Citat:
Om du är ung och har fastnat i festa-varje-helg-beteendet så kan du börja med en vit månad eller två och se om det hjälper för att bryta mönstret.
Sen kanske du kan dricka mer normalt igen.
Känner många som gått från helt sjukt festande i ungdomsåren till normalt alkoholbruk när de närmat sig 30. Tyvärr funkade det inte så för mig...
Att gå nykter på fester eller krogar har jag inga problem med, vissa tycker att det är rena döden.
Sen kanske du kan dricka mer normalt igen.
Känner många som gått från helt sjukt festande i ungdomsåren till normalt alkoholbruk när de närmat sig 30. Tyvärr funkade det inte så för mig...
Att gå nykter på fester eller krogar har jag inga problem med, vissa tycker att det är rena döden.
Har inget sånt mönster jag behöver bryta. Dricker knappt nu för tiden, fokuserar på träning och annat. Men när jag dricker blir jag riktigt full och tänker varje gång "jag skulle ha varit nykter". Så det borde väl egentligen räcka för att hålla sig borta från alkoholen..
Citat:
Jo, fast det ska sägas att krogen inte riktigt blir samma sak. Kan vara en bra ögonöppnare om de du går ut med gärna krökar på ganska duktigt, ser lite sådär kul ut med nyktra ögon. Nuförtiden börjar de flesta av mina vänner nöja sig med några få öl eller varannan alkoholfri ändå, så med åldern blir det lättare.
Var nykter ett år under studietiden också, det värsta var inte att hålla sig från alkoholen (gick på antabus då f.ö.) det värsta var frågor, ifrågasättandet och att folk blir jävligt provocerade av det. Sjukt är det. Säg på en gång att du är alkis och inte bör dricka istället för att komma med "bortförklaringar" till att du inte dricker, blir så mycket lättare då. Om du nu vill berätta det
Var nykter ett år under studietiden också, det värsta var inte att hålla sig från alkoholen (gick på antabus då f.ö.) det värsta var frågor, ifrågasättandet och att folk blir jävligt provocerade av det. Sjukt är det. Säg på en gång att du är alkis och inte bör dricka istället för att komma med "bortförklaringar" till att du inte dricker, blir så mycket lättare då. Om du nu vill berätta det
Tack för tipsen. Det där med att folk ifrågasätter osv är helt sjukt, ja.
Att säga till någon som dricker alkoholfritt att "du kan väl dricka lite bara?" är ju helt galet. Man tänker inte så långt att det kanske finns en anledning till att den här personen inte dricker? Påverkar det dom så mycket att någon runt dom är helt nykter eller vad är problemet???