2016-08-17, 23:42
Medlem
Prawitzs avatar
Det här är ett extremt intressant fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cleveland_Torso_Murderer
Citera
2016-08-20, 20:30
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Det här är ett extremt intressant fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cleveland_Torso_Murderer
Instämmer!

Om man kollar på probable date of death's i tabellen så ser mönstret ut som en duo i mina ögon. Morden kommer två i taget, oftast en man och en kvinna ibland t o m två på samma dag - utan att det blir spree. Första två morden sker ungefär samtidigt på två män. Därefter är det en kvinna för varje man, så en upptäcker väl efter första mordet att han hellre vill mörda bruttor och sen gör han det, pekar på två GM.

Och MO är ju också intressant. Halshuggningar är knepiga, du måste typ ha ett svärd eller en yxa skulle jag gissa. Och inget av det är väl ideal weapon of choice för bruttor, så det pekar väl på att båda ev GM är män.

För att klara upp: att någon stackars Cleveland-bo ärver sin döda släktings samling mänskliga dödskallar och lämnar in dem till polisen och att polisen dna-testar dem och kan binda dem till någon av BO
Citera
2016-10-18, 18:34
Medlem
Ettsjutrettons avatar
En svensk, mycket litet omskriven, kandidat är lustmördaren som denna artikel berör: https://brottsarkivet.wordpress.com/2016/09/20/lustmordaren/

Stryper en prostituerad kvinna i november 1975. Nästan exakt två månader senare stryper han en kvinna han träffat ute på dans. Enligt egen utsago njöt han av polisens misslyckade försök att få fatt på GM i det första fallet, han återupprepade därmed sitt MO men drabbades av något slags samvetskval. Dömdes till rättspsykiatrisk vård som brukligt vid denna tid.
Citera
2016-10-27, 16:31
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
En svensk, mycket litet omskriven, kandidat är lustmördaren som denna artikel berör: https://brottsarkivet.wordpress.com/2016/09/20/lustmordaren/

Stryper en prostituerad kvinna i november 1975. Nästan exakt två månader senare stryper han en kvinna han träffat ute på dans. Enligt egen utsago njöt han av polisens misslyckade försök att få fatt på GM i det första fallet, han återupprepade därmed sitt MO men drabbades av något slags samvetskval. Dömdes till rättspsykiatrisk vård som brukligt vid denna tid.
Man måste ha haft ihjäl minst tre personer vid tre olika tillfällen för att vara seriemördare.
Citera
2016-10-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Man måste ha haft ihjäl minst tre personer vid tre olika tillfällen för att vara seriemördare.
FBI sägs sätta gränsen lägre - redan vid två mord vid två olika tillfällen:

Citat:
The Federal Bureau of Investigation (FBI), for example, defines serial killing as "a series of two or more murders, committed as separate events, usually, but not always, by one offender acting alone".

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_killer

Kanske är det tillräckligt psykologiskt avvikande för att det ska anses meningsfullt att sätta definitionen redan vid två. En gång är ju ingen gång, för att uttrycka det drastiskt. Men två gånger, vid olika tillfällen, är en desto större bedrift; nog för att skilja ut sig som något extra. Ju fler mord desto mer psykologiskt avvikande eller "affärsmässigt" likgiltigt.
Citera
2016-10-28, 08:16
Avslutad
Jag såg en bra dokumentär på TV4 Fakta om en rysk snubbe som hade ihjäl en massa (Obs, ej Tjikatilo) genom att dra in sina offer i en skog och kötta dem. Han bodde i närheten har jag för mig och var ganska obetydlig som person. Och hade någon form av relation med en kvinna och ett styvbarn fanns nog med i bilden också. Tror han dödade typ 14 eller nåt liknande. Han gäckade polisen länge trots att de fick tips om honom.

Sen borde maffiamedlemmar räkans som seriemördare. Även om de flesta dödar för pengar, makt och inom gruppen(maffia). Men det finns också maffiamedlemmar som njuter av att döda och typ dödade alla de kunde komma åt. Kolla på Inside The American Mob på YT, jävligt bra serie där maffiamedlemmarna Crazy Phil och Nicky Scarfo figurerar. Två kompletta galningar som dödade massa människor och njöt av det.

Best death face ever?
LÄNKTEXT
Senast redigerad av GenesisP 2016-10-28 kl. 08:36.
Citera
2016-10-31, 11:06
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
FBI sägs sätta gränsen lägre - redan vid två mord vid två olika tillfällen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_killer

Kanske är det tillräckligt psykologiskt avvikande för att det ska anses meningsfullt att sätta definitionen redan vid två. En gång är ju ingen gång, för att uttrycka det drastiskt. Men två gånger, vid olika tillfällen, är en desto större bedrift; nog för att skilja ut sig som något extra. Ju fler mord desto mer psykologiskt avvikande eller "affärsmässigt" likgiltigt.
Grejen är ju mest att vi isf får helt sjuka mängder seriemördare.
Citera
2016-10-31, 11:40
Medlem
Citat:
Grejen är ju mest att vi isf får helt sjuka mängder seriemördare.
Ja, det har gått inflation i begreppet.
Citera
2016-11-01, 18:43
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ja, det har gått inflation i begreppet.

Är jag tinfoil som tänker att det finns många intressen som väldigt gärna vill ha en inflation? Ju mindre celebpoints, desto mindre narcissistiskt motiverade seriemord typ.

Undrar om de sänkt gränsen för massmord också?
Citera
2016-11-01, 19:54
Medlem
Citat:
Är jag tinfoil som tänker att det finns många intressen som väldigt gärna vill ha en inflation? Ju mindre celebpoints, desto mindre narcissistiskt motiverade seriemord typ.

Undrar om de sänkt gränsen för massmord också?
Din hypotes renderar dig en praktfull fjäder i foliehatten. Jag vet inte vilka intressen, eller varför, som skulle vilja inflatera begreppet seriemord. Tabloidpressen som säljer lösnummer?

Det där med narcissism är tveeggat. Hur många seriemord som drivs av narcissistiska motiv eller utförs av narcissistiskt präglade mördare vet jag inte. Det tveeggade med det hela - om man tänker sig att som stipulerad intressent vilja minska de narcissistiskt motiverade morden - är att inflation av begreppet kanske stimulerar till högre mordaktivitet, för att narcissterna då sporras att utmärka sig genom det sätt de kan: att överglänsa alla andra, dvs utföra fler eller vidrigare mord. Men det bygger på antagandet att narcissisten också är exhibitionist. Vad med narcissister utan exhibitionistisk läggning; finns de, eller behöver de en publik? I så fall hur publik publik? Teoretiskt går det ju att vara narcissistisk utan krav på exhibitionism; bekräftelsen kanske kan komma ur en snävare krets - kanske så snäv som bara mördare och offer?
Citera
2016-11-02, 09:33
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Din hypotes renderar dig en praktfull fjäder i foliehatten. Jag vet inte vilka intressen, eller varför, som skulle vilja inflatera begreppet seriemord. Tabloidpressen som säljer lösnummer?

Det där med narcissism är tveeggat. Hur många seriemord som drivs av narcissistiska motiv eller utförs av narcissistiskt präglade mördare vet jag inte. Det tveeggade med det hela - om man tänker sig att som stipulerad intressent vilja minska de narcissistiskt motiverade morden - är att inflation av begreppet kanske stimulerar till högre mordaktivitet, för att narcissterna då sporras att utmärka sig genom det sätt de kan: att överglänsa alla andra, dvs utföra fler eller vidrigare mord. Men det bygger på antagandet att narcissisten också är exhibitionist. Vad med narcissister utan exhibitionistisk läggning; finns de, eller behöver de en publik? I så fall hur publik publik? Teoretiskt går det ju att vara narcissistisk utan krav på exhibitionism; bekräftelsen kanske kan komma ur en snävare krets - kanske så snäv som bara mördare och offer?
Nej, tabloidpressen vill säkerligen inte inflatera begreppet Men FBI vill garanterat precis tvärtom. Påminn mig, vem var det som ville sänka "kraven"?

Narcissisten vill ha status. Loser for life eller royalty i finkan/tjusigt martyrskap, typ. Om man drivs av oändlig hunger efter status och den är för jobbig att uppnå och man dessutom känner sig kränkt av sin mamma (narcissism är till viss del smittsamt från förälder till barn) kanske riskgrupperna ligger lite extra pyrt till i grannskapet.

Många seriemördare lider av narcissism och inte antisocial personlighetsstörning. Många har en kombo. Rätt vettig kriminalpolitisk move egentligen.
Citera
2016-11-02, 09:37
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
- om man tänker sig att som stipulerad intressent vilja minska de narcissistiskt motiverade morden - är att inflation av begreppet kanske stimulerar till högre mordaktivitet, för att narcissterna då sporras att utmärka sig genom det sätt de kan: att överglänsa alla andra, dvs utföra fler eller vidrigare mord.
Hur som helst kommer det räcka med två
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in