2016-10-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0rtress
Vad anser ni om PP2 F39 som hpakademins facit ändrat från D till C. Jag ser D som det rimligare alternativet i sammanhanget fastän båda är dåliga alternativ.
Jag blev själv osäker på den när jag gjorde provet, fyllde först i C för att sedan ändra till D. Väldigt konstiga svar i mitt tycke, men kanske missade något viktigt i texten...? Jag fick inte ihop det till något 100% svar iaf, tyckte inte något av dem passade in jättebra egentligen...
Citera
2016-10-31, 22:01
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Vad anser ni om PP2 F39 som hpakademins facit ändrat från D till C. Jag ser D som det rimligare alternativet i sammanhanget fastän båda är dåliga alternativ.

Svarade också D på F39. Håller med om att det verkar vara det rimligare alternativet.
Citera
2016-10-31, 22:03
Medlem
Discombobulateds avatar
Citat:

Även jag svarade D, vilket torde sig vara det mer rimliga alternativet.
Citera
2016-10-31, 22:04
Medlem
Såhär motiverade hpakademin alternativet C; "”Appreciate better” kan även betyda att man får ut mer av något, vilket stämmer med det som sägs om kvinnor i texten. Hade innebörden varit ”uppskatta mer” hade ”appreciate more” varit ett bättre ordval. Vi anser att alternativ D är en bättre sammanfattning av textens ”main point”, eftersom huvudpoängen onekligen är att just kvinnor passar bättre i grupparbeten, inte att en grupp behöver en blandning av egenskaper".

Blir inte klokare av den där förklaringen om jag ska vara helt ärlig.

edit: att det står "D" i texten är en felskrivning, författaren åsyftar "C".
Citera
2016-10-31, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Det stämmer, tyvärr. Kolla exempelvis på internet i första diagrammet (fasta telefoner), tycker du att det är rimligt att den liksom försvinner in i bakgrunden efter 2008 så man inte kan tolka värdet?

Ett sådant diagram skulle inte kunna gå att läsa av på ett bra sätt om de inte låg på varandra, då risken för att värden "försvinner" skulle vara ganska stor annars.

Sant, där övertygade du mig. Fan.
Citera
2016-10-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
"Det är inte så det fungerar" duger inte. Rent teoretiskt är kvantitet I oändlig och så även kvantitet II. Informationen i I ger alltså samma värde som II, dvs ∞.
Vad säger att det rör sig om en specifik triangel och rektangel och att frågan inte kan tolkas teoretiskt?

Oändligt är inget värde i sig och kan inte användas/tolkas som ett sådant.
Senast redigerad av Den-panke 2016-10-31 kl. 22:29.
Citera
2016-10-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Jag tycker det är troligt att HPakademin har fel på fråga 40. Vad säger ni? http://www.studera.nu/hogskoleprov/provfragor-hosten-2016/provpass-3/diagram-tabeller-och-kartor-dtk/

Det är ungefär 5-6000 till fast telefon (vi säger 5500). Det totala antalet minuter är isåfall 5500 + ~700 (till utlandet) + 23000 (till mobiltelefon) = 29200

5500/29200=~1/5

Men HPakademins svar är 1/4.

Har jag rätt eller mäter mina ögon av diagrammet skevt?
Felet du gör är att du mäter från 0 till toppen av "till mobiltelefon" grafen för att läsa av värdet av "till mobiltelefon". Då får du det till att det sammanlagda värdet blir runt 29.000, medan värdet i själva verket börjar där grafen nedan slutar, och blir den staplade grafens 0-värde.
Toppen av grafen är alltså det sammanlagda värdet av "till utlandet", "till fast telefon" och "till mobiltelefon".
Det sammanlagda värdet är alltså cirka 23.500, och "till fast telefon"s värde är cirka 5.500.
23.500/5.500=4,1...

Alltså en fjärdedel.
Citera
2016-10-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CollKile
Yes, detta var även min fjärde gång. De tre tidigare var 1.55, 1.55, 1.75. Såg din lite senare post och verkar som vi ändå haft en liknande pluggteknik, men här kommer en slarvig ihopskrivning:

Alltid haft rätt lätt för mattedelen, men inför tredje provet pluggade jag precis som du mycket gamla prov med tidtagning. Viktigaste tror jag dock är att analysera sina fel, se vart det gick snett och skriva ner tips om hur man kan motverka det i framtiden. Sedan läsa igenom dessa tips inför varje nytt övningsprov man gör, och tillslut gör man inte dessa fel längre! Tillslut var jag säker på att kunna få runt 75/80 på varje prov jag gjorde.

Verbdelen var det jag fokuserade på inför det här provet. Precis som du försökte jag läsa så många Under Strecket som möjligt, men viktigaste delen för mig var att googla alla ord man inte kunde, och sedan skriva ner dessa+synonymer i ett dokument. Pluggade inte riktigt lika mycket som jag velat, men slutade tillslut på ett excelark med ~800 nya ord. 3 av dessa fanns bland orddelen, och 1 av dessa var ett avgörande ord i en mekfråga!! Läser du sen tillskillnad mot mig alla Under Strecket som släpps fram tills nästa prov är jag säker på att du kan få betydligt mer än 800 ord. Jag gick även igenom den här listan på 800 ord kanske 5 gånger för att verkligen komma ihåg orden.

Utöver det tyckte jag även det var nyttigt att läsa på om lite grundläggande snabbläsningsteknik, då kan man spara rätt mycket tid på LÄS delen och därmed slippa stressa.

Tillslut gjorde jag även på verbdelen så att jag gjorde massa övningsprov och skrev ner vilka misstag jag gjorde. Detta hjälpte fram för allt på LÄS/MEK där det känns som att HP har liknande "luringar" varje år, och kan man undvika dessa finns det ytterligare några poäng att samla. Till MEK tyckte jag även det hjälpte att googla lite efter sentence completion strategies, finns massor av videos på yt som är gjorda för amerikanernas SAT.

Sedan är det bara att ha lite tur med orden som kommer samt ens gissningar. Men ju mer ord man kan, desto större chans är det ju att man har tur
Du resonerar väldigt likt mig. Många av de tekniker du räknar upp, liksom snabbläsning, har jag själv studerat, men inte så till den grad där jag effektivt kan implementera det.
Det är jäkligt kul att du banar vägen för oss andra. Visserligen har du, liksom jag, haft bra resultat från start. Jag har också alltid haft lätt för matte generellt, och så även HP-matten. Det är just ORD-delen som känns som ett rent lotteri inför varje tillfälle, vilket rimligtvis bör betyda att det är där mitt fokus ska ligga inför nästa prov.

Vilken högskola tänkte du använda ditt briljanta resultat för att komma in på?
Citera
2016-11-01, 00:43
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:

Jag valde dessvärre D efter att ha velat mellan de två alternativen. Men vid en liten analys så går D att utesluta om än jag inte hittar tydligt stöd för C, om än jag ser lite tendenser. A och B går bort tämligen enkelt. Ifall man lägger fokus på frågan, som är vilken textens huvudpoäng är så hittar man inget stöd för D. Texten utesluter aldrig möjligheten att "intelligenta grupper" enbart kan bestå av människor med likartade förmågor vilket torde göra det omöjligt att D är rätt.

What is the main point in this text?

C Women seem to appreciate group work better
than men.
D Intelligent groups consist of people with mixed
abilities
Citera
2016-11-01, 01:01
Medlem
Fllimmers avatar
Kollade igenom matteuppgifterna nu, varför är man så mycket klarare i huvudet när man inte är stressad? Så många onödiga slarvfel.. Men, men, jag borde ändå få 2,0 på matten så det känns bra.

Ska nog göra nästa högskoleprov efter att jag har börjat studera, bara för skojs skull och se ifall man hade kunnat dra 78+/80 på matten, och kanske till och med 2,0 på hela provet. Stressen gör mycket negativt.
Citera
2016-11-01, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fllimmer
Jag valde dessvärre D efter att ha velat mellan de två alternativen. Men vid en liten analys så går D att utesluta om än jag inte hittar tydligt stöd för C, om än jag ser lite tendenser. A och B går bort tämligen enkelt. Ifall man lägger fokus på frågan, som är vilken textens huvudpoäng är så hittar man inget stöd för D. Texten utesluter aldrig möjligheten att "intelligenta grupper" enbart kan bestå av människor med likartade förmågor vilket torde göra det omöjligt att D är rätt.

What is the main point in this text?

C Women seem to appreciate group work better
than men.
D Intelligent groups consist of people with mixed
abilities

Valde också D. Håller fortfarande kvar vid att det är rimligast
Citera
2016-11-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Valde också D. Håller fortfarande kvar vid att det är rimligast

Samma här, valde D. Men nu när jag läser texten om och om igen blir jag osäker.
Women seem to appreciate group work better than men. Kan vid eftertanke översättas till "Kvinnor verkar FÖRSTÅ grupparbeten bättre än män". Vilket skulle göra C korrekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in