2016-10-30, 15:10
Medlem
[quote=spyder123|58869681]Vad menar du, klart att Skratch utvecklar sin abstrakta förmåga. Man ger en uppgift och sen får barnen lösa uppgiften. Det är precis som vilket programmeringsspråk som helst, fast visuellt.

Vad ställer detta krav på om inte abstrakt tänkande?
/QUOTE]

Ja just abstrakt tänkande är knappast för alla. Jag tycker dock att det är stor skillnad på Scratch och mera normala språk. Här får man en uppfattning om dagens grundskola:
http://www.skolverket.se/om-skolverk...ord%3Fk%3D2942
Det ser snarare ut som om ett litet fåtal klarar av programmering.
Citera
2016-10-30, 15:38
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Somliga av er har säkert växt upp och lagt märke till vilken anti-matematik-kultur som råder. Ni som är lärare lär märka av detta ännu mer än oss andra eftersom ni jobbar varje dag inom skolan. Redan när jag var liten tyckte jag detta var konstigt, fast tänkte inte så mycket mer på det utan trodde det bara var några enstaka dumma/butthurt elever som gick i mina klasser..

Har dock fått reda på senare dagar att detta är något som är utspritt världen över. Personer som Dawkins/Neil deGrasse Tyson har t.om en diskussion om det på Youtube, folk har skrivit om det på nätet också, så jag har insett att det är tydligen ett väldigt vanligt fenomen.

Googla på "people proud bad at math" så ska ni se hur mycket resultat ni får bara på den sökningen.

Diskussionsunderlaget
Så fort matematik dyker upp, även i den enklaste formen, så ska studenter alltid gråta ut i stil med "Vad för nytta kommer vi ha av detta senare" som de samtidigt har som ursäkt till att försumma matematik helt. Det är alltid matematik som får utstå dessa reaktioner.

Men det skumma är att de gladeligen lär sig att rita skrivstil, lär sig musik, religionskunskap och annat trams som de antagligen har ännu mindre nytta av. Fast dessa ämnen säger eleverna aldrig något sådant om.

Så redan där är idiotin ganska hög och man kan fråga sig hur människor tänker när de yttrar detta? Men det stannar inte där, idiotin är så mycket högre än detta, wait for it...

Folk är STOLTA över att de är dåliga på matematik?! Till och med till den grad att de skryter om att de är dåliga på det. Varför? Ingen skulle nånsin skryta om att de inte kan landskapen eller delstaterna i USA, vilket är totalt meningslöst. Såna saker får man som människa skämmas över, för då är man så "dum och oallmänbildad" enligt många.

Hur kan detta ha hänt med matematik just av alla ämnen? Det undervärderas som ett onödigt ämne som är mindre värt än de allra mest tramsiga ämnena, när det egentligen borde sättas som det i särklass viktigaste ämnet. Matematik står ju som grund för hela vårt moderna samhälle och utveckling.

Dessutom är matematik ett sånt pass viktigt ämne för förmågan att tänka logiskt. Denna sidan förklarar rätt bra några punkter kring detta:

https://www.quora.com/Why-is-it-cool...at-mathematics

Fråga till er som varit eller fortfarande är anti matematik
Ni som varit anti till matematik och sagt hur meningslöst ämne det är, vad har ni för förklaring till detta beteende? Varför säger ni inte samma sak om ämnen som faktiskt är meningslösa på riktigt?

Obligatorisk läsning (hård fast sann läxa till anti-matematiker):
http://thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=math

Några citat eftersom folk ofta är för lata för att klicka på länkar:

Sveriges IQ kommer sjunka och skolan kommer aldrig få mer resurser. Der är bara att ge upp.
Citera
2016-10-30, 15:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ett problem är att det är rent abstrakt.

Ett annat problem uppstår när man skall lösa problem i verkligheten. Då ska man klara av att ställa upp en matematisk modell för problemet och lösa den.
Och det skall vara en modell med vilken man löser problemet. Att lösa fel modell ger ju inte rätt svar.

Detta kräver mer och mer förmåga till rationellt tänkande och skarpare hjärna desto besvärligare problemen blir. Och just det med rationellt tänkande tar emot för många, då de mest är vana att känna fram lösningar.
Men i matematik fungerar det inte att känna fram lösningarna. Men tänka rationella tankar. Och vid svårare problem dessutom resonera i flera steg. Och då är de flesta helt lost.

Det går att träna upp. Men är ju förenat med viss ansträngning.

Mycket av ovanstående gäller fysik också. Då man just tänker ut matematiska modeller för att lösa problemen.
Men kräver matematik intellekt? Jag tror mer det kräver dizzeplin att hålla sig exakt till kokboken, kliver man över skaklarna blir det ankskit.
Citera
2016-10-30, 16:56
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Men kräver matematik intellekt? Jag tror mer det kräver dizzeplin att hålla sig exakt till kokboken, kliver man över skaklarna blir det ankskit.

Delvis men har man känsla för matematik så är man nog mindre begränsad i sitt lärande... Kan du förstå logiken bakom en ekvation blir den lättare använda, memorerar du bara en formel så ser du inte om du gör fel...

Matematik tappade sin charm i takt med att jag fick svårare att förstå vad jag gjorde.
Citera
2016-10-30, 17:07
Medlem
Man kan ju vända på frågeställningen, varför tycker många personer som är begåvade inom matematik att dom är förmer än andra. En tydlig trend i denna tråd. Rätt så komiskt att det blev en tråd där hälften av inläggen handlar om att lösa div. matematiska problem istället för att handla om frågeställningen.

Jag har respekt för duktiga matematiker som använder det i sitt arbete och tillför något med det. Däremot har jag inte respekt för "matematiker" här på flashback som endast använder det för att "spänna sina muskler" och visa sig bättre än alla andra.

Matematik kan vara ett verktyg i vardagen, men det räcker gott med matematiken från grundskolan. Djupare matematik är ett måste för få yrken, på många ingenjörsjobb t.ex. så räcker det att lära sig det man behöver för yrket i fråga, vilket gör att man i vissa fall inte behöver en ingenjörsutbildning för att jobba med det specifika yrket. Däremot behöver man såklart begåvningen att kunna lära sig det som hör yrket till.

Ni lägger alldeles för stor vikt vid att vara duktig på matematik, det är ett av många verktyg här i livet. Kritiskt tänkande, intelligens m.m som har kommit på tal här i tråden kan man ha ändå utan att vara duktig på matematik.
Citera
2016-10-30, 17:39
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Delvis men har man känsla för matematik så är man nog mindre begränsad i sitt lärande... Kan du förstå logiken bakom en ekvation blir den lättare använda, memorerar du bara en formel så ser du inte om du gör fel...

Matematik tappade sin charm i takt med att jag fick svårare att förstå vad jag gjorde.
Mm. Jag fick tvinga mig igenom matten när jag läste ingenjör. Klarade precis G. Det gick men jag är fan ingen naturbegåvning.
Citera
2016-10-30, 17:56
Medlem
Folk är lata. Att lära sig matte kräver av de flesta att använda huvudet lite mer än vanligt. Det gör ont i huvudet för vissa. Därför vill de inte lära sig matte.
Citera
2016-10-30, 18:08
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Ja just abstrakt tänkande är knappast för alla. Jag tycker dock att det är stor skillnad på Scratch och mera normala språk. Här får man en uppfattning om dagens grundskola:
Poängen med skolan är ju att utveckla sina kognitiva egenskaper, så jag finner ditt tankesätt knepigt. Min poäng är inte att alla ska bli programmerare, men just för att det utvecklar logik på ett utmanande/roligt sätt.
Citera
2016-10-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Poängen med skolan är ju att utveckla sina kognitiva egenskaper, så jag finner ditt tankesätt knepigt. Min poäng är inte att alla ska bli programmerare, men just för att det utvecklar logik på ett utmanande/roligt sätt.

Mitt tankesätt är kanske begränsat för att jag kom i kontakt med programmering ganska sent (vid 25 års ålder) och tyckte då att det var svårt. Det blev lättare när jag började med Mandelbrots-fraktaler som troligen kan roa de flesta. Problemet vi ser i PISA och TIMSS är att även den lättaste matematiken är för svår för många. Så hur blir det då med programmering?
Citera
2016-10-30, 19:11
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Mitt tankesätt är kanske begränsat för att jag kom i kontakt med programmering ganska sent (vid 25 års ålder) och tyckte då att det var svårt. Det blev lättare när jag började med Mandelbrots-fraktaler som troligen kan roa de flesta. Problemet vi ser i PISA och TIMSS är att även den lättaste matematiken är för svår för många. Så hur blir det då med programmering?
Lösningen på PISA-tester är naturligtvis inte att göra matematiken lättare, utan att uppmuntra matte & logik och lägga mer resurser på det. Och du säger att programmering är svårt, det är ju väldigt godtyckligt eftersom det kan räknas som programmering att få en rymdraket att landa på mars, men också rita en rektangel med en Turtle. Därav är det väldigt mångsidigt, övar upp logik (den essensiella i matematik, naturvetenskapliga ämnen, filosofi etc etc), och är dessutom roligt att använda som undervisningsverktyg eftersom elever får skapa något.

Hänger du med.
Citera
2016-10-30, 19:30
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Man kan ju vända på frågeställningen, varför tycker många personer som är begåvade inom matematik att dom är förmer än andra. En tydlig trend i denna tråd. Rätt så komiskt att det blev en tråd där hälften av inläggen handlar om att lösa div. matematiska problem istället för att handla om frågeställningen.

Jag skulle inte säga att de i tråden anser sig som förmer, det är din uppfattning i så fall. Däremot har jag märkt att matematiker och de med ett intresse för matematik, tenderar att ha en högre passion för sitt område än andra som sysslar med andra områden. Det är därför många matematikintresserade älskar att lära ut till andra och diskutera områden även utanför sina måsten.

Ja det blev lite fokus på frågan i sig faktiskt, det kan jag hålla med om. Bra att du tar upp den igen då

Citat:
Jag har respekt för duktiga matematiker som använder det i sitt arbete och tillför något med det. Däremot har jag inte respekt för "matematiker" här på flashback som endast använder det för att "spänna sina muskler" och visa sig bättre än alla andra.

Jag som tycker jag har försökt ge intrycket och bilden i tråden av att denna tråd inte alls är ute efter att trycka ner någon som besitter lägre kunskap om området. Har redan förtydligat detta flera gånger.

I kontrast så försökte vi andra att hjälpa en annan i tråden som gav sig på problemen frivilligt, som själv erkände sig som mindre bra på matematik. Vilket åter tyder på att de som kan matematik är mer villiga att hjälpa till andra. Vet inte hur det ger intrycket av att matematikerna i tråden spänner sina muskler eller visar sig bättre än alla andra.

Ska vi tala om elitism och viljan att trycka ner andra baserat på deras kunskapsnivåer däremot, så skulle jag vilja nominera allmänbildnings-intresserade eller så kallade frågesportsintresserade till den kategorin. Det har däremot blivit verkligen ett område där man slår varandra på fingrarna över att man inte kan en särskild sak och ska göra narr och se ner på de som inte kan samma saker som en.

Citat:
Matematik kan vara ett verktyg i vardagen, men det räcker gott med matematiken från grundskolan. Djupare matematik är ett måste för få yrken, på många ingenjörsjobb t.ex. så räcker det att lära sig det man behöver för yrket i fråga, vilket gör att man i vissa fall inte behöver en ingenjörsutbildning för att jobba med det specifika yrket. Däremot behöver man såklart begåvningen att kunna lära sig det som hör yrket till.

Då hamnar du i den vanliga fällan att implicera värdet i ämnet utifrån hur mycket man använder det inom sitt yrke. Hur ofta använder du historia när du sitter på godtyckligt jobb? Inte alls. Matematik ger en åtminstone en foundation att stå på. Så varför anses matematik som värdelöst, medan andra ämnen inte anses som det?

För övrigt så har elever svårt för grundskolematematiken också, redan där börjar jargongen med att matematik är ett onödigt ämne. Så med tanke på att du säger att matematiken från grundskolan räcker, så håller ursprungspoängen från tråden även där. Faktum är att ingen egentligen har nämnt högskolematematik heller, däremot har jag t.om nämnt att vi kan exkludera det från diskussionen flera gånger i tråden och att poängen ändå håller trots det.

Citat:
Ni lägger alldeles för stor vikt vid att vara duktig på matematik, det är ett av många verktyg här i livet. Kritiskt tänkande, intelligens m.m som har kommit på tal här i tråden kan man ha ändå utan att vara duktig på matematik.

Att man kan något och hittar ett (eventuellt) undantag i frågan, ändrar inte på ursprungspremissen.
Det finns fortfarande ingen anledning att andra ämnen skulle vara värdefulla och användbara, medan matematik som garanterat hjälper en att utveckla detta kritiska tänkande och logiktänk får ta emot ständig kritik för att vara något onödigt för att det inte finns praktiska tillämpningar i "verkliga livet".

Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Folk är lata. Att lära sig matte kräver av de flesta att använda huvudet lite mer än vanligt. Det gör ont i huvudet för vissa. Därför vill de inte lära sig matte.

Jag är väldigt lat som person, det var just därför jag gillade matematik. För det involverade inte att man behövde disciplinärt memorera massa saker "bara för att" och gå igenom långa haranger av text och subjektiva värderingar och läsa böcker från pärm till pärm. Utan det var bara att lägga den tiden man behövde för att förstå ett logiskt system och sedan räkna ut det rätta svaret. Det fanns ingen subjektivitet i det, bara ett rätt svar. Det var logiskt.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123

Precis, folk stirrar sig fast allt för mycket på något de ska bli senare och att allt de lär sig måste ha en direkt tillämpbar konsekvens till den saken. Att man utvecklar diverse intellektuella egenskaper till senare liv är väl ändå det mest värdefulla man kan ha med sig, eftersom det kommer göra all framtida inlärning mycket lättare.
Senast redigerad av Brunbevern 2016-10-30 kl. 19:33.
Citera
2016-10-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
svar på mitt inlägg

Upplever absolut att vissa i denna tråd är elitiska, men du bland andra är inte det. Men håller med dig att det förekommer mer inom allmänbildningsfrågor. Generaliserade nog här, för det förekommer ofta inom områden som drivs mer av intresse/begåvning för området än en mer generell begåvning. Självklart så utesluter inte det ena det andra dock.

Matematik är såklart viktigt som grund, och kommer inte ihåg nån gång som jag har hört att det inte skulle vara det i vuxen ålder. I skolan fick man höra det ibland dock, men många var ju så då att dom inte brydde sig alt. försökte låtsas som dom inte gjorde det. På min tid så var det i alla fall nördigt att visa sig allt för intresserad av matematik och andra ämnen överlag. Sen så saknades väl insikten att förstå hur det skulle hjälpa en i framtiden, när man är ung så är det ju mer där och då som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in