2016-10-30, 22:43
  #49465
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Vilken uppgift har de ändrat?
http://hpakademin.se/hogskoleprovet-2016-fragor-och-svar/#comment-996

Vill minnas att jag läste att de ändrade en under lördagen också, men lyckas inte söka fram det nu och har inte tid att ögna igenom resterande kommentarer.
Citera
2016-10-30, 23:08
  #49466
Medlem
1,5 - 1,6 på KVA. Hur höjer man sig från slarvfel? Kändes som jag hade koll på alla frågor.
Citera
2016-10-30, 23:09
  #49467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pensionerad
Tredje gången jag skrev detta (1.35 respektive 1.5 tidigare), har tidigare pluggat inför provet ganska grundligt men nu kom jag in helt oförberedd och sedermera också efter en förhållandevis tuff utekväll som slutade runt 03.

Landade på 73/80 på VERB (varav verb2 utan ett enda fel) samt 66/80 på KVA. Alltså orimligt bra med tanke på förutsättningar. Hur känner ni övriga, var detta prov lättare än tidigare och vad kan man förvänta sig när det kommer till normering?

Utöver detta undrar jag också vad som händer om provledaren inte signerar legitimationskontrollen, det var hennes första gång som provledare och jag såg nämligen inte att hon gjorde det en enda gång. Sen kan det självfallet vara så att hon gjorde det under pausen. Orimligt att hela vårt klassrums resultat diskvalificeras. Är det något man bör uppmärksamma för Studera?

Har själv varit provledare, och jag signerade inte mina när jag samlade in dem och kollade leg, utan direkt i pausen efteråt, för att spara tid. Är väldigt tighta marginaler och det tar tid att göra det för varje enskild. Kan också meddela att nästa steg är att provledare lämnar allt till en materialansvarig, och om det inte är ifyllt så fixas det där. Så oroa dig inte, era prov är safe.
Citera
2016-10-31, 00:05
  #49468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drole
http://hpakademin.se/hogskoleprovet-2016-fragor-och-svar/#comment-996

Vill minnas att jag läste att de ändrade en under lördagen också, men lyckas inte söka fram det nu och har inte tid att ögna igenom resterande kommentarer.

Skrev till dem och frågade; de har bara ändrat den. Men blir väldigt förvånad över att de svarat C där istället för D. Nån som kan föklara? Fråga 39 PP2
Citera
2016-10-31, 00:31
  #49469
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azreqt
1,5 - 1,6 på KVA. Hur höjer man sig från slarvfel? Kändes som jag hade koll på alla frågor.

Det är nog bara att nöta massor av uppgifter och försöka kartlägga vilka eventuella fel du gör i första försöket på respektive uppgift för att se om det finns något mönster.
Citera
2016-10-31, 01:27
  #49470
Medlem
Finns det möjlighet att få ut facit för utprövningsdelen? Är bara nyfiken hur jag presterade däe
Citera
2016-10-31, 02:18
  #49471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CollKile
Efter rättning från HPAkademins facit ser det ut som jag resulterade i 73/80 på verbala och 74/80 på mattedelen. 74/80 på matte verkar alltid räcka för 2.0, men vad jag undrar över är den verbala. Vad jag kan se räckte 73/80 till 2.0 vt2014, men sen dess har man behövt 75/80. Någon rutinerad HP-skrivare som har någon magkänsla om hur detta prov ställer sig i svårighetsgrad till tidigare prov? Samt kommer alla åtgärder mot fusk ha haft någon påverkan?

Egentligen var jag nöjd så länge jag får 1.8+, men nu när pluggandet gav sådan belöning börjar man få lite ångest att man skulle sluta på 1.95
Riktigt imponerande!
Satsar själv på 2.0 för att komma in på Handels i Stockholm.
Skrivit provet fyra gånger med denna gång inräknad.
Fick 1,35 första gången som 18-åring helt utan förstudier och utan gymnasieutbildning. Andra gången förberedde jag mig så till den milda grad att jag höjde mig marginellt till 1.45.
Tredje gången pluggade jag ämnen på komvux och studerade en del inför provet. Fick då resultatet 1.75.
Denna gång verkar vara sämre med en sex månaders (särskrivning?) viloperiod bakom mig. Började plugga inför provet några dagar innan och verkar nu ha landat 68 på KVA och 66 på VER.
Fick 11/20 på ORD vilket är sådär lagom bra...

Är bara intresserad av din process. Har du gjort provet tidigare? Vilket resultat fick du då, i sådana fall?


En allmän fråga: Hur gör ni andra för att maximera ORD-delen? Prestationen där känns tyvärr mer åldersbaserad än något annat. En bättre indikator på hur väl man förstår språket får man väl ur LÄS och MEK, så varför existerar ens ORD?

Jag har full tilltro till min förmåga att uppfylla mina uppsatta mål, även om ORD-delen kommer bli rejält knepig.
Någon annan som känner igen sig och som ökat sitt ORD-resultat så till den grad jag ämnar?

Tack på förhand!
Farfarfar
Citera
2016-10-31, 02:42
  #49472
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarfar
Riktigt imponerande!
Satsar själv på 2.0 för att komma in på Handels i Stockholm.
Skrivit provet fyra gånger med denna gång inräknad.
Fick 1,35 första gången som 18-åring helt utan förstudier och utan gymnasieutbildning. Andra gången förberedde jag mig så till den milda grad att jag höjde mig marginellt till 1.45.
Tredje gången pluggade jag ämnen på komvux och studerade en del inför provet. Fick då resultatet 1.75.
Denna gång verkar vara sämre med en sex månaders (särskrivning?) viloperiod bakom mig. Började plugga inför provet några dagar innan och verkar nu ha landat 68 på KVA och 66 på VER.
Fick 11/20 på ORD vilket är sådär lagom bra...

Är bara intresserad av din process. Har du gjort provet tidigare? Vilket resultat fick du då, i sådana fall?


En allmän fråga: Hur gör ni andra för att maximera ORD-delen? Prestationen där känns tyvärr mer åldersbaserad än något annat. En bättre indikator på hur väl man förstår språket får man väl ur LÄS och MEK, så varför existerar ens ORD?

Jag har full tilltro till min förmåga att uppfylla mina uppsatta mål, även om ORD-delen kommer bli rejält knepig.
Någon annan som känner igen sig och som ökat sitt ORD-resultat så till den grad jag ämnar?

Tack på förhand!
Farfarfar

Hur gick dina processer till under perioden du höjde dig? Kan du elaborera?
Citera
2016-10-31, 03:06
  #49473
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Finns det möjlighet att få ut facit för utprövningsdelen? Är bara nyfiken hur jag presterade däe

Nej.
Citera
2016-10-31, 08:25
  #49474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Nej.


Var det inte så att man fick facit för utprovningsdelen förra gången?
Citera
2016-10-31, 08:43
  #49475
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Var det inte så att man fick facit för utprovningsdelen förra gången?

Uppgifterna kommer att användas till framtida högskoleprov. Varför skulle de släppa facit till uppgifterna?
Citera
2016-10-31, 08:46
  #49476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Uppgifterna kommer att användas till framtida högskoleprov. Varför skulle de släppa facit till uppgifterna?


Sant, men är det exakt samma uppgifter som kommer tillbaka senare eller är det formen/typen av uppgift?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in