Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Din hypotes renderar dig en praktfull fjäder i foliehatten.

Jag vet inte vilka intressen, eller varför, som skulle vilja inflatera begreppet seriemord. Tabloidpressen som säljer lösnummer?
Det där med narcissism är tveeggat. Hur många seriemord som drivs av narcissistiska motiv eller utförs av narcissistiskt präglade mördare vet jag inte. Det tveeggade med det hela - om man tänker sig att som stipulerad intressent vilja minska de narcissistiskt motiverade morden - är att inflation av begreppet kanske stimulerar till högre mordaktivitet, för att narcissterna då sporras att utmärka sig genom det sätt de kan: att överglänsa alla andra, dvs utföra fler eller vidrigare mord. Men det bygger på antagandet att narcissisten också är exhibitionist. Vad med narcissister utan exhibitionistisk läggning; finns de, eller behöver de en publik? I så fall hur publik publik? Teoretiskt går det ju att vara narcissistisk utan krav på exhibitionism; bekräftelsen kanske kan komma ur en snävare krets - kanske så snäv som bara mördare och offer?
Nej, tabloidpressen vill säkerligen inte inflatera begreppet

Men FBI vill garanterat precis tvärtom. Påminn mig, vem var det som ville sänka "kraven"?
Narcissisten vill ha
status. Loser for life eller royalty i finkan/tjusigt martyrskap, typ. Om man drivs av oändlig hunger efter status och den är för jobbig att uppnå och man dessutom känner sig kränkt av sin mamma (narcissism är till viss del smittsamt från förälder till barn) kanske riskgrupperna ligger lite extra pyrt till i grannskapet.
Många seriemördare lider av narcissism och inte antisocial personlighetsstörning. Många har en kombo. Rätt vettig kriminalpolitisk move egentligen.