Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-16, 17:29
  #637
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Man undviker att åka fast vid första mordet, man får heller inte planera för mycket tror jag då det i sig kan vara ett sätt att lämna spår efter sig. Undvik digitala prylar i så stor mån som möjligt, mobilen får du lämna hemma, eller sluta av den helt i några år innan mordet. Men redan nu har du gjort bort dig genom att skriva om det på Flashback, du har lämnat ditt första grova digitala avtryck.
Man bör nog även bo själv och ha så liten social kontakt som möjligt, så man går under radarn för samhället. Men även en sån sak kan vara suspekt och misstänkt.


Ja verkligen
Framförallt om man svarar sig själv kl 05 på morgonen.

Jag tror snarare att det är bättre om man är väldigt social och har en stor umgängeskrets. Även har familj.
Polisen misstänker nog mer de ensamma och ”utanför”.
Givetvis spekulation baserat på dokumentärer, serier och filmer.
Citera
2024-03-16, 18:32
  #638
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag tror snarare att det är bättre om man är väldigt social och har en stor umgängeskrets. Även har familj.
Polisen misstänker nog mer de ensamma och ”utanför”.
Givetvis spekulation baserat på dokumentärer, serier och filmer.

Mjae, fördelen med lite social kontakt är att det finns färre som kan misstänka dig. I Sverige så funkar det rätt bra eftersom vi ofta inte lär känna våra grannar i trapphusen, så det är inte utstickande att inte gå på möten med Hyresgästföreningen och att inte umgås med arbetskamrater utanför arbetstid till exempel. Att dessutom inte ha digitala fotspår som sociala nätverk minskar också chansen att bli utpekad av någon främling.

Se på Daniel Nyqvist, även känd som dubbelmördaren i Jönköping. Han gick under radarn länge och åkte endast fast på grund av att han lämnat DNA på platsen. Han var en total loner, hade inte sociala kontakter varken i verkliga livet eller mycket som vi har kunnat hitta på nätet. Trots att han passade in i gärningsmannabeskrivningen och bodde inte långt från brottsplatsen så lyckades ingen peka ut honom.

Men ja, till att börja med så är det inte helt smart att skriva frågan på Flashback hur man kommer undan.
Citera
2024-03-16, 19:17
  #639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag tror snarare att det är bättre om man är väldigt social och har en stor umgängeskrets. Även har familj.
Polisen misstänker nog mer de ensamma och ”utanför”.
Givetvis spekulation baserat på dokumentärer, serier och filmer.

Möjligen om man tillhör någon form av sekt där alla håller varandra om ryggen, alternativet är väl att man tillhör ett gäng där folk skyddar varandra, ingen golar en polare.

Familj kan vara ett bra skydd också, om din fru kan ge dig alibi, fast än du egentligen saknar det.
Men då fattar ju frugan vad du gjort och du står i evig tacksamhetsskuld till henne.

Daniel Nyqvist är nog typexemplet på hur en seriemördare kan komma undan genom att ha minimalt med sociala kontakter, även Ragnar Nilsson kunde ha kommit undan med lite flyt. Men han lyckades ju mörda minst 3 personer, oklart om man han mördat fler innan trippelmordet, jag tror det iaf!

Edvin Gyllensvaan åkte väl fast på digitala spår.
__________________
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-03-16 kl. 19:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback