2016-10-29, 21:43
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag gråter inombords när jag tänker på hur dagens PK-Sverige stjäl eller lurar våra barn på framtiden. De kommer aldrig få tillbaka tiden de var unga och hjärnan var mottaglig och inställd på att lära.

Nu är det ju faktiskt så att man måste kunna lära sig hela livet. Speciellt som ingenjör.
Tekniken idag kommer inte vara den samma som tekniken om 20 år.

Min far som lärde sig löda telefonväxlar i plugget, hur mycket tror du han har använt det i sitt moderna yrkesliv? Man måste kunna lära sig nya saker hela tiden, ända tills man går i pension. Dom som misslyckas med det blir såna där gamla stofiler som det inte går att placera. Om man inte kan lära sig, hur skall man då kunna jobba tills man är 70? Speciellt som problemlösare. Inget problem är ju exakt som ett annat. Problem som ser lika dana ut kan man skriva ett program som löser, det behöver man inte människor till.
Citera
2016-10-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varför skulle vi använda komplexa tal (eller imaginära talsystem) i en uppgift som klart och tydligt har sin bas i det rationella talsystemet (dvs rationella tal i bråkform) i de reella talen. Det är inte av en slump som provmakarna har ritat dit 3 dörrar i en cirkel där sektorerna råkar vara lika stora. Det är givetvis så att uppgiften både behandlar rationella tal (i bråkform) och vinklar. Uppgiften är gjord för att en 15-åring ska kunna använda sin taluppfattning (som består av naturliga och rationella tal samt vinklar, dvs reella tal i sin helhet) samt sin geometriska uppfattning. Inte många 15-åringar har varit i närheten av att operera med komplexa tal.

Varför skulle man behöva begränsa sig till rationella tal i en uppgift. Ditt tips att "problemet härrör ur rationella tal" säger ingenting och skapar bara ännu mer förvirring.
Citera
2016-10-29, 21:44
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Borde jag känna mig dålig TS?

Jag har aldrig varit duktig på matte, och kommer nog aldrig bli heller. Framförallt har det att göra med att jag har ganska dåligt sifferminne. Jag kan räkna saker i huvudet och glömma bort delresultaten innan jag är klar, vilket gör att jag kommer fram till just ingenting när jag spenderat minuter på att fundera på något som tar andra 20 sekunder att fundera ut.

Nej, jag tycker du i kontrast ska vara väldigt stolt över att du kommit så pass långt att du gör sådan matematik trots att du känner att du aldrig varit duktig på matematik.

Inte för att tråden i sig handlar om att basha de som är dåliga på matematik. Utan mentaliteten som är så vanlig där folk väljer att undervärdera matematik relativt till andra ämnen, bara för att de själva inte tycker om matematik.

Om du nu anser dig själv som mindre duktig på matematik och ändå räknar universitetsmatematik, bekräftar det ju ännu mer det jag menat på. Att man inte behöver vara ett geni för att kunna klara av grundskole/gymnasie-matematiken åtminstone.
Citera
2016-10-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tycker du har både rätt och fel.

Helt fel att tala om för barn att de "tänker fel" när de kanske bara tänker okonventionellt. Oftast härrör det dåligt självförtroende och kunskaper hos läraren.

Nåja, det kan bli otroliga fel när man låter barn tänka som de vill.

En klassiker som provmakarna hade roligt med:

Inför jul säljs många chokladaskar.
På juldagen sålde en affär sina chokladaskar
med 20 % rabatt. En vecka senare, på nyårsdagen,
var det 50 % rabatt på reapriset. Med hur många
procent har priset på chokladaskarna nu sänkts
från ursprungspriset?

Ett elevsvar lydde:
20/50=0,4

Svar: Priset har sänkts med 60%.

Här syns det mycket väl att eleven i fråga har fått ut rätt svar på helt fel grunder. Uträkningen har råkat få rätt svar av en slump.
Citera
2016-10-29, 21:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
RudyardKipling
Jag gråter inombords när jag tänker på hur dagens PK-Sverige stjäl eller lurar våra barn på framtiden. De kommer aldrig få tillbaka tiden de var unga och hjärnan var mottaglig och inställd på att lära.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Nu är det ju faktiskt så att man måste kunna lära sig hela livet. Speciellt som ingenjör.
Tekniken idag kommer inte vara den samma som tekniken om 20 år.

Min far som lärde sig löda telefonväxlar i plugget, hur mycket tror du han har använt det i sitt moderna yrkesliv? Man måste kunna lära sig nya saker hela tiden, ända tills man går i pension. Dom som misslyckas med det blir såna där gamla stofiler som det inte går att placera. Om man inte kan lära sig, hur skall man då kunna jobba tills man är 70? Speciellt som problemlösare. Inget problem är ju exakt som ett annat. Problem som ser lika dana ut kan man skriva ett program som löser, det behöver man inte människor till.

Det var det jag menade. Att i tidig ålder lära sig grunderna man behöver och system för att hela livet fortlöpande kunna lära sig. Om man kommer ur den viktiga åldern när hjärnan är extremt formbar och inte greppat principerna av själva inlärningen så har man ju ett väsentligt sämre utgångsläge resten av livet.
Citera
2016-10-29, 21:59
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Alldeles för luddigt skriven fråga. Man vet inte hur ingången med snurrdörren är byggd. Detta är en typisk fråga på gymnasiet eller högskoleprovet. T ex när kan en dörrsektor släppa ut personerna i byggnaden, måste hela dörrsektorns utrymme ha "exponerats" mot insidan av byggnaden eller räcker det att halva dörrsektorn har "exponerats" för att personerna i dörrsektorn ska kunna gå in i byggnaden? Dum fråga. Går inte att svara på.

Problemet är inte luddigt definerat på något sätt men det kan bli lite förvirrande om man leds in på fel tankebanor.

Dina funferingar på när man kan tränga sig in och ut påverkar inte det hela.

Tänk dig det hela som att varje dörrsektion är som ett långsamt tåg som passerar en plattform ( ja det är väldigt små tåg och man får hoppa på och av i farten).

Det går bara 3 "tåg" per varv som dörren snurrar och varje tåg tar med 2 personer alldeles oberoende av "var på plattformen passagerarna hoppar på tåget".

Alltså blir det 2 personer per tåg, 3 tåg per varv, 4 varv per minut, 30 minuter.

Antal personer = 2 x 3 x 4 x 30 = 720
Citera
2016-10-29, 21:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Nåja, det kan bli otroliga fel när man låter barn tänka som de vill.

En klassiker som provmakarna hade roligt med:

Inför jul säljs många chokladaskar.
På juldagen sålde en affär sina chokladaskar
med 20 % rabatt. En vecka senare, på nyårsdagen,
var det 50 % rabatt på reapriset. Med hur många
procent har priset på chokladaskarna nu sänkts
från ursprungspriset?

Ett elevsvar lydde:
20/50=0,4

Svar: Priset har sänkts med 60%.

Här syns det mycket väl att eleven i fråga har fått ut rätt svar på helt fel grunder. Uträkningen har råkat få rätt svar av en slump.

Citat:
RudyardKipling

Helt fel att tala om för barn att de "tänker fel" när de kanske bara tänker okonventionellt. Oftast härrör det dåligt självförtroende och kunskaper hos läraren.

Jag har studerat på universitet i ett par olika västländer, ej Sverige. Ett land hade en flergradig skala (+10 steg) där högsta betyg på tentamen enbart delades ut om man hade alla rätt och löst uppgifter på ett sätt som lärarna inte förutsätt. Vid en tentamen på 6 timmar var jag den enda av 600 elever som erhöll högsta betyg och ryktet spred sig snabbt kan jag lova. Jag förstod inte uppståndelsen förrän lite senare.

Jag tycker det är bra att man har huvudräkning och papper och penna framför miniräknare och iPads. Vi bör från grunden lära oss uppgifter utan modern teknik anser jag. Tekniken kommer med tiden för att hjälpa oss med det elementära. Att bara skriva rätt svar utan att kunna härleda visar ju inte att man begripit uträkningen. Förstå principerna är helt avgörande inte bara rätt svar.

Men det var ju det jag skrev längre ner. Rätt svar räcker inte utan det är helt avgörande att man förstår principerna.
Citera
2016-10-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Varför skulle man behöva begränsa sig till rationella tal i en uppgift. Ditt tips att "problemet härrör ur rationella tal" säger ingenting och skapar bara ännu mer förvirring.

För att provmakarna ville testa förmågan att förstå rationella tal? Uppgiften skulle inte se ut som den gör om så inte var fallet. Som sagt, en 15-åring har bara reella tal att operera med och däri ingår heltal, rationella tal och vinklar.

En hel cirkel har delats upp i tre lika stora sektorer sektorer. Därav har en hel delats upp i 3/3. Provmakaren ville ta reda på hur stor vinkeln var på 1 sektor, dvs 1/3 av hela cirkeln. Diametern på cirkeln har i det här fallet ingenting att göra med frågan, utan behövs troligen i fråga 10.

360/3 är 120. Du kan välja att göra uträkningen via operationen division eller som en del av en helhet (bråk).
Citera
2016-10-29, 22:05
Medlem
kottedelakottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Somliga av er har säkert växt upp och lagt märke till vilken anti-matematik-kultur som råder. Ni som är lärare lär märka av detta ännu mer än oss andra eftersom ni jobbar varje dag inom skolan. Redan när jag var liten tyckte jag detta var konstigt, fast tänkte inte så mycket mer på det utan trodde det bara var några enstaka dumma/butthurt elever som gick i mina klasser..

Har dock fått reda på senare dagar att detta är något som är utspritt världen över. Personer som Dawkins/Neil deGrasse Tyson har t.om en diskussion om det på Youtube, folk har skrivit om det på nätet också, så jag har insett att det är tydligen ett väldigt vanligt fenomen.

Googla på "people proud bad at math" så ska ni se hur mycket resultat ni får bara på den sökningen.

Diskussionsunderlaget
Så fort matematik dyker upp, även i den enklaste formen, så ska studenter alltid gråta ut i stil med "Vad för nytta kommer vi ha av detta senare" som de samtidigt har som ursäkt till att försumma matematik helt. Det är alltid matematik som får utstå dessa reaktioner.

Men det skumma är att de gladeligen lär sig att rita skrivstil, lär sig musik, religionskunskap och annat trams som de antagligen har ännu mindre nytta av. Fast dessa ämnen säger eleverna aldrig något sådant om.

Så redan där är idiotin ganska hög och man kan fråga sig hur människor tänker när de yttrar detta? Men det stannar inte där, idiotin är så mycket högre än detta, wait for it...

Folk är STOLTA över att de är dåliga på matematik?! Till och med till den grad att de skryter om att de är dåliga på det. Varför? Ingen skulle nånsin skryta om att de inte kan landskapen eller delstaterna i USA, vilket är totalt meningslöst. Såna saker får man som människa skämmas över, för då är man så "dum och oallmänbildad" enligt många.

Hur kan detta ha hänt med matematik just av alla ämnen? Det undervärderas som ett onödigt ämne som är mindre värt än de allra mest tramsiga ämnena, när det egentligen borde sättas som det i särklass viktigaste ämnet. Matematik står ju som grund för hela vårt moderna samhälle och utveckling.

Dessutom är matematik ett sånt pass viktigt ämne för förmågan att tänka logiskt. Denna sidan förklarar rätt bra några punkter kring detta:

https://www.quora.com/Why-is-it-cool...at-mathematics

Fråga till er som varit eller fortfarande är anti matematik
Ni som varit anti till matematik och sagt hur meningslöst ämne det är, vad har ni för förklaring till detta beteende? Varför säger ni inte samma sak om ämnen som faktiskt är meningslösa på riktigt?

Obligatorisk läsning (hård fast sann läxa till anti-matematiker):
http://thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=math

Några citat eftersom folk ofta är för lata för att klicka på länkar:

Jag själv hatar mate, pga mina lärare. De kunde aldrig förklara bra, man hade inte tillräckligt tid att lära sig bra vissa saker, man måste lära sig nya nästan varje vecka. Och matte är svårt, man måste kunna tänka kreativ, hitta lösningar osv. Jag tror idag att matematik är jätteviktig, men man måste lära elever mer praktiska saker i matematik mest: hur man räkner procenter osv. och inte hur man ritar paraboler. Man måste veta varför man lär sig det, och matematikböcker för just matematik är ganska ofta dålig skriven t.ex. om två tåg kör med fastighet 130km per timme... aldrig i livet kommer man att räkna det som en vanlig säljare - man måste undervisa mer verklighetsbaserad.
Citera
2016-10-29, 22:09
Medlem
Citat:
Varför skulle vi använda komplexa tal (eller imaginära talsystem) i en uppgift som klart och tydligt har sin bas i det rationella talsystemet (dvs rationella tal i bråkform) i de reella talen. Det är inte av en slump som provmakarna har ritat dit 3 dörrar i en cirkel där sektorerna råkar vara lika stora. Det är givetvis så att uppgiften både behandlar rationella tal (i bråkform) och vinklar. Uppgiften är gjord för att en 15-åring ska kunna använda sin taluppfattning (som består av naturliga och rationella tal samt vinklar, dvs reella tal i sin helhet) samt sin geometriska uppfattning. Inte många 15-åringar har varit i närheten av att operera med komplexa tal.

Komplexa tal omfattar alla rationella och reella tal, dvs, Q ∈ C. Rationella tal omfattar inte alla reella men de reella talen omfattar alla rationella. Ett talsystem är ett antal symboler som används för att skriva ner ett tal. Ett rationellt tal är ett tal som kan uttryckas i formen a/b där a,b ∈ N. Du borde inte försöka dig på fackspråk du ej förstår dig på.

OnT: Alla lär sig från barnsben att matte är svårt och tråkigt. Media, lärare och föräldrar spelar det stora ansvaret. Om barn matas med "matte är svårt" så kommer dom slutligen tro det själva, vare sig dom tycker det eller inte. Ta tio slumpade personer och fråga dom: "Vilket skolämne tror du är svårast?" jag kan garantera dig att majoriteten svarar matte, och de resterande svarar fysik.

Dock finns det väl ett skäl till att matte klassas som svårt. Det är en så pass "ren" lära att du måste ha ett abstrakt tänkande för att förstå grunderna, något den svenska skolan har lyckats gott med att utplåna. Jag vet många vuxna människor som inte kan följa det simplaste beviset eller ens förstå varför ett axiom är ett axiom och varför det är viktigt.
Citera
2016-10-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kottedelakotte
Jag själv hatar mate, pga mina lärare. De kunde aldrig förklara bra, man hade inte tillräckligt tid att lära sig bra vissa saker, man måste lära sig nya nästan varje vecka. Och matte är svårt, man måste kunna tänka kreativ, hitta lösningar osv. Jag tror idag att matematik är jätteviktig, men man måste lära elever mer praktiska saker i matematik mest: hur man räkner procenter osv. och inte hur man ritar paraboler. Man måste veta varför man lär sig det, och matematikböcker för just matematik är ganska ofta dålig skriven t.ex. om två tåg kör med fastighet 130km per timme... aldrig i livet kommer man att räkna det som en vanlig säljare - man måste undervisa mer verklighetsbaserad.

Jag själv har egentligen aldrig förstått varför jag skall komplicera saker och ting genom att räkna med procent. Procent är bara en annan gestalt för bråk. Procent är bara 1/100. Sänker du priset med 50% så sänker du priset med 50/100 vilket går att förkorta till 1/2.
Citera
2016-10-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Komplexa tal omfattar alla rationella och reella tal, dvs, Q ∈ C. Rationella tal omfattar inte alla reella men de reella talen omfattar alla rationella. Ett talsystem är ett antal symboler som används för att skriva ner ett tal. Ett rationellt tal är ett tal som kan uttryckas i formen a/b där a,b ∈ N. Du borde inte försöka dig på fackspråk du ej förstår dig på.

OnT: Alla lär sig från barnsben att matte är svårt och tråkigt. Media, lärare och föräldrar spelar det stora ansvaret. Om barn matas med "matte är svårt" så kommer dom slutligen tro det själva, vare sig dom tycker det eller inte. Ta tio slumpade personer och fråga dom: "Vilket skolämne tror du är svårast?" jag kan garantera dig att majoriteten svarar matte, och de resterande svarar fysik.

Dock finns det väl ett skäl till att matte klassas som svårt. Det är en så pass "ren" lära att du måste ha ett abstrakt tänkande för att förstå grunderna, något den svenska skolan har lyckats gott med att utplåna. Jag vet många vuxna människor som inte kan följa det simplaste beviset eller ens förstå varför ett axiom är ett axiom och varför det är viktigt.

Vad är ett axiom? lös min fråga istället för att svamla....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in