2016-10-31, 20:46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kokboken?
Det handlar om att förstå koncept som vanligtvis är logiska konsekvenser av tidigare införda koncept.
Och att lära sig tillämpa de.

I matematik liksom flera andra ämnen ingår också att förstå problemet samt att förstå vad som frågas efter.
Samt att ur probleminsikten klara av att bygga en matematisk modell som man sedan klarar av att lösa ut svaret ur.

Jag ser inte att det skulle vara möjligt utan intellektuell kapacitet. (där kraven stiger med fortsatta studier).

Ser vi på de uppgifter som nämnts i trådenm så ser vi att i vinkelproblemet man behöver förstå problemet och inse att det kan mappas på en cirkel och känna till antalet grader i en cirkel. Man behöver också förstå vad som efterfrågas och korrekt mappa det på modellen.

Och vi ser att folk i tråden missat på problemförståelse, vad som efterfrågas och mappningen på en matematisk modell.

Tar vi sedan svängdörrs-flödesfrågan behöver man där ställa upp en modell för flödet. Samt tänka igenom om man behöver ta speciell hänsyn till start och stopp situationen. (Vilket man här förenklat bort).

Desto mer "avancerad" matematik desto större krav på intellektuell skärpa för att klara så väl problemförståelse som att skapa en matematisk modell som man dessutom skall klara att lösa.

----------------------------------
Hur många som skriver inlägg på Flashback tar och gör matematiska modeller och räknar efter innan dom skriver inlägg? (Där det är tillämpligt. Vilket är ganska ofta om det handlar om företeelser i verkligheten).
Svaret skulle jag säga är: extremt få.

Är orsaken möjligen att det låter (intellektuellt) jobbigt att göra det. Enklare då att bara låta känslorna tala.

Ja. Har man fallenhet för matte går det till så. Jag som inte är så bra fick lära mig mekaniskt och komplettera med mängdträning för att pressa mig igenom mattekurserna. Som var det nästan uteslutande algebra som kom till nytta i de andra ämnena.
Citera
2016-10-31, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Finns det någon annan kunskap som inte bygger på lagrad kunskap?

Du menar färdigheter antar jag. Ja, Ravens matriser bygger inte på tidigare kunskap. Det är ett kulturellt rättvist test.
Senast redigerad av Heuristik 2016-10-31 kl. 21:24.
Citera
2016-11-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Men allt du nämner är ju lagrad kunskap.
Nej. Koncept kan beskrivas som generellt tillämpbara insikter. Det är långt ifrån lagrad kunskap som t ex glosor.

Lösningsprinciper är kunskap och insikter som kan förvärvas.
Men det kan krävas betydande tankekraft för att kunna inse vilka lösningsprinciper som faktiskt kan lösa problemet.

Citat:
Hur stor del av matematiken är "flytande" intelligens? Även vid problemlösningar har man ju lärt sig diverse tillvägagångsätt för att angripa specifika problem. Det är inte flytande intelligens för mig heller.

För er som inte är insatta i psykologilingo så är flytande intelligens:

Fluid intelligence or fluid reasoning is the capacity to reason and solve novel problems, independent of any knowledge from the past

Visa mig ett sådant matematiskt problem
Du kan t ex sitta och hävda att ingående axiom som matematiken har i grunden och är baserad på är knowledge from the past. Och därmed går det inte att uppfylla.
Allt ditt prat har du därmed gjort meningslöst. Varför släpar du in detta?

Diskussionen handlar om varför matematik är undervärderat. Och indirekt dess användbarhet.
Prova att adressera frågeställningen i stället.
Citera
2016-11-02, 22:39
Medlem
Citat:
Du menar färdigheter antar jag. Ja, Ravens matriser bygger inte på tidigare kunskap. Det är ett kulturellt rättvist test.
De kan kräva ett visst mått av logiska resonemang och kan därför sägas begagna sig av tidigare kända insikter och kunskap. Dvs lagrad kunskap.
Citera
2016-11-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ja. Har man fallenhet för matte går det till så. Jag som inte är så bra fick lära mig mekaniskt och komplettera med mängdträning för att pressa mig igenom mattekurserna. Som var det nästan uteslutande algebra som kom till nytta i de andra ämnena.
För att få koncept och principer att "fastna" krävs ett visst mått av övning. Din mängdträning hjälpte till med det.
Citera
2016-11-03, 01:07
Bannlyst
Matematik är inte undervärderat annat än i dumskallarnas lexikon. Och ju fler dumskallar desto mera undervärderat är skolämnet.
Nu har svenska PISA-resultatet fallit handlöst i och med blatte-invasionen. Dessa typer kostar enorma resurser i form av svenska skattepengar/elev men ändå faller resultaten sett till övriga Europeiska länder. Och ju fler av dessa typer vi tvingas ta in, desto värre verkar det bli, och det även för svenskfödda elever, för de dras med i fallet (buset) så att säga.

Våra politiker är inga ljushuvuden i matte va? Kan inte ens räkna eller se proportionalitetssamband, snyggt va? Men då är inte matematik heller deras disciplin, utan det som är deras område är att agera som professionella lögnare.
Citera
2016-11-03, 12:17
Bannlyst
Jag gjorde en intressant upptäckt under min tid som student i logik. När instruktören dikterade problemet kunde jag ge rätt svar 10 gånger av 10. Men i skriven formalia fick jag ofta fel. Vet inte om verbal/ljudmässig informationsupptagning är enklare och om text överväldigar sinnet. Eller om just jag är stark verbalt helt enkelt. Jag rättade till och med "instruktören" som vid ett tillfälle påstod att mitt svar var fel, när det i själva verket var rätt.
Citera
2016-11-03, 14:01
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Jag gjorde en intressant upptäckt under min tid som student i logik. När instruktören dikterade problemet kunde jag ge rätt svar 10 gånger av 10. Men i skriven formalia fick jag ofta fel. Vet inte om verbal/ljudmässig informationsupptagning är enklare och om text överväldigar sinnet. Eller om just jag är stark verbalt helt enkelt. Jag rättade till och med "instruktören" som vid ett tillfälle påstod att mitt svar var fel, när det i själva verket var rätt.

Helt offtopic. Vad har det att göra med om matematik är undervärderat eller ej?

Precis som mycket i tråden verkar inte folk ha förmåga att diskutera om varför och om ämnet är undervärderat
Citera
2016-11-03, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Helt offtopic. Vad har det att göra med om matematik är undervärderat eller ej?

Precis som mycket i tråden verkar inte folk ha förmåga att diskutera om varför och om ämnet är undervärderat

Att människan möjligtvis har en inneboende svårighet att förstå formaliserad matematik och logik. Vilket leder till ogillande och förkastande.
Citera
2016-11-03, 14:50
Bannlyst
Exempelvis klarade majoriteten begreppstenta i metod på psykologi men 50% underkändes på den rena matematiken - statistikmoment. Det är ett faktum att mänskliga hjärnan inte greppar matematik lika enkelt som övriga ämnen.
Citera
2016-11-03, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De kan kräva ett visst mått av logiska resonemang och kan därför sägas begagna sig av tidigare kända insikter och kunskap. Dvs lagrad kunskap.

Jag antar att du är en expert på IQ-test administrerade av psykologer givet det uttalandet. Eller så drog du det ur din röv...
Citera
2016-11-04, 22:44
Medlem
Helt enkelt därför att matematik på grundskolan ofta handlar om att sitta och lösa en drös uppgifter som verkar ha plockats fram från ingenstans, och då är det väldigt svårt att känna någon större motivation.
Detta gör då i sin tur att många inte känner något större intresse av att bli insatta i matematik överhuvudtaget, vilket sedan i sin tur leder till att de glömmer bort grundläggande saker i stil med prioriteringsregler osv, och då är det ett hopplöst företag att försöka lära sig det som dyker upp senare inom matematiken.

När jag beskriver matte för folk så brukar jag alltid försöka beskriva det utifrån vettiga verklighetsförankrade sammanhang, så att de kan se vad det faktiskt är bra till.
Jag försöker också alltid se till att de första exempeluppgifterna är så enkla som möjligt, så att de får en chans att bli bekanta med själva metodiken utan att behöva krångla med en massa onödigt komplicerade ekvationsuppställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in