Citat:
Komplexa tal omfattar alla rationella och reella tal, dvs, Q ∈ C. Rationella tal omfattar inte alla reella men de reella talen omfattar alla rationella. Ett talsystem är ett antal symboler som används för att skriva ner ett tal. Ett rationellt tal är ett tal som kan uttryckas i formen a/b där a,b ∈ N. Du borde inte försöka dig på fackspråk du ej förstår dig på.
Var i världen vill du komma med dina höga hästar?
Ditt inlägg förändrar inte faktum att provmakaren var ute efter rationella tal (i bråkform) och inte några komplexa tal och enhetscirklar. Du komplicerar uppgiften väldigt mycket.
Citat:
OnT: Alla lär sig från barnsben att matte är svårt och tråkigt. Media, lärare och föräldrar spelar det stora ansvaret. Om barn matas med "matte är svårt" så kommer dom slutligen tro det själva, vare sig dom tycker det eller inte. Ta tio slumpade personer och fråga dom: "Vilket skolämne tror du är svårast?" jag kan garantera dig att majoriteten svarar matte, och de resterande svarar fysik.
Dock finns det väl ett skäl till att matte klassas som svårt. Det är en så pass "ren" lära att du måste ha ett abstrakt tänkande för att förstå grunderna, något den svenska skolan har lyckats gott med att utplåna. Jag vet många vuxna människor som inte kan följa det simplaste beviset eller ens förstå varför ett axiom är ett axiom och varför det är viktigt.
Dock finns det väl ett skäl till att matte klassas som svårt. Det är en så pass "ren" lära att du måste ha ett abstrakt tänkande för att förstå grunderna, något den svenska skolan har lyckats gott med att utplåna. Jag vet många vuxna människor som inte kan följa det simplaste beviset eller ens förstå varför ett axiom är ett axiom och varför det är viktigt.
Matematik finns runt omkring dig. Varför ska du rycka ur matematiken och göra den "ren" när du har den i minsta sak du ser?