2016-09-30, 04:45
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Trots över 5 års nykterhet använder jag fortfarande en dag i taget tänket. Jag tar inget direkt beslut dagligen som jag gjorde i början men när de mörka tankarna sköljer över mig känns det bättre att tänka att om jag vill så super jag imorgon. Inte idag dock.

Det finns ett liv utan alkohol och droger, hur omöjlig och skrämmande nykterheten än kan kännas så är det aldrig försent att göra en förändring.

Att bli nykter är det bästa, och samtidigt det smärtsammaste, jag gjort i hela mitt liv. Alla kategorier.

Jag har precis börjat inse allvaret i mitt beroende genom att börja på på NA t.e.x.

Bara för något år sedan när jag skrev i den här tråden förstod jag inte riktigt detta och levde i någon självförnekelse - jag är allergisk mot alkohol och har förstått att jag har allvarliga problem.

Att börja gå på NA var det bästa beslutet jag gjort på länge - det har gett mig ett klart perspektiv på mitt liv. Nu är antabus nästa steg.

Är dock glad att jag insåg detta vid en så pass låg ålder (haft problem med alkohol och droger i 8 år) men det är inte förrän de senaste 3 åren det lett till allvarliga negativa konsekvenser och jag insett att jag har serious problem som bara kommer bli värre om jag inte fortsätter på den stigen jag just hittat. T.e.x. NA-möten, nolltolerans mot ens en lättöl och att börja med antabus som en sorts (garanti).

Jag tror på mig själv, tror på NA-gemenskapen och att antabus kommer hjälpa mig i början.

Att jag är "allergisk" mot alkohol har jag börjat inse nu och till och med lärt mig att acceptera att jag inte ens kan ta en en glögg på julafton - vinsten är större!

KÄMPA PÅ BRÖDER/SYSTRAR! Gillar denna tråden!
Senast redigerad av Hysteria90 2016-09-30 kl. 05:22.
Citera
2016-09-30, 19:30
Medlem
Kan man skriva i den här tråden trots att man inte har alkoholproblem, men bestämt sig för att bli nykter ändå? (Eller så lever man i förnekelse kanske)
Aldrig brukat alkohol på veckodagar och det var länge sen jag drack varje helg. Hade dock ett missbruk av andra droger för ett par år sen som jag tagit mig ur men med psykos/paranoia/depression i bagaget. De enda jag känner när jag är ute o dricker är att när man kommer över en viss gräns i alkoholintaget så styr jag inte längre och man slutar inte dricka förrän man går hem. Det kanske räknas som missbruk, vad vet jag.
Citera
2016-09-30, 23:08
Moderator
Morfar-52s avatar
Inlägg flyttade till tråden (FB) Jag fick Selincro utskrivet mot min alkoholism
Citera
2016-10-17, 09:22
Medlem
Nu har jag varit spiknykter i tre månader sen senaste klavertrampet och det har varit hur lugnt som helst.
Ända tills i lördags när jag hällde upp ett glas juice och sa till sambon att det smakar ju helt ok även utan vodka. Jag skämtade såklart men efter det så kom jag på mig själv att tänka på öl och på vilken gin som är godast
Är man så jävla lättpåverkad?

Nåja, jag drack inget och var inte nära att göra det heller, blir intressant att se om det går tillbaka till att vara enkelt att hålla sig nykter eller om jag börjar fantisera om alkohol igen. Tänker då absolut inte börja dricka igen, om jag inte klarar det på egen hand så söker jag hjälp, att börja smådricka är inget alternativ.
Det är ju så det brukar börja för mig, nästan alltid efter 3 månader också.
Först tankar på grogg i nån vecka, sen tar jag en eller två öl och är nöjd med det tills jag efter nån månad helt plötsligt vaknar bakfull och utan den minsta aning om vad som hänt. Suck.
Citera
2016-10-22, 12:33
Medlem
Yeahvlens avatar
Från och med söndag, det vill säga imorgon tänker jag börja leva ett nyktert liv.

Kan väl kort nedan presentera lite av vad alkoholen ställt till med i mitt liv hittills, 26 år gammal.

Förstört mitt liv i allmänhet genom att förstöra väldigt fina förhållanden man haft med människor en gång i tiden. Blivit av med körkort, arbete och bostäder. Hamnat i drogträsket periodvis, vilket resulterat i kriminalitet och kortare fängelsestraff. Hamnat i fel umgängeskretsar... Ja, ni förstår ju.

Bara ett urplock av vad som händer i mitt liv när jag dricker alkohol. Ändå dricker jag alkohol. Fortfarande, och allt för ofta. Hur kan man ens göra så mot sig själv? Problemet när jag dricker är att det finns inget stopp. Börjar jag på fredag efter jobbet så slutar det inte förrän söndag kväll, eller tills dess att drickan är slut, men det problemet är ju ändå ganska lättlöst när som helst på dygnet....

Allting känns som en "då" och "nu-tid". Jag vill tillbaka till det livet jag hade innan drickandet eskalerade.

Nog med att tycka synd om sig själv. Ville nog mest bara skriva av mig och berätta för mig själv att jag idag insåg att jag ej kan hantera alkoholen. Vi måste bryta vårt förhållande. Ett liv med alkohol kommer inte att fungera.
Citera
2016-10-23, 13:51
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen
Från och med söndag, det vill säga imorgon tänker jag börja leva ett nyktert liv.

Kan väl kort nedan presentera lite av vad alkoholen ställt till med i mitt liv hittills, 26 år gammal.

Förstört mitt liv i allmänhet genom att förstöra väldigt fina förhållanden man haft med människor en gång i tiden. Blivit av med körkort, arbete och bostäder. Hamnat i drogträsket periodvis, vilket resulterat i kriminalitet och kortare fängelsestraff. Hamnat i fel umgängeskretsar... Ja, ni förstår ju.

Bara ett urplock av vad som händer i mitt liv när jag dricker alkohol. Ändå dricker jag alkohol. Fortfarande, och allt för ofta. Hur kan man ens göra så mot sig själv? Problemet när jag dricker är att det finns inget stopp. Börjar jag på fredag efter jobbet så slutar det inte förrän söndag kväll, eller tills dess att drickan är slut, men det problemet är ju ändå ganska lättlöst när som helst på dygnet....

Allting känns som en "då" och "nu-tid". Jag vill tillbaka till det livet jag hade innan drickandet eskalerade.

Nog med att tycka synd om sig själv. Ville nog mest bara skriva av mig och berätta för mig själv att jag idag insåg att jag ej kan hantera alkoholen. Vi måste bryta vårt förhållande. Ett liv med alkohol kommer inte att fungera.

Du är knappast ensam, jag bl.a. känner igen mig i det du beskriver. Hur känns det idag, är du lika målmedveten?
Citera
2016-10-29, 05:33
Medlem
8 månader sen dricker jag ett glas vin och drack till jag glömde allt. Jag har druckit 5 flaskor på 2 dagar. Jag försöker börja om. Så lätt att börja dricka igen. Jag äcklar mig själv
Citera
2016-10-29, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Nu har jag varit spiknykter i tre månader sen senaste klavertrampet och det har varit hur lugnt som helst.
Ända tills i lördags när jag hällde upp ett glas juice och sa till sambon att det smakar ju helt ok även utan vodka. Jag skämtade såklart men efter det så kom jag på mig själv att tänka på öl och på vilken gin som är godast
Är man så jävla lättpåverkad?

Nåja, jag drack inget och var inte nära att göra det heller, blir intressant att se om det går tillbaka till att vara enkelt att hålla sig nykter eller om jag börjar fantisera om alkohol igen. Tänker då absolut inte börja dricka igen, om jag inte klarar det på egen hand så söker jag hjälp, att börja smådricka är inget alternativ.
Det är ju så det brukar börja för mig, nästan alltid efter 3 månader också.
Först tankar på grogg i nån vecka, sen tar jag en eller två öl och är nöjd med det tills jag efter nån månad helt plötsligt vaknar bakfull och utan den minsta aning om vad som hänt. Suck.

Vaknade utan minne nu också och det har hänt förut. Lycka till
Citera
2016-10-30, 20:45
Medlem
Insett att jag har alkoholproblem.. Har bortförklarat det tidigare och sagt att "jag kan hålla mig lugn om jag försöker. Och visst, det stämmer, men dricker jag så lite under en kväll så får jag fokusera på att inte dricka, så då glömmer jag bort att ha roligt.

Någon här som slutat dricka alkohol men som fortsatt gå ut och träffa folk på krogen? Vad kan man förvänta sig för respons och reaktioner?
Citera
2016-10-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen

Tror jag är på väg till det du beskriver om jag fortsätter dricka. Tappat kontrollen senaste gångerna jag druckit på ett sätt som skrämmer mig själv. Aldrig varit den som slagits men det har nu hänt på sistone, har dock haft tur som ej blivit anmäld eller fått några svåra konsekvenser.
Citera
2016-10-31, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perryskt
Insett att jag har alkoholproblem.. Har bortförklarat det tidigare och sagt att "jag kan hålla mig lugn om jag försöker. Och visst, det stämmer, men dricker jag så lite under en kväll så får jag fokusera på att inte dricka, så då glömmer jag bort att ha roligt.

Någon här som slutat dricka alkohol men som fortsatt gå ut och träffa folk på krogen? Vad kan man förvänta sig för respons och reaktioner?

Om du är ung och har fastnat i festa-varje-helg-beteendet så kan du börja med en vit månad eller två och se om det hjälper för att bryta mönstret.
Sen kanske du kan dricka mer normalt igen.
Känner många som gått från helt sjukt festande i ungdomsåren till normalt alkoholbruk när de närmat sig 30. Tyvärr funkade det inte så för mig...

Att gå nykter på fester eller krogar har jag inga problem med, vissa tycker att det är rena döden.
Citera
2016-10-31, 08:59
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perryskt

Jo, fast det ska sägas att krogen inte riktigt blir samma sak. Kan vara en bra ögonöppnare om de du går ut med gärna krökar på ganska duktigt, ser lite sådär kul ut med nyktra ögon. Nuförtiden börjar de flesta av mina vänner nöja sig med några få öl eller varannan alkoholfri ändå, så med åldern blir det lättare.

Var nykter ett år under studietiden också, det värsta var inte att hålla sig från alkoholen (gick på antabus då f.ö.) det värsta var frågor, ifrågasättandet och att folk blir jävligt provocerade av det. Sjukt är det. Säg på en gång att du är alkis och inte bör dricka istället för att komma med "bortförklaringar" till att du inte dricker, blir så mycket lättare då. Om du nu vill berätta det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in