2016-10-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarfar
Riktigt imponerande!
Satsar själv på 2.0 för att komma in på Handels i Stockholm.
Skrivit provet fyra gånger med denna gång inräknad.
Fick 1,35 första gången som 18-åring helt utan förstudier och utan gymnasieutbildning. Andra gången förberedde jag mig så till den milda grad att jag höjde mig marginellt till 1.45.
Tredje gången pluggade jag ämnen på komvux och studerade en del inför provet. Fick då resultatet 1.75.
Denna gång verkar vara sämre med en sex månaders (särskrivning?) viloperiod bakom mig. Började plugga inför provet några dagar innan och verkar nu ha landat 68 på KVA och 66 på VER.
Fick 11/20 på ORD vilket är sådär lagom bra...

Är bara intresserad av din process. Har du gjort provet tidigare? Vilket resultat fick du då, i sådana fall?

En allmän fråga: Hur gör ni andra för att maximera ORD-delen? Prestationen där känns tyvärr mer åldersbaserad än något annat. En bättre indikator på hur väl man förstår språket får man väl ur LÄS och MEK, så varför existerar ens ORD?

Jag har full tilltro till min förmåga att uppfylla mina uppsatta mål, även om ORD-delen kommer bli rejält knepig.
Någon annan som känner igen sig och som ökat sitt ORD-resultat så till den grad jag ämnar?

Tack på förhand!
Farfarfar

Yes, detta var även min fjärde gång. De tre tidigare var 1.55, 1.55, 1.75. Såg din lite senare post och verkar som vi ändå haft en liknande pluggteknik, men här kommer en slarvig ihopskrivning:

Alltid haft rätt lätt för mattedelen, men inför tredje provet pluggade jag precis som du mycket gamla prov med tidtagning. Viktigaste tror jag dock är att analysera sina fel, se vart det gick snett och skriva ner tips om hur man kan motverka det i framtiden. Sedan läsa igenom dessa tips inför varje nytt övningsprov man gör, och tillslut gör man inte dessa fel längre! Tillslut var jag säker på att kunna få runt 75/80 på varje prov jag gjorde.

Verbdelen var det jag fokuserade på inför det här provet. Precis som du försökte jag läsa så många Under Strecket som möjligt, men viktigaste delen för mig var att googla alla ord man inte kunde, och sedan skriva ner dessa+synonymer i ett dokument. Pluggade inte riktigt lika mycket som jag velat, men slutade tillslut på ett excelark med ~800 nya ord. 3 av dessa fanns bland orddelen, och 1 av dessa var ett avgörande ord i en mekfråga!! Läser du sen tillskillnad mot mig alla Under Strecket som släpps fram tills nästa prov är jag säker på att du kan få betydligt mer än 800 ord. Jag gick även igenom den här listan på 800 ord kanske 5 gånger för att verkligen komma ihåg orden.

Utöver det tyckte jag även det var nyttigt att läsa på om lite grundläggande snabbläsningsteknik, då kan man spara rätt mycket tid på LÄS delen och därmed slippa stressa.

Tillslut gjorde jag även på verbdelen så att jag gjorde massa övningsprov och skrev ner vilka misstag jag gjorde. Detta hjälpte fram för allt på LÄS/MEK där det känns som att HP har liknande "luringar" varje år, och kan man undvika dessa finns det ytterligare några poäng att samla. Till MEK tyckte jag även det hjälpte att googla lite efter sentence completion strategies, finns massor av videos på yt som är gjorda för amerikanernas SAT.

Sedan är det bara att ha lite tur med orden som kommer samt ens gissningar. Men ju mer ord man kan, desto större chans är det ju att man har tur
Citera
2016-10-31, 20:43
Medlem
http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2016/provpass-3/diagram-tabeller-och-kartor-dtk/

Fråga 38. Jag ser (och såg under provets gång) bara 6 st länder med endast energi från övriga energikällor. Men chansade på svar 7 st ändå eftersom 6 st inte fanns med bland svarsalternativen. Jag måste vara helt blind för jag kan fortfarande inte se den 7e, hur mycket jag än letar.

Irland, Portugal, Italien, Grekland, Österrike, Danmark. Vilken är den 7e?
Citera
2016-10-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2016/provpass-3/diagram-tabeller-och-kartor-dtk/

Fråga 38. Jag ser (och såg under provets gång) bara 6 st länder med endast energi från övriga energikällor. Men chansade på svar 7 st ändå eftersom 6 st inte fanns med bland svarsalternativen. Jag måste vara helt blind för jag kan fortfarande inte se den 7e, hur mycket jag än letar.

Luxemburg
Citera
2016-10-31, 20:47
Medlem
erwynns avatar
Citat:

Luxemburg
Citera
2016-10-31, 20:52
Medlem
Någon som kan nämna vilka ord som kom på verbala utprövningsblocket?
Citera
2016-10-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Luxemburg

Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Luxemburg

Ahhh!
Citera
2016-10-31, 21:09
Medlem
Vad tros, kan dessa åtgärder mot fusk tänkas gynna normeringen så pass att det blir märkbart? Ynka 1-2 poäng åt det generösare hållet hade ju varit guldvärt...
Citera
2016-10-31, 21:39
Medlem
Jag tycker det är troligt att HPakademin har fel på fråga 40. Vad säger ni? http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2016/provpass-3/diagram-tabeller-och-kartor-dtk/

Det är ungefär 5-6000 till fast telefon (vi säger 5500). Det totala antalet minuter är isåfall 5500 + ~700 (till utlandet) + 23000 (till mobiltelefon) = 29200

5500/29200=~1/5

Men HPakademins svar är 1/4.

Har jag rätt eller mäter mina ögon av diagrammet skevt?
Citera
2016-10-31, 21:42
Medlem
Citat:
Jag tycker det är troligt att HPakademin har fel på fråga 40. Vad säger ni? http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2016/provpass-3/diagram-tabeller-och-kartor-dtk/

Det är ungefär 5-6000 till fast telefon (vi säger 5500). Det totala antalet minuter är isåfall 5500 + ~700 (till utlandet) + 23000 (till mobiltelefon) = 29200

5500/29200=~1/5

Men HPakademins svar är 1/4.

Har jag rätt eller mäter mina ögon av diagrammet skevt?
Var någon annan som ställde samma fråga igår. Du tolkar diagrammet fel, man plussar inte ihop de olika sakerna utan de ligger liksom på varandra. Det blir alltså ~6000/24000 = 1/4.
Citera
2016-10-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Var någon annan som ställde samma fråga igår. Du tolkar diagrammet fel, man plussar inte ihop de olika sakerna utan de ligger liksom på varandra. Det blir alltså ~6000/24000 = 1/4.

Hmm okej. Ska bli intressant att se UHR's syn på saken på onsdag
Citera
2016-10-31, 21:50
Medlem
Citat:
Hmm okej. Ska bli intressant att se UHR's syn på saken på onsdag
Det stämmer, tyvärr. Kolla exempelvis på internet i första diagrammet (fasta telefoner), tycker du att det är rimligt att den liksom försvinner in i bakgrunden efter 2008 så man inte kan tolka värdet?

Ett sådant diagram skulle inte kunna gå att läsa av på ett bra sätt om de inte låg på varandra, då risken för att värden "försvinner" skulle vara ganska stor annars.
Citera
2016-10-31, 21:55
Medlem
Vad anser ni om PP2 F39 som hpakademins facit ändrat från D till C. Jag ser D som det rimligare alternativet i sammanhanget fastän båda är dåliga alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in