2016-10-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongsossen
Så svart är det dock inte, det är ett högt söktryck på ingenjörsutbildningarna. Högre än för några år sedan. Det går också att lära sig matematik senare i livet.

Ingen nyexaminerad civilare för jobb utan kontakter eller erfarenhet idag. Sen flyttar företag utomlands för varför ska de betala 40 tusen i Sverige när någon på andra sidan jorden gör det för 20 tusen. Sen är det dyrt att anställa i Sverige och minsta fis på tvären som en anställd får så kallas facket in och reder ut problemet.
Citera
2016-10-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Dörren snurrar 4 hela varv i minuten. Det finns plats för maximalt två personer samtidigt i var och en av de tre dörrsektorerna. Vilket är det största antal personer som kan komma in i byggnaden genom den här dörren under 30 minuter? A 60 B 180 C 240 D 720

Mitt svar härleds som följande: 2x30=60 personer.

Är det rätt?

Nej, det är inte rätt:

2x3x4x30=720 (D) är rätt svar.
Citera
Medlem
AlfaQhards avatar
Från lågstadiet till slutet på gymnasiet består nästan alla matelektioner av huvudräkning utan miniräknare. Lärarna som brukar vara bittra kärringar, som insisterar att du ska skriva med papper och penna när du gör huvudräkning och går hus i helvete om du skriver svaret rätt, eller ännu värre skriver ner en annan formel hur du fick fram svaret

Det är dessa kärringar som förstör matelektioner för unga i landet, låt barnen tänka själv hur de löser problemen, och tvinga dem inte att lära sig era jävla system för att räkna ut någonting. Lär dem formler hur man räknar ut diametern på en cirkel, ge fan i att säga att de tänker fel, som vänstern brukar göra mot alla som inte tänker som dem.
Citera
Medlem
Betongsossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Ingen nyexaminerad civilare för jobb utan kontakter eller erfarenhet idag. Sen flyttar företag utomlands för varför ska de betala 40 tusen i Sverige när någon på andra sidan jorden gör det för 20 tusen. Sen är det dyrt att anställa i Sverige och minsta fis på tvären som en anställd får så kallas facket in och reder ut problemet.

Har du någon källa på det? Själv känner jag inte en enda person som inte lyckats landa ett jobb efter examen.
Citera
2016-10-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Problemet härrör ur rationella tal och inte vinklar. De tre dörrarna är formade så att de har varsin sektor som är en tredjedel av hela cirkeln. Du kan aldrig få 2 av sektorerna till en halv cirkel!
Därav kan svaret bara vara 1/3 vinkel alternativt 2/3 vinkel.

Varför säger du att problemet härrör ur rationella tal? Rationella tal är en mängd som bland annat ingår i mängden komplexa tal så med ditt tänk så kommer problemet även härröra ur komplexa tal.
Citera
2016-10-29, 21:15
Medlem
Citat:
Har du någon källa på det? Själv känner jag inte en enda person som inte lyckats landa ett jobb efter examen.

Det räcker väl att kolla på kommentatorsfälten på artiklar dom senaste åren som har huvudrubriken "Företag skriker efter civilingenjörer". Sen kolla medianen på lönerna i Sverige och andra länder och sen ta i beaktande att t ex Ericsson, Volvo m fl avskedar en stor mängd. Världen kan ses som ett enda stort land där länderna är "kommuner" med egna regler och lagar. Vilken kommun tror du företag väljer när de ska planera sin ekonomi?
Citera
2016-10-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Du har rätt. Detta är något jag blivit enormt besviken på också.

När jag gick i högstadiet så kunde aldrig läraren förklara varför teckenbyte vid parenteser skedde. Det var ju något man insåg på egen hand flera år senare när man blev seriösare med matematiken.

Samma sak med potenser. Ingen lärare hittills har kunnat berätta varför x^0 = 1. Nog för att det är en liten detalj, men resultatet blev alltid "det bara är så". Hade vart så enkelt som att ställa upp: 2^-4 * 2^4 = 1 för att visa det.

Ehm... Normalt kan man förklara "teckenbyten" via tallinjen redan när eleverna går i år 3. I takt med att de sedan börjar med negativa tal så man även operera med dem i år 4-6 också med hjälp av en tallinje.

x^0=1 är att axiom precis på samma sätt som att -1+1-1+1-1+1-1+1---->oändligt alltid är lika med ½. Ingendera behöver någon i högstadiet veta bakgrunden till. När en lärare svarar med att det inte ligger inom årskursen är just för att förklaringen kräver förmågor som inte tillhör grundskolan. Det betyder inte att läraren inte kan det.
Citera
2016-10-29, 21:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EWT

Vad är behållningen

Du tappade mig relativt tidigt. Min behållning var det goda skrattet. Tack!

Citat:
Vilken smörja. Artikeln genomsyras av feminism och genus och vill undergräva logiken. Ska man bevisa att man har rätt så ska man inte göra de logiskt utan istället hänvisa till sin egen självbild.

Visst är det ruskigt att människor av detta slag ens har något att säga till om i skol/universitetsvärlden? En dålig skola kan ta en generation eller två att få ordning på. En dålig skola kommer 5-10 år senare påverka alla andra yrken i samhället. En skrämmande utveckling.

Precis som du skriver, matematiken är grunden för att förstå precis allting i naturen, i produktion, i affärsvärlden osv osv osv. Det fick jag förklarat för mig sista året i gymnasiet. Jag hade förvisso lätt för mig, men jag hade studerat annorlunda om jag haft klokare lärare som kunnat förklara för en stundtals skoltrött kille inte bara att man måste studera utan varför och vad kunskapen leder till.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Du har rätt. Detta är något jag blivit enormt besviken på också.

När jag gick i högstadiet så kunde aldrig läraren förklara varför teckenbyte vid parenteser skedde. Det var ju något man insåg på egen hand flera år senare när man blev seriösare med matematiken.

Samma sak med potenser. Ingen lärare hittills har kunnat berätta varför x^0 = 1. Nog för att det är en liten detalj, men resultatet blev alltid "det bara är så". Hade vart så enkelt som att ställa upp: 2^-4 * 2^4 = 1 för att visa det.

Det är ju en viktig poäng också i sammanhanget.

Fast oavsett om man nu skulle komma fram till att gångertabellen är oviktig att lära sig. Så kvarstår faktum att det ändå inte skulle vara mindre verklighetsförankrande med matematik än musik eller något annat ämne.

Jag tvivlar på att bara 60 personer kommer förbi på 30 minuter. Jag skulle gissa på 720 eftersom 2 personer får plats i varje fack och under ett varv så har tre olika fack hunnit förbi andra änden.

2*3 = 6 personer per varv och den snurrar 4 varv per minut, så det blir 6*3 = 18 personer på en minut.

Jag kan ju ha helt fel nu också då jag inte tittat så noga och sitter här lördagsberusad, tvivlar dock på 60 personer.

edit:
Nevermind tänkte fel, gjorde antagandet att hissen redan var fylld. Men tvivlar på 60 åtminstone.

Lördagsberusad och matematik går inte alltid hand i hand.
2 personer x 3 fack x 4 varv per minut x 30 minuter = 720, vilket är svarsalternativ D och rätt svar enligt sidan 10. http://www.skolverket.se/polopoly_fs...ifter_2012.pdf

Citat:
Facit säger 120. Hänger inte alls med på ditt resonemang, 120 + 120 != 180.

Ber om ursäkt, såg nu att detta redan avhandlats i tråden.

Detta är så jävla sant. De flesta ungar kommer inte se något användbart sammanhang oavsett hur mycket sammanhang ni ger dem. Vikten av att vara grym på matte kommer senare i livet.

Skolan är kaos.
Föräldrarna kan inte matte.
Ungarna har varken disciplin eller ansvarsförmåga.
Lärarna har gett upp.

Utan föräldrar som kan undervisa hemma är det mer eller mindre kört om man inte går på en välrenommerad skola.
Citera
2016-10-29, 21:27
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ehm... Normalt kan man förklara "teckenbyten" via tallinjen redan när eleverna går i år 3. I takt med att de sedan börjar med negativa tal så man även operera med dem i år 4-6 också med hjälp av en tallinje.

Jag var ganska dålig på matte i högstadiet, så förstod aldrig varför då. Lärarna förklarade aldrig heller, de skrev ju bara som det var utan motiveringar till varför.

Kan tänka mig att många blir frustrerade av matten i skolan av det skälet.

Citat:
x^0=1 är att axiom precis på samma sätt som att -1+1-1+1-1+1-1+1---->oändligt alltid är lika med ½. Ingendera behöver någon i högstadiet veta bakgrunden till. När en lärare svarar med att det inte ligger inom årskursen är just för att förklaringen kräver förmågor som inte tillhör grundskolan. Det betyder inte att läraren inte kan det.

Detta var gymnasiet. Det var för att vissa studenter inte var övertygad och avbröt läraren för att de inte trodde på henne. Jag menar på att det var enkelt att visa på ett sådant sätt för att övertyga studenterna.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Lördagsberusad och matematik går inte alltid hand i hand.
2 personer x 3 fack x 4 varv per minut x 30 minuter = 720, vilket är svarsalternativ D och rätt svar enligt sidan 10. http://www.skolverket.se/polopoly_fs...ifter_2012.pdf

Hehe sant. Kul att det blev rätt åtminstone, blev nästan lite orolig att jag misslyckades på en sån där uppgift. Tack för facit!
Citera
2016-10-29, 21:32
Avstängd
bithaxs avatar
Jag tyckte matten på universitetet var rätt svår.
Speciellt fysiken, elektromagnetism och vågrörelselära osv.

Det var ganska mycket integraler där man t.ex. integrerar elektriska fält.

En uppgift som jag kommer ihåg var att beräkna potentialskillnaden mellan två skenor som uppstår när ett tåg åker längs skenorna. Det induceras en ström i tåget, pga. jordens magnetfält, som har en viss styrka och riktning vid detta avstånd från jordens centrum och på den här breddgraden. Jorden approximeras som en sfär.

Maxwells ekvationer helt enkelt.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...ric/maxeq.html

Jag lärde mig inte speciellt mycket i denhär kursen. Jag tror inte majoriteten av världens befolkning klarar av det heller, så jag är i gott sällskap.

Borde jag känna mig dålig TS?

Jag har aldrig varit duktig på matte, och kommer nog aldrig bli heller. Framförallt har det att göra med att jag har ganska dåligt sifferminne. Jag kan räkna saker i huvudet och glömma bort delresultaten innan jag är klar, vilket gör att jag kommer fram till just ingenting när jag spenderat minuter på att fundera på något som tar andra 20 sekunder att fundera ut.
Senast redigerad av bithax 2016-10-29 kl. 21:36.
Citera
2016-10-29, 21:34
Medlem
Citat:
Varför säger du att problemet härrör ur rationella tal? Rationella tal är en mängd som bland annat ingår i mängden komplexa tal så med ditt tänk så kommer problemet även härröra ur komplexa tal.

Varför skulle vi använda komplexa tal (eller imaginära talsystem) i en uppgift som klart och tydligt har sin bas i det rationella talsystemet (dvs rationella tal i bråkform) i de reella talen. Det är inte av en slump som provmakarna har ritat dit 3 dörrar i en cirkel där sektorerna råkar vara lika stora. Det är givetvis så att uppgiften både behandlar rationella tal (i bråkform) och vinklar. Uppgiften är gjord för att en 15-åring ska kunna använda sin taluppfattning (som består av naturliga och rationella tal samt vinklar, dvs reella tal i sin helhet) samt sin geometriska uppfattning. Inte många 15-åringar har varit i närheten av att operera med komplexa tal.
Citera
2016-10-29, 21:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Från lågstadiet till slutet på gymnasiet består nästan alla matelektioner av huvudräkning utan miniräknare. Lärarna som brukar vara bittra kärringar, som insisterar att du ska skriva med papper och penna när du gör huvudräkning och går hus i helvete om du skriver svaret rätt, eller ännu värre skriver ner en annan formel hur du fick fram svaret

Det är dessa kärringar som förstör matelektioner för unga i landet, låt barnen tänka själv hur de löser problemen, och tvinga dem inte att lära sig era jävla system för att räkna ut någonting. Lär dem formler hur man räknar ut diametern på en cirkel, ge fan i att säga att de tänker fel, som vänstern brukar göra mot alla som inte tänker som dem.

Jag tycker du har både rätt och fel.

Helt fel att tala om för barn att de "tänker fel" när de kanske bara tänker okonventionellt. Oftast härrör det dåligt självförtroende och kunskaper hos läraren.

Jag har studerat på universitet i ett par olika västländer, ej Sverige. Ett land hade en flergradig skala (+10 steg) där högsta betyg på tentamen enbart delades ut om man hade alla rätt och löst uppgifter på ett sätt som lärarna inte förutsätt. Vid en tentamen på 6 timmar var jag den enda av 600 elever som erhöll högsta betyg och ryktet spred sig snabbt kan jag lova. Jag förstod inte uppståndelsen förrän lite senare.

Jag tycker det är bra att man har huvudräkning och papper och penna framför miniräknare och iPads. Vi bör från grunden lära oss uppgifter utan modern teknik anser jag. Tekniken kommer med tiden för att hjälpa oss med det elementära. Att bara skriva rätt svar utan att kunna härleda visar ju inte att man begripit uträkningen. Förstå principerna är helt avgörande inte bara rätt svar.

Jag gråter inombords när jag tänker på hur dagens PK-Sverige stjäl eller lurar våra barn på framtiden. De kommer aldrig få tillbaka tiden de var unga och hjärnan var mottaglig och inställd på att lära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in