2017-02-21, 19:45
Medlem
Jag är som en jävla karusell. Dricker brutalt, sen får jag så brutal ångest så jag jagar droger, sen så är kicken och glädjen borta med det också.
Sen är jag nykter i 2-3 månader. Sen börjar allt om igen, fan vad less jag är. Det sjukaste är att jag har ett fast jobb med många drog/nykterhetskontroller,men jag fastnar aldrig i dem, nästan så jag önskar.
Sista jag spårade deluxe så jagade jag igenom hela stan på fentanyl, jag menar hur smart är man då????
För att i nästa andetag vara nykter, det är så lätt att dra på masken på en måndagmorgon och låtsas vara seriös.
Citera
2017-02-24, 01:42
Medlem
Concubines avatar
Hur gör ni som jobbar mot nykterhet när ni umgås med folk som dricker? Är bara strax över 20 men med tanke på att jag dricker i snitt 4 ggr i veckan (både själv och i sällskap) känns det som ett jävla långt steg, det är den där automatiska reflexen i hjärnan som inbillar (?) att jag också måste få i mig för att kunna vara mig själv. Är iofs som så att jag ofta själv dricker med nyktra människor (iaf vad gäller den drogen), så som sagt. Det är nog en lång process.

Skickar de en till beroendeenheten om man avslöjar att man har alkoholproblem? För när jag mår som sämst dricker jag ofta mindre, röker mindre grönt och ligger mest i sängen, så depression och ångest är huvudproblemet men ska inte förringa alkoholens roll och att jag även tar benso och röker cb. (Självmedicinering helt enkelt) Men det borde fokuseras på både och liksom känner jag, hur får man bukt på det annars. Något diffust inlägg, jag vet.
Citera
2017-02-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Hur gör ni som jobbar mot nykterhet när ni umgås med folk som dricker? Är bara strax över 20 men med tanke på att jag dricker i snitt 4 ggr i veckan (både själv och i sällskap) känns det som ett jävla långt steg, det är den där automatiska reflexen i hjärnan som inbillar (?) att jag också måste få i mig för att kunna vara mig själv. Är iofs som så att jag ofta själv dricker med nyktra människor (iaf vad gäller den drogen), så som sagt. Det är nog en lång process.

Skickar de en till beroendeenheten om man avslöjar att man har alkoholproblem? För när jag mår som sämst dricker jag ofta mindre, röker mindre grönt och ligger mest i sängen, så depression och ångest är huvudproblemet men ska inte förringa alkoholens roll och att jag även tar benso och röker cb. (Självmedicinering helt enkelt) Men det borde fokuseras på både och liksom känner jag, hur får man bukt på det annars. Något diffust inlägg, jag vet.

Jag har löst det genom att inte umgås med folk som dricker, ganska enkelt.
Citera
2017-02-27, 13:30
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic

Människor som dricker tappar helt sin charm när man lever nykter.
Citera
2017-02-27, 14:11
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic

Att umgås med folk som dricker som en själv är uteslutet om man ska försöka vara nykter och samtidigt ha trevligt, men att umgås med folk som inte är alkoholister utan dricker normalt är lättare (iaf för mig). Jag har varit nykter många gånger tillsammans med folk som verkligen bara tar ett par öl och sen får det räcka så.

Sitter jag med en annan alkis som mig själv är det outhärdligt speciellt när denne börjar tjata utav bara helvete att "en öl skadar väl inte". Då undviker jag hellre sällskapet helt alternativt krökar (tyvärr).
Citera
2017-02-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Att umgås med folk som dricker som en själv är uteslutet om man ska försöka vara nykter och samtidigt ha trevligt, men att umgås med folk som inte är alkoholister utan dricker normalt är lättare (iaf för mig). Jag har varit nykter många gånger tillsammans med folk som verkligen bara tar ett par öl och sen får det räcka så.

Sitter jag med en annan alkis som mig själv är det outhärdligt speciellt när denne börjar tjata utav bara helvete att "en öl skadar väl inte". Då undviker jag hellre sällskapet helt alternativt krökar (tyvärr).

Okej borde omformulera, umgås inte med människor som dricker sig berusade eller i miljöer där dessa frekvent förekommer. Exempelvis går jag inte ut på krogen en lördagskväll, kan hända att jag går på restaurang lite tidigare på kvällen men det är också allt.

Hjälper förstås att jag i grund och botten är en person som trivs med att vara ensam, även under perioder där jag dricker/har druckit(kan ju hoppas att det är definitivt denna gång så har det hänt att jag inte träffat en människa på veckor. Kan ju bli lite marigare om man har något slags, för mig obegripligt, behov av att ha en stor social kontaktyta.

(Fast även om andra bara tar en eller ett par öl så är det för min del onödigt att utsätta mig för frestelsen)
Senast redigerad av Periodic 2017-02-27 kl. 16:04.
Citera
2017-02-27, 21:59
Bannlyst
Hej.

För ungefär ett halvårsedan så gav jag upp drickandet, var en helgalkoholist som drack varje helg i ungefär tre års tid, brukade dricka en kvarting och ett par starköl, kanske inte värst, men då jag drack oftast på tom mage så gav det ändå rätt så bra effekt.

Gjorde dock misstaget att fira 3 månader med att på nyårs dricka en 7a och en massa öl, och har kännt suget efter det sedan dess.

Och nu är suget värre än någonsin, riktigt jobbigt, då man inte har viljestyrkan att stå emot då man har mycket annat skit på g i livet.

Någon som har något tips på vad man kan göra?
Citera
2017-02-27, 22:18
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oblivionens
Hej.

För ungefär ett halvårsedan så gav jag upp drickandet, var en helgalkoholist som drack varje helg i ungefär tre års tid, brukade dricka en kvarting och ett par starköl, kanske inte värst, men då jag drack oftast på tom mage så gav det ändå rätt så bra effekt.

Gjorde dock misstaget att fira 3 månader med att på nyårs dricka en 7a och en massa öl, och har kännt suget efter det sedan dess.

Och nu är suget värre än någonsin, riktigt jobbigt, då man inte har viljestyrkan att stå emot då man har mycket annat skit på g i livet.

Någon som har något tips på vad man kan göra?

Träna. Har du extrakilon är det dessutom motiverande att se dem rasa utan att låta alkohol försöra processen.

Får man fråga hur din konsumtion gav dig problem? Den låter rätt sparsam faktiskt men alla är så klart olika. När jag var helgalkis som värst krökade jag torsdag till lördag samt ibland även söndag för att få stanna kvar ett tag till, med sjukanmälan måndag till följd.
Citera
2017-02-27, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Träna. Har du extrakilon är det dessutom motiverande att se dem rasa utan att låta alkohol försöra processen.

Får man fråga hur din konsumtion gav dig problem? Den låter rätt sparsam faktiskt men alla är så klart olika. När jag var helgalkis som värst krökade jag torsdag till lördag samt ibland även söndag för att få stanna kvar ett tag till, med sjukanmälan måndag till följd.

Mjo, träning har varit i baktankarna men inte orkat, vet att man bara måste komma igång.

Ensamhet, förlorade vänskap, stannade hellre hemma än att fara till familjen som bara blev helger, Lördag eller Sondag och söndagarna var förstörda när man drack, och lite till.

Hela veckorna gick åt till att jobba, samt att bara sitta framför datorn på helgerna, och ibalnd hänga med dem man hängde med då, men blev mindre av det när det känndes skönare att bara sitta hemma och dricka och se på film eller spela.
Citera
2017-03-01, 20:56
Medlem
ratrace0s avatar
Har varit helgalkis sen ett par år tillbaka nu, dricker ibland på vardagar också men inte lika mycket, i början var det kul och festa med vänner men nu har det övergått till ensamdrickande som börjar på fredan så fort man kommer hem och slutar med att man ofta går ut och tar några på det och blir svin full och hela helgen är körd då jag forsätter supa på lördag då det är för jobbigt att göra något annat.

Det enda som hjälper för mig och andra som jag läst här är att hålla på att sporta då intresset av att utvecklas och bli bättre i sporten jag håller på med överväger valet att supa skallen av mig och vakna upp som ett rövhål dagen efter, det vinner man inget på enligt min erfarenhet
Citera
2017-03-06, 17:54
Medlem
Lämnade ett behandlingshem tidigare än avtalad tid och ska nu påbörja öppenbehandling hos socialtjänsten. Är det någon som har fått hjälp till nykterhet via dem?
Citera
2017-03-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Jag är som en jävla karusell. Dricker brutalt, sen får jag så brutal ångest så jag jagar droger, sen så är kicken och glädjen borta med det också.
Sen är jag nykter i 2-3 månader. Sen börjar allt om igen, fan vad less jag är. Det sjukaste är att jag har ett fast jobb med många drog/nykterhetskontroller,men jag fastnar aldrig i dem, nästan så jag önskar.
Sista jag spårade deluxe så jagade jag igenom hela stan på fentanyl, jag menar hur smart är man då????
För att i nästa andetag vara nykter, det är så lätt att dra på masken på en måndagmorgon och låtsas vara seriös.

Prata med någon på jobbet har du mycket drogtester där så är de med sannolikhet ett större företag prata med din chef eller någon annan de kan hjälpa dig att hitta en väg. Är de medvetna om ditt problem så kan de stötta och hjälpa. Be om mer ansvar på jobbet med mer ansvar kan man växa man kan faktiskt jobba sig ut från problemen. Själv är jag helt vit i snart 2 månader och inga skandaler på kanske 5 jag tog steget och berättade öppet om mitt missbruk klart jag kanske trillar dit igen men gör jag de så vet jag att det finns de som hjälper till upp igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in