2016-10-28, 15:17
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneClooney
Olivolja och vitlök bara rekommenderar du att jag köper de andra också? Har du isåfall något tips på blandning etc.

Detta receptet fungerar bra:
http://www.recepten.se/recept/enkel_marinad.html
Då behöver man ingen vinäger tydligen.
Citera
2016-10-28, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Detta receptet fungerar bra:
http://www.recepten.se/recept/enkel_marinad.html
Då behöver man ingen vinäger tydligen.
Har allt förutom soja så får köpa hem det. Detta blir även bra när man steker?
Citera
2016-10-28, 15:31
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneClooney
Har allt förutom soja så får köpa hem det. Detta blir även bra när man steker?

För mig har det alltid funkat bra att steka. Fast jag är inte så noga heller.
Citera
2016-10-28, 16:00
Medlem
problemformulerarns avatar
Det finns ju 10 min-ris och 45 min-ris. Vari ligger skillnaden? Är inte riset med kort tid bara "förkokt" och sedan torkad?
Citera
2016-10-31, 20:09
Medlem
Var hos mina föräldrar och såg att de använde "mr Muscle keramikrent" som är till för keramikhällar; de har alltså i skiten i sina keramikstekpannor då och då för grovrengöring.

Är det verkligen vettigt? Står inget om att det är till för stekpannor på flaskan.
Citera
2016-11-01, 13:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelHeller
Var hos mina föräldrar och såg att de använde "mr Muscle keramikrent" som är till för keramikhällar; de har alltså i skiten i sina keramikstekpannor då och då för grovrengöring.

Är det verkligen vettigt? Står inget om att det är till för stekpannor på flaskan.
Nej det är ingen höjdare.

Den innehåller benzisothiazolinone.
Som wiki ger:

Health hazards
It is known to be a toxic material for the human immune system, and is also classified as an irritant for the skin, eyes and lungs. It is widely used as an active ingredient in many home cleaning products.

Jag hade skippat det.
Citera
2016-11-01, 13:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Det finns ju 10 min-ris och 45 min-ris. Vari ligger skillnaden? Är inte riset med kort tid bara "förkokt" och sedan torkad?
Det beror på strukturen i riset.
Citera
2016-11-01, 20:23
Avslutad
Jag är lite förvirrad angående näringsvärdet på fryst vs tinad vs tillagad mat.

Jag hade ett paket fryst torsk på 400g som jag tillagade i ugnen. När den var klar och tappat all vätska så vägde den 220g. Är det dessa 220g som näringsdeklarationen gäller?

Den ska innehålla 17g protein per 100g. Men är det då 2.20 x 17g = 37g som jag ska räkna?

Om man räknar på den frysta vikten är det ju 4x17 = 68g protein i fisken jag köper.

Det är ju väldigt missvisande att sälja 400g torsk (egentligen 220g fisk och resten vätska). Känns liksom helt meningslöst att dom ens skriver vikt på paketet.

Edit: Och om jag gör köttfärssås på 500g nötfärs, kan jag räkna näringsvärdet per 100g X 5 utan att ta hänsyn till att den kanske tappar 50-100g i vätska vid tillagning?
Senast redigerad av gemenemannen 2016-11-01 kl. 20:37.
Citera
2016-11-02, 15:23
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Jag är lite förvirrad angående näringsvärdet på fryst vs tinad vs tillagad mat.
.....
Edit: Och om jag gör köttfärssås på 500g nötfärs, kan jag räkna näringsvärdet per 100g X 5 utan att ta hänsyn till att den kanske tappar 50-100g i vätska vid tillagning?
Näringsvärdet gäller nästan alltid rå vara. Vid köttfärs ska du räkna utifrån köttmängden innan tillagning.

Samma gäller fryst torskfilé och annat. Nackdelen är att frysta varor kan binda lite extra vätska o därmed väga mer än motsvarande färska råvara. Det säkraste sättet är att väga en fryst råvara efter att det tinats, då har en del överflödig vätska lämnat köttet.

Nästan alla råvaror tappar en stor del vätska/fett när det tillagats. Se bara på Bacon.
Citera
2016-11-03, 19:10
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det beror på strukturen i riset.

Ja? jag tackar för ditt svar, men känner att det finns utrymme att utveckla det...
Citera
2016-11-03, 22:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Ja? jag tackar för ditt svar, men känner att det finns utrymme att utveckla det...
Jo då det finns det men det får bli lite kortfattat och lite generellt.

Det har med graden av amylos i riset och risets gelatineringstemperatur samt risets ytstruktur att göra, om den är vaxartad eller ej.

Hög halt amylos, låg gelatineringstemperatur låg koktid, avsaknad av vaxartad yta.

Låg halt av amylos, hög gelatineringstemperatur, lång koktid, vaxartad yta som hindrar vattnet från att tränga in i riset och bryta upp stärkelsens kristallstruktur och bilda gelatin.
Citera
2016-11-03, 23:49
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo då det finns det men det får bli lite kortfattat och lite generellt.

Det har med graden av amylos i riset och risets gelatineringstemperatur samt risets ytstruktur att göra, om den är vaxartad eller ej.

Hög halt amylos, låg gelatineringstemperatur låg koktid, avsaknad av vaxartad yta.

Låg halt av amylos, hög gelatineringstemperatur, lång koktid, vaxartad yta som hindrar vattnet från att tränga in i riset och bryta upp stärkelsens kristallstruktur och bilda gelatin.

Eller så är riset helt enkelt förkokt!

En bra sammanfattning: http://www.radron.se/artiklar/Hitta-ratt-ris/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in