2016-10-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Komplexa tal omfattar alla rationella och reella tal, dvs, Q ∈ C. Rationella tal omfattar inte alla reella men de reella talen omfattar alla rationella. Ett talsystem är ett antal symboler som används för att skriva ner ett tal. Ett rationellt tal är ett tal som kan uttryckas i formen a/b där a,b ∈ N. Du borde inte försöka dig på fackspråk du ej förstår dig på.

Var i världen vill du komma med dina höga hästar?
Ditt inlägg förändrar inte faktum att provmakaren var ute efter rationella tal (i bråkform) och inte några komplexa tal och enhetscirklar. Du komplicerar uppgiften väldigt mycket.

Citat:
OnT: Alla lär sig från barnsben att matte är svårt och tråkigt. Media, lärare och föräldrar spelar det stora ansvaret. Om barn matas med "matte är svårt" så kommer dom slutligen tro det själva, vare sig dom tycker det eller inte. Ta tio slumpade personer och fråga dom: "Vilket skolämne tror du är svårast?" jag kan garantera dig att majoriteten svarar matte, och de resterande svarar fysik.

Dock finns det väl ett skäl till att matte klassas som svårt. Det är en så pass "ren" lära att du måste ha ett abstrakt tänkande för att förstå grunderna, något den svenska skolan har lyckats gott med att utplåna. Jag vet många vuxna människor som inte kan följa det simplaste beviset eller ens förstå varför ett axiom är ett axiom och varför det är viktigt.

Matematik finns runt omkring dig. Varför ska du rycka ur matematiken och göra den "ren" när du har den i minsta sak du ser?
Citera
2016-10-29, 22:40
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Frågan var summan av två av dessa vinklar. Summan av det utgör ju hälften av 360 (hel vinkel). Alltså 360/2=180
Läser barnen frågorna lika illa som du förstår jag att det blir låga resultat....
Citera
2016-10-29, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Läser barnen frågorna lika illa som du förstår jag att det blir låga resultat....

Jag fick rätt i slutändan i läsningen av frågan eftersom det finns ett alternativt svar. Men matten var fel. Hade det formulerats som jag önskat hade jag löst den enkelt dock. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Klistergeten
Däremot kan svaret alternativt vara 360 - 120 = 240 grader om man räknar yttervinkeln, vilket också är ett godkänt svar

Citat:
Alltså var min tolkning godtagbar men matematiken fel. Summan av två av de tre vinklarna är 240 nämligen. 120+120=240
Citera
2016-10-29, 22:56
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Jag fick rätt i slutändan i läsningen av frågan eftersom det finns ett alternativt svar. Men matten var fel. Hade det formulerats som jag önskat hade jag löst den enkelt dock. Se nedan.
Jag vill minnas att du satsade på 180 grader och det återfanns inte bland de rätta svaren.
Ibland handlar faktiskt matematik om att förstå problemet eller problemställaren.
Det sistnämnda kan ibland vålla ännu värre besvär i verkligheten
Citera
2016-10-29, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag vill minnas att du satsade på 180 grader och det återfanns inte bland de rätta svaren.
Ibland handlar faktiskt matematik om att förstå problemet eller problemställaren.
Det sistnämnda kan ibland vålla ännu värre besvär i verkligheten

Jag har svårigheter för matematiska uttryck, absolut. Däremot har jag lätt för Stanford Binets logikfrågor.

Jag kan besvara följande fråga i koma. Hur är det med er?

Which one of the five makes the best comparison?
CAACCAC is to 3113313 as CACAACAC is to:
A)13133131
b)13133313
c)31311131
d) 31311313
e)31313113
Citera
2016-10-29, 23:15
Medlem
idiamindadas avatar
Matematik saknar kanske omedelbar belöning (instant gratification)? Man förstår långt senare vilket kraftfullt verktyg det är.
Citera
2016-10-29, 23:18
Medlem
Matte är ju det enda ämne man läser i 10-12 år och som förutsätter att man behärskar alla tidigare metoder. Du kan ju i princip läsa t ex historia B utan att kunna något om kursinnehållet i historia A. Om du slarvar i matte står du till slut och balanserar på ett korthus av "kunskap".

Att lära sig matte är som att lära sig ett nytt språk. Ingen skulle förvänta sig att klara spanskaprovet utan att ha nött glosor, men gör man samma sak i matte så påstår folk att det beror på att man är "dålig" på matte. Visst sen finns det såklart idioter men det är väl bara kanske 10% av befolkningen.

Samtidigt är matteböcker ett jävla skämt i pedagogik. Det känns som den enda typen av litteratur där författarens skrivsätt är oberoende av målgruppen. Jag bläddrade igenom en mattebok från gymnasiet häromdagen, mycket krångligt att förstå trots att jag behärskar den matematiken utan problem.
Citera
2016-10-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
x^0=1 är att axiom precis på samma sätt som att -1+1-1+1-1+1-1+1---->oändligt alltid är lika med ½. Ingendera behöver någon i högstadiet veta bakgrunden till. När en lärare svarar med att det inte ligger inom årskursen är just för att förklaringen kräver förmågor som inte tillhör grundskolan. Det betyder inte att läraren inte kan det.
Umm, x^0=1 är en ren konsekvens av notationen x^y. Du har redan fått det förklarat för dig i tidigare inlägg.
Citera
2016-10-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backfire1
Matte är ju det enda ämne man läser i 10-12 år och som förutsätter att man behärskar alla tidigare metoder. Du kan ju i princip läsa t ex historia B utan att kunna något om kursinnehållet i historia A. Om du slarvar i matte står du till slut och balanserar på ett korthus av "kunskap".
Ja, och det är ett "problem" med matematik. klarar man inte vissa delar blir det som bygger på detta snabbt obegripligt. Och folk tycker att det obegripliga är jobbigt. Och dom kan ofta inte förklara vad för kunskap som saknas.

Skulle man lägga in repetition av grundläggande matematik då och då i utbildningen så skulle nog resultaten förbättras.

Sådana där saker märks nog mer på teknisk högskola i flervariabel analys/ vektoranalys och funktionsteori, när grunderna från envariabel inte sitter.
Citera
2016-10-29, 23:34
Medlem
Beror på att skolan sedan 40 år tillbaka styrs av batikhäxor som tycker flumämnen och allas lika värde är viktigare. I andra länder betraktas matematik som ett viktigt ämne.
Citera
2016-10-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Vad är ett axiom? lös min fråga istället för att svamla....

Ett axiom är ett påstående som i sig självt är ett bevis. Inom matematiken är de väldigt viktiga då en samling axiom bygger upp ett bevis. Det följer också att vi inte kan bevisa ett axiom men däremot kan vi omdefiniera våra "regler" så att axiomet inte gäller. Ett typiskt axiom är parallellaxiomet: Givet en punkt P i ett koordinatsystem och en rät linje L som inte går igenom punkten P så kan man dra en, och endast en, linje genom punkten P som är parallell med L.

I gymnasiematten brukar man lära sig: "En triangel har alltid tre hörn". Något som i sig är självklart då en form med fler, eller färre, hörn skulle vara något helt annat. Det är också ett skolboksexempel på axiom.

Hoppas det är förståeligt.
Citera
2016-10-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Var i världen vill du komma med dina höga hästar?
Ditt inlägg förändrar inte faktum att provmakaren var ute efter rationella tal (i bråkform) och inte några komplexa tal och enhetscirklar. Du komplicerar uppgiften väldigt mycket.

Jag har inte nämnt någonting om uppgiften. Det finns ingen anledning att slänga termer runt ikring dig då du varken använder dom rätt eller förstår dom.

Citat:
Matematik finns runt omkring dig. Varför ska du rycka ur matematiken och göra den "ren" när du har den i minsta sak du ser?

I vetenskapliga termer talar man ibland om renhet i en disciplin. En disciplin med få empiriska bevis klassas som renare än en med många. Matte saknar empiriska bevis och är därför så pass rent det kan bli, men det är heller inte en vetenskap pga samma anledning (medicin är ett typexempel på en vetenskaplig disciplin som är legitim men inte alls är särskilt ren). Varför det ens är relevant är för att människor är generellt mycket dåliga på abstrakt tänkande, något som krävs för att kunna behandla "rena" discipliner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in