varje år, och kan man undvika dessa finns det ytterligare några poäng att samla. Till MEK tyckte jag även det hjälpte att googla lite efter sentence completion strategies, finns massor av videos på yt som är gjorda för amerikanernas SAT.
Sedan är det bara att ha lite tur med orden som kommer samt ens gissningar. Men ju mer ord man kan, desto större chans är det ju att man har tur