2016-10-30, 20:56
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Tror ingen nämnt detta:

Elev: "Varför ska jag räkna/lära mig det här?
Lärare: " Kan vara bra att kunna när du handlar mat"

Kontentan är att lärare är precis som de flesta, väldigt dåliga på att motivera varför man ska lära sig matematik.

Vidare tror jag att en hel del upplever ämnet som svårt. Att vara dålig på ett ämne som har status är inte kul. Eftersom majoriteten inte upplever sig som duktiga på ämnet har man incitament att smutskasta det.
Citera
2016-10-30, 21:10
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Sen så saknades väl insikten att förstå hur det skulle hjälpa en i framtiden, när man är ung så är det ju mer där och då som gäller.

Fast denna brist på insikt förklarar inte varför de samtidigt övervärderar andra ämnen, som de likväl borde ha dålig insikt om dess viktighet. De andra ämnena köper de direkt om att de bör lära sig det utan att ifrågasätta.

Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Tror ingen nämnt detta:

Elev: "Varför ska jag räkna/lära mig det här?
Lärare: " Kan vara bra att kunna när du handlar mat"

Kontentan är att lärare är precis som de flesta, väldigt dåliga på att motivera varför man ska lära sig matematik.

Vidare tror jag att en hel del upplever ämnet som svårt. Att vara dålig på ett ämne som har status är inte kul. Eftersom majoriteten inte upplever sig som duktiga på ämnet har man incitament att smutskasta det.

Fast frågan dyker inte upp till att börja med när det gäller andra ämnen. Fast även om vi leker med tanken och tar historia som exempel...

Elev: "Varför ska jag lära mig om kungar?"

Det är ju här ännu svårare att besvara frågan, för här finns ju inte ens bra skäl.

Matematik har ju åtminstone ett svar från lärarna, fastän svaret tenderar att vara ett bekvämt sätt att undvika frågan. Ett sånt svar är ju dock mer sägande än inget svar alls. För många andra ämnen har ju inte ens ett skäl till varför man behöver kunna saken, som med matte där man åtminstone kan använda kunskapen till att handla mat. Så ironiskt nog även det halvtaskiga skälet som mattelärare brukar använda som svar, är mer skäl än vad skälet till att lära sig många andra ämnen har.
Citera
2016-10-30, 21:23
Medlem
Vedträs avatar
Kanske man är stolt över det för att markera någon sorts avstånd till de som säger sig gilla det - nördar. Eller så är det ett bekvämt/roligare förhållningssätt till att man saknar talang för det. Tror många yngre inte förstår hur många vägar matematik öppnar och hur centralt det är i samhället. Detta skyller jag på grundskolan o till viss del på universitet. För varje disciplin finns det otaliga balla exempel vad det banat vägen för. Det blir för abstrakt, nyttan för långt bort, osv. All vetenskap och ingenjörsarbete vilar, i grunden eller mer, på ämnet. Universum? Så synd att inte det görs tydligare.
Citera
2016-10-30, 22:03
Bannlyst
Ett sätt att utreda om folk har inneboende svårigheter eller helt enkelt negligerar matematik är sambandet mellan matematisk träning och faktiska färdigheter.

Finns det någon data på hur pass mycket träning påverkar matematisk färdighet? Hade jag blivit bättre än er om jag läst matematik 12 timmar om dagen i ett år? I nuläget förstår jag inte ens matematiska uttryck till att börja med. Jag har inte läst om vinklar, geometri, algebra, bråk, multiplikationstabellen. Ingenting.

Men jag är tämligen säker på att min kapacitet är hög sett till mina utmärkelser inom schack som är tungt analytiskt. Min styrka i schack är också kalkylering och logik. Det är möjligt att jag är en så kallad idiot savant inom just schack. Men sett till mina styrkor känns det mindre troligt att de inte har någon som helst koppling till matematik. Min vilja är också stark när jag väl riktat fokus mot något.
Citera
2016-10-30, 22:24
Bannlyst
Jag kan även tillägga, innan attacken påbörjas, att jag fullständigt hånades som nybörjare i schack. Folk ansåg att jag bör avlivas. Idag står de inte emot 10 drag innan ställningen är vunnen. Den intelligentaste killen i skolan (med råge) slutade även att spela mot mig. Det var inte roligt längre.

Träning, mina vänner, träning.
Citera
2016-10-30, 23:04
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern

Det är förstås ett problem, matematik är ju väldigt beroende av tidig kunskap. Så har man halkat efter och har kommit in en bit på utbildningen är det svårt att komma in mitt i.

Du vet att studiemedlet på högskolenivå går på en separat gräns än vad studiemedel för gymnasial nivå va? Så låt inte sånt hindra dig från att göra det du vill.

Jag har ingen koll på dylika detaljer. Men det skall jag kolla upp.
Citera
2016-10-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Men kräver matematik intellekt? Jag tror mer det kräver dizzeplin att hålla sig exakt till kokboken, kliver man över skaklarna blir det ankskit.
Kokboken?
Det handlar om att förstå koncept som vanligtvis är logiska konsekvenser av tidigare införda koncept.
Och att lära sig tillämpa de.

I matematik liksom flera andra ämnen ingår också att förstå problemet samt att förstå vad som frågas efter.
Samt att ur probleminsikten klara av att bygga en matematisk modell som man sedan klarar av att lösa ut svaret ur.

Jag ser inte att det skulle vara möjligt utan intellektuell kapacitet. (där kraven stiger med fortsatta studier).

Ser vi på de uppgifter som nämnts i trådenm så ser vi att i vinkelproblemet man behöver förstå problemet och inse att det kan mappas på en cirkel och känna till antalet grader i en cirkel. Man behöver också förstå vad som efterfrågas och korrekt mappa det på modellen.

Och vi ser att folk i tråden missat på problemförståelse, vad som efterfrågas och mappningen på en matematisk modell.

Tar vi sedan svängdörrs-flödesfrågan behöver man där ställa upp en modell för flödet. Samt tänka igenom om man behöver ta speciell hänsyn till start och stopp situationen. (Vilket man här förenklat bort).

Desto mer "avancerad" matematik desto större krav på intellektuell skärpa för att klara så väl problemförståelse som att skapa en matematisk modell som man dessutom skall klara att lösa.

----------------------------------
Hur många som skriver inlägg på Flashback tar och gör matematiska modeller och räknar efter innan dom skriver inlägg? (Där det är tillämpligt. Vilket är ganska ofta om det handlar om företeelser i verkligheten).
Svaret skulle jag säga är: extremt få.

Är orsaken möjligen att det låter (intellektuellt) jobbigt att göra det. Enklare då att bara låta känslorna tala.
Citera
2016-10-30, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kokboken?
Det handlar om att förstå koncept som vanligtvis är logiska konsekvenser av tidigare införda koncept.
Och att lära sig tillämpa de.

I matematik liksom flera andra ämnen ingår också att förstå problemet samt att förstå vad som frågas efter.
Samt att ur probleminsikten klara av att bygga en matematisk modell som man sedan klarar av att lösa ut svaret ur.

Jag ser inte att det skulle vara möjligt utan intellektuell kapacitet. (där kraven stiger med fortsatta studier).

Ser vi på de uppgifter som nämnts i trådenm så ser vi att i vinkelproblemet man behöver förstå problemet och inse att det kan mappas på en cirkel och känna till antalet grader i en cirkel. Man behöver också förstå vad som efterfrågas och korrekt mappa det på modellen.

Och vi ser att folk i tråden missat på problemförståelse, vad som efterfrågas och mappningen på en matematisk modell.

Tar vi sedan svängdörrs-flödesfrågan behöver man där ställa upp en modell för flödet. Samt tänka igenom om man behöver ta speciell hänsyn till start och stopp situationen. (Vilket man här förenklat bort).

Desto mer "avancerad" matematik desto större krav på intellektuell skärpa för att klara så väl problemförståelse som att skapa en matematisk modell som man dessutom skall klara att lösa.

----------------------------------
Hur många som skriver inlägg på Flashback tar och gör matematiska modeller och räknar efter innan dom skriver inlägg? (Där det är tillämpligt. Vilket är ganska ofta om det handlar om företeelser i verkligheten).
Svaret skulle jag säga är: extremt få.

Är orsaken möjligen att det låter (intellektuellt) jobbigt att göra det. Enklare då att bara låta känslorna tala.

Men allt du nämner är ju lagrad kunskap. Hur stor del av matematiken är "flytande" intelligens? Även vid problemlösningar har man ju lärt sig diverse tillvägagångsätt för att angripa specifika problem. Det är inte flytande intelligens för mig heller.
Citera
2016-10-30, 23:46
Bannlyst
För er som inte är insatta i psykologilingo så är flytande intelligens:

Fluid intelligence or fluid reasoning is the capacity to reason and solve novel problems, independent of any knowledge from the past

Visa mig ett sådant matematiskt problem
Citera
2016-10-31, 06:56
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Fast denna brist på insikt förklarar inte varför de samtidigt övervärderar andra ämnen, som de likväl borde ha dålig insikt om dess viktighet. De andra ämnena köper de direkt om att de bör lära sig det utan att ifrågasätta.

Du tycker att de andra ämnena övervärderas. Men de behöver inte vara övervärderade per se. Bara för att matematik är undervärderad.

Hur som helst tycker jag att tråden är slående för varför matematik har den position den har. Istället för att fokusera på varför värderas som det gör så blir fokus att lösa tal och diskutera om matematik är talang eller träning (som om det vore binomialt.)
Citera
2016-10-31, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Men allt du nämner är ju lagrad kunskap. Hur stor del av matematiken är "flytande" intelligens? Även vid problemlösningar har man ju lärt sig diverse tillvägagångsätt för att angripa specifika problem. Det är inte flytande intelligens för mig heller.

Finns det någon annan kunskap som inte bygger på lagrad kunskap?
Citera
2016-10-31, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Man kan ju vända på frågeställningen, varför tycker många personer som är begåvade inom matematik att dom är förmer än andra.

Ni lägger alldeles för stor vikt vid att vara duktig på matematik, det är ett av många verktyg här i livet. Kritiskt tänkande, intelligens m.m som har kommit på tal här i tråden kan man ha ändå utan att vara duktig på matematik.

Om vi ser på grundskolans resultat är det en otroligt liten andel som är duktiga på matematik.
Man kan i regel bli bättre men det blir inte lättare när man är äldre.
Är det en större andel som är duktiga på annat tex musik? Mobbas man om man är bra på musik?
Är det en vanföreställning att en bra musiker inte tränar musik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in