Resultatet är släppt nu. Finns på hogskoleprov.nu fick exakt samma som förra året. Crap. Dock 10 poäng fler rätt i år men det spelar inte direkt någon roll.
Fick exakt det jag hoppats på, 1.4, vilket bör räcka för att komma in på det jag tänkte söka. Nu är det bara att hålla tummarna att inte antagningspoängen höjs rejält då, senaste åren har det legat på 1.35-1.40.
Oj, det blev en positiv överraskning här.
Fick 3 poäng mer än vad jag skrivit på kontrollpappret och fick därför 1.15 istället för 1.1 som jag hade förväntat!
Vad tror ni om den fortsätta utveckling kring normeringstabeller och de allt högre kraven? Alltså, kommer det i höst också krävas mer poäng än vanligt för en högre poäng? Kommer denna utveckling att fortsätta? Såklart svårt att säga redan nu, men det vore intressant att höra lite teorier.
Skrev inte heller något fel på det orangea pappret och jag klarade min minsta gräns för att vara nöjd, så jag klagar inte. Undrar bara vad ni tror om hösten, om det kommer krävas ännu sjuka poäng för att typ nå 1.5-1.6?
Andra gången jag gjorde HP nu med en hyfsad förbättring. Vad tror ni; är det möjligt att uppnå 1,45 i framtiden med mitt nuvarande resultat och en hel del plugg? Förbättrade mig rätt ok på kvant, blev överraskad över hur bra det gick på NOG.
Mitt första prov HT2015:
Din normerade poäng: 0.80
Ditt antal rätta svar: 81/160
XYZ 10 24
KVA 10 20
NOG 6 12
DTK 14 24
ORD 12 20
LÄS 7 20
MEK 11 20
ELF 11 20
Mitt andra prov VT2016:
Din normerade poäng: 1.00
Ditt antal rätta svar: 97/160
Blev en negativ överraskning.
En miss med överföringen till kontrollpappret fick mig istället att upskatta resultatet. Fick 72 på KVA, istället för 73, vilket gav 1,9; istället för 2,0.
Min resa:
VT 2015
XYZ 15 24
KVA 15 20
NOG 11 12
DTK 17 24
ORD 14 20
LÄS 13 20
MEK 15 20
ELF 14 20 ... 1,35 114/160
HT 2015
XYZ 17 24
KVA 15 20
NOG 10 12
DTK 21 24
ORD 15 20
LÄS 11 20
MEK 14 20
ELF 17 20 ... 1,45 120/160
VT 2016
XYZ 22 24
KVA 18 20
NOG 10 12
DTK 22 24
ORD 15 20
LÄS 20 20
MEK 17 20
ELF 14 20 ... 1,75 138/160
Finns fortfarande en hel del aspekter att förbättra. En av dessa vara varför mitt första test - utan någon som helst förberedelse - kunde ge mig ett bättre resultat på NOG-delen, än något av mina senare. Även ENG-delen är en, men nästa är då det verklgien gäller. Mot 2,0!
Ta gärna min resa som en inspiration, samt ett bevis, för att du alltid kan utvecklas!
Ge aldrig upp något som ni inte kan gå en dag utan att tänka på, mina vänner.
Farfarfar
__________________
Senast redigerad av Farfarfar 2016-05-09 kl. 09:17.
71-67 och 1.75, precis som jag trodde. Underbart! Satte 12/12 på NOG och 19/20 på ELF, vilket var över förväntan, men får jobba på MEK (15/20) och DTK (21/24, så jävla onödiga fel...).
Din normerade poäng: 2.00 Medelvärde normerad poäng: 0.87
Ditt antal rätta svar: 149 Antal provdeltagare: 75304
Provdel Ditt antal rätta svar Antal uppg. Medelv. samtliga provdelt. Normerad poäng per del
XYZ 23 24 13.5
KVA 17 20 11.1
NOG 11 12 6.4
DTK 23 24 14.2
Kvantitativ del 74 80 45.2 2.0
ORD 18 20 10.5
LÄS 18 20 10.9
MEK 19 20 11.4
ELF 20 20 11.5
Verbal del 75 80 44.3 2.0